Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
lunaleeflang schreef:
17-07-2017 14:10
Even een up!

Ik heb inmiddels heel wat sollicitaties de deur uitgedaan. Op de meesten geen reactie.
Laatst had ik viavia een gesprek geregeld. In eerste instantie was ik erg blij, maar vervolgens heb ik 3 nachten niet kunnen slapen. Ik zag zo op tegen dat gesprek. Buikpijn, huilen. Ik weet dat het nergens op slaat, maar ik ben op werkgebied gewoon zo onzeker geworden de afgelopen 2 jaar. Ik heb het gesprek afgezegd. Nu kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan, maar ik kon het gewoon niet.

Hoe gaan jullie om met die spanning? Of gaat dat bij jullie vanzelf?
Meer dan je best kun je niet doen. Heb hier nog drie dingen uitstaan, zie nu een vacature voorbij komen waar ik al paar keer afwijzing heb gehad maar ze zoeken echt heel hard nieuwe mensen, de eisen worden ook steeds losser. Zo frustrerend. Heb gewoon weer gereageerd, de aanhouder wint.

Krijg de laatste tijd opvallend veel halve afwijzingen: dat ze zeker wel wat interessants in mijn zagen, maar andere net wat beter waren of ze de luxe hadden uit betere kandidaten. Pfff.

Hoop echt voor september wat te vinden, anders moet ik met behoud van mijn uitkering gaan werken als soort verkapte stage. Dat werkt zo deprimerend. Je krijgt er niks bij elke maand maar je bent wel een volwaardige werknemer...
Ik heb geen recht op bijstand of ww (ik werkte als zelfstandige en bij de andere baan kom ik niet aan de weken-eis, omdat ik invalwerk deed), dus voor mij zou die druk eigenlijk torenhoog moeten zijn. Tegelijkertijd vind ik het idee van solliciteren en werken zó eng dat het idee van geen geld blijkbaar nog steeds aantrekkelijker is :(

Misschien moet ik hier maar mee naar de huisarts, is niet echt iets voor een forum.
Spannende dagen hier. Heb op allemaal leuke functies gereageerd en het voelt nu echt als laatste kans. Zit straks een jaar thuis en als ik wéér een afwijzing krijg of niet eens op gesprek mag komen dan willen ze me mij gewoon niet en moet ik het over een andere boeg gooien.. Na de zomer gaat iedereen weer aan de slag en dan nog steeds geen uitzicht op iets nieuws is wel het laatste wat ik wil.

Ene kant is een verplichte leerwerkplek met behoud van uitkering een optie maar daar gaat mijn gemoedstoestand ook niet echt beter van worden denk ik, je hoort er nog steeds niet echt bij en krijgt ook het niet hetzelfde salaris als anderen. Gewoon een zoethoudertje dus om niet thuis te zitten. Of gewoon een flinke tijd gaan reizen om je hoofd leeg te maken maar dat mag dan weer niet officieel met een uitkering. Straks heb ik weer fulltime werk en heb ik niks nuttigs gedaan met mijn jaar thuiszitten. Nu sta ik dagelijks op met 'wat nu' en ga er mee naar bed, slaap al een jaar zeer slecht.

Hoe staat het bij jullie?
Pff afwijzing 1 van de 4 binnen en gelijk ook nog de baan waar ik eigenlijk mijn kansen het hoogst had ingeschat en ik ook echt naar uitkeek, dikke domper dus. Straks gelukkig een gesprek bij het uwv. Ben er zo klaar mee, probeer alles, binnen en buiten mijn sector maar je komt er gewoon niet tussen! Hoop dat ik op zijn minst nog een uitnodiging krijg bij de andere drie banen anders sta ik helemaal met lege handen! Heb voor mijn gevoel alle vacatures nu wel gehad en zonder werkervaring kom je nergens binnen.
Lola ik ben toch wel erg benieuwd op wat voor functies je solliciteert?!
Na een jaar had je toch wel iets kunnen vinden?

Heeft iemand je brief en cv al eens bekeken? Wie weet dat t daar in zit?
teletubbie1234 schreef:
26-07-2017 08:03
Lola ik ben toch wel erg benieuwd op wat voor functies je solliciteert?!
Na een jaar had je toch wel iets kunnen vinden?

Heeft iemand je brief en cv al eens bekeken? Wie weet dat t daar in zit?
Binnen mijn studierichting (communicatie) maar ook ver daarbuiten... Mijn brief en cv zijn goed, meerdere complimenten over ontvangen en mag soms juist wel wat 'saaier' overkomen hoor ik. Maar binnen mijn sector heb ik te weinig ervaring en simpele baantjes durven ze mij niet te plaatsen want bang dat ik snel weg ben / uitgekeken raak hoe graag ik ook aan de slag wil. Zelfs de normale banen met minder uren wil ik aangrijpen, maar dan zit je nog met een stukje verplichtingen. Ik weiger om straks een soort verplichte, niet zelfgekozen stage te gaan doen (die ook niets aan mijn cv toevoegt behalve van de bank af zijn) met behoud van uitkering, daar schieten we allemaal niks mee op. Je werkt gewoon gratis en na die tijd moet je weer op zoek naar een andere plek. Is gewoon zodat ze zelf ook van je af zijn zolang je onder de pannen bent.
Ik vind ook wel vreemd dat je nog steeds niks hebt. Bij alle uzb ingeschreven? Die hebben toch altijd wel baantjes op callcenter bijv
Il vind het ook heel vreemd, in 1 jaar tijd 2x moeten solliciteren en beide keren binnen een maand een baan, en toen il vorig kaar zocht was in een gebied waar minder werk gelegenheid is, en het is in precies dezelfde richting waarin jij zoekt..

En ook al is het niet een baan binnen jouw richting, je benf aan het werk, ke doet ervaring op en vult een gat op je cv.

De baan waar ik nu zit heb ik mede danlzij ervaring wat ik heb opgedaan wat totaal niet richting mijn werkgebied ligt, maar dat zagen ze wel als + punt

En.. je werkt niet gratis je hebt eigenlijk een regeling getroffen dat als je niet werkt en dus niks verdiend je toch geld krijgt zodat je jezelf kan onderhouden
Ja ik heb dat ook, heb mijn huidige baan gekreggen door mijn vorige baan ook al was die niet in mijn vakgebied. Van elke baan leer je, heb alsnog heel veel geleerd bij mijn vorige werkgever wat nu dus wel van pas komt.
Hoe langer je wacht hoe onaantrekkelijker je wordt voor werkgevers. Stel je gaat nu callcenter doen, dat is dan toch ook niet gelijk voor altijd?
Ik begrijp lola wel, en ook in mijn omgeving zie ik mensen waarvan ik weet dat ze zeer actief solliciteren, toch langdurig werkloos zijn. Het is ook wel afhankelijk van regio en leeftijd. En een stukje geluk speelt ook mee!
Verplichte "stages" leiden lang niet altijd tot een baan, zo ken ik iemand die aan zijn tweede traject zit. Leuk.... 32 uur op een niet-passende werkplek met je uitkering. Wat eerder gewoon een betaalde baan was is nu een "werkervaringsplek".... en ik meen me te herinneren dat een ontslagen stratenveger ooit in de bijstand belandde... en terug mocht komen op een werkervaringsplek als.... straatveger!
Dit heeft ooit in de krant gestaan geloof ik.
Callcenter werk is echt niet makkelijk... ik dacht na 5 maanden in de ww er ook vrij simpel over maar werd al afgewezen op de rollenspellen met de intercedent.

Lola, veel sterkte met je zoektocht! Balen dat het nog steeds niet is gelukt...

Heb je nog iets aan je gesprek bij het uwv gehad?
anoniem_20127 wijzigde dit bericht op 27-07-2017 21:35
Reden: Toevoeging
2.71% gewijzigd
limara schreef:
27-07-2017 21:32
Ik begrijp lola wel, en ook in mijn omgeving zie ik mensen waarvan ik weet dat ze zeer actief solliciteren, toch langdurig werkloos zijn. Het is ook wel afhankelijk van regio en leeftijd. En een stukje geluk speelt ook mee!
Verplichte "stages" leiden lang niet altijd tot een baan, zo ken ik iemand die aan zijn tweede traject zit. Leuk.... 32 uur op een niet-passende werkplek met je uitkering. Wat eerder gewoon een betaalde baan was is nu een "werkervaringsplek".... en ik meen me te herinneren dat een ontslagen stratenveger ooit in de bijstand belandde... en terug mocht komen op een werkervaringsplek als.... straatveger!
Dit heeft ooit in de krant gestaan geloof ik.
Callcenter werk is echt niet makkelijk... ik dacht na 5 maanden in de ww er ook vrij simpel over maar werd al afgewezen op de rollenspellen met de intercedent.

Lola, veel sterkte met je zoektocht! Balen dat het nog steeds niet is gelukt...

Heb je nog iets aan je gesprek bij het uwv gehad?
Haha ik heb inderdaad ook gesolliciteerd bij een callcenter en overleefde het rollenspel ook niet, ik was juist te meelevend! Je moest ook productie kunnen draaien zogezegd.

Nee het gesprek zelf had ik niet veel aan. Ze kwamen dus met zo'n leerwerkplek die totaal niet aansloot bij mijn kwaliteiten, eerder dat ze gewoon de baan graag gevuld zien. Ben ook geen voorstander van die opvulbaantjes. Als ik er zelf niks aan heb voor mijn verdere ontwikkeling doe ik het niet want je gaat er ook niks op vooruit financieel. Omgerekend per uur werk je voor minder dan het minimumloon... Dan liever zelf een baan uitkiezen en daar dan wat uren maken of gewoon eens een coachtraject om te ontdekken wat ik ècht wil. Na een jaar kan ik wel zeggen dat de reguliere zoektocht voor mij niet werkt, ondanks mijn goede inspanningen. Er is nog steeds te veel overschot van mensen die in hetzelfde schuitje zitten.
lola712 schreef:
28-07-2017 01:00
Haha ik heb inderdaad ook gesolliciteerd bij een callcenter en overleefde het rollenspel ook niet, ik was juist te meelevend! Je moest ook productie kunnen draaien zogezegd.

Nee het gesprek zelf had ik niet veel aan. Ze kwamen dus met zo'n leerwerkplek die totaal niet aansloot bij mijn kwaliteiten, eerder dat ze gewoon de baan graag gevuld zien. Ben ook geen voorstander van die opvulbaantjes. Als ik er zelf niks aan heb voor mijn verdere ontwikkeling doe ik het niet want je gaat er ook niks op vooruit financieel. Omgerekend per uur werk je voor minder dan het minimumloon... Dan liever zelf een baan uitkiezen en daar dan wat uren maken of gewoon eens een coachtraject om te ontdekken wat ik ècht wil. Na een jaar kan ik wel zeggen dat de reguliere zoektocht voor mij niet werkt, ondanks mijn goede inspanningen. Er is nog steeds te veel overschot van mensen die in hetzelfde schuitje zitten.
Dit meen je toch niet Lola?! Je zit in de bijstand! Elke ervaring is er 1, bovendien kan je op die manier weer je netwerk uitbreiden en zo in een baan rollen die je helemaal geweldig vind. Wie weet is deze baan helemaal niet in de communicatie maar is deze toch heel tof!

Zit je dan liever thuis dan dat je mensen leert kennen en lekker bezig bent?

Daarnaast ken ik maar heel weinig mensen die op een plek zijn gekomen waar ze ook echt voor hadden gestudeerd! Noodgedwongen of omdat ze gewoon heel iets anders heel leuk vonden!

Daarbij ook nog eens: hoe kan je dit uberhaupt weigeren vanuit de bijstand? Mag dit wel?
teletubbie1234 schreef:
28-07-2017 10:57
Dit meen je toch niet Lola?! Je zit in de bijstand! Elke ervaring is er 1, bovendien kan je op die manier weer je netwerk uitbreiden en zo in een baan rollen die je helemaal geweldig vind. Wie weet is deze baan helemaal niet in de communicatie maar is deze toch heel tof!

Zit je dan liever thuis dan dat je mensen leert kennen en lekker bezig bent?

Daarnaast ken ik maar heel weinig mensen die op een plek zijn gekomen waar ze ook echt voor hadden gestudeerd! Noodgedwongen of omdat ze gewoon heel iets anders heel leuk vonden!

Daarbij ook nog eens: hoe kan je dit uberhaupt weigeren vanuit de bijstand? Mag dit wel?
Omdat het gewoon écht helemaal niks toevoegt dan welke andere baan dan ook, dus dan doe ik liever iets waar ik mij wel fijn bij voel, bijvoorbeeld een baan waar je sociaal bezig bent in plaats van doelloos hele dag achter een computer zonder collega's. En nee ik verwacht niet meteen mijn droombaan, misschien valt de communicatiewereld wel juist keihard tegen als ik er straks in werk... Ja weigeren mag, maar ze kunnen je eventueel sancties opleggen waar je dan weer bezwaar tegen in kunt dienen en dan ben je nog wel even bezig. Ik denk dat ik eens een gesprek ga aanvragen met een echte jobcoach bij het UWV, zo'n klantmanager weet vaak net niet overal wat van af en is vooral geinteresseerd in zo min mogelijk werk doen in zijn eigen baan merk ik.
Wat stil hier... iedereen aan het werk ofzo? :D

Hier helaas nog steeds bezig met de zoektocht. Heb een paar dingen uitstaan maar of vrijwel meteen een afwijzing of heel lang niks horen en uiteindelijk nog een afwijzing. Ook nog steeds veel banen voor amper 20 uur in de week, dus schiet niet op. Reageer echt op alles wat een beetje in de buurt komt, nu ook klantenservices. Mijn doel is nog steeds om boven de uitkering uit te komen en dat lukt alleen met 1000+ euro netto per maand.
Ook al zou je dan minder dan 1000 eur verdienen, dan wordt je uitkering toch aangevuld? Althans dat dacht ik altijd.
Robinson schreef:
14-08-2017 17:26
Ook al zou je dan minder dan 1000 eur verdienen, dan wordt je uitkering toch aangevuld? Althans dat dacht ik altijd.
Klopt, maar de gemeente heeft liever dat ik er helemaal uit ben en ik zelf natuurlijk ook. Anders worden namelijk je vakantiegeld en verlof uren die je bij je baan krijgt ook gekort en dan verdien je onder de streep nog minder dan met een uitkering... Dat had ik laatst dus ook een tijdje... Ze pakken echt alles af en de berekening gaat nog weleens verkeerd of pakt in je nadeel uit. En die paar dagen werk heb je niet zoveel aan op je CV.

Ik weet gewoon echt niet wat bedrijven zoeken. Ben 26, hoogopgeleid, hele week beschikbaar. Soms vinden ze me te slim en de andere keer mis ik juist de ervaring of affiniteit met de sector. Er lijken steeds meer banen waar je 5 dagen 4 uurtjes werkt en uiteindelijk nog maar 20 uur werkt en effectief je hele week kwijt bent door midden op de dag moeten opdraven.

En ondertussen vraag ik me steeds vaker af wat de mensen die wel werk hebben eigenlijk de hele dag doen..
lola712 schreef:
14-08-2017 22:22

Ik weet gewoon echt niet wat bedrijven zoeken. Ben 26, hoogopgeleid, hele week beschikbaar.
Nou, die zoeken mensen die met positiviteit en doorzettingsvermogen aanpakken en zelf wat maken van de situatie waar ze in zitten. Dus geen mensen die al een jaar bij huis zitten en toch banen of leerwerkplekken afwijzen, omdat deze niet aansluiten bij hun kwaliteiten of ambities. Bedrijven zoeken mensen die, ondanks dat ze het werk niet altijd even leuk of uitdagend vinden, de schouders eronder zetten en zorgen dat ze hun eigen kostje verdienen ipv in een uitkering te blijven zitten. Mensen die zien dat werken altijd loont, ook al brengt het je financieel niet meer dan je uitkering. Ze zoeken mensen die zorgen dat ze in het werkproces blijven en daarmee hun eigen pad naar een betere/leukere baan creëren.
Omdat Je al zo lang werkloos bent dacht ik eigenlijk dat je in de 50 was. Je bent 26 en hoogopgeleid, kom op meid je eigen broek ophouden.
Dat je nog steeds niks hebt gevonden ligt echt aan jezelf.
Robinson schreef:
15-08-2017 07:55
Omdat Je al zo lang werkloos bent dacht ik eigenlijk dat je in de 50 was. Je bent 26 en hoogopgeleid, kom op meid je eigen broek ophouden.
Dat je nog steeds niks hebt gevonden ligt echt aan jezelf.
Ik reageer vaak zat en werk ook nog uren via het uitzendbureau, alleen ligt dat nu in de zomer stil. Als ze me niet willen, willen ze je niet. En elke afwijzing helpt natuurlijk niet voor je zelfvertrouwen.
lola712 schreef:
15-08-2017 10:30
Ik reageer vaak zat en werk ook nog uren via het uitzendbureau, alleen ligt dat nu in de zomer stil. Als ze me niet willen, willen ze je niet. En elke afwijzing helpt natuurlijk niet voor je zelfvertrouwen.
Maar je hebt toch HBO communicatie gestudeerd? Op wat voor vacatures reageer je? Ook op marketing banen?
Op het moment niet werkloos maar wel 2x werkloos geweest. Beide keren had ik binnen 4 maanden weer een baan. De economie trekt nu enorm aan en ik zie echt veel vacatures open (ook in communicatie), dus ik begrijp niet heel goed waarom het zo lang zou duren. Hoe vaak wordt er gesolliciteerd? In mijn werkloze periode stuurde ik wel 8 sollicitaties per week, en niet wachten op reacties maar gewoon door blijven sturen. Gemiddeld had ik ook 1 a 2 gesprekken per week, dus ik kon zelf ook lekker kieskeurig zijn.
Ik snap het echt niet Lola, op jouw leeftijd en dan bijstand.
Je staat bij uitzendbureaus ingeschreven zeg je. Heb je je dan alleen ingeschreven en dat is dat? Je moet natuurlijk wel actief op zoek gaan en niet passief wat zitten afwachten.
Heb je linkedin? Daar komen ook vaak vacatures voorbij. Zitten aantal grote bedrijven in Gelderland, die allemaal eens een sollicitatie sturen?
Ik vond deze vacature nog
https://www.manpower.nl/vacature-detail ... rnhem.html
https://www.nationalevacaturebank.nl/va ... ent-40-uur
https://www.nationalevacaturebank.nl/va ... -marketeer
Robinson schreef:
15-08-2017 19:39
Ik snap het echt niet Lola, op jouw leeftijd en dan bijstand.
Je staat bij uitzendbureaus ingeschreven zeg je. Heb je je dan alleen ingeschreven en dat is dat? Je moet natuurlijk wel actief op zoek gaan en niet passief wat zitten afwachten.
Heb je linkedin? Daar komen ook vaak vacatures voorbij. Zitten aantal grote bedrijven in Gelderland, die allemaal eens een sollicitatie sturen?
Ik vond deze vacature nog
https://www.nationalevacaturebank.nl/va ... ent-40-uur
https://www.nationalevacaturebank.nl/va ... -marketeer
Die banen ken ik. Vorig jaar voor de klantenservice op gesprek geweest en ben toen afgewezen, ze waren bang dat ik snel uitgekeken zou zijj.. Nu hoor ik dat ze geen mensen kunnen vinden haha... Tja niet rouwig om, graag of niet. Ook is er na de kerstperiode bijna geen werk meer maar dat staat natuurlijk niet in de vacature.

Marketing vacature is met OV onbereikbaar voor mij.

En ik snap dat bovenstaande raar overkomt, ik ga vandaag nog liever in een winkel om de hoek werken maar daar nemen ze me ook niet voor aan.
Ja want marketingbanen zijn allemaal op de Noordpool..
Dan zet je je trots opzij en solliciteer je opnieuw naar die klantenservice functie. Dat er dan na de kerst geen werk is ben je wel binnen in het bedrijf en komt er wellicht wat anders binnen bedrijf vrij.
Hiervoor heb ik trouwens gewerkt bij bedrijf wat niet te doen was met ov, ik reed toen mee met anderen.
Dus ook die vacature kan je gewoon solliciteren en gelijk vragen op je gesprek of er ook mensen uit je buurt komen.
Echt, waarom denk je toch alleen in problemen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven