Lijf & Lijn alle pijlers

Menstruatie cup problemen

13-07-2017 22:58 217 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een diva cup en het bevalt me goed! Maar ik heb nog wel last van lekken... En het vervelendste is dat als ik wakker word meteen naar de wc moet. Het loopt er gewoon bij langs. Het klinkt misschien een beetje raar, maar het 'pruttelt' daar dan ook. Ik vind het heel vervelend. Heeft iemand advies?!
Xl is niet vanwege de inhoud, maar meer vanwege de vagina en bekkenbodemspieren. Ik denk dat je gewoon de M moet gebruiken of zelfs een S. Xl is meer voor na een vaginale bevalling.
Dat klinkt logisch. Dan ga ik wisselen naar M en kijken of het beter gaat!
Ik snap dat tampons slecht zijn voor het milieu, maar ik denk toch echt dat ik zo'n cup er niet meer zelf uit krijg. Een tampon kan ik al zover naar binnen duwen dat ik nog maar net met een vingertop de kant waar het touwtje zit kan voelen. Dus hoe krijg ik nou ooit zittend zo'n cup eruit waar ik eerst in zou moeten knijpen om hem los te krijgen? Daar zit dat ding toch veel te diep voor?
Cups hebben een steeltje, SinDudas. De hele cup-met-steeltje-constructie is veel langer dan een tampon. Ik heb een vrij diepe vagina maar als je een klein beetje perst kun je minimaal het steeltje pakken en als je dan je vingers ietsje hoger plaatst kun je in de cup knijpen en 'm pakken.
Maar dat steeltje knippen mensen er juist af omdat ze er last van hebben lees ik.
SinDudas schreef:
21-08-2017 16:49
Ik snap dat tampons slecht zijn voor het milieu, maar ik denk toch echt dat ik zo'n cup er niet meer zelf uit krijg. Een tampon kan ik al zover naar binnen duwen dat ik nog maar net met een vingertop de kant waar het touwtje zit kan voelen. Dus hoe krijg ik nou ooit zittend zo'n cup eruit waar ik eerst in zou moeten knijpen om hem los te krijgen? Daar zit dat ding toch veel te diep voor?
Een cup draag je veel lager dan een tampon, dus dat scheelt al. Ik kan die van mij gewoon aan de onderkant voelen als die goed zit.
En als je op je hurken gaat zitten en een beetje perst komt deze bij mij vanzelf al naar beneden. In het begin was het een beetje prutsen, maar nu denk ik er niet eens meer over na. Voor mij is het inmiddels een automatische handeling geworden.
Dat steeltje heb ik er zelf afgeknipt omdat ik hem niet lekker vond zitten, maar er zijn ook zat vrouwen die er helemaal geen last van hebben.
Een cup zit inderdaad heel laag. Je kunt vaak gewoon met duim en vingers erbij. Na een nacht zat ie bij mij altijd vrij hoog. Dan gebruikte ik mijn bekkenbodemspieren om m naar beneden te persen. Nooit problemen mee gehad.
Dames ik denk dat jullie gelijk hadden! Ik ben drie M-wissels verder, en het blijft gewoon elke 2 uur, dus niet vaker dan vanochtend met de XL.
(Of ik moet nu minder hard bloeden..)

Maar M voelt wel een stuk prettiger, haha. Bedankt!
Fijn!
Afbeelding
You can never have too many hats, gloves and shoes
:biggrin:
Haha inderdaad :biggrin:
:rofl:

Helemaal waar.
Been there, done that, got the T-shirt.
Hoi iedereen, ik ben gisteren dan eindelijk ongesteld geworden, dus ik kon voor het eerst aan de slag met m'n claricup maat L. Ik heb een L genomen omdat ik een kind heb. Volgends mij gaat het inbrengen goed, ik voel 'm niet zitten en hij klapt goed uit. Ik hoor bij het inbrengen soms ook een soort vacuümzuig-geluid (is dit normaal?). Maar toch heb ik een beetje lekkage in m'n onderbroek en ziet m'n cup eruit alsof het er echt naast is gelopen als ik 'm eruit haal. Ik weet niet of dat komt door (de manier van) verwijderen of dat hij toch niet helemaal goed zit? Hebben meer mensen hier last van? Zou ik 'm misschien nog hoger moeten duwen bij het inbrengen ofzo? Of is het gewoon een kwestie van meer oefenen?
That's just me though...
Hoi, heb je m bij cutecotton gekocht? Die kan je bellen voor advies op maat. Mijn gedachten: voel je met je vinger langs de rand of het overal aansluit? Zijn die vacuumgaatjes open? Is de cup misschien te groot? Hoe vol zit ie als je m eruit haalt? Je zou geen lekkage moeten hebben, ook niet als beginner eigenlijk.

Hoger lijkt me niet nodig. Cup kan heel laag. Als je m hoog doet heb je weer kans dat ie naast baarmoedermond zit.
Heb 'm inderdaad bij cutecotton gekocht, die ga ik dan inderdaad maar bellen. Thanks voor de tip! Volgens mij sluit hij goed aan en de vacuumgaatjes zijn open. Als ik hem eruit haal zit hij meestal nog geen kwart vol. Ik vind 'm lager niet lekker zitten want dan voel ik 'm de hele tijd. Heb het hele steeltje er ook al af geknipt, want dat vond ik ook niet prettig zitten.

Ik hoop dat ik die lekkage kan voorkomen, want het idee van langer in kunnen laten en de milieuvriendelijkheid spreken me enorm aan! De uiteindelijke kostenbesparing trouwens ook!
anoniem_352207 wijzigde dit bericht op 06-09-2017 22:18
0.72% gewijzigd
That's just me though...
Zijn er ook ervaringen van mensen met (hele) lichte menstruaties en de cup? Ik vraag me af of het voor mij de moeite waard is.
Ik heb twee 'zware' dagen, waarin ik minitampons gebruik met een inlegkruisje en de rest van de dagen gebruik ik alleen een inlegkruisje. Doorlekken heb ik al jaren niet gedaan, tenzij m'n inlegkruisje scheef gaat ;).

Benieuwd naar jullie ideeën hierover. Is het hoe dan ook fantastisch, of is het vooral fantastisch voor mensen die een zware menstruatie hebben?
Wat ik het fijne eraan vind is dat je geen inlegkruisjes, tampons of maandverband meer hoef te gebruiken. Dus voelt of ik nou zwaar of licht ongesteld ben gewoon veel frisser. En ben me daardoor minder bewust van m'n ongesteldheid.
@ alterega Als je al wat bloed verloren hebt, kan het best zijn dat op het moment dat je de cup inbrengt er al bloed beneden de cup aanwezig is en je dat verliest gedurende de dag. Ligt er wel aan of je echt vers bloed vindt wat duidt op lekken of dat het wat ouder bloed is.
CobraYM schreef:
06-09-2017 22:10
@ alterega Als je al wat bloed verloren hebt, kan het best zijn dat op het moment dat je de cup inbrengt er al bloed beneden de cup aanwezig is en je dat verliest gedurende de dag. Ligt er wel aan of je echt vers bloed vindt wat duidt op lekken of dat het wat ouder bloed is.
Ik dacht ook dat dat het zou kunnen zijn, maar het was/is geen oud bloed, echt helder rood. Ik heb vandaag wat filmpjes op YouTube zitten kijken en ik denk dat mijn cup òf te klein is, òf dat ik hem te hoog inbreng voordat hij openklapt waardoor m'n baarmoedermond er misschien niet boven maar naast zit? Zoiets? Heb 'm een paar uur geleden een stukje lager laten uitklappen en toen een stukje omhoog geduwd en so far so good. Misschien heb ik 't zo opgelost. Ik hoop 't, want ik word er anders echt niet blij van. Wilde cutecotton vandaag ook bellen, maar ik was al te laat want ze zijn alleen 's ochtends voor advies te bereiken. Als ik toch weer lekkage ga krijgen dan ga ik alsnog bellen.

Bedankt voor het meedenken!
That's just me though...
AlterEga schreef:
05-09-2017 23:02
Heb 'm inderdaad bij cutecotton gekocht, die ga ik dan inderdaad maar bellen. Thanks voor de tip! Volgens mij sluit hij goed aan en de vacuumgaatjes zijn open. Als ik hem eruit haal zit hij meestal nog geen kwart vol. Ik vind 'm lager niet lekker zitten want dan voel ik 'm de hele tijd. Heb het hele steeltje er ook al af geknipt, want dat vond ik ook niet prettig zitten.

Ik hoop dat ik die lekkage kan voorkomen, want het idee van langer in kunnen laten en de milieuvriendelijkheid spreken me enorm aan! De uiteindelijke kostenbesparing trouwens ook!
Dat merk ken ik niet, maar mijn vriendin had eerst ook eentje die lekte. Zij had ook het steeltje eraf geknipt, maar dat steeltje bleek dus hol te zijn! Dus daar lekte het (ook) door. Toen heeft ze een ander merk besteld (Me Luna, die heb ik ook, ging vanaf dag 1 goed), en die lekt bij haar ook niet.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik loop ook al een hele tijd te twijfelen...
Wat mij dus vooral tegen houd om er gewoon een te kopen is:
- Welke?
Er is zo veel keus en ik vind het zonde als ik de verkeerde zou bestellen (wat moet je daar dan mee doen?)

- Lekken?
Ik ben niet heel zwaar ongesteld, maar zie het niet zitten om door te lekken. Met tampons kan ik het meestal wel redelijk goed aanvoelen.

- Hoe gaat dat samen met sporten?
Tijdens het sporten ga ik regelmatig in de meest vreemde posities, blijft alles dan netjes op z'n plek?

Van wat ik hier lees zou ik gewoon eens de stap moeten zetten en er eentje kopen, maar die twijfel... Ben zo bang dat het een fiasco wordt. Of dat ik mezelf rot schaam als ik door lek (trauma opgelopen op de middelbare school).
@biebeltje:

- Welke: ik woon in zweden en hier kon ik via een online winkel een vragenlijst invullen en toen kwamen zij met een top 3 op basis van mijn vragenlijst. Misschien bestaat er ook zoiets in NL?

-Lekken: bij mij lekte het enkel de allereerste keer door. Het neemt veel meer op dan een tampon, dus bij een lichte menstruatie moet je zeker de hele dag weg kunnen zonder lekken.

- sporten: blijft prima op z'n plek zitten :) zelfs in de gekste posities
Nog een vraagje:
Een stuggere (Meluna Sport) klapt makkelijker uit (bij stevige bbspieren) en wordt volgens de eigen website ook aangeraden bij de sport die ik beoefen. Maar beweegt een wat soepeler model (Meluna Classic) niet beter mee en blijft daardoor beter "vacuum" zitten?

Misschien moet ik gewoon voor een "middenklasser" gaan en het maar gewoon gaan ervaren...

Aaargh... :P :$ en dat is nou precies de reden dat ik er nog geen gekocht heb.
patsy--stone schreef:
07-09-2017 13:20
Dat merk ken ik niet, maar mijn vriendin had eerst ook eentje die lekte. Zij had ook het steeltje eraf geknipt, maar dat steeltje bleek dus hol te zijn! Dus daar lekte het (ook) door. Toen heeft ze een ander merk besteld (Me Luna, die heb ik ook, ging vanaf dag 1 goed), en die lekt bij haar ook niet.
Als het goed is verkoopt cutecotton niet met holle steeltjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven