School en beleid gezonde/ongezonde voeding
vrijdag 1 september 2017 om 13:16
https://www.ad.nl/tilburg/school-verpli ... ~a72da0eb/
Toen ik van dit krantenbericht de kop las dacht ik, waar bemoeit zo'n school zich mee. Maar aan de andere kant...waarom eigenlijk niet? Promoten van gezonder voedingspatroon. Dan prop je na schooltijd maar yogidrink en boterkoek in je kind.
Tuurlijk is suiker en vet vaak lekkerder, maar het is inmiddels toch wel bewezen dat het slecht voor je is? Waarom zou je je kind opzadelen met overgewicht? (Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Toen ik van dit krantenbericht de kop las dacht ik, waar bemoeit zo'n school zich mee. Maar aan de andere kant...waarom eigenlijk niet? Promoten van gezonder voedingspatroon. Dan prop je na schooltijd maar yogidrink en boterkoek in je kind.
Tuurlijk is suiker en vet vaak lekkerder, maar het is inmiddels toch wel bewezen dat het slecht voor je is? Waarom zou je je kind opzadelen met overgewicht? (Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Ozo.
vrijdag 1 september 2017 om 15:32
Ja, nu heb ik trek in boterkoek!
Over wat ik zei dat eten met suiker, vet en zout 'natuurlijk' lekkerder zijn, dan moet ik dat even aanvullen met, er moet geleerd worden dat fruit en snackgroente ook lekker kunnen zijn en een heel goed gezond alternatief.
Ik denk dat het juist om de groep gaat die verder niet over gezond eten nadenkt en hun kind elke dag een grote koek, dan wel een mars, chocolademelk en yogi meegeeft.
En kom op, water kun je ook leren drinken. Echt.

Over wat ik zei dat eten met suiker, vet en zout 'natuurlijk' lekkerder zijn, dan moet ik dat even aanvullen met, er moet geleerd worden dat fruit en snackgroente ook lekker kunnen zijn en een heel goed gezond alternatief.
Ik denk dat het juist om de groep gaat die verder niet over gezond eten nadenkt en hun kind elke dag een grote koek, dan wel een mars, chocolademelk en yogi meegeeft.
En kom op, water kun je ook leren drinken. Echt.
Ozo.

Andersom schreef: ↑01-09-2017 15:29.
Maar hoe ver wil je dan gaan? Smeerleverworst dik op brood is net zo ongezond als dun chocopasta op brood. Hoe gaat een juf dan handhaven?
Mijn neefje werd door zijn juf terecht gewezen op de suiker op zijn twee Nizzabiskwietjes, zijn buurmeisje had beter opgelet die had netjes drie sultana's in een pakje mee. En de jongen daarnaast had zo keurig en Liga mee. Het tussendoortje van neef bevatte de minste suiker, maar ojee je kon de suiker zien.
Daar zal dan uiteraard een plan voor geschreven moeten worden wat opgenomen wordt in de kerndoelen, anders wordt handhaven moeilijk.
Stomme juf.

Hadden wij vroeger op school. Ontzettend smerig doorgekookte prut. Echt niet te vreten. Om nog maar niet te spreken van de kosten.karin12345 schreef: ↑01-09-2017 15:31We zouden beter nog schoolmaaltijden moeten gaan verstrekken, zoals ze in Frankrijk doen.
vrijdag 1 september 2017 om 15:33
Dat water voor honden is vind ik zelf een aparte opmerking. Maar ik vind het niet lekker in de winter. Nee, bij mij komt water niet bevroren uit de kraan. Maar in de winter drink ik zelf geen water. Altijd thee, koffie of limonadesiroop. En mijn kinderen vinden water in de winter ook niet lekker en hoeven dat dus ook niet te drinken. Limonadesiroop is niet gezond, maar ook niet heel ongezond. Ja, water is beter, dat weet ik. Maar ik kan zelf ook nadenken dat een appel gezonder is dan een minimarsje. En dat boterkoek minder gezond is als een wortel.Star² schreef: ↑01-09-2017 15:30Daarmee bedoel ik de kinderen uit het artikel. Ik weet namelijk niet wat jouw kinderen mee naar school krijgen
Mijn gedachte is gebaseerd op de tekst in het artikel, de opmerkingen over water is voor hond, de uitstroomcijfers van de school en het stuk eerder gepost over de wijk waar de school staat.
Ik vind het heel betuttelend allemaal.
vrijdag 1 september 2017 om 15:34
bij ons lette juf niet op het beleg, en ja, dan krijg je dus rare situaties dat een speculaasje op brood wel mag en er naast niet
Maar ach, geen snoep/koek mee scheelt al een boel op een dag

vrijdag 1 september 2017 om 15:34
gedanst schreef: ↑01-09-2017 15:33Dat water voor honden is vind ik zelf een aparte opmerking. Maar ik vind het niet lekker in de winter. Nee, bij mij komt water niet bevroren uit de kraan. Maar in de winter drink ik zelf geen water. Altijd thee, koffie of limonadesiroop. En mijn kinderen vinden water in de winter ook niet lekker en hoeven dat dus ook niet te drinken. Limonadesiroop is niet gezond, maar ook niet heel ongezond. Ja, water is beter, dat weet ik. Maar ik kan zelf ook nadenken dat een appel gezonder is dan een minimarsje. En dat boterkoek minder gezond is als een wortel.
Ik vraag me af nu of die kinderen (uit het artikel dus

vrijdag 1 september 2017 om 15:35
.Kersenpitje schreef: ↑01-09-2017 15:23Ik denk dat het moeilijker is voor de ouders om hieraan te wennen, dan de kinderen zelf...
Mijn kinderen zijn er zich van bewust nu, dat bepaalde dingen niet mogen op school, ivm suikers, vetten etc...Dit vinden ze ok, en
geven er geen kik om, en pakken thuis net zo hard die 'verboden' liga of koek, en genieten er daar ook van.
Voor mijn gevoel kunnen ze dit zelf rationeel bedenken. Op school niet, thuis wel, en dat is beide goed....
En voilá, het begin van een eetprobleem. Veel mensen hebben een verstoorde relatie met eten, die zijn oorsprong vindt in verboden dingen uit hun jeugd. De hunkering maar verboden dingen, de afkeur van dingen die gezond genoemd worden etc.
vrijdag 1 september 2017 om 15:37
Ik denk dat je de groep mensen die daar werkelijk nog geen zinnige gedachte over heeft, niet de kost wil geven.gedanst schreef: ↑01-09-2017 15:33Dat water voor honden is vind ik zelf een aparte opmerking. Maar ik vind het niet lekker in de winter. Nee, bij mij komt water niet bevroren uit de kraan. Maar in de winter drink ik zelf geen water. Altijd thee, koffie of limonadesiroop. En mijn kinderen vinden water in de winter ook niet lekker en hoeven dat dus ook niet te drinken. Limonadesiroop is niet gezond, maar ook niet heel ongezond. Ja, water is beter, dat weet ik. Maar ik kan zelf ook nadenken dat een appel gezonder is dan een minimarsje. En dat boterkoek minder gezond is als een wortel.
Hoe bedoelde je het dan? Want dat snap ik dan niet helemaal.
Wij eten thuis gezond. Drie keer per dag. Ontbijten met brood of kwark of brinta.
's Middags zelfde en avondeten is ook bijna altijd gezond. Zo veel mogelijk aan tafel met zijn allen. En soms eten we vette patat met nog vettere mayo met bord op schoot voor de tv.
Ik geef mijn kinderen geen boterkoek als ontbijt omdat ik ze regelmaat wil bijbrengen
Maar als tussendoortje mee naar school? Ja hoor, prima, geen probleem.

Inderdaad. Ik vind het bizar.Hertjehertje schreef: ↑01-09-2017 15:29Mijn taak als leerkracht is lesgeven. En ja, daar kan best voorlichting geven over gezond eten bij.
Maar controleren wat er in de broodtrommel zit gaat me gewoon te ver.
Deze school slaat door.

Ik benoem toch ook nadrukkelijk Frankrijk als land wat navolging verdient?SallySpectra schreef: ↑01-09-2017 15:32Hadden wij vroeger op school. Ontzettend smerig doorgekookte prut. Echt niet te vreten. Om nog maar niet te spreken van de kosten.
Amerikaanse toestanden moeten we niet willen, dan wordt het alleen maar slechter.
vrijdag 1 september 2017 om 15:38
Het is maar water hoor. Daar kun je heel principieel over doen, maar het gaat werkelijk nergens over. Zeker niet als je kinderen het toch al drinken.SallySpectra schreef: ↑01-09-2017 15:31Waar haal je dat toch allemaal vandaan? Dat ik het een achterlijke regel vind, betekent nog niet dat ik mijn kinderen geen water (mee)geef.
Mijn kinderen drinken prima en vaak water, maar ik vind het nog altijd mijn keuze of ik ze dat wel of niet laat drinken en wanneer ik ze dat meegeef naar school. Net als dat ik voor andere ouders hun eigen keuze vind.
Verder drink ik zelf water maar ook geregeld iets anders. Om nou te doen alsof een pakje appelsap vergif is, vind ik onzin. Net als dat ik het onzin vind om te denken dat die paar slokken water op school het verschil gaan maken, als er vervolgens thuis alleen taksi en cola wordt gedronken.
vrijdag 1 september 2017 om 15:39
ik begrijp op welke onderzoeken je doelt, maar je ´misbruikt´ ze nu om je gelijk te halen.
Want natuurlijk zijn bepaalde zaken, in bepaalde situaties ´verboden´. En daar krijg je geen eetstoornis van. Je laat zelf je kind ook niet de hele dag snoepen, zodat het maar geen eetstoornis krijgt.
vrijdag 1 september 2017 om 15:40
Ik denk dat dat wel meevalt.

Als je niet weet dat boterkoek minder gezond is dan een wortel, dan heb je echt wel onder een steen geleefd de laatste 30 jaar.
Ik snap nog wel dat mensen kunnen denken dat sultana gezonder is dan een stroopwafel ( wat ik niet denk trouwens hoor). En dat optimel net zo gezond is als karnemelk. En, dat als er 'light' op een pak staat, het dus gezond is. Die gedachte kan ik ergens nog wel begrijpen.
Maar come on, iedereen kan nadenken en iedereen weet dat fruit gezonder is dan een mars of boterkoek.

En als dat nou het land was waar ik woonde? Zijn echt niet allemaal verantwoorde maaltijden hoor daar op die scholen.karin12345 schreef: ↑01-09-2017 15:37Ik benoem toch ook nadrukkelijk Frankrijk als land wat navolging verdient?
Amerikaanse toestanden moeten we niet willen, dan wordt het alleen maar slechter.

Lijkt me een steeds groter feestje worden om onderwijzer(es) te zijn... nu mogen ze ook fijn broodtrommels gaan controleren. Als er dan "iets fouts" in zit, dan tegen het kind zeggen dat-ie dat niet mag, in de hoop dat het kind dat accepteert en niet huilt en getroost moet worden, dan een briefje aan de ouders schrijven en in het trommeltje doen. d En dan het volgende trommeltje controleren...Kost gelukkig niet veel kostbare tijd met 30 kids in een klas....
Waarschijnlijk komt dan volgend jaar de controle of het kind wel gezond heeft gewandeld of gefietst naar school, want elke dag gebracht worden met de auto is ook bere-ongezond.
En als ze dan gaan buitenspelen, speelkwartiertje, wel in de zomer alle kinderen even insmeren want ja, de zon is ook bere-ongezond.
Mij benieuwen wat daarna door de school aangepakt zou moeten worden om kinderen gezond te laten zijn...
Waarschijnlijk komt dan volgend jaar de controle of het kind wel gezond heeft gewandeld of gefietst naar school, want elke dag gebracht worden met de auto is ook bere-ongezond.
En als ze dan gaan buitenspelen, speelkwartiertje, wel in de zomer alle kinderen even insmeren want ja, de zon is ook bere-ongezond.
Mij benieuwen wat daarna door de school aangepakt zou moeten worden om kinderen gezond te laten zijn...

vrijdag 1 september 2017 om 15:42
Juf hoeft niet te controleren toch? Zodra een medeleerling chocolade ziet, wordt dat geheid door de klas geschreeuwd. Kleine NSB-ertjes
Maar serieus, wij hadden een school met een streng eet´beleid´, en daar kies je als ouder dus ook voor. Tenminste, je vindt het niet erg, dat een school dat heeft. Anders kies je echt een andere school.
En natuurlijk kun je er je vraagtekens bijzetten, en dat deed ik ook. Want wat is bijvoorbeeld een ´gezonde´traktatie?
Het is een flink hellend vlak.

Maar serieus, wij hadden een school met een streng eet´beleid´, en daar kies je als ouder dus ook voor. Tenminste, je vindt het niet erg, dat een school dat heeft. Anders kies je echt een andere school.
En natuurlijk kun je er je vraagtekens bijzetten, en dat deed ik ook. Want wat is bijvoorbeeld een ´gezonde´traktatie?
vrijdag 1 september 2017 om 15:43
Voorlichting of onderwijzen prima. Dit soort regels inclusief handhaving gaat te ver voor een school. Vind ik. Ook zijn er al genoeg voorbeelden gegeven waaruit blijkt dat als je dit echt goed wilt doen er heel wat kennis en capaciteit nodig is. En imo dus geen taak van school.
Trouwens steekt de aangehaalde schijf van 5 en de voorlichting van het voedingscentrum helemaal niet zo goed en objectief in elkaar.

vrijdag 1 september 2017 om 15:43
Ik sta er eerlijk gezegd van te kijken dat dit wordt gebracht als nieuws. Toen wij vorig jaar op zoek waren naar een basisschool voor ons zoontje was bij zo'n beetje de helft van de scholen de regel dat er alleen water werd gedronken. Traktaties moeten gezond zijn en liever geen snoep of koek mee. Dus ik snap niet zo goed dat hier nu opeens zo wordt gedaan alsof die school in Tilburg de enige is.
De school waar we uiteindelijk voor hebben gekozen is ook een zogenaamde lekker fit school, waar extra aandacht is voor sporten en gezond eten. Voor ons was dit juist een groot pluspunt eigenlijk. We vinden het juist belangrijk dat ons zoontje gezond eet en thuis krijgt ie ook heus wel eens een koekje, maar toch grotendeels groentes en fruit, en natuurlijk ontbijt en lunch. En daar redt ie het prima op.
Overigens mag er van mij prima gecontroleerd worden wat kinderen meekrijgen. Mijn moeder werkt als overblijfkracht en als ik soms hoor wat die kids meekrijgen dan heb ik echt medelijden. Vorige week nog een jongetje dat een lunchtrommeltje had waar alleen maar kikker-erwten in zaten. WTF?
De school waar we uiteindelijk voor hebben gekozen is ook een zogenaamde lekker fit school, waar extra aandacht is voor sporten en gezond eten. Voor ons was dit juist een groot pluspunt eigenlijk. We vinden het juist belangrijk dat ons zoontje gezond eet en thuis krijgt ie ook heus wel eens een koekje, maar toch grotendeels groentes en fruit, en natuurlijk ontbijt en lunch. En daar redt ie het prima op.
Overigens mag er van mij prima gecontroleerd worden wat kinderen meekrijgen. Mijn moeder werkt als overblijfkracht en als ik soms hoor wat die kids meekrijgen dan heb ik echt medelijden. Vorige week nog een jongetje dat een lunchtrommeltje had waar alleen maar kikker-erwten in zaten. WTF?
anoniem_228919 wijzigde dit bericht op 01-09-2017 15:45
15.26% gewijzigd
vrijdag 1 september 2017 om 15:44
Van mensen die water voor honden vinden heb ik minder hoge verwachtingen hoor.gedanst schreef: ↑01-09-2017 15:40
Ik denk dat dat wel meevalt.
Als je niet weet dat boterkoek minder gezond is dan een wortel, dan heb je echt wel onder een steen geleefd de laatste 30 jaar.
Ik snap nog wel dat mensen kunnen denken dat sultana gezonder is dan een stroopwafel ( wat ik niet denk trouwens hoor). En dat optimel net zo gezond is als karnemelk. En, dat als er 'light' op een pak staat, het dus gezond is. Die gedachte kan ik ergens nog wel begrijpen.
Maar come on, iedereen kan nadenken en iedereen weet dat fruit gezonder is dan een mars of boterkoek.
Ik denk dat het enorm tegenvalt met de kennis van de gemiddelde mens over voeding. Jij noemt nu vrij expliciete voorbeelden, de mars en een stuk fruit, maar juist bij de andere voorbeelden die je noemt gaat het op flinke schaal mis.
vrijdag 1 september 2017 om 15:45
1. wat niet ´mag´, gaat gewoon in de trommel mee terug naar huis (wordt na schooltijd opgegeten)ingelise schreef: ↑01-09-2017 15:40Lijkt me een steeds groter feestje worden om onderwijzer(es) te zijn... nu mogen ze ook fijn broodtrommels gaan controleren. Als er dan "iets fouts" in zit, dan tegen het kind zeggen dat-ie dat niet mag, in de hoop dat het kind dat accepteert en niet huilt en getroost moet worden, dan een briefje aan de ouders schrijven en in het trommeltje doen. d En dan het volgende trommeltje controleren...Kost gelukkig niet veel kostbare tijd met 30 kids in een klas....
2. Halen&brengen is buiten schooltijd
3. Op veel scholen wordt op zonnige dagen al gezegd dat ouders kind ingesmeerd moeten brengen

vrijdag 1 september 2017 om 15:45
deze school is niet de enige die zo bizar bezig is, je hoort het steeds meer. ik vind het bizar dat kleuters al bezig moeten zijn met hoeveel suikker in een koekje zit, of een liga gezonder is dan een nezza koekje met suiker, of wat beter is, smeerworst of chocopasta.
ik denk echt dat we onze kinderen opvoeden tot mensen die bezeten bezig zijn met gezond voedsel. terwijl we ze gewoon moeten leren dat een gezond eetpatroon bestaat uit diverse voedingsmiddelen en dat snoepjes en koekjes daar ook bij horen en mogen.
dit heeft niet zo zeer te maken met gezond eten als het overwicht bij kinderen tegengaan. stimuleer dan ook het sporten meer, maar dat gebeurt dan weer minder. ga weer schoolzwemmen met ze zou ik zeggen
ik denk echt dat we onze kinderen opvoeden tot mensen die bezeten bezig zijn met gezond voedsel. terwijl we ze gewoon moeten leren dat een gezond eetpatroon bestaat uit diverse voedingsmiddelen en dat snoepjes en koekjes daar ook bij horen en mogen.
dit heeft niet zo zeer te maken met gezond eten als het overwicht bij kinderen tegengaan. stimuleer dan ook het sporten meer, maar dat gebeurt dan weer minder. ga weer schoolzwemmen met ze zou ik zeggen

vrijdag 1 september 2017 om 15:46
lilalinda schreef: ↑01-09-2017 15:42Juf hoeft niet te controleren toch? Zodra een medeleerling chocolade ziet, wordt dat geheid door de klas geschreeuwd. Kleine NSB-ertjes![]()
Hier staat in de schoolgids: snoep mag niet, gezonde en creatieve trakaties juichen we toe.
Vrij duidelijk.
vrijdag 1 september 2017 om 15:46
die verbazing heb ik ook.Bumba1985 schreef: ↑01-09-2017 15:43Ik sta er eerlijk gezegd van te kijken dat dit wordt gebracht als nieuws. Toen wij vorig jaar op zoek waren naar een basisschool voor ons zoontje was bij zo'n beetje de helft van de scholen de regel dat er alleen water werd gedronken. Traktaties moeten gezond zijn en liever geen snoep of koek mee. Dus ik snap niet zo goed dat hier nu opeens zo wordt gedaan alsof die school in Tilburg de enige is.
Onze oudste ging al weer jaren geleden voor het eerst naar de kleuterklas (bijna 15 jaar terug) en toen was het op onze school al normaal. De laatste tijd is een eetprotocol heel normaal. Helemaal nu veel scholen continueroosters bieden