Uitwasbare inlegkruisjes

zaterdag 26 augustus 2017 om 21:42
Omdat ik wat minder aan de afvalberg wil bijdragen, wil ik kijken naar uitwasbare inlegkruisjes.
Voor mijn menstruatie gebruik ik een cup, dat was even wennen maar bevalt erg goed. Nu nog die rottige inlegkruisjes de deur uit die ik ongeveer 2x per week gebruik.
Maar, wat zijn fijne?
Welke zijn aan te raden?
En weet iemand of ze ook via de Chinese site (geen spam) te krijgen zijn? Want als ik daar op zoek, zie ik volgens mij alleen maar maandverband...
(mijn portemonnee is niet zo dik)
Voor mijn menstruatie gebruik ik een cup, dat was even wennen maar bevalt erg goed. Nu nog die rottige inlegkruisjes de deur uit die ik ongeveer 2x per week gebruik.
Maar, wat zijn fijne?
Welke zijn aan te raden?
En weet iemand of ze ook via de Chinese site (geen spam) te krijgen zijn? Want als ik daar op zoek, zie ik volgens mij alleen maar maandverband...
(mijn portemonnee is niet zo dik)

zaterdag 26 augustus 2017 om 22:59
Ik heb net nog even in m'n kast gekeken, ik heb ook deze, die zijn iets groter (en daardoor fijner) dan die van Ecofemme: http://www.katoenenko.nl/momiji-natural ... 41468.html

zondag 27 augustus 2017 om 04:00
Dat klinkt allemaal niet erg milieuvriendelijk...miedo schreef: ↑26-08-2017 21:57Als je niet gelijk teveel geld kwijt wilt zijn zou ik eerst 2 inlegkruisjes kopen. Kun je eerst eveb kijken hoe het bevalt. Die van ImseVimse vind ik prettigst omdat ze relatief dun zijn, niet te smal en een lekvrije laag hebben. Plus je kan ze op 60 graden wassen. Na gebruik beste om ze gelijk in emmertje watrr met scheut azijn te laten weken totdat je de wasmachine aanzet.

zondag 27 augustus 2017 om 07:19
Maar hoe kijk je dan? Een plastic inlegkruisje 'from cradle te grave' heeft in dw berekening de volgende stappen: aardolie winnen, plastic ervan maken, gebruiken, vergaan in een vuilnisbelt. In de praktijk heb je te maken met olielekkage, plastic pellet verlies, doorspoelen van de inlegkruisjes in het toilet, gezondheidsproblemen door broeiende bacteriën en bleekmiddel, vergaan in de vuilnisbelt werkt niet ivm luchtdichte omstandigheden.samosa schreef: ↑26-08-2017 22:53Een pakje maandverband neemt ook weinig plek in, maar dat is de discussie niet. Het gaat niet om het water alleen, een wasmachine verbruikt ook! Nog maar niet te spreken over zuiveringsinstallaties. Maandverband hoeft niet met plastic onderkant en dat plastic afval kun je recyclen, maandverband van katoen is trouwens een prima alternatief. Restafval wordt verband dus zolang je je maandverband niet in de zee gooit blijft het niet tot in de lengte der dagen op aarde rondzwerven.
Er was ooit iemand die had uitgezocht of wasbare luiers beter zou zijn voor het mileu. Dat viel vies tegen kijkende naar het verbruik van de wasmachine en de inlegpads die ook gemiddeld 6 x per dag vervangen moeten worden en die gemaakt worden in stinkende fabrieken. Het lijkt me altijd zinvol kritisch te blijven kijken.
Water en energie om te wassen zijn hernieuwbaar, zeker als je wast met ecovriendelijk wasmiddel.
Ik heb trouwens fuzzibunz. Inweken niet nodig, ook ingedroogd bloed wast op 40 graden makkelijk weg. Ze kruipen alleen wel op naar de kont en het drukkertje voel ik bij het fietsen dus ik lees mee.
zondag 27 augustus 2017 om 08:11
Je wast ze gewoon mee met je gewone was en ze zijn zo klein dat je er niet extra voor hoeft te wassen, ze kunnen echt nog wel een plekje vinden in de wasmachine tussen de rest van de was (het zijn geen badlakens qua formaat he, het is kleiner dan een washandje).
zondag 27 augustus 2017 om 08:25
Ik denk dat je was daar ook niet lekker van gaat ruiken tenzij je op 60 graden wast maar dat kost veel meer energie. Onvoldoende verwijderde bacteriën gaan zich snel vermenigvuldigen en leveren infectiegevaar zo dicht bij de plasbuis. Ze maken de rest van je was onfris.
Wegwerpkruisjes zijn van afbreekbaar materiaal dus in alle opzichten het beste.
Wegwerpkruisjes zijn van afbreekbaar materiaal dus in alle opzichten het beste.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 27 augustus 2017 om 08:45
Het probleem van kleine stukjes in de wasmachine is dat ze te licht zijn om met kracht op het water te kunnen vallen als de trommel draait en dat is precies het mechanisme waar je was schoon van wordt (tenminste waardoor vuil het wasgoed gedeeltelijk verlaat en ook in het water gaat zitten). Vaak worden het ook nog propjes waardoor het oppervlak vermindert. Wasmiddel heeft veel minder reinigingseffect dan deze mechanische kracht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

zondag 27 augustus 2017 om 09:01
Tijdschriftenverslindster schreef: ↑27-08-2017 04:00Dat klinkt allemaal niet erg milieuvriendelijk...
He? Wat is er niet milieuvriendelijk aan wat water met azijn?
Is dit topic nou een fittie geworden over wie het meeste gelijk heeft mbt milieuvriendelijkheid van wasbare of plastic inlegkruisjes?

zondag 27 augustus 2017 om 10:05
Nogmaals, als dat waar zou zijn gold dat voor je onderbroeken ook. Er is geen enkele reden dat onderbroeken na wassen wél weer draagbaar zijn maaaaaarrrrrrrr inlegkruisjes niet. Onzin dus.
Onderbroeken en inlegkruisjes zijn allebei na wassen weer draagbaar.
En er is nog een reden voor wasbare inlegkruisjes: als je een gevoelige huid hebt kun je hele nare uitslag krijgen van een product dat bestaat uit plastic, lijm en gebleekte papierpulp.

zondag 27 augustus 2017 om 10:10
Nee hoor; geen fittie... meen het serieus en zonder verder vervelende sfeer.
Twee artikelen kopen terwijl iemand er maar 1 nodig heeft (voor die twee keer per week), wassen op 60 graden en een extra emmer water omdat je moet voorweken in water en azijn, zijn allemaal geen milieuvriendelijke acties.
Het meest milieuvriendelijk lijkt me om helemaal geen inlegkruisjes te gebruiken. Hoef je niets te wassen, niets weg te gooien en geen uitstof van schadelijke stoffen tijdens het productieproces. Want die uitstoot is fors minder, maar niet afwezig bij wasbare inlegkruisjes en maandverband.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 27-08-2017 10:27
14.29% gewijzigd

zondag 27 augustus 2017 om 10:15
Tijdschriftenverslindster schreef: ↑27-08-2017 10:10Twee artikelen kopen terwijl iemand er maar 1 nodig heeft (voor die twee keer per week)
Hoezo heeft ze er maar 1 nodig?
Ik was die van mij trouwens op 40 graden, gewoon met de rest van de was, en ik spoel niets voor. Dat zal ook wel weer ranzig gevonden worden, maar ze worden altijd prima schoon en ik leef nog steeds.

zondag 27 augustus 2017 om 10:18
Als je er twee keer per week één draagt bij een fietstochtje, kun je er met wassen best rekening mee houden dat het gewassen is met de rest van je was, voordat je het weer nodig hebt. Als je een beetje milieuvriendelijk wilt doen tenminste.

zondag 27 augustus 2017 om 10:24
Ik woon alleen en draai ongeveer 1 wasje in de week. Daar gaat hij dan bij in. Op 30 of 40 graden, net als mijn onderbroeken.Tijdschriftenverslindster schreef: ↑27-08-2017 10:18Als je er twee keer per week één draagt bij een fietstochtje, kun je er met wassen best rekening mee houden dat het gewassen is voordat je het weer nodig hebt, lijkt mij, als je echt milieuvriendelijk wilt doen.
Het is meer om ervoor te zorgen dat ik niet na het fietsen elke keer mijn onderbroek moet verschonen.
Dus stuk of 3 is wel handig.
Afijn, ik heb er een besteld via de Chinees. Als dat niets is, ga ik een van de voorgestelde Nederlandse webshops.
Iedereen bedankt voor de tips!
zondag 27 augustus 2017 om 10:29
Tijdschriftenverslindster schreef: ↑27-08-2017 10:10Nee hoor; geen fittie... meen het serieus en zonder verder vervelende sfeer.
Twee artikelen kopen terwijl iemand er maar 1 nodig heeft (voor die twee keer per week), wassen op 60 graden en een extra emmer water omdat je moet voorweken in water en azijn, zijn allemaal geen milieuvriendelijke acties.
Het meest milieuvriendelijk lijkt me om helemaal geen inlegkruisjes te gebruiken. Hoef je niets te wassen en weg te gooien.
Als je inlegkruisjes gebruikt en die ongeveer 2 per week gebruikt lijkt 2 aanschaffen me helemaal niet zo vreemd (anders moet je er ivm wassen precies op letten dat je hem niet twee dagen achter elkaar nodig hebt).
Wassen op 60 graden niet milieuvriendelijk, dat klopt. Maar iedereen doet toch wel eens een was op 60 graden, dan doe je ze daar toch gewoon bij, je hoeft er echt geen machine extra voor te draaien (waardoor het geen extra water, wasmiddel of elektriciteit kost). En "een extra emmer water om voor te weken", het gaat om een inlegkruisje, een heel klein stukje stof, als je die al voor zou willen weken, dan zou een bodempje water in die emmer al genoeg zijn. Het water wat wegloopt in het putje terwijl je wacht tot het douchewater warm is is vele malen meer (al zou je dat ook op kunnen vangen in een emmer en dat gebruiken om de was te weken, kost het geeneens extra water).
Het klopt dat het niet gebruiken het meest milieuvriendelijk is. Maar ik gebruik ze bijvoorbeeld gedurende mijn menstruatie icm een cup, als die perongeluk niet goed zit en er wat druppels langs gaan vind ik het wel prettig dat die opgevangen worden en niet in mijn ondergoed/kleding landen.
anoniem_272813 wijzigde dit bericht op 27-08-2017 10:32
5.39% gewijzigd

zondag 27 augustus 2017 om 10:45
Ik heb nergens gezegd dat ik er 2 wil.NeNeLeakes schreef: ↑27-08-2017 10:41Hoelang draag je dat inleg kruisje? Je hebt er meer nodig dan 2 toch?
Voor tijdens het fietsen vooral. Dus telkens kort.
En ik neem er wel meerdere uiteindelijk als ik een fijne heb gevonden.

zondag 27 augustus 2017 om 11:22
NeNeLeakes schreef: ↑27-08-2017 10:39Ik weet niet of jullie je was sorteren maar hier wel. Ik was mijn kleding zelden met onderbroeken en sokken. Die gaan op 60g.
Ik weet niet wat jij met je ondergoed en sokken uitspookt, maar die van mij worden echt niet viezer dan mijn andere kleding.

zondag 27 augustus 2017 om 12:28
Wat gebruik jij dan voor je menstruatie? Je ontkomt er soms niet aan lijkt me zo.Tijdschriftenverslindster schreef: ↑27-08-2017 10:10Het meest milieuvriendelijk lijkt me om helemaal geen inlegkruisjes te gebruiken.

zondag 27 augustus 2017 om 13:10
Ik heb zoiets, in meerdere formaten thuis hangen. Ze werken trouwens ook perfekt voor zwemkleding enzo!
https://www.kaatjekatoen.nl/planet-wise ... mall/p2946
ik spoel ook niets voor, vind het niet nodig.
Welke wegwerpkruisjes zijn van afbreekbaar materiaal? Die zou ik dan ook wel willen kopen voor bijv op vakantie.
https://www.kaatjekatoen.nl/planet-wise ... mall/p2946
ik spoel ook niets voor, vind het niet nodig.
Welke wegwerpkruisjes zijn van afbreekbaar materiaal? Die zou ik dan ook wel willen kopen voor bijv op vakantie.