School en beleid gezonde/ongezonde voeding

01-09-2017 13:16 893 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/tilburg/school-verpli ... ~a72da0eb/

Toen ik van dit krantenbericht de kop las dacht ik, waar bemoeit zo'n school zich mee. Maar aan de andere kant...waarom eigenlijk niet? Promoten van gezonder voedingspatroon. Dan prop je na schooltijd maar yogidrink en boterkoek in je kind.
Tuurlijk is suiker en vet vaak lekkerder, maar het is inmiddels toch wel bewezen dat het slecht voor je is? Waarom zou je je kind opzadelen met overgewicht? (Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Ozo.
Krijg er trek van!!
Na schooltijd kocht ik weleens zon supergrote reep van milka met biscuit erin! Hmmmm
En idd roze koeken en speculaas...
En op de basisschool stopte m'n moeder soms wat lekkers in m'n trommeltje. En ik kreeg weleens een koude pannenkoek mee. Wat een feest was dat! Jammer dat dat niet meer zou mogen. Alleen maar speltcrackers, water en fruit wordt het ook niet gezelliger van. Alles met mate en nuance en dat ligt wat mij betreft bij ouders.
Alles wat niet mag wordt bovendien juist aantrekkelijk. Heus wel dat de (oudere) kinderen stiekem snoep in hun tas hebben hoor. Of moeten we ze misschien fouilleren bij binnenkomst?
Mss overdreven, maar ik voorspel dat de klinieken voor eetstoornissen de komende jaren meer opnames/aanmeldingen zullen krijgen. Ik zie het in mijn omgeving ook bij een kind nog wel zover komen als er niks gaat veranderen.
Mijn vorige school deed trouwens elk jaar mee met een gruitproject. De supermarkt leverde elke week groente en fruit. De kinderen werden hierdoor wel geprikkeld om dingen te eten en te proberen. Dat vind ik dan weer wel een goed initiatief. Maar hey als die puber daarnaast z'n eigen bammetje of liga of koek ook nog eet, prima.
Elfje112 schreef:
06-09-2017 09:46
Mss overdreven, maar ik voorspel dat de klinieken voor eetstoornissen de komende jaren meer opnames/aanmeldingen zullen krijgen. Ik zie het in mijn omgeving ook bij een kind nog wel zover komen als er niks gaat veranderen.
Niet overdreven. Teveel snoepen is niet gezond maar deze gezondheidsfreakhouding vind ik ook niet echt je van het. Mijn zoontje van 2 krijgt ook af en toe wat lekkers. Af en toe. Hij mag leren dat dat er ook bij hoort, met mate. Daarnaast krijgt hij e het wel genoeg groente fruit en water maar gisteren hebbeb we bijv samen zelf croissantjes gemaakt. Laten we ajb niet doorslaan met alles. En ja ik weet dat et kinderen zijn die echt teveel snoepen maar daar doe je als school zijnde ook niks aan hoor
EvaHier2 schreef:
06-09-2017 09:43
Krijg er trek van!!
Na schooltijd kocht ik weleens zon supergrote reep van milka met biscuit erin! Hmmmm
En idd roze koeken en speculaas...
En op de basisschool stopte m'n moeder soms wat lekkers in m'n trommeltje. En ik kreeg weleens een koude pannenkoek mee. Wat een feest was dat! Jammer dat dat niet meer zou mogen. Alleen maar speltcrackers, water en fruit wordt het ook niet gezelliger van. Alles met mate en nuance en dat ligt wat mij betreft bij ouders.
Ik ook!

In deze tijd van welvaart en overdaad en de aanwezigheid van altijd en overal calorierijk en suikerrijk voedsel is het inderdaad belangrijk dat kinderen en ook volwassenen leren hoe ze zichzelf kunnen begrenzen.
Een rem krijgen.

Sommige kinderen/mensen lijken deze rem van nature te bezitten en anderen hebben er veel meer moeite mee.

(Ik blijf erbij dat je beter vet kunt eten dan veel suiker, omdat van vet eten je lichaam haar natuurlijke begrenzing beter aangeeft.)

Dat de school zich ermee bemoeit is van de ene kant toch ook weer niet zo heel erg vreemd.

Er wordt weleens gezegd: it takes a village to raise a child.
De school is mede ook die village.
En kinderen brengen een groot deel van hun leven door op school en zijn beïnvloedbaar.
En als de meningen uiteenlopen over wat wel en niet gezond is, dan ontstaat er dus een probleem.

Vroeger was er 1 dorp met 1 mening, 1 godienst, 1 gedachtegoed en veel minder keuze in alles.
Ook voedsel; men kreeg melk en pap en brood en zelfgebakken koek of taart bij speciale gelegenheden omdat er gewoon niet zo veel was.

Hoe om te leren gaan met al die verschillende meningen, geloofsovertuigingen, input, maar ook overdaad aan voedsel...is echt iets van deze tijd.
Sommigen gaan eraan onderdoor en vreten zich tonnetjerond of draaien door op allerlei nieuwsberichten en conspiracy theorieën.

Ik vind het niet zo raar dat de gemoederen zo hoog oplaaien over dit onderwerp, soms is het lastig om je schouders op te halen.
Tegenwoordig is het ook lastiger om met de groep mee te doen, omdat er meerdere groeperingen zijn en dan hebben we ook nog eens geleerd om individualistisch te zijn en om niet met de massa mee te doen.

Afhankelijkheid wordt afgeleerd, maar saamhorigheid daarmee soms ook.

Hoe vinden we een middenweg die voor iedereen leefbaar is?
Leer kinderen wat gezonde voeding is en wat niet. Stimuleer ze om gezonder te eten, maar ga de ongezonde dingen niet verbieden. Leer ze daar met mate van te eten. Het is heus niet erg als je een keer een snoepje, stukje taart, of wat dan ook eet. Maar doe dat niet teveel en te vaak.
shisha schreef:
06-09-2017 10:00
Ik ook!

In deze tijd van welvaart en overdaad en de aanwezigheid van altijd en overal calorierijk en suikerrijk voedsel is het inderdaad belangrijk dat kinderen en ook volwassenen leren hoe ze zichzelf kunnen begrenzen.
Een rem krijgen.

Sommige kinderen/mensen lijken deze rem van nature te bezitten en anderen hebben er veel meer moeite mee.

(Ik blijf erbij dat je beter vet kunt eten dan veel suiker, omdat van vet eten je lichaam haar natuurlijke begrenzing beter aangeeft.)

Dat de school zich ermee bemoeit is van de ene kant toch ook weer niet zo heel erg vreemd.

Er wordt weleens gezegd: it takes a village to raise a child.
De school is mede ook die village.
En kinderen brengen een groot deel van hun leven door op school en zijn beïnvloedbaar.
En als de meningen uiteenlopen over wat wel en niet gezond is, dan ontstaat er dus een probleem.

Vroeger was er 1 dorp met 1 mening, 1 godienst, 1 gedachtegoed en veel minder keuze in alles.
Ook voedsel; men kreeg melk en pap en brood en zelfgebakken koek of taart bij speciale gelegenheden omdat er gewoon niet zo veel was.

Hoe om te leren gaan met al die verschillende meningen, geloofsovertuigingen, input, maar ook overdaad aan voedsel...is echt iets van deze tijd.
Sommigen gaan eraan onderdoor en vreten zich tonnetjerond of draaien door op allerlei nieuwsberichten en conspiracy theorieën.

Ik vind het niet zo raar dat de gemoederen zo hoog oplaaien over dit onderwerp, soms is het lastig om je schouders op te halen.
Tegenwoordig is het ook lastiger om met de groep mee te doen, omdat er meerdere groeperingen zijn en dan hebben we ook nog eens geleerd om individualistisch te zijn en om niet met de massa mee te doen.

Afhankelijkheid wordt afgeleerd, maar saamhorigheid daarmee soms ook.

Hoe vinden we een middenweg die voor iedereen leefbaar is?
Eens hoor dat je het samen doet. Daarom zeg ik ook: voorlichten, met ouders in gesprek etc. Maar ik vind wel dat ouders de eindverantwoording hierin hebben en een vrije keuze om bijv een beker ranja mee te geven naar school.
Elfje112 schreef:
06-09-2017 09:46
Dat gebeurt al. Met name bij kinderen onder de 10 (!) jaar is er een flinke toename ivm anorexia.
Elfje112 schreef:
06-09-2017 10:08
Leer kinderen wat gezonde voeding is en wat niet. Stimuleer ze om gezonder te eten, maar ga de ongezonde dingen niet verbieden. Leer ze daar met mate van te eten. Het is heus niet erg als je een keer een snoepje, stukje taart, of wat dan ook eet. Maar doe dat niet teveel en te vaak.
Leer kinderen juist dat alle voeding gezond is, met mate.
Juist dat onderscheid tussen gezond en ongezond loopt de spuigaten uit.
Suiker is een prima brandstof, met mate.
Vet idem dito.

Dus leer kinderen vooral waar welk eten voor dient, dan pas kun je bewuste keuzes maken.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
MinkeDeWit schreef:
01-09-2017 15:18
Ik zou dat nooit tegen school zeggen natuurlijk, als keurige mevrouw. Ik was dan wel wat burgerlijk ongehoorzaam. De school gaf hier alleen adviezen, bij voorkeur fruit. Nou, mijn kind eet genoeg fruit en neemt naar school een koek mee. Ik hield me wel aan de 'geen snoep' regel, maar deed wel eens pepernoten in de broodtrommel (en OK, ook wel eens stiekem een paaseitje).
Jongste zit nu op de middelbare. De kantine is daar zeer beperkt, koffie en thee te koop. Er zijn geen snoep- of frisdrankapparaten. En ze neemt tegenwoordig een flesje water mee, dat ze op school vult, net als iedereen. Wel grappig hoe dat werkt.
Kennis een keer een paaseitje klein formaat van chocolade in de trommel gestopt. Mee terug naar huis, want mocht niet.
Solomio schreef:
06-09-2017 11:48
Vet idem dito.

Dus leer kinderen vooral waar welk eten voor dient, dan pas kun je bewuste keuzes maken.
Je hebt helemaal gelijk. Mijn post is niet juist geformuleerd.
MoirenPhae schreef:
06-09-2017 11:12
Dat gebeurt al. Met name bij kinderen onder de 10 (!) jaar is er een flinke toename ivm anorexia.
Vreselijk! Dit gebeuren met eten/drinken moet eerder stoppen dan nog verder ontwikkelen.
Solomio schreef:
06-09-2017 11:48
Vet idem dito.

Kinderen leren het meest door goede voorbeelden te volgen
Dus een school die aanleert wat gezond is, mag echt kritisch zijn om wat kinderen aan ongezonds meebrengen
lilalinda schreef:
06-09-2017 14:09
Dus een school die aanleert wat gezond is, mag echt kritisch zijn om wat kinderen aan ongezonds meebrengen
Ik vind wat de school doet nou niet bepaald gezond, eerlijk gezegd.
lilalinda schreef:
Dan moet eerst wel goed duidelijk zijn wat gezond is en wat niet. Alleen water, brood en fruit is niet gezond.
lilalinda schreef:
Jij denkt serieus dat een school meer invloed heeft dan het systeem?
lilalinda schreef:
Als kinderen leren van het goede voorbeeld heeft school al helemaal geen punt, want als er thuis dus het verkeerde voorbeeld wordt gegeven zet dat glas water tijdens de ochtendpauze ook geen zoden aan de dijk.

Edit: wat Moi zegt dus.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven