School en beleid gezonde/ongezonde voeding

01-09-2017 13:16 893 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/tilburg/school-verpli ... ~a72da0eb/

Toen ik van dit krantenbericht de kop las dacht ik, waar bemoeit zo'n school zich mee. Maar aan de andere kant...waarom eigenlijk niet? Promoten van gezonder voedingspatroon. Dan prop je na schooltijd maar yogidrink en boterkoek in je kind.
Tuurlijk is suiker en vet vaak lekkerder, maar het is inmiddels toch wel bewezen dat het slecht voor je is? Waarom zou je je kind opzadelen met overgewicht? (Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Ozo.
daenerys79 schreef:
01-09-2017 13:29
Tja, alleen water is wel een beetje streng. Ik neem aan dat ze de schoolmelk ook niet de deur uit gooien. Maar ergens hebben ze ook wel een punt. Bij mijn dochter op school wordt ook verzocht om op ma-wo-vrij fruit of groente mee te geven. di en do noemt mijn dochter koekjesdag, maar dan krijgt ze ook geen koek mee. maar als je ziet wat sommige ouders meegeven, soms is het zelfs een donut met glazuur. Het gaat steeds verder. En school is er ook om te leren wat gezonde voeding is en wat het voor je doet.
Maar andersom werkt het ook zo. Het is ook wel eens gebeurd dat de juf een pak chocomel op haar tafel had staan voor zichzelf. Daar heb ik wat van gezegd. Bij ons thuis is chocomel voor feestjes.
Meen je nou dat je je gaat bemoeien met wat een juf drinkt? O_o
Kersenpitje schreef:
01-09-2017 14:40
Nope, zo zijn er meerdere...Met dit beleid krijgt de school het predikaat 'gezonde school'.
dit werkt onderscheidend van andere basisscholen, en volgens mij ook een een kleine subsidie....
Op onze basisschool, enkel water en boterhammen, en stuk fruit.
Ook geen liga, volkorenkoekje etc....Mag niet worden gegeten, moet mee terug naar huis worden genomen..
Traktatie idem, wordt voortaan goed op gecontroleerd of dit iets is zonder snoep.
bij ons ook, en dat went echt heel snel hoor
en de kinderen vinden het prima
-Red- schreef:
01-09-2017 14:08
Beter leren wat gezond eten is, dan zo rigoureus als deze school. Want leuk hoor, alleen brood, maar als daar chocopasta opzit, mag dat dan wel?
En ouders die reageren met "water is voor honden"... Niveautje hoor.
Het gaat om een school in deze wijk, niet echt een buurt waar men zich iets laat vertellen door instanties en overheid. Inderdaad nogal een 'niveautje'.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/06/ge ... 9-a1540158

Grappig trouwens TO, dat je schrijft "tuurlijk is vet en suiker vaak lekkerder". Denk dat dat nou juist is waar we vanaf moeten. Snoep als traktatie of extraatje maakt het juist "lekkerder" en interessanter. Niet te spastisch over doen en vanaf jonge leeftijd goede, eerlijke voorlichting over voeding en beweging gaat meer opleveren (hopelijk) dan verbieden.
Ik denk ook dat goede, eerlijke voorlichting over voeding en beweging en niet spastisch doen over traktaties en extra's op de lange termijn meer oplevert dan zaken verbieden. Ik vraag me af of deze school meer doet dan alleen verbieden, dat werd me in het artikel niet duidelijk. Op de website van de school stond niks vermeld over het beleid wat ze voeren betreft gezonde voeding, maar wel dat het schoolplein gaat veranderen en dus ook bewust bezig zijn met het faciliteren beweging en spelen. Mag aannemen dat ze dan ook meer doen dan dan alleen verbieden en hun beleid in het kader is van het vignet gezonde school van de overheid
Ik vind het echt prima dat er grenzen zijn want sommigen geven gewoon stroopwafels of priklimonade aan hun kinderen mee naar school. Maar of ik nou gewone limonade wil meegeven en wat ik op het brood doe dat soort dingen moet ik zelf weten voor mijn eigen kind is mijn mening.
En traktaties worden tegenwoordig wel enorm (zakjes gevuld met veel snoep en speelgoed) dus dat dat minder kan is prima maar om het nou allemaal tot fruit te beperken...
Ik vind het betutteling, en vind het geen rol van de school. Aan de andere kant hebben sommige ouders inderdaad compleet geen feeling met gezonde voeding.

Ik heb een kind dat gek is op rauwkost, harde groenten en fruit, en alleen dat meewil naar school. Wij zouden dus geen last hebben van dit beleid.
Persoonlijk vind ik het zeker goed om fris/sap/chocomel/ranja te weren van scholen.
Net zoals chocola/chips/snoep.

Zelf zou ik geen moeite hebben met dit beleid maar om het voor de hele school, zowel ouders als leerlingen, werkend te krijgen zou ik iets soepeler zijn.

Dus water/thee/melk/fruit/liga/sultana/peperkoek zou ik wel goedkeuren. Al realiseer ik me dat de grens dan lastiger te stellen is. Wat wat doe je dan weer met een eierkoek of krentenbol. Etc.
Ik vind het raar. Zeker in de winter is water toch niet lekker?

Er bestaat ook zoiets als suikervrije limonadesiroop.
Hier is al een topic over op de kinderpijler.
kinderen/school-en-beleid-gezonde-ongez ... #p27496419
Apezuurtje schreef:
01-09-2017 15:07
Hier is al een topic over op de kinderpijler.
Sorry, niet gezien (die lees ik nooit, ik heb al 3 kinderen).
Kersenpitje schreef:
01-09-2017 14:40
Nope, zo zijn er meerdere...Met dit beleid krijgt de school het predikaat 'gezonde school'.
dit werkt onderscheidend van andere basisscholen, en volgens mij ook een een kleine subsidie....
Op onze basisschool, enkel water en boterhammen, en stuk fruit.
Ook geen liga, volkorenkoekje etc....Mag niet worden gegeten, moet mee terug naar huis worden genomen..
Traktatie idem, wordt voortaan goed op gecontroleerd of dit iets is zonder snoep.

Ja maar dit artikel gaat over 1 basisschool en Minke reageert nogal heftig met haar sodemieter op en blij dat ze er vanaf is.

Daarnaast, als je vindt dat je koter gewoon zijn boterkoek (serieus?!?!?) mee naar school moet nemen, zoek je een andere school. Je zoekt toch een school waarvan het beleid je ligt?
Zoiets komt niet zomaar uit de lucht vallen. Daar gaan vele vergaderingen aan vooraf. Dus geschokt?
Hier geen kinderen, maar worden ze er nou echt zoveel slechter van? Je mag tegenwoordig in veel publieke ruimten ook niet meer roken. Stonden mensen ook op hun achterste benen en inmiddels weten ze niet beter. Kinderen zijn wat dat betreft nog flexibeler denk ik. Het zijn de ouders die de strijd niet met hun kind willen aangaan.
Ik vind het echt belachelijk.

In de winter is water toch helemaal niet te drinken? Het is betuttelend en belachelijk.
Star² schreef:
01-09-2017 15:09
Ja maar dit artikel gaat over 1 basisschool en Minke reageert nogal heftig met haar sodemieter op en blij dat ze er vanaf is.

Daarnaast, als je vindt dat je koter gewoon zijn boterkoek (serieus?!?!?) mee naar school moet nemen, zoek je een andere school. Je zoekt toch een school waarvan het beleid je ligt?
En waarom niet? Wat is er mis met boterkoek als je het met mate eet?

Mijn kinderen eten elke dag iets lekkers. Maar dat is tegenwoordig bijna een zonde.
Ik blijf dit een lastige kwestie vinden.
Enerzijds denk ik 'bemoei je toch niet overal mee'. Ik weet zelf wel wat goed is voor mijn kind.
Anderzijds is school natuurlijk een goede plek om kinderen bewust te laten worden van wat gezond is en wat niet. Vooral als het gaat om kinderen bij wie dit thuis helemaal geen punt van aandacht is. Kinderen zijn veel op school en eten en drinken ook veel (5 dagen per week, minstens 1x per dag) op school. Hoe fijn is het dat kinderen die thuis meestal ongezond te eten en te drinken krijgen, op de momenten op school in ieder geval iets gezonds krijgen?

Voor mijzelf hoeft school zich er niet mee te bemoeien. Onze oudste drinkt echt alleen maar water (of warme chocolademelk met slagroom als ze de kans krijgt... ;) ), dus dat neemt ze ook altijd mee naar school.

Dat water alleen voor honden is, is in mijn beleving nog wel de grootste flauwekul in dit hele verhaal!
Star² schreef:

.
Tja en als het beleid dan wijzigt haal je je kind van school?
Zalmsnipper schreef:
01-09-2017 15:05
Ik vind het betutteling, en vind het geen rol van de school. Aan de andere kant hebben sommige ouders inderdaad compleet geen feeling met gezonde voeding.

Ik heb een kind dat gek is op rauwkost, harde groenten en fruit, en alleen dat meewil naar school. Wij zouden dus geen last hebben van dit beleid.

Tot op zekere hoogte wel vind ik. Op school ben je om te leren, ik vind dat ze prima iets kunnen onderwijzen over voeding.
Tarlin schreef:
Het zijn de ouders die de strijd niet met hun kind willen aangaan.
Dat heeft er helemaal niets mee te maken. Ik vind dit soort regels ontzettend betuttelend.
ManOpHetPrikbord schreef:
01-09-2017 15:08
Sorry, niet gezien (die lees ik nooit, ik heb al 3 kinderen).
:rofl:
Kevin Rogers, zoontje Jonairo, appelsap en boterkoek, ik zie een verband.

Strak plan van die school, prima!
Brood kun je overigens zo ongezond maken als je wil. Een snee wit brood met Nutella, hagelslag of een halve meter dik kaas is toch niet ontzettend gezond of wel?
Of is de regel dan dat er alleen volkorenbrood, dun belegd met suikervrije meuk mag worden geconsumeerd?
theatime schreef:
01-09-2017 15:06
Persoonlijk vind ik het zeker goed om fris/sap/chocomel/ranja te weren van scholen.
Net zoals chocola/chips/snoep.

Zelf zou ik geen moeite hebben met dit beleid maar om het voor de hele school, zowel ouders als leerlingen, werkend te krijgen zou ik iets soepeler zijn.

Dus water/thee/melk/fruit/liga/sultana/peperkoek zou ik wel goedkeuren. Al realiseer ik me dat de grens dan lastiger te stellen is. Wat wat doe je dan weer met een eierkoek of krentenbol. Etc.
Liga, Sultana en peperkoek zitten net zoals chocola, chips en snoep niet in de schijf van vijf, net zoals eierkoeken en krentenbollen. Dus daar ligt de grens, bij de schijf van vijf. Al die dingen zijn extraatjes die teveel verzadigde vetten, zout en suiker bevatten en nagenoeg geen voedingsstoffen. Daarom is goede voorlichting over voeding zo belangrijk.
Andersom schreef:
01-09-2017 15:11
.
Tja en als het beleid dan wijzigt haal je je kind van school?

Deze mensen waarschijnlijk wel. Want je gaat je kind geen drinken drinken dat voor beesten bedoeld is.
Star² schreef:
01-09-2017 15:11
Tot op zekere hoogte wel vind ik. Op school ben je om te leren, ik vind dat ze prima iets kunnen onderwijzen over voeding.
.
Maar hoe en wat dan? Er is niet één norm voor gezond maar meerdere. Ligt er een beetje aan welke stroming je aanhangt. Leerkrachten hebben geen voeding gerelateerde opleiding. De kennis van veel leerkrachten gaat niet veel verder dan de Libelle en de tv reclame.

Dan krijg je van die malle adviezen als; suiker is gif, geef je kind een Liga Milkbreak!
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 01-09-2017 15:19
0.45% gewijzigd
Star² schreef:

Ik zou dat nooit tegen school zeggen natuurlijk, als keurige mevrouw. Ik was dan wel wat burgerlijk ongehoorzaam. De school gaf hier alleen adviezen, bij voorkeur fruit. Nou, mijn kind eet genoeg fruit en neemt naar school een koek mee. Ik hield me wel aan de 'geen snoep' regel, maar deed wel eens pepernoten in de broodtrommel (en OK, ook wel eens stiekem een paaseitje).
Jongste zit nu op de middelbare. De kantine is daar zeer beperkt, koffie en thee te koop. Er zijn geen snoep- of frisdrankapparaten. En ze neemt tegenwoordig een flesje water mee, dat ze op school vult, net als iedereen. Wel grappig hoe dat werkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven