lastige relatie

05-09-2017 00:18 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

ik heb nu bijna een jaar een relatie met een heerlijke man. We zijn hartstikke gek op elkaar maar hebben vanaf het begin al veel ruzie. Nu ben ik er een tijdje geleden achter gekomen dat hij licht autistisch is. Toen dat kwartje eenmaal viel waren er heel veel ruzies te herleiden en ben ik er veel over gaan lezen, en heb ik ook veel meer begrip gekregen. We praten er veel over, alleen het probleem is dat ik in bijna alles het tegenovergestelde ben (ik: gevoelig, chaotisch, ongestructureerd, chaotisch; hij: zwart wit, punctueel, geordend), dus dat wederzijds begrip vervaagt na een tijdje en hebben we weer een knallende ruzie waarna ik denk: dit is het me allemaal niet waard, het hoort niet zo te zijn. En dan gaan we weer praten praten praten en gaat het weer een tijdje goed.

Op slechte momenten (zoals nu) denk ik: het hoort toch allemaal niet zo moeilijk te zijn in het begin...? We hebben al uren gepraat, en we hebben nog steeds ruzie om dezelfde dingen. Zou er niet iemand zijn die beter bij ons past en met wie het allemaal wat makkelijker zou gaan? Hoe moet dat in godsnaam in de toekomst? En dan hebben we weer een goed gesprek en gaat het weer een tijdje goed en zijn we weer helemaal verliefd en kan ik me geen leven zonder hem voorstellen.

Wat vinden jullie hiervan?

En mocht het uitmaken: ik ben 29 :)
Tja, waar je zin in hebt...
Taralina schreef:
05-09-2017 00:22
Tja, waar je zin in hebt...

ja het is doodvermoeiend :frusty:
Hoe lullig ook als het een verklaarbare oorzaak heeft. Je hebt wel te dealen met de gevolgen.

Is hij bereidt om professionele hulp te zoeken? Dan Is er mogelijk een kans op verbetering.

Staat hij hier niet voor open (en die kans is helaas groot) dan is het kiezen of delen.
Is hij gediagnosticeerd en ontvang hij enige vorm van behandeling?

Als hij daadwerkelijk autisme heeft, dan is de relatie die jullie op dit moment hebben toch niet vreemd? Mensen met autisme kunnen communicatieproblemen ervaren. daarnaast kunnen zij ook een tekort hebben in sociale en emotionele wederkerigheid. Dus, relaties leggen en onderhouden met deze symptomen is al een uitdaging op zich.

Ik zou je adviseren om informatie op te doen over autisme en nagaan of je deze manier van relatie kunt accepteren en waarderen.
Wat is er leuk aan een lastige relatie? Klinkt mij te energiezuigend allemaal en had het dan ook allang eerder afgekapt. Wat haal jij eruit? Je vindt ruzie leuk?
Krijg motto niet verwijderd :-)
Waar hebben jullie dan precies ruzie over? Gaat het steeds om hetzelfde?
Dan is er een patroon in jullie communicatie, je kan erachter komen wat dat is en het verbreken als je je relatie een kans wilt geven.

Wat doe jij dat hem zo af zet? Wat doet hij dat jou zo ergert?
Doe jij iets wat bij hem een gevoelige snaar raakt?

Dat jullie verschillend zijn is niet erg, tegenovergestelden trekken elkaar vaak aan.

En licht autistisch.. hangt er vanaf wat dat betekent. Wie heeft er nou geen afwijking deze dagen.
anoniem1029384756 schreef:
05-09-2017 00:23
ja het is doodvermoeiend :frusty:

Dat klinkt heerlijk, een doodvermoeiende relatie.
Rogita92 schreef:
05-09-2017 01:28

En licht autistisch.. hangt er vanaf wat dat betekent. Wie heeft er nou geen afwijking deze dagen.
Ja idd..., zal trouwens wel ASS zijn, een spectrum stoornis.
TO ik vind het wel erg makkelijk om dat nou allemaal daar op af te schuiven en dat het dus allemaal aan hem ligt.
Een relatie opbouwen is gewoon ingewikkeld, en iets tussen twee mensen die zich daar allebei voor in moeten zetten. En als je dat te vermoeiend vindt, dan is dat toch echt jouw probleem.
Je bent allebei wie je bent, of je nou wat hebt of niet. I.m.o is het niet realistisch en ook niet helemaal fair om daar nou alles op af te schuiven en op te focussen.
Nee, die man past niet bij je. Zoek iemand die het goede in je wakkerroept. Ergernis is er al genoeg in de wereld.
Er is heus wel iemand die beter bij hem past. Die geen ruzie met hem nodig heeft maar gewoon blij is met de persoon zoals hij is. En voor jou is er ook zo iemand. Je moet alleen nog wat langer zoeken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alicereturns schreef:
05-09-2017 06:05
Ja idd..., zal trouwens wel ASS zijn, een spectrum stoornis.
TO ik vind het wel erg makkelijk om dat nou allemaal daar op af te schuiven en dat het dus allemaal aan hem ligt.
Een relatie opbouwen is gewoon ingewikkeld, en iets tussen twee mensen die zich daar allebei voor in moeten zetten. En als je dat te vermoeiend vindt, dan is dat toch echt jouw probleem.
Je bent allebei wie je bent, of je nou wat hebt of niet. I.m.o is het niet realistisch en ook niet helemaal fair om daar nou alles op af te schuiven en op te focussen.
Wat een onzin. Soms passen mensen gewoon niet bij elkaar. Als een relatie structureel een negatieve invloed heeft op je energielevel en gemoedstoestand dan ben je niet met de juiste persoon.
TO wat goed dat je al informatie hebt ingewonnen over zijn beperking! Heeft dat je enigszins geholpen?

Tsja, wij kunnen hier advies geven of azijnpissen, maar uiteindelijk moet jij doen wat goed voelt.

Wegen de slechte momenten op tegen de goede of andersom? Wil je zo oud worden? Hou je nog veel van hem? Allemaal vragen die je jezelf zou moeten stellen.
Zo'n heerlijke man is het niet als je al zoveel ruzie hebt.
Er zijn twee mensen nodig voor een ruzie. Als jij dus constant ruzie maakt en bij hem geef je zn autisme daarvan de schuld, wat mankeert er dan precies aan jou? Ben je daar al achter?
tja, ik hield het niet vol.... nou was mijn licht-autistische ex ook nog gewoon een eikel... dat hielp natuurlijk niet
Lorem Ipsum
Waar hebben jullie dan ruzie om?
theatime schreef:
05-09-2017 00:27
Hoe lullig ook als het een verklaarbare oorzaak heeft. Je hebt wel te dealen met de gevolgen.

Is hij bereidt om professionele hulp te zoeken? Dan Is er mogelijk een kans op verbetering.

Staat hij hier niet voor open (en die kans is helaas groot) dan is het kiezen of delen.

Zodat hij meer voldoet aan de maatstaven van TO (en de samenleving)? En TO? Moet zij ook in therapie? Soms passen mensen gewoon niet bij elkaar. Dat accepteren lijkt me een stuk beter dan de ander proberen te veranderen.
Of je accepteert elkaar en leert met elkaars onvolkomenheden te leven of je kiest er voor om de relatie te verbreken. Je moet hem niet willen veranderen.
Je moet het zo bedenken. Hij kan zich niet aanpassen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Lachattenoir schreef:
05-09-2017 07:07
Wat een onzin. Soms passen mensen gewoon niet bij elkaar. Als een relatie structureel een negatieve invloed heeft op je energielevel en gemoedstoestand dan ben je niet met de juiste persoon.
Je leest duidelijk niet wat ik schrijf. Weet je wat, laat ook maar, het zal wel. Ik ben verdedigings en discussieer moe... (Pas 1 bak koffie op..)
anoniem_351879 wijzigde dit bericht op 05-09-2017 08:51
14.07% gewijzigd
julius schreef:
05-09-2017 08:00
Er zijn twee mensen nodig voor een ruzie. Als jij dus constant ruzie maakt en bij hem geef je zn autisme daarvan de schuld, wat mankeert er dan precies aan jou? Ben je daar al achter?
Dit probeerde ik dus ongeveer te zeggen... Mensen met ASS zijn geen criminelen hoor...
En idd het kan zijn dat mensen niet bij mekaar passen idd. Mjah dat is misschien wel een beetje makkelijk geredeneerd.
anoniem_351879 wijzigde dit bericht op 05-09-2017 08:50
5.01% gewijzigd
Wat is er nog wel leuk aan hem?
viva-amber schreef:
05-09-2017 08:39
Je moet het zo bedenken. Hij kan zich niet aanpassen.
Wat een gel*l zeg...
ASS betekent niet dat je geen hersens hebt...
Een communicatie stoornis wil niet zeggen dat je je nooit aan kunt passen. Veranderingen kunnen wat lastiger zijn, maar dat is wat anders dan onmogelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven