Geld & Recht alle pijlers

Spaargeld na afloop WW

22-08-2017 13:28 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers, de kans is aanwezig dat ik volgend jaar in de bijstand kom omdat ww afloopt. Stel dat het zo is, hoe zit dan met de controle van afschriften. Ik weet dat je iets van 5700 euro mag hebben en dit + een beetje meer staat nu ook op mijn spaarrekening maar bedacht ineens dat ik in een ver verleden ooit mee heb gedaan met de spaarloonregeling. Eerlijk gezegd heb ik nooit gecheckt wat hier nou opstond aan bedrag omdat ik ooit hieraan begonnen was om mijn pensioengat op te vullen. Maar er staat een flink bedrag op kom ik net achter want iets van 10 jaar hieraan meegedaan. Ik kan wel wat uitgaven doen maar ooh wat baal ik hiervan dat ik dit nu toch moet gaan opmaken. Had het liever laten staan voor het geval dat. Heb meerdere dieren en afgelopen jaar ruim 2500 euro kwijt aan een operatie van een van de diertjes en de gewone consulten er nog niet eens bij opgeteld dus de schrik vliegt mij om het hart als ik maar 5700 euro mag hebben.
Mijn dieren doe ik niet weg maar ik weet dat je wat betreft de dierenarts daar flink op leeg kan lopen.

Van de een hoor ik dat de Sociale dienst 1 jaar terugkijkt in je afschriften en van de ander hoor ik dat het 6 maanden is. Weet iemand hoe ver de Sociale Dienst terugkijkt. Ik wil nooit en te nimmer voor de keuze staan dat ik mijn dieren weg moet doen omdat ik de dierenarts niet kan betalen dus wil ik kijken wat ik met het spaarpotje dierenarts zou kunnen doen.
ik snap to wel. als ik haar was zou ik elke maand een klein bedrag afhalen en deze thuis bewaren.
andere mogelijkheid is als je in je omgeving iemand kent die iets gaat aanschaffen dan betaal je dat product en diegene betaald je cash terug. op die manier haal je indirect geld van de bank.

sterkte succes in elk geval met wat je gaat doen.
Ik begrijp sommige reacties echt niet. Het gaat niet om tienduizenden euries ofzo.
En waar trek je de grens Heee joh, ieder weekend de hort op? 6 keer naar de film én uit eten.. Jij Krijgt Geen Bijstand, had je maar zuiniger moeten leven zodat je een buffer had :facepalm:
Dat doet de bijstand niet Dus ik vind dat een beetje spaargeld best mag En nee van hun niet maar dan maar wegsluizen.
En ja als je weet dat je in de bijstand komt en geen uitzicht hebt op werk dan is het heel verstandig om te zorgen dat je wasmachine, ijskast, tv, computer ed gewoon in goede staat zijn en eventueel vast nieuw kopen.
Want de bijzondere bijstand bestaat dus niet meer! Er word geacht dat je van het geld dat je krijgt iets opzij zet voor dit soort uitgaven. Lastig is alleen dat de gemeente zodra je je vakantie geld hebt gehad op je rekening kijkt en zegt Jaaa dokken voor allerlei belastingen (waar je eerder kwijtschelding voor kreeg) want u heeft geld genoeg. En daar gaat je wasmachine die je eigenlijk wel nodig had.
Als je zo weinig verdient met een baan dat je niet dezelfde lasten kunt dragen als een bijstandsgerechtigde dan is er iets mis met je inkomen en kun je aanvulling krijgen of dezelfde tegemoetkomingen als iemand met bijstand. Daar word echt geen verschil in gemaakt.
Bijzondere bijstand bestaat nog wel hoor. Je doelt denk op de witgoedregeling.
TO ik wil toch even tegen je zeggen dat ik je situatie schrijnend vind. De overheid moet gewoon zorgen voor een regeling voor 50+. De situatie waar je nu tegenaan zit gun je iemand niet. Heb jij gesolliciteerd als buschauffeur? Ik weet niet welke regio je zit maar zeker in de randstad lopen de tekorten op. Je hebt dan een baan die goed betaald. Misschien wil het UWV je opleiding betalen. Ik hoop echt dat je iets vindt en trek je niets aan van de mensen die hier lopen te zeuren over bijstand. Je wordt gewoon afgeserveerd voor de arbeidsmarkt als je 50+ en werkloos bent. Ze zouden juist een uitzondering voor jouw leeftijdscategorie moeten maken. Vanaf 60 heb je nog IOW na je WW maar ook die regeling stopt in 2020 tenzij de overheid haar wanbeleid nog inziet. Succes!

Edit: ik zie dat buschauffeur geen optie voor je is. Helaas....
Ik verbaas mij over de hardheid van sommige reacties hier en de wijzende vinger naar TO. Het is de arbeidsmarkt van tegenwoordig die dit creert. Robotisering en automatisering zorgen voor steeds minder banen. Na je 45e ben je voor veel werkgevers ineens te oud. Voor mij echt een noodklok. Heb je steeds gewerkt, geld gespaard en dan krijg je dit. Voor een land als Nederland schandalig gewoon. De groep van TO wordt steeds groter. Wees blij als je daar niet toebehoort maar onthoud dat dit ook jou kan overkomen met het huidige systeem. Precies waarom we naar een basisinkomen toe moeten. En daarnaast, we leven om te genieten. TO geniet van zijn dieren. Daar mag ook best aan gedacht worden. Ik betaal met alle liefde van de wereld mee aan bijstand voor deze groep mensen. Kijk voor de grap is waar we nog meer belasting voor betalen (gesubsideerde sector en hun managers met veel te hoge salarissen).
felicia schreef:
26-08-2017 00:22
Ik verbaas mij over de hardheid van sommige reacties hier en de wijzende vinger naar TO. Het is de arbeidsmarkt van tegenwoordig die dit creert. Robotisering en automatisering zorgen voor steeds minder banen. Na je 45e ben je voor veel werkgevers ineens te oud. Voor mij echt een noodklok. Heb je steeds gewerkt, geld gespaard en dan krijg je dit. Voor een land als Nederland schandalig gewoon. De groep van TO wordt steeds groter. Wees blij als je daar niet toebehoort maar onthoud dat dit ook jou kan overkomen met het huidige systeem. Precies waarom we naar een basisinkomen toe moeten. En daarnaast, we leven om te genieten. TO geniet van zijn dieren. Daar mag ook best aan gedacht worden. Ik betaal met alle liefde van de wereld mee aan bijstand voor deze groep mensen. Kijk voor de grap is waar we nog meer belasting voor betalen (gesubsideerde sector en hun managers met veel te hoge salarissen).
Allemaal leuk en aardig maar wie gaat dat basisinkomen betalen? Het geld groeit niet aan de bomen. Totaal onrealistisch en niet haalbaar.
@minniemouse daar op voorhand vanuit gaan, vind ik een beperkende gedachte. Dat is iets wat uitgewerkt moet worden en vraagt een andere visie op het huidige systeem. Ik kan daar geen antwoord geven maar toeslagen, bijstand en andere uitkeringen vallen in ieder geval weg. Er zijn m.i. mogelijkheden genoeg om serieus onderzoek te doen. Daarnaast zijn pilots hiermee succesvol gebleken. Dat het huidige systeem de eindstreep heeft bereikt en dat het tijd is voor verandering is iets wat voor mij in ieder geval vaststaat. Gelukkig is er steeds meer bijval maar gezien reacties hier zeker ook teveel weerstand.
Het systeem is gewoon erg star. Bijstand is bedoelt als tijdelijk vangnet maar in sommige gevallen weet je dat dat niet altijd tijdelijk is. Als je bijvoorbeeld boven de 50 bent en niet meer aan een baan komt. Of als je zorgintensieve kinderen hebt en gewoon niet kan werken. Het minste wat je voor deze groep kunt doen is wel de vermogensgrens iets oprekken. Het zal in de meeste gevallen niet om tienduizenden euro's gaan dus de belastingbetaler zal er geen boterham minder om eten.
Creativity is intelligence having fun
Als ik jou was zou ik kijken of ik een dierenverzekering kon afsluiten en het gehele bedrag aan premie voor de komende 5 jaar ineens kan betalen uit de levensloopregeling. Op die manier ben je verzekerd van zorg voor je dieren, en telt het geld wat je er aan kwijt bent niet mee als vermogen.
Als je binnen 5 jaar weer een baan vindt dan had je de dierenarts misschien zelf kunnen betalen, maar hiermee voorkom je dat je je geld zo ver moet opeten dat je de dierenarts niet meer kan betalen.
Ik denk dat dat basisinkomen misschien best een oplossing zou kunnen zijn (ligt er een beetje aan of het de belastingbetaler veel meer gaat kosten, geld moet immers ergens vandaan komen) maar het laat de grens en de "scheve gezichten" van wat we nu hebben (de een bijstand met nog een spaarrekening) en de ander (slechtbetaald werk, geen spaarrekening) wel meer verdwijnen. Geen gedoe over: hij wel toeslagen, ik niet.
Minder regelingen die ze "inkomensafhankelijk" maken of waarbij een vermogenstoets voor het een of ander moet worden afgelegd. Dus ik dénk (maar ik ben geen expert) dat zo'n basisinkomen ervoor zorgt dat mensen minder hoeven te bewijzen hoe laag of hoog hun inkomen is, meer anonimiteit dus ook, minder administratieve rompslomp, gesjoemel of geld dat weggesluisd wordt om toch ergens voor in aanmerking te kunnen komen. Meer vrijheid voor mensen om te kunnen kiezen voor wel of juist niet solliciteren/werken.

Dus als het de maatschappij niet heel véél meer geld gaat kosten dan zie ik best wat voordelen.
Lady_Voldemort schreef:
24-08-2017 19:01
Ik snap sowieso niet dat iedereen altijd maar roept 'ga dan ergens in een callcenter werken, dan ben je zo aan de bak'. Voor het lulligste callcenterbaantje moet je tegenwoordig een complete assessment doen, met capaciteitentest, rollenspel, een pitch en de hele mikmak. En ervaring maakt ook al geen reet meer uit, mijn man heeft meer dan tien jaar helpdeskervaring en ook hij moet al die onzin elke keer weer doorploegen. En dan heeft ie tegenwoordig nog geluk dat de arbeidsmarkt aantrekt en dat ze geen HBO-diploma meer vragen om ergens aan de telefoon te mogen zitten.
Is bij heel veel callcenters//klantenservices niet zo.
felicia schreef:
26-08-2017 00:02
TO ik wil toch even tegen je zeggen dat ik je situatie schrijnend vind. De overheid moet gewoon zorgen voor een regeling voor 50+. De situatie waar je nu tegenaan zit gun je iemand niet. Heb jij gesolliciteerd als buschauffeur? Ik weet niet welke regio je zit maar zeker in de randstad lopen de tekorten op. Je hebt dan een baan die goed betaald. Misschien wil het UWV je opleiding betalen. Ik hoop echt dat je iets vindt en trek je niets aan van de mensen die hier lopen te zeuren over bijstand. Je wordt gewoon afgeserveerd voor de arbeidsmarkt als je 50+ en werkloos bent. Ze zouden juist een uitzondering voor jouw leeftijdscategorie moeten maken. Vanaf 60 heb je nog IOW na je WW maar ook die regeling stopt in 2020 tenzij de overheid haar wanbeleid nog inziet. Succes!

Edit: ik zie dat buschauffeur geen optie voor je is. Helaas....
+1. Dit is zoooo waar

Ik promoot nog maar even een keer dit onderzoek/meldpunt:
www.meldpuntouderenwerkloosheid.nl

En nee, ik heb daar geen aandelen. Maar ik ken de ellende uit mijn omgeving en ik ben zo blij dat er een club is die hieraan richting overheid een singnaal wil afgeven! Ook over die IOW. Die regeling wordt idd afgeschaft. Afgesproken omdat de overheid zou zorgen voor minder werkloosheid. Is inderdaad gelukt. Behalve bij de groep van 50/55 plus... De overheid moet daarop aangesproken worden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven