Vriendjes (basisschool)
woensdag 6 september 2017 om 12:47
Krijg mijn overbezorgde oudermodus niet uit, dus even hier een klankbord zoeken.
(Stief)zoon van 6 is net gestart in groep 3 en is een gezond en vrolijk ventje. Niet extreem sociaal, maar niks zorgelijks. Op de creche lag hij prima in de groep, groep 1 kwam vriendjes maken wat moeizaam van de grond, maar halverwege groep 2 kreeg hij een heus vriendengroepje, inclusief 1 a 2 keer per week afspreken.
Nu zijn alle klassen opnieuw ingedeeld dus oude vriendjes niet meer allemaal in de klas. Hier was hij in de vakantie onzeker over, of hij straks nog wel speelmaatjes had etc. Nu had hij gisteren afgesproken met een vriendje voor vandaag maar zoals het gaat met deze leeftijd had het vriendje zich bedacht en wilde hij net niet meer. Dikke tranen natuurlijk nu.
We proberen het nuchter te benaderen, maar omdat zijn zelfvertrouwen op dit vlak zo fragiel is, lastig om dit op de juiste manier aan te vliegen. Ben zelf hoogzwanger op het moment dus mijn hart breekt nogal snel voor hem
. Iemand herkenning?
(Stief)zoon van 6 is net gestart in groep 3 en is een gezond en vrolijk ventje. Niet extreem sociaal, maar niks zorgelijks. Op de creche lag hij prima in de groep, groep 1 kwam vriendjes maken wat moeizaam van de grond, maar halverwege groep 2 kreeg hij een heus vriendengroepje, inclusief 1 a 2 keer per week afspreken.
Nu zijn alle klassen opnieuw ingedeeld dus oude vriendjes niet meer allemaal in de klas. Hier was hij in de vakantie onzeker over, of hij straks nog wel speelmaatjes had etc. Nu had hij gisteren afgesproken met een vriendje voor vandaag maar zoals het gaat met deze leeftijd had het vriendje zich bedacht en wilde hij net niet meer. Dikke tranen natuurlijk nu.
We proberen het nuchter te benaderen, maar omdat zijn zelfvertrouwen op dit vlak zo fragiel is, lastig om dit op de juiste manier aan te vliegen. Ben zelf hoogzwanger op het moment dus mijn hart breekt nogal snel voor hem
woensdag 6 september 2017 om 15:31
@SOOF, het gaat om een speeldate en waarschijnlijk stond TO daar om hem op te halen. Dat wil nog niet zeggen dat ze doet alsof zij zijn moeder is. Ze laat zien dat ze om het kind geeft. Dat is juist fijn! Dan kon ze hem ook troosten in deze situatie.
Een stiefmoeder die slecht over de moeder gaat praten of dingen wil beslissen over zijn toekomst of wat juist is, dat is een ander verhaal. Ik lees hier juist dat ze met zijn 3en het beste ervan maken en op hem letten/verzorgen.
Beetje te sprookjesachtig om te denken dat als een man en vrouw uit elkaar gaan, dat de nieuwe partner dan he-le-maal niks met het kind te maken heeft. Ze kookt eten voor hem, plakt pleisters etc etc. Zou raar zijn als ze hem liet bloeden, als de vader nog werken is, en hij op zijn knie is gevallen. 'Nee wacht maar tot je echte ouder er is'.
Misschien moet je nog eens naar je berichten kijken maar vanaf je eerste bericht doe je alsof de echte vader en moeder nergens te bekennen zijn en dat is gewoon jouw beeld op die van TO plakken. Misschien had jij zelf een stiefouder die zo was maar mijn stiefouders waren heel lief voor mij en mijn echte ouders waardeerde dat aan de ander. Dát is helemaal niet pijnlijk, dat was alsof ik 1 gezin had.
Het waren de mensen eromheen die van mijn ouders maken die ze niet waren, die pijn deden.
Een stiefmoeder die slecht over de moeder gaat praten of dingen wil beslissen over zijn toekomst of wat juist is, dat is een ander verhaal. Ik lees hier juist dat ze met zijn 3en het beste ervan maken en op hem letten/verzorgen.
Beetje te sprookjesachtig om te denken dat als een man en vrouw uit elkaar gaan, dat de nieuwe partner dan he-le-maal niks met het kind te maken heeft. Ze kookt eten voor hem, plakt pleisters etc etc. Zou raar zijn als ze hem liet bloeden, als de vader nog werken is, en hij op zijn knie is gevallen. 'Nee wacht maar tot je echte ouder er is'.
Misschien moet je nog eens naar je berichten kijken maar vanaf je eerste bericht doe je alsof de echte vader en moeder nergens te bekennen zijn en dat is gewoon jouw beeld op die van TO plakken. Misschien had jij zelf een stiefouder die zo was maar mijn stiefouders waren heel lief voor mij en mijn echte ouders waardeerde dat aan de ander. Dát is helemaal niet pijnlijk, dat was alsof ik 1 gezin had.
Het waren de mensen eromheen die van mijn ouders maken die ze niet waren, die pijn deden.
woensdag 6 september 2017 om 15:32
Ja ik heb er uiteindelijk ook meer last van dan hem haha. Probeer inderdaad te benadrukken dat het vaak niet persoonlijk is en dat land ook wel redelijk.Youk79 schreef: ↑06-09-2017 15:05Lastig hè hamer. Ik snap goed dat je het moeilijk vindt om te zien.
Even van de andere kant: mijn zoon heeft ook wel eens afgezegd op het laatste moment en dat had eigenlijk altijd meer met hemzelf te maken (overprikkeld en moe) dan met het andere kind. Misschien kun je zoon dit een beetje uitleggen?
woensdag 6 september 2017 om 15:35
woensdag 6 september 2017 om 15:36
Het is in beginsel al niet zo normaal dat TO alle zorgtaken op zich neemt. Als kind bij vader is, dan is het in de eerste plaats de vader die voor het kind zorgt, niet zijn vriendin.
Dat zij aanwezig is om haar vriend te zien en dan ook zijn zoon ziet, dat is logisch, maar veel vaders schuiven alle zorg naar hun nieuwe vriendin en daardoor ontstaan dit soort situaties. Dat velen dit zo vanzelfsprekend vinden verbaast mij echt.
Dat zij aanwezig is om haar vriend te zien en dan ook zijn zoon ziet, dat is logisch, maar veel vaders schuiven alle zorg naar hun nieuwe vriendin en daardoor ontstaan dit soort situaties. Dat velen dit zo vanzelfsprekend vinden verbaast mij echt.
woensdag 6 september 2017 om 15:37
Je gaat je toch niet lopen verdedigen tegen die onzin!hamertje schreef: ↑06-09-2017 15:35Dank voor de bijval trouwens. Heb inderdaad nog nooit gepretendeerd zijn moeder te zijn, heb alleen wel een ouderrol, gewoon met mijn voornaam als aanspreekvorm.
Vader is overigens ook thuis op het moment, dus hij is niet overgeleverd aan de nare vriendin van zijn vader![]()
nouschi wijzigde dit bericht op 06-09-2017 15:44
0.86% gewijzigd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
woensdag 6 september 2017 om 15:39
Hij heeft er zelf niet zoveel last van. Gisteren heeft hij eindelijk afgesproken met een nieuwe jongen in zijn klas. Nu hopen dat het weer meer gaat komen.hamertje schreef: ↑06-09-2017 15:30Bedankt voor je inhoudelijke reactie! Vervelend dat het herkenbaar is, zit je zoon er zelf ook mee? En hebben jullie er iets mee gedaan? Pushen werkt inderdaad averechts hebben we in de kleuterklas wel gemerkt.
Ik vind groep 3 ook een hele omschakeling inderdaad, hij hangt nu ook met vermoeide ogen tegen me aan dus dat zal nog wel even energie vreten!
Vind het vooruit plannen ook niet zon strak plan maar hij was helemaal trots dat hij zelf een speelafspraak had geregeld tussen buitenspelen, wilde dat enthousiasme ook niet teveel remmen haha.
Vorig jaar een aantal ouders gesproken van klasgenoten van zoon en ook zij vertelden dat hun kinderen niet zo vaak afspraken.
woensdag 6 september 2017 om 15:42
Ik denk dat de meeste ouders het afspreken en op het laatste moment toch niet willen wel herkennen. Mijn dochter zit nu in groep 5 en gaat er inmiddels wat relaxter mee om, maar het gebeurt nog steeds wel eens. Ik vond het ook sneu voor mijn kinderen als dat gebeurde, maar je kunt er weinig aan doen. Ze leren erdoor omgaan met teleurstellingen, zullen we maar zeggen...
En Soof, wat een trieste reacties geef jij. Dit verhaal heeft ook zó niets met gescheiden ouders of stiefouders te maken. Ik ben al 20 jaar happy met mijn man en onze twee dochters hebben ook van dit soort fases gehad. Sommige kinderen hebben dat nou eenmaal. En het gaat over.
Wees blij dat TO als stiefmoeder om het zoontje van haar man geeft en bezorgd om hem is. Of wil je soms dat ze niet naar hem omkijkt, zo min mogelijk met hem te maken heeft en dat het haar niet boeit of het jochie zich rot voelt? Ik vind het vrij walgelijk wat jij allemaal roept.
En Soof, wat een trieste reacties geef jij. Dit verhaal heeft ook zó niets met gescheiden ouders of stiefouders te maken. Ik ben al 20 jaar happy met mijn man en onze twee dochters hebben ook van dit soort fases gehad. Sommige kinderen hebben dat nou eenmaal. En het gaat over.
Wees blij dat TO als stiefmoeder om het zoontje van haar man geeft en bezorgd om hem is. Of wil je soms dat ze niet naar hem omkijkt, zo min mogelijk met hem te maken heeft en dat het haar niet boeit of het jochie zich rot voelt? Ik vind het vrij walgelijk wat jij allemaal roept.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 06-09-2017 15:53
43.05% gewijzigd
woensdag 6 september 2017 om 15:45
Er staat toch nergens wie hem van school haalde. Misschien was het zijn 'echte' (gatverdamme trouwens) papa wel.
woensdag 6 september 2017 om 15:49
woensdag 6 september 2017 om 16:07
Die vrouw is al 5,5 jaar in het leven van dat jongetje, hou toch op met dat nare geoordeel van je.
woensdag 6 september 2017 om 16:08
Oh purlease shut up!!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
woensdag 6 september 2017 om 16:09
woensdag 6 september 2017 om 16:18
Dit vind ik wel heel tegenstrijdig met je posten in andere topics. Daar zeg je dat je kinderen naar de opvang brengt. Je ze zelfs langer daar laat om na je werk nog te kunnen sporten. En je laat ze vaak bij je geweldig grote fantastische achterban om zelf s'avonds weg te kunnen.
woensdag 6 september 2017 om 16:19
Ik wilde eigenlijk alleen inhoudelijk reageren dat ik het ook herken. En ook mijn kinderen zijn vaak degene geweest die dan toch niet wilden. Omdat ze moe waren meestal. Vandaar dat ik hoogstens een speelafspraak een dag vooruit laat plannen.
@Soof: ik zit me echt op te vreten hier. Ik kan alleen maar hopen dat straks, als ik er niet meer ben, mijn kinderen zo'n lieve bezorgde stiefmoeder zullen krijgen als hamertje zich nu toont. Schaam je om zo te veroordelen zonder een situatie te kennen!
@Soof: ik zit me echt op te vreten hier. Ik kan alleen maar hopen dat straks, als ik er niet meer ben, mijn kinderen zo'n lieve bezorgde stiefmoeder zullen krijgen als hamertje zich nu toont. Schaam je om zo te veroordelen zonder een situatie te kennen!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
woensdag 6 september 2017 om 16:20
Het gevaar is wel dat als papa over een paar jaar weer een nieuw vriendinnetje heeft en TO uit zijn leven verdwijnt, dit nogal dramatisch kan zijn voor zo'n jong kind. Maar ja, ach. Kinderen zijn zo lekker flexibel hè, dus wie boeit het.
Maar ik zal me verder terugtrekken uit dit topic. Hoop dat het jongetje snel niet meer zo verdrietig zal zijn.
Maar ik zal me verder terugtrekken uit dit topic. Hoop dat het jongetje snel niet meer zo verdrietig zal zijn.
woensdag 6 september 2017 om 16:23
Hoe voorspelbaar, niet even reageren op 'watdachtjehiervan'.S00F schreef: ↑06-09-2017 16:20Het gevaar is wel dat als papa over een paar jaar weer een nieuw vriendinnetje heeft en TO uit zijn leven verdwijnt, dit nogal dramatisch kan zijn voor zo'n jong kind. Maar ja, ach. Kinderen zijn zo lekker flexibel hè, dus wie boeit het.
woensdag 6 september 2017 om 16:25
S00F schreef: ↑06-09-2017 16:20Het gevaar is wel dat als papa over een paar jaar weer een nieuw vriendinnetje heeft en TO uit zijn leven verdwijnt, dit nogal dramatisch kan zijn voor zo'n jong kind. Maar ja, ach. Kinderen zijn zo lekker flexibel hè, dus wie boeit het.
woensdag 6 september 2017 om 16:28
AnnA_C schreef: ↑06-09-2017 16:19Ik wilde eigenlijk alleen inhoudelijk reageren dat ik het ook herken. En ook mijn kinderen zijn vaak degene geweest die dan toch niet wilden. Omdat ze moe waren meestal. Vandaar dat ik hoogstens een speelafspraak een dag vooruit laat plannen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
woensdag 6 september 2017 om 16:39
Ik hoop dat je nog zo lang als mogelijk zelf mag genieten van je kinderen.AnnA_C schreef: ↑06-09-2017 16:19Ik wilde eigenlijk alleen inhoudelijk reageren dat ik het ook herken. En ook mijn kinderen zijn vaak degene geweest die dan toch niet wilden. Omdat ze moe waren meestal. Vandaar dat ik hoogstens een speelafspraak een dag vooruit laat plannen.
woensdag 6 september 2017 om 16:40
woensdag 6 september 2017 om 16:40
Ooh haha,dat is dezelfde ja. 6 x per jaar op vakantie, fulltime baan en minimaal 2 doordeweekse avonden de hort op. Vermoed dat Soof zelf nooit op het schoolplein staat.watdachtjehiervan schreef: ↑06-09-2017 16:18Dit vind ik wel heel tegenstrijdig met je posten in andere topics. Daar zeg je dat je kinderen naar de opvang brengt. Je ze zelfs langer daar laat om na je werk nog te kunnen sporten. En je laat ze vaak bij je geweldig grote fantastische achterban om zelf s'avonds weg te kunnen.
woensdag 6 september 2017 om 16:57
En dat bepaal jij? Wie denk je wel niet dat je bent?
Jammer dat iemand als jij, die zonder empathie lijkt, zo vaak en veroordelend reageert.
Sommige mensen hebben wél een ruim en liefdevol hart, houden van anderen dan puur hun eigen bloed, en hebben er zorgen om. Dat bestaat.
Eigen gezin/volk eerst geldt
-godzijdank- niet voor de hele wereld.
'It takes a village tot raise a child' en dat is prachtig.
TO, wat een rot gevoel kan dat geven hè. Heel herkenbaar hoor. Maar echt, ze zijn klein, het is nog maar net, en het hoort er allemaal bij. Het loopt vanzelf weer goed. Probeer het niet te groot te maken, niet in je hoofd en zeker tegenover het kind niet, want dat is het niet. Succes!