Schoolzomervakantie duurt te lang!!!

28-08-2017 10:19 195 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn tante zei dat vroeger (wanneer weet ik niet) de schoolvkantie in de zomer 4 weken duurde.Lijkt me lang genoeg.
Ik merk dat om mij heen de jeugd zich rot verveelt...meesten gaan helemaal niet op vakantie en geen geld om leuke dingen te doen.
Gevolg: vernielingen, blowen en de wat jongere jeugd deurtje bellen en 20 keer heen en weer rennen door de galerij..
Wie heeft die ervaring ook?
canvas schreef: ↑
28-08-2017 10:33
Typisch vanuit de ouders geredeneerd. Kinderen hebben die kleinere vakanties ook nodig om even op adem te komen.
In Spanje duurt de zomervakantie drie maanden, en hebben ze tussendoor bijna geen vrij. Gevolg: oververmoeide kinderen, een heel jaar lang. Wordt niemand blij van.
Dat verschilt per kind. Mijn zoon vindt juist het omschakelen moeilijk. Hij heeft altijd een paar dagen nodig om aan vakantie te wennen en ook weer wat tijd om aan school te wennen. Voor hem is dus minder vakanties maar wel langere vakanties fijner. Dan hoeft hij minder te wennen, verliest minder leertijd en heeft echt iets aan zijn vakanties. Zeker de rommelige weken aan het eind van het jaar vind hij echt niet leuk.
Mijn dochter maakt het niks uit. Die heeft het liefst 12 maanden vakantie :)
Nope. Hier ook geen rare fratsen. Hoeven ze ook niet te proberen ook. Wij hebben nog een week te gaan. Ze vermaken zich nog prima
Mevrouw75 schreef: ↑
28-08-2017 10:40
Ja, die laatste periode is altijd een rommeltje.
Maar goed, het zijn wel weer officiële vrije dagen.
.
We zouden dus op de bres moeten voor een andere aanpak van deze periode. In een tijd waarin meer kinderen níet gelovig (Christelijk) worden opgevoed dan wél is het best raar om Hemelvaart en Pinksteren nog steeds maar als vrije dag erin te houden, waardoor dat twee gebroken weken oplevert.
Dat is van de wijk afhankelijk is mijn ervaring. Ik ben nu ook aan het opzoeken wanneer de school alsjeblieft weer begint voor de buurtkinderen. Hele dagen dat gekrijs en geruzie is om gek van te worden. Ze beginnen hier voor achten en na tienen is het nog niet klaar. Ik zou er bijna rolluiken voor aanschaffen.
Ik ben einde 40 maar heb altijd al 6 weken zomervakantie gekend
Kashri schreef: ↑
28-08-2017 10:43
Dus omdat mensen in jouw omgeving falen hun kinderen normaal op te voeden moet het hele land maar korter vakantie? Ik ken ze namelijk niet, die kinderen die wangedrag vertonen omdat de vakantie te lang duurt.

Ik woon in een omgeving waar jongens nog echt jongens mogen zijn. Ik ben na vier weken wel klaar met al dat moderne gezonde jongens gedoe.
poldervrouw schreef: ↑
28-08-2017 11:06
Ik ben einde 40 maar heb altijd al 6 weken zomervakantie gekend
.
Ik ook hoor en ik ben 50. Mijn moeder zei pas dat zei vroeger veel korter vakantie hadden maar volgens mij laat haar geheugen haar daarin in de steek. Iemand anders schrijft hier ook al dat die zes weken al uit 1900 stammen.
Andersom schreef: ↑
28-08-2017 11:01
.
We zouden dus op de bres moeten voor een andere aanpak van deze periode. In een tijd waarin meer kinderen níet gelovig (Christelijk) worden opgevoed dan wél is het best raar om Hemelvaart en Pinksteren nog steeds maar als vrije dag erin te houden, waardoor dat twee gebroken weken oplevert.
ik vind dat juist zulke leuke dagen, voelt altijd beetje als spijbelen
Ik ben van 1980 en vond die 6 weken vakantie heeeeeerlijk. Vond het echt nodig om lekker op te laden. Leuke tijden met andere buurt kinderen beleefd. Mijn kinderen hebben nu dus in België 9 weken vakantie. Paar weekjes in België geluierd, speelactiviteiten, daarna nog lekker een maandje bij opa en oma in Nederland doorgebracht. Mij ouders wonen in woonwijk met heel veel kinderen. Mijn kinderen vervelen zich geen minuut. Vrijdag begint in België de 1e schooldag
Echt goed uitgerust. Het racen kan weer beginnen
Ik vind het héérlijk! Even er hélemaal uit. Hier is het helaas al voorbij en omgevlogen. Kids hebben zich prima vermaakt (basisschoolleeftijd) en vervelen is helemaal niet erg, is goed voor ze, zolang ze daar anderen maar niet mee lastig vallen. En pubers moeten gewoon een vakantiebaan zoeken.
PattyJupiter schreef: ↑
28-08-2017 11:04
Dat is van de wijk afhankelijk is mijn ervaring. Ik ben nu ook aan het opzoeken wanneer de school alsjeblieft weer begint voor de buurtkinderen. Hele dagen dat gekrijs en geruzie is om gek van te worden. Ze beginnen hier voor achten en na tienen is het nog niet klaar. Ik zou er bijna rolluiken voor aanschaffen.
Als je in het noorden woont, beginnen ze komende maandag weer (de 4e). Het zuiden is vandaag begonnen.
lilalinda schreef: ↑
28-08-2017 11:12
ik vind dat juist zulke leuke dagen, voelt altijd beetje als spijbelen
.
Door de clustering van deze dagen in mei en sinds begin juni wordt het voor kinderen op school vaak eel heel rommelig. Geen week is dan meer normaal. Sommige scholen plannen dan ook nog schoolreisje in die periode en sportdag en kano voor groep acht, een musical van groep acht voor de hele school en juffendag en noem maar op. En dan zeggen de leerkrachten in de laatste twee weken dat de kinderen zo aan vakantie toe zijn. Vind je het gek? Ik niet.
Er is in 2009 onderzoek gedaan naar de gevolgen van 6 weken zomervakantie voor kinderen (https://www.trouw.nl/home/-zes-weken-zo ... ~abef1bac/). De conclusie was dat zo'n lange vakantie nadelig is voor het leren van de kinderen, dat er in die periode heel veel weer wegzakt en kinderen op een lager niveau weer beginnen na de vakantie dan waar ze voor de vakantie op zaten.

Kinderen zijn in 3 of 4 weken echt wel weer goed uitgerust, daar hebben ze geen 6 volle weken voor nodig. Zoals iemand al schreef stamt de lange zomervakantie uit de tijd dat kinderen moesten helpen bij de oogst. Totaal niet meer van deze tijd dus, waarin ouders 4 weken vakantie krijgen per jaar en kinderen 12.

Maar ja, het kost geld om de vakantie(s) korter te maken, want dan zijn er meer lesuren per jaar. De leraren zijn niet zo gek dat ze dat gratis en voor niks er allemaal bij nemen en dat snap ik best. En de toeristische sector zal ook niet blij zijn met kortere schoolvakanties. Dus probeer dan maar eens zo'n vastgeroeste traditie weer terug te draaien.

Ik lees wel eens reacties van ouders die roepen dat school geen opvang is, dus dat andere ouders niet moeten zeuren over het rondbreien van al weken vakantie waarin ze zelf geen vrij hebben. Maar als er, zowel voor de leerprestaties van de kinderen zelf als voor heel veel ouders, duidelijk nadelen zitten aan de lange vakanties, waarom zou je het dan per se wel zo lang willen houden? Het enige argument dat ik van ouders hoor (vaak diezelfde ouders die roepen dat school geen opvang is) is dat het voor henzelf zo lekker relaxed is dat ze 's ochtends lekker rustig aan kan doen. Maar schoolvakantie van kinderen is niet bedoeld voor het langer kunnen uitslapen van de ouders. Het is een leuk neveneffect en mooi meegenomen, maar een zeer slechte reden om daar de vakanties van de kinderen op af te stemmen.

Ik zou dus zeggen: zomervakanties van 4 weken en extra geld naar het onderwijs voor een verlichting van leraren door het jaar heen (en de mogelijkheid voor hen om ook eens een dag naar vrije keuze op te nemen). Dat zou mij alleen maar fijn lijken als leraar, dat het wat gelijkmatiger wordt dan 40 weken per jaar veel meer uren te draaien dan waar je voor betaald wordt en dan vervolgens 10-12 weken vakantie.
Tja, goede vraag.

Enerzijds vind ik dat die zomervakantie van school lang duurt. Want ouders hebben doorgaans niet zomaar de mogelijkheid zo lang vakantie op te nemen.

Anderzijds gun ik het mijn kind om lekker af te schakelen en te genieten van de zomervakantie. Weet nog hoe fijn ik dat vroeger vond.

In mijn geval hadden ouders het niet breed en was er inderdaad geen geld om op vakantie te gaan of regelmatig dagtrips te doen. Toch vermaakte ik mij prima.
Ik was een kind dat heel goed uren kon spelen, in mijn eentje of met vriendinnetjes.

Ik kan me voorstellen dat een ander soort kind een andere invulling van tijd verlangt.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 28-08-2017 11:35
0.79% gewijzigd
Mevrouw75 schreef: ↑
28-08-2017 10:40
Wanneer is de vakantie dan van 4 naar 7 weken geworden? Hij is nu 6, maar tot een paar jaar geleden 7 in het VO.

Gewoon, nieuwsgierigheid, ik heb mijn ouders er nog nooit over gehoord.
Ik ben van 68 en had 6 weken op de basisschool en 7 weken op de middelbare. Ik dacht dat mijn moeder dit ook al had. Dus ben ook wel nieuwsgierig. Ik denk dat tante gewoon in de war is.
Ik werk vanuit huis (verkoop op eBay). Normaal gesproken doe ik het meeste werk wanneer de kinderen op school zitten, nu heb ik zes weken lang de hele dag een 3jarige en een 6jarige om bezig te houden en zit ik iedere avond nog tot 22.00 achter mn pc om alles bij te werken. Ik ben blij dat school weer begonnen is en van mij had de vakantie wel wat korter gemogen. :-D
Ik zou zeggen : 12 weken vakantie, naar believen op te nemen. Leerlinggestuurd onderwijs, in heterogene groepen, geen frontale teacher centered lessen meer, zodat het geen probleem is als je er als leerling een tijdje niet bent. Idem voor de leraar. Oh, en als we toch bezig zijn: idem voor de ouders, scheelt een hoop gedoe.
Pantax schreef: ↑
28-08-2017 10:24
Het had van mij wel langer mogen duren. 12 maanden ofzo.
Dat zou ik als kind hebben geroepen. Als ouder echter roep ik toch echt anders.
ik hoor van mijn schoonzus wel dat ze blij is dat de scholen weer beginnen omdat de neven toch wel steeds vaken conflictjes krijgen.

ik weet van mijzelf van vroeger ook nog wel dat ik het na 4 weken wel een heel eind gezien had en dat van mij de school weer mocht beginnen
En doooooor!
illiana schreef: ↑
28-08-2017 11:37
Ik werk vanuit huis (verkoop op eBay). Normaal gesproken doe ik het meeste werk wanneer de kinderen op school zitten, nu heb ik zes weken lang de hele dag een 3jarige en een 6jarige om bezig te houden en zit ik iedere avond nog tot 22.00 achter mn pc om alles bij te werken. Ik ben blij dat school weer begonnen is en van mij had de vakantie wel wat korter gemogen. :-D
geen vakantieopvang mogelijk?
Pantax schreef: ↑
28-08-2017 11:38
Ik zou zeggen : 12 weken vakantie, naar believen op te nemen. Leerlinggestuurd onderwijs, in heterogene groepen, geen frontale teacher centered lessen meer, zodat het geen probleem is als je er als leerling een tijdje niet bent. Idem voor de leraar. Oh, en als we toch bezig zijn: idem voor de ouders, scheelt een hoop gedoe.
:thumbsup:

Yeah!! Op zo'n school werk ik nu.
Okay... die vakanties hebben we nog niet kunnen aanpassen. Maar dat is wel de bedoeling.
Nee, ik heb die ervaring niet. 6 weken is toch ook niet lang? Ik vind het heerlijk!
En dat hebben kinderen ook nodig om weer op te laden. Laat ze lekker kind zijn zeg!
Andersom schreef: ↑
28-08-2017 10:37
.
Uh nee hoor! Met kleine vakanties bedoel ik dan die twee dagen met Hemelvaart, het lange weekend met Pinksteren, dat soort onregelmatige weken doen kinderen ook niet altijd goed in de maand mei.
Eens. Ik vind die periode ook heel rommelig. Ik ben zelf christelijk, maar desondanks voorstander van het afschaffen van vrije dagen op Hemelvaartsdag, 2e Pinksterdag en evt. ook 2e Paasdag. En Goede Vrijdag ook, die is helemaal raar: ik heb geen vrij, mijn zoon wel en de BSO is dicht wegens feestdag. Op Goede Vrijdag zijn de meeste kerkdiensten sowieso 's avonds en op Hemelvaartsdag zou je dat ook prima kunnen doen. Koningsdag wel een vrije dag voor iedereen en 5 mei wellicht ook: in ieder geval of voor iedereen vrij of voor niemand, maar niet zo raar als het nu geregeld is.
LAgirl82 schreef: ↑
28-08-2017 11:41
Nee, ik heb die ervaring niet. 6 weken is toch ook niet lang? Ik vind het heerlijk!
En dat hebben kinderen ook nodig om weer op te laden. Laat ze lekker kind zijn zeg!
Want op school kun je geen kind zijn? Dat is sneu, dat ze dan 40 weken per jaar geen kind kunnen zijn. Ze hebben echt geen 6 weken nodig om op te laden hoor. En dat jij het heerlijk vindt is mooi, maar geen argument voor een lange vakantie. Die schoolvakanties zijn er niet omdat jij dan zo lekker kunt relaxen.
nicole123 wijzigde dit bericht op 28-08-2017 11:47
3.14% gewijzigd
south schreef: ↑
28-08-2017 11:41
:thumbsup:

Yeah!! Op zo'n school werk ik nu.
Okay... die vakanties hebben we nog niet kunnen aanpassen. Maar dat is wel de bedoeling.

Oh South, ik vind dat soort onderwijs helemaal geweldig. Wat gaaf dat je daar mag werken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven