Concentratieproblemen
maandag 4 september 2017 om 10:33
De laatste tijd merk ik dat ik erg veel moeite heb om me tot iets te zetten, zowel op werk als thuis. Ik word er ook alleen maar meer gestrest van aangezien het werk zich opstapelt. Ook het huishouden is niet meer wat het was.
Hebben jullie dit ook wel eens gehad en wat kun je hieraan doen? Helpen bepaalde vitamines/supplementen?
Hebben jullie dit ook wel eens gehad en wat kun je hieraan doen? Helpen bepaalde vitamines/supplementen?
anoniem_195453 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 10:34
Reden: typfout
Reden: typfout
1.78% gewijzigd
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
maandag 4 september 2017 om 10:47
Die helpen alleen als je vermoeiheid veroorzaakt word door ernstige langdurige tekorten. En dan zou dus naar de HA moeten, dit voorleggen en je levenswijze en eetpatroon eens onder de loep moeten nemen.
Zomaar vitamines slikken terwijl je niet weet wat de oorzaak is en hebt bekeken of er niet iets anders aan gedaan kan worden, slaat nergens op.
Zomaar vitamines slikken terwijl je niet weet wat de oorzaak is en hebt bekeken of er niet iets anders aan gedaan kan worden, slaat nergens op.
maandag 4 september 2017 om 12:06
Je OP klinkt een beetje als ikzelf, toen ik serieus afstevende op een burn-out. Maar je geeft niet veel informatie, dus het zou ook opgelost kunnen worden met de oplossing die karin12345 aanhaalt.
Naar de huisarts gaan is niet zo'n gek idee. Pillen gaan je niet helpen. Tenminste, niet als je ze lukraak gebruikt, zonder duidelijke reden.
Naar de huisarts gaan is niet zo'n gek idee. Pillen gaan je niet helpen. Tenminste, niet als je ze lukraak gebruikt, zonder duidelijke reden.
maandag 4 september 2017 om 12:19
Niet mee eens. Je kan nog zoveel discipline hebben, als je je niet kan concentreren heeft dat geen zin.karin12345 schreef: ↑04-09-2017 11:39Gewoon een taak oppakken, doorwerken en pas stoppen als het af is.
Kwestie van discipline aanleren.
Als ik het huishouden wil doen gaat dat bijvoorbeeld zo: slaapkamer afstoffen, o hè daar ligt nog een gebruikt makeupreinigings doekje even weggooien in de badkamer, goh wat is die wastafel vies, even schoonmaken, en o ja die tandenborstel is wel aan vervanging toe even een nieuwe pakken uit de kast, o ja de was moet ook de kast in dus even de was opvouwen, eerst even de handdoeken in de badkamer dan komt de rest straks wel, o ja ik was de wastafel aan het poetsen, even gauw afmaken dan leg ik de handdoeken wel even snel op de droger neer. Etc. Etc.
Ik ben heel gedisciplineerd bezig met opruimen en schoonmaken, maar door een gebrek aan concentratie ontbreekt het aan structuur.
TO: ik heb ook last van concentratieproblemen. Wat bij mij helpt is om een soort deadlines te stellen. Bijv in de reclame van een serie die ik aan het kijken ben zo snel mogelijk de vaatwasser leegruimen, was opvouwen of wc poetsen. Zodra de serie begint stoppen en in de volgende reclame weer verder.
Of een wedstrijdjes met mezelf: kan ik in 1.5 uur, een uur, 50 min het hele huis schoonmaken?
Verder heb ik ooit gelezen over je concentratie bioritme. De meeste mensen hebben rond dezelfde tijden concentratiepieken en dalen. Aan de hand daarvan heb ik gekeken hoe dat hij mij zit.
Ik heb een hoog concentratie vermogen tussen 10 - 13, en 20 - 23 uur. Dus die uren besteed ik aan het lezen en leren voor mijn studie. Tussen 16 en 19 ben ik creatief, dus die tijd gebruik ik voor schrijf opdrachten. De tussenliggende uren gebruik ik voor huishouden enzo.
Je kan dat even googlen en kijken of jij aan de hand daarvan een schema kan maken wat voor jou werkt.
maandag 4 september 2017 om 13:41
Heel herkenbaar TO, ik heb het dan niet met huishouden maar vooral met studie. Ik gebruik zelf drie keer per dag visolie capsules, het is geen wondermiddel maar helpt wel iets. Verder alles wat afleid aan de kant leggen en deadlines stellen. Wat mimarr zegt klopt ook voor mij, de wedstrijdjes helpen ook wel hoor haha. Of jezelf belonen als je paragraaf 1 tot en met 4 hebt gelezen. Ik zoek vaak naar een beloning voor mezelf zoals een kopje thee of even een boek lezen.
maandag 4 september 2017 om 14:06
maandag 4 september 2017 om 17:38
Heb je onbewust niet te maken met veel stress? Een familielid dat ziek is, een relatie die moeizaam loopt of drukte op je werk?
Als je (misschien ongemerkt) daar veel mee bezig bent is het natuurlijk niet zo gek dat je je niet goed kunt concentreren. Ik zou niet zo snel vitaminen gaan slikken maar eerlijk gezegd geloof ik daar ook niet zo in.. Maak anders eens een afspraak met de huisarts als je klachten aanhouden of praat eerst eens met een goede vriend(in).
Als je (misschien ongemerkt) daar veel mee bezig bent is het natuurlijk niet zo gek dat je je niet goed kunt concentreren. Ik zou niet zo snel vitaminen gaan slikken maar eerlijk gezegd geloof ik daar ook niet zo in.. Maak anders eens een afspraak met de huisarts als je klachten aanhouden of praat eerst eens met een goede vriend(in).
dinsdag 5 september 2017 om 10:49
Ik heb laatst een (wetenschappelijk) artikel gelezen dat dit een steeds groeiend probleem is onder mensen, mede door het gebruik van TV & smartphones. Omdat je constant wordt afgeleid door elk appje, smsje of andere notificatie zijn de spanningsbogen van mensen veel korter geworden en kunnen we minder goed concentreren. Probeer het internet op je telefoon eens een dag uit te zetten en niet steeds naar je mobiel te grijpen als je je verveelt. Sommige mensen kunnen zich ook beter concentreren als ze op vakantie zijn, omdat ze dan geen last meer hebben van externe prikkels. Hier kan het dus ook mee te maken hebben