Werk & Studie alle pijlers

Bijbaan op je 35e?

26-08-2017 06:49 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk vier dagen in de week, maar omdat ik me soms (vaak) eenzaam voel, zoek ik een bijbaantje voor het weekend, liefst alleen de vrijdagavond. Ik ben 35, dus ik hoop ook niet tussen de 18-jarige studenten te komen. Maar ik wil wel graag nieuwe mensen leren kennen, dus een baan in de horeca lijkt me daarvoor wel geschikt.

Heeft iemand een tip hoe ik met wat voor soort werk nieuwe mensen in een grote stad (Rotterdam) kan leren kennen?
De contacten die je met klanten in de horeca hebt zijn over het algemeen vluchtig, en voor contact met collega's heb je vrijwel alleen na het werk tijd.

Kun je beter niet zoiets als NMLK .nl doen? Nieuwe mensen leren kennen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Of een cursus (vb. koken, klussen, taal, ...) ?
Ik ken iemand die in de 50 is en dat ook zo doet. Er ijn blijkbaar heel gezellige kroegen (als je daarvan houdt) dus ik zou eerst eens kijken waar het je wat lijkt.
En vergis je niet, horeca vind ik een redelijk onsympathiek weekgeld in het algemeen. Het moet je wel liggen.
Je moet wel je geld opbrengen zeg maar, anders zijn ze keihard.
Als het je om contact te doen is, is vrijwilligerswerk misschien ook een optie? Ik woon niet in jouw regio, maar bij ons zijn er op de vrijdagavond vaak soos-avonden van de LEV-groep en/of stichting MEE. En ik weet van het bejaardenhuis waar mijn oma regelmatig komt dat daar ook vaak op de vrijdag social events (ja, zo noemen ze dat echt :facepalm: ) organiseren, met een horeca element.

Wil je echt een betaalde bijbaan, dan zou ik de buurtkroegen een polsen.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Mjaaaa, op iemand die maar 1 avond in de week wil werken is een kroeg over het algemeen niet zo happig, dan duurt het vreselijk lang voor je het een beetje kunt en alles kunt vinden, en als je nooit diensten kunt ruilen is dat ook niet echt een pre. Ik zou het inderdaad eerder in vrijwilligerswerk gaan zoeken. Ik weet niet of je wat met voeding/eten hebt, maar Rotterdam heeft enorm veel op het gebied van lokale voeding (RechtStreex, Rotterdamse Oogst, er zijn ongetwijfeld ook moestuinen die op vrijwilligers draaien) en dat is ook wel een gebied waar je generatiegenoten zitten. Maar er is natuurlijk veel meer. Er bestaat vast ook zo iets als een vrijwilligerscentrale waar alle vrijwilligersvacatures worden uitgezet.
Een collega van mij werkt wekelijks ook nog één of twee avonden in de horeca, omdat ze dat leuk vindt. Meer is niet haalbaar (haar reguliere werk betaalt stukken beter!). Er zijn er dus meer die dat doen.

Waarom verwacht je dat je in de horeca nieuwe mensen leert kennen? Iemand schreef al: dat zullen eerder oppervlakkige contacten zijn: goed voor smalltalk, heen vrienden.

Lukt het in je huidige baan niet om mensen te leren kennen en hoe komt dat?
Ontmoet je wel leuke mensen met wie je meer contact zou willen hebben? (Als het antwoord hierop ja is, helpt het niet om nóg meer mensen te leren kennen, maar heb je een andere uitdaging.)

Ofwel: wordt jouw probleem (eenzaamheid) opgelost door een bijbaan?

Denk ook aan hobby's. Houd je van sport, fotografie, breien? Je kunt een cursus volgen, bijvoorbeeld aan de volksuniversiteit. Vriendschappen verlopen vaak makkelijker via een gemeenschappelijke interesse.

Je begint in ieder geval positief. In Rotterdam wonen veel leuke mensen. Het moet wel heel raar lopen als er niemand zou zijn waar je aansluiting bij vindt.
Ik moet helemaal niks!
Achter de bar in de kantine van een vereniging?
Je zult vast wel een kroeg kunnen vinden waar je kunt gaan werken. Vraag is alleen of jou dat gaat opleveren wat je zoekt. Je bent eenzaam zeg je. Dan neem ik aan dat het je meer om de sociale contacten gaat dan om het geld?
Ga bij een vereniging, ga bij een club, doe vrijwilligerswerk, plaats een oproepje op het prikbord.
Wat vindt je leuk om te doen?
Sport je? Als je bijvoorbeeld volleybalt zou je als trainer of penningmeester kunnen inzetten.
Ook zou je voor vrijwilligers werk kunnen kijken.
Er zijn een aantal regionale vrijwilligers vacature banken, kijk daar eens! Je zou taalmaatje van een anderstalige kunne worden, koken met verstandelijk beperkten etc.
Bedankt voor alle reacties! Het voordeel van een bijbaan leek me dat het ook nog iets op kan brengen. Maar waarschijnlijk zitten kroegen inderdaad niet te wachten op iemand die maar 1 dag in de week kan. Ik zal eens kijken voor een cursus. Het gaat me er om dat ik leeftijdsgenoten ontmoet, dus vrijwilligerswerk met anderstaligen bijv is helaas geen optie
Nicky_L schreef:
26-08-2017 09:40
Een collega van mij werkt wekelijks ook nog één of twee avonden in de horeca, omdat ze dat leuk vindt. Meer is niet haalbaar (haar reguliere werk betaalt stukken beter!). Er zijn er dus meer die dat doen.

Waarom verwacht je dat je in de horeca nieuwe mensen leert kennen? Iemand schreef al: dat zullen eerder oppervlakkige contacten zijn: goed voor smalltalk, heen vrienden.

Lukt het in je huidige baan niet om mensen te leren kennen en hoe komt dat?
Ontmoet je wel leuke mensen met wie je meer contact zou willen hebben? (Als het antwoord hierop ja is, helpt het niet om nóg meer mensen te leren kennen, maar heb je een andere uitdaging.)

Ofwel: wordt jouw probleem (eenzaamheid) opgelost door een bijbaan?
Mijn relatie is uitgegaan en ik heb geen aansluiting meer bij onze vrienden. Ik wil daarom ook zelf weer wat gaan opbouwen qua sociale contacten. Misschien is de horeca geen goed idee en kan ik beter een sport gaan doen. Maar dag is weer best duur en ik verdien niet zoveel. Ik werk voornamelijk met oudere mensen, geen potentiële vrienden.
Tja, qua oppervlakkige contacten in de horeca, dat vind ik dan eigenlijk weer niet. Heb echt wel wat vrienden overgehouden aan horecabaantjes en nu heb ik ook veel heel leuke collega's die best vrienden zouden kunnen worden als ik erin zou investeren. Dus wat dat betreft is het geen gek plan hoor, als je maar wel plekken kunt vinden waar ook leeftijdgenoten werken, en dat is dan misschien weer net lastig..
Er zijn tegenwoordig toch ook van die goedkopere sportscholen? Die zullen er vast zijn in Rotterdam.
marijn_81 schreef:
29-08-2017 06:37
Bedankt voor alle reacties! Het voordeel van een bijbaan leek me dat het ook nog iets op kan brengen. Maar waarschijnlijk zitten kroegen inderdaad niet te wachten op iemand die maar 1 dag in de week kan. Ik zal eens kijken voor een cursus. Het gaat me er om dat ik leeftijdsgenoten ontmoet, dus vrijwilligerswerk met anderstaligen bijv is helaas geen optie
die anderstaligen kunnen toc ook van jouw leeftijd zijn?
En wat raar dat je contact met leeftijdsgenoten zoekt en dan in een kroeg wil werken. Daar komen juist jongeren.

Zeg dan gewoon eerlijk dat je extra inkomen nodig hebt. Is helemaal geen schande hoor.
Weet je wat trouwens ook heel leuk kan zijn; vrijwilligerswerk doen in een theater. Dan kan je zowel garderobe dienst doen. Of bardienst. Het wordt niet betaald maar je komt wel heel veel in contact met mensen en vaak heb je er ook collega's waar je misschien in de loop van de tijd een leuk contact mee kunt opbouwen.
marijn_81 schreef:
29-08-2017 06:37
Het gaat me er om dat ik leeftijdsgenoten ontmoet, dus vrijwilligerswerk met anderstaligen bijv is helaas geen optie

Er zijn honderden, zo niet duizenden verschillende plekken en functies om vrijwilligerswerk te doen. Daar zitten zeker ook 'mensen van jouw leeftijd'
(Welke dat ook mag zijn) bij.

Maar ze komen het niet op een presenteerblaadje aanleveren, daar zul je zelf wat voor moeten doen.
Hier in de regio heb je de Vrijwilligersbank (online) waar alle vacatures op staan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven