School en beleid gezonde/ongezonde voeding

01-09-2017 13:16 893 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/tilburg/school-verpli ... ~a72da0eb/

Toen ik van dit krantenbericht de kop las dacht ik, waar bemoeit zo'n school zich mee. Maar aan de andere kant...waarom eigenlijk niet? Promoten van gezonder voedingspatroon. Dan prop je na schooltijd maar yogidrink en boterkoek in je kind.
Tuurlijk is suiker en vet vaak lekkerder, maar het is inmiddels toch wel bewezen dat het slecht voor je is? Waarom zou je je kind opzadelen met overgewicht? (Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Ozo.
Las het ook. Vind het best een lastige. Mijn kinderen gaan nog niet naar school.

Als er ook schoolmelk wordt aangeboden vind ik het eigenlijk wel prima als er alleen water gedronken mag worden. heb nu ook het beleid voor oudste: 1 keer melk en voor de rest water. Paar keer per week mag ze 1 beker met iets anders. Vind het prima als dat dan buiten school is.

Tegelijk drinken sommige kinderen niet zo goed water. eigenlijk vind ik het de verantwoordelijkheid van ouders.

Geen ander eten dan brood en fruit vind ik dan weer bizar. Geen groente? Geen handje nootjes? Pastasalade? maar wel brood met hagelslag, pindakaas, Nutella etc.
Gewoon geen snoep, koek (incl liga's). Lijkt me prima. Al ben ik dan weer tegen het extreem gezond trakteren gedoe (al zie ik zelfs op het kdv dat het soms wel extreem veel zoetigheid is wat gegeven wordt).
Tja, alleen water is wel een beetje streng. Ik neem aan dat ze de schoolmelk ook niet de deur uit gooien. Maar ergens hebben ze ook wel een punt. Bij mijn dochter op school wordt ook verzocht om op ma-wo-vrij fruit of groente mee te geven. di en do noemt mijn dochter koekjesdag, maar dan krijgt ze ook geen koek mee. maar als je ziet wat sommige ouders meegeven, soms is het zelfs een donut met glazuur. Het gaat steeds verder. En school is er ook om te leren wat gezonde voeding is en wat het voor je doet.
Maar andersom werkt het ook zo. Het is ook wel eens gebeurd dat de juf een pak chocomel op haar tafel had staan voor zichzelf. Daar heb ik wat van gezegd. Bij ons thuis is chocomel voor feestjes.
Don't cry, buy a bag and move on.
Kinderen worden niet dik van dat ene bekertje ranja of die ene Liga. Ze worden dik van het totaalplaatje. Als die ene beker water thuis ruimschoots gecompenseerd wordt, wordt geen kind er dunner van.

Ik heb drie kinderen met ondergewicht. Hoe had ik die destijds op gewicht moeten houden als ze alleen maar water en brood mochten? Hoe gezond is brood?

Kleuters halen, net als baby's, nog een hoop energie uit wat ze drinken. Die hebben niet genoeg aan water en komkommer in de kleine pauze.

Ik werk in het onderwijs en zelfs op scholen waar het beleid is dat je ouders bepalen wat goed voor je is, zie je zelden echte excessen. En als dat dan gebeurt kun je daar ook op persoonlijk niveau ingrijpen.
ik heb een allergie voor dit soort maatregelen. mijn zoontje is vrij mager en klein. maar eet veel. echt veel. heeft blijkbaar een supersnelle verbranding. hij krijgt voor de kleine pauyze gewoon ene koek mee. hij heeft die energie nodig. alleen een appel of alleen een banaan is voor hem te weinig. hij krijgt vaak het dubbele mee van andere kinderen. Om hem drie keer per dag boterhammen te geven vind ik overdreven. hij heeft ook wel eens zin in wat anders. daarboij ben ik verantwoordelijk voor mijn kind, ik regel zijn eten en ik ben niet verantwoordelijk voor wat de rest van de klas eet. als zij te dik zijn is dat niet mijn probleem en wil ik ook daar geen last van hebben.
Mijn zoon lust geen water, wat een onzin. Als hij dorst heeft drinkt hij echt wel water hoor. Ik vind het een prima regel, en als hij echt geen water wil, drinkt hij thuis maar limonade. Inmiddels weten we hoe slecht suiker is. Vroeger..... als we dorst hadden riep mn moeder al: water zit in de kraan! Alleen op zaterdag en zondag 1 glas sinas.
lisbeth schreef:
01-09-2017 13:34
daarboij ben ik verantwoordelijk voor mijn kind, ik regel zijn eten en ik ben niet verantwoordelijk voor wat de rest van de klas eet. als zij te dik zijn is dat niet mijn probleem en wil ik ook daar geen last van hebben.
Ja dat vind ik ook. Daarom vind ik het niet kunnen om dingen te verplichten. Maar ik heb dus echt wel de marsen en chocoladekoeken voorbij zien komen in de klas en daar mag de school wat mij betreft echt een grens trekken. Dan geef je dat thuis maar aan je kind.
Don't cry, buy a bag and move on.
maar waarom is suiker slecht voor mijn kind? hij is tien, heeft nog nooit een gaatje in zijn tanden gehad, zijn broeken zakken hem van zijn kont af. ik zie niet in waarom hij niet die koek met chocola zou mogen. en dan heb ik het niet over de buurman aan de tafel verderop waar het zielig voor is.
lisbeth schreef:
01-09-2017 13:48
maar waarom is suiker slecht voor mijn kind? hij is tien, heeft nog nooit een gaatje in zijn tanden gehad, zijn broeken zakken hem van zijn kont af. ik zie niet in waarom hij niet die koek met chocola zou mogen. en dan heb ik het niet over de buurman aan de tafel verderop waar het zielig voor is.
.
Chocolade verbieden zie ik nog wel iets in, weet je hoe een bende sommigen daar van kunnen maken?
lisbeth schreef:
Ik heb ook nog nooit een gaatje gehad, ben superslank en kan eten wat ik wil zonder aan te komen. Maar dat maakt niet dat het voor mij dus minder ongezond is hè. Gezondheid is meer dan alleen gewicht. :lightbulb:
De aanname dat een kind wel water zal drinken als hij dorst heeft klopt niet. Sommige kinderen drinken dan gewoon de hele dag niet, en dat vind ik een stuk ongezonder.

En als een kind van thuis uit een mars meekrijgt naar school, denk je dan echt dat die mars niet meer geven wordt op die dag?

Ik vind dat dit soort scholen domme aannames doen. Een beetje: als je het ongezonde niet ziet dan bestaat het niet en zijn "dus" de kinderen gezonder. Net zoals domme regels stellen zoals hier een keer gelezen: broodje kaas met een paasei ernaast mag niet, want snoep. Broodje nutella (58% suiker) met een blokje kaas ernaast mag wel.

Leer kinderen over hoeveel suiker er in een product zit (leuk suikerklontjes stapelen), zorg voor leuke waterbekers met van die krulrietjes ofzo, maar ga niet net doen alsof je als school zo echt het probleem oplost.
Sodemieter op met je gruiten en verboden. Ik maak als ouder zelf wel uit wat mijn kinderen wel of niet mogen eten en drinken, en zorg ervoor dat ze afwisselend en gezond eten. School moet zich bij zijn eigen werk houden. Overigens vind ik normale richtlijnen, zoals geen snoep op school muv traktaties, wel prima, maar ze slaan nu veel te ver door. Blij dat ik van de basisschool af ben.
lisbeth schreef:
Suiker zorgt voor veel meer ellende dat alleen gaatjes in het gebit. Misschien moet je "That Sugar Film" eens bekijken.
Alleen water vind ik wel te ver gaan. Dat je geen hele chocoladereep meegeeft, oké, maar dit gaat mij te ver. Melk, thee, beetje ranja (eventueel suikervrij) zijn wat mij betreft prima drankjes. Doorgeslagen betutteling vind ik het.
Beter leren wat gezond eten is, dan zo rigoureus als deze school. Want leuk hoor, alleen brood, maar als daar chocopasta opzit, mag dat dan wel?
En ouders die reageren met "water is voor honden"... Niveautje hoor.

Grappig trouwens TO, dat je schrijft "tuurlijk is vet en suiker vaak lekkerder". Denk dat dat nou juist is waar we vanaf moeten. Snoep als traktatie of extraatje maakt het juist "lekkerder" en interessanter. Niet te spastisch over doen en vanaf jonge leeftijd goede, eerlijke voorlichting over voeding en beweging gaat meer opleveren (hopelijk) dan verbieden.
Laat dan de school in de pauzes zelf vers water uit de kraan verzorgen en schoolfruit dan hoeven de ouders niets mee te geven.
Van mensen die zeggen 'water is voor honden' kan je niet winnen :rofl:
Arme schoolleiding.
MinkeDeWit schreef:
01-09-2017 14:02
Sodemieter op met je gruiten en verboden. Ik maak als ouder zelf wel uit wat mijn kinderen wel of niet mogen eten en drinken, en zorg ervoor dat ze afwisselend en gezond eten. School moet zich bij zijn eigen werk houden. Overigens vind ik normale richtlijnen, zoals geen snoep op school muv traktaties, wel prima, maar ze slaan nu veel te ver door. Blij dat ik van de basisschool af ben.

Chill, dit is 1 basisschool.
Hier een school waar als reden wordt gegeven: alleen nog fruit, brood of groente mee omdat sommige kinderen er niet mee kunnen omgaan als een ander kind wel een koekje of snoepje in zijn trommel heeft. Ze willen geen verschil tussen kinderen.
Ik ben het er niet mee eens. Gezond eten, prima. Water drinken, ook goed. Je kunt als school uitleggen aan de kinderen wat goede voeding is. Je kunt als school regelmatig vriendelijk verzoeken aan ouders om daar rekening mee te houden. Maar mensen verbieden om bepaald eten of drinken mee te geven en dat soort toestanden, dat gaat te ver vind ik.

Kinderen altijd maar beschermen tegen alles, niet goed denk ik. Waarom zou mijn kind helemaal overstuur moeten zijn als ander kind in de klas een koekje met chocola heeft? Leer er maar mee omgaan. Kind weet dat stuk fruit of groente gezonder is en is daar tevreden mee. Kind weet ook dat het thuis ook een koekje kan eten.
alsof een kind ziek wordt van een koekje met een laagje chocola. leer een kind dat je alles kunt eten met mate. dus een koekje met een laagje chocola is prima. een volledige mars voor een 4 jarige wat minder.
-Red- schreef:
01-09-2017 14:08
Beter leren wat gezond eten is, dan zo rigoureus als deze school. Want leuk hoor, alleen brood, maar als daar chocopasta opzit, mag dat dan wel?
En ouders die reageren met "water is voor honden"... Niveautje hoor.

Grappig trouwens TO, dat je schrijft "tuurlijk is vet en suiker vaak lekkerder". Denk dat dat nou juist is waar we vanaf moeten. Snoep als traktatie of extraatje maakt het juist "lekkerder" en interessanter. Niet te spastisch over doen en vanaf jonge leeftijd goede, eerlijke voorlichting over voeding en beweging gaat meer opleveren (hopelijk) dan verbieden.

Eens!
Ik denk dat het om een patroon gaat en dat je daar als school best een voorbeeld in mag geven. Obesitas is een maatschappelijk probleem waar iedereen last van heeft. In de klas van mijn kinderen bestaat ongeveer de ene helft van de kinderen uit een wat mindere wijk, laagopgeleide ouders etc. en de andere helft uit kinderen van hoogopgeleide ouders, even extreem gesteld. De kinderen uit de mindere wijk hebben in de regel witte boterhammen met chocopasta mee en flesjes met zoete drankjes en andere helft bruine boterhammen met water of melk. Dus voor die kinderen zou het zeker schelen als ze op school gezond aten, want dat doen ze thuis hoogstwaarschijnlijk niet.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ja, stel nu dat er een kind van 4 in de klas is die iedere dag een grote Mars meekrijgt als pauzehapje en een blikje cola tijdens de lunch. Kan me het bijna niet voorstellen, maar goed, excessen zullen er altijd zijn. Dan ga je toch in gesprek met de ouders? Ik vind niet dat iedereen dan meteen moet voldoen aan water en brood omdat er een aantal zijn die het te bont maken.
mijn andere kind heeft een voedselintolerantie. die heeft al sinds dat ze 5 is ermee moeten leren omgaan dat andere kinderen soms iets mogen wat zij niet mag. kregen die kinderne een traktatie en zij niet. zo zit het leven in elkaar.
Star² schreef:
01-09-2017 14:19
Chill, dit is 1 basisschool.
Nope, zo zijn er meerdere...Met dit beleid krijgt de school het predikaat 'gezonde school'.
dit werkt onderscheidend van andere basisscholen, en volgens mij ook een een kleine subsidie....
Op onze basisschool, enkel water en boterhammen, en stuk fruit.
Ook geen liga, volkorenkoekje etc....Mag niet worden gegeten, moet mee terug naar huis worden genomen..
Traktatie idem, wordt voortaan goed op gecontroleerd of dit iets is zonder snoep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven