Euthanasie, palliatieve zorg en meer
woensdag 6 september 2017 om 16:02
Gezien de nu lopende discussie op het topic over de beoogde verhoging van het eigen risico een overlap kreeg met dit bericht uit het nieuws van afgelopen week: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/219085 ... iging.html een algemeen topic.
Wat vindt jij van deze ontwikkeling?
Persoonlijk ben ik pro-euthanasie. In mijn omgeving heb ik al meerdere malen meegemaakt dat mensen de laatste jaren van hun leven te veel en onnodig hebben geleden. Iemand wat het ook kost in leven houden is lang niet altijd gewenst. Het is echter zeer complexe materie, dus ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.
Wat vindt jij van deze ontwikkeling?
Persoonlijk ben ik pro-euthanasie. In mijn omgeving heb ik al meerdere malen meegemaakt dat mensen de laatste jaren van hun leven te veel en onnodig hebben geleden. Iemand wat het ook kost in leven houden is lang niet altijd gewenst. Het is echter zeer complexe materie, dus ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

donderdag 7 september 2017 om 20:16
Mijn ouders hebben altijd, sinds mijn demente oma en daarna diverse ooms en tantes van beide kanten dement werden, gezegd dat ze dat voor zichzelf niet willen en er dan uit willen. Ze hebben zelfs nog 'n euthenasieverklaring laten opstellen een aantal jaar geleden, maar dat is waardeloos vanaf 't moment dat je echt dement bent, dus alsnog zinloos. Wat dat betreft heb ik er zeker vrede mee dat mijn vader door kanker, maar wel met 'n helder hoofd, is kunnen vertrekken. Gun dat mijn moeder ook. En uiteraard mezelf, want ik heb naderhand natuurlijk helemaal niemand die zich nog om mijn wens zou bekommeren als ik er naast ga slaan.
donderdag 7 september 2017 om 22:29
[Quote Lothlorien
Dan heb je dat inderdaad erg goed voor elkaar Christiana!
En ja, inderdaad. Ik stond in mijn studententijd (nota bene!) ook alleen in de nacht. 1 persoon op 30 patienten. En bij de eerste ben ik nog op tijd, bij de tweede moet ik hard lopen en de 3e,4e,5e enzovoort ja die liggen er in. En dat vind ik gewoon kut,maar ik kan er niks aan doen.[/b]
[/quote]
Dat we het qua zorg voor mijn moeder goed voor elkaar hebben besef ik heel goed. Het kan heel anders schrijnende verhalen genoeg in de pers. In de woonplaats van mijn ouders was geen plek dus net de provincie grens over gegaan. En woont ze nu in Zeeland. En de zorg is daar nog Zeeuwse degelijkheid. Op vrijdag wordt er vis gegeten. Op zondag een gebakje en smiddags een advocaatje met slagroom. Wij familie leden nemen regelmatig boodschappen mee om het aan te vullen zodat extra's kunnen.
Mijn zus verliet de bejaardenzorg begin jaren 90 toen ze nachtdiensten moest draaien in haar eentje op 45 bewoners..
Dan heb je dat inderdaad erg goed voor elkaar Christiana!
En ja, inderdaad. Ik stond in mijn studententijd (nota bene!) ook alleen in de nacht. 1 persoon op 30 patienten. En bij de eerste ben ik nog op tijd, bij de tweede moet ik hard lopen en de 3e,4e,5e enzovoort ja die liggen er in. En dat vind ik gewoon kut,maar ik kan er niks aan doen.[/b]
[/quote]
Dat we het qua zorg voor mijn moeder goed voor elkaar hebben besef ik heel goed. Het kan heel anders schrijnende verhalen genoeg in de pers. In de woonplaats van mijn ouders was geen plek dus net de provincie grens over gegaan. En woont ze nu in Zeeland. En de zorg is daar nog Zeeuwse degelijkheid. Op vrijdag wordt er vis gegeten. Op zondag een gebakje en smiddags een advocaatje met slagroom. Wij familie leden nemen regelmatig boodschappen mee om het aan te vullen zodat extra's kunnen.
Mijn zus verliet de bejaardenzorg begin jaren 90 toen ze nachtdiensten moest draaien in haar eentje op 45 bewoners..
donderdag 7 september 2017 om 22:38
Ging bij mij vader de eerste twee dagen ook niet goed helaas. Protocol werd niet goed gevolgd. Daarna ging het goed hij hield het nog 6 dagen vol.. blijf euthanasie humaner vinden..

donderdag 7 september 2017 om 23:44
Palliatieve zorg en euthanasie gaat in alle gevallen om patiënten en waar het topic over gaat is een traag werkend zelfmoordpoeder voor cliënten waarvan niet meer bekend is dan dat het een volwassen persoon is. Er wordt verder niets getoetst, dus ook niet of diegene wilsbekwaam is. Dat zelfmoordpoeder is naar mijn mening vooralsnog flauwekul en ik weet zeker dat het OM er precies zo over denkt.
Pas sinds 1983 is de doodstraf volledig uit het wetboek geschrapt, ook als oorlogsrecht. Nu moeten we niet even doen alsof we de dood wel als genoegdoening voor het tegenvallende leven mogen inzetten, een teleurstellend leven is geen rechtvaardiging voor de dood.
Euthanasie voor iemand die uitzichtloos lijdt, dus leeft met als enige vooruitzicht een afname van levenskwaliteit met de dood als gevolg, is verdedigbaar, zo ook palliatieve zorg in een vergelijkbare situatie, maar een zelfmoordpoeder voor iemand die niet wil leven, zonder daarbij na te gaan of die persoon wilsbekwaam of wat dan ook is, is harteloos en op geen enkele manier te verdedigen.
Zelfbeschikking is niet absoluut, anders zou dat in alle gevallen gelden, en dat doet het niet.
Mensen moeten maar wat kritischer zijn over de zorg die de overheid alle mensen ongeacht inkomen biedt, want iedereen kan in een situatie belanden die minder ideaal is dan die zij vooraf hadden uitgestippeld en daardoor tot wanhoop drijft, wil je dan een zelfmoordpoeder of verzekerd zijn van begrip en hulp?
Je mag wel wat eisen voor 400 euro eigen bijdrage. meer dan zo'n zelfmoordpoedertje dat nog goedkoper is dan een happy meal.
Pas sinds 1983 is de doodstraf volledig uit het wetboek geschrapt, ook als oorlogsrecht. Nu moeten we niet even doen alsof we de dood wel als genoegdoening voor het tegenvallende leven mogen inzetten, een teleurstellend leven is geen rechtvaardiging voor de dood.
Euthanasie voor iemand die uitzichtloos lijdt, dus leeft met als enige vooruitzicht een afname van levenskwaliteit met de dood als gevolg, is verdedigbaar, zo ook palliatieve zorg in een vergelijkbare situatie, maar een zelfmoordpoeder voor iemand die niet wil leven, zonder daarbij na te gaan of die persoon wilsbekwaam of wat dan ook is, is harteloos en op geen enkele manier te verdedigen.
Zelfbeschikking is niet absoluut, anders zou dat in alle gevallen gelden, en dat doet het niet.
Mensen moeten maar wat kritischer zijn over de zorg die de overheid alle mensen ongeacht inkomen biedt, want iedereen kan in een situatie belanden die minder ideaal is dan die zij vooraf hadden uitgestippeld en daardoor tot wanhoop drijft, wil je dan een zelfmoordpoeder of verzekerd zijn van begrip en hulp?
Je mag wel wat eisen voor 400 euro eigen bijdrage. meer dan zo'n zelfmoordpoedertje dat nog goedkoper is dan een happy meal.

vrijdag 8 september 2017 om 00:05
Ik zou die post maar wat beter lezen in plaats van over een paar woorden te struikelen.redbulletje schreef: ↑08-09-2017 00:04Macaria, wat maakt jou God dat je volwassen mensen zou willen verbiedrn eruit te stappen? Vind dat net zo arrogant als de anti abortus maffia. Je hoeft t zelf niet te willen of te doen maar gun een ander zijn eigen keuze.

vrijdag 8 september 2017 om 00:11
Kun je uitleggen wat je bedoelt?redbulletje schreef: ↑08-09-2017 00:04Macaria, wat maakt jou God dat je volwassen mensen zou willen verbiedrn eruit te stappen? Vind dat net zo arrogant als de anti abortus maffia. Je hoeft t zelf niet te willen of te doen maar gun een ander zijn eigen keuze.

vrijdag 8 september 2017 om 00:14
En waarom is de dood dan een goede behandeling voor iemand die dement is?redbulletje schreef: ↑08-09-2017 00:12Heb ik gedaan, maar met begrip en hulp kom je er niet in veel gevallen zoals bijv dementie. Zelfs een enorme zak met geld baat dan niet meer. En je wordt dan ook nog als wilsonbekwaam gezien dus dan wordt de geestelijke lijdensweg juist verlengd.

vrijdag 8 september 2017 om 00:21
Omdat ze dat zelf willen! Waarom is in angst, verdriet en met nauwelijks functionerend geheugen leven voor jou te verkiezen? Ik hou jou niet tegen als jij graag een paar jaar mensonterend wil aftakelen, maar laat mensen die daarvoor passen graag hun vrije keus!

vrijdag 8 september 2017 om 00:59
Het probleem met een wilsonbekwame patiënt is dat die niet meer dezelfde patiënt is als toen hij nog een wilsbekwame patiënt was, dus laatste patiënt heeft niet het recht om te beslissen over de eerste. Iemand die wilsonbekwaam is begrijpt de vraag of hij dood wil niet meer. Hij begrijpt niet wat mensonterend is. Je kunt een wilsonbekwame patiënt niet uitleggen dat hij een zelfmoordpoedertje krijgt omdat hij dat ooit zo geregeld heeft.redbulletje schreef: ↑08-09-2017 00:21Omdat ze dat zelf willen! Waarom is in angst, verdriet en met nauwelijks functionerend geheugen leven voor jou te verkiezen? Ik hou jou niet tegen als jij graag een paar jaar mensonterend wil aftakelen, maar laat mensen die daarvoor passen graag hun vrije keus!
anoniem_327423 wijzigde dit bericht op 08-09-2017 01:10
0.32% gewijzigd

vrijdag 8 september 2017 om 01:24
Ik heb vele wilsonbekwame mensen horen zeggen, roepen, fluisteren dat ze zo graag dood willen. En dat iedere dag weer. Jarenlang.
Wat mij dan mooi lijkt is dat als er nog een partner in het spel is die dan de beslissing mag nemen. Iemand die de persoon door en door kent en weet wat de wens was voor ze wilsonbekwaam werden.
Dat ik bijvoorbeeld mag beslissen voor/over mijn vader, hij wil dit niet.
Liever nog komt zijn wens uit en overlijdt hij tijdens zijn slaap.
Wat mij dan mooi lijkt is dat als er nog een partner in het spel is die dan de beslissing mag nemen. Iemand die de persoon door en door kent en weet wat de wens was voor ze wilsonbekwaam werden.
Dat ik bijvoorbeeld mag beslissen voor/over mijn vader, hij wil dit niet.
Liever nog komt zijn wens uit en overlijdt hij tijdens zijn slaap.

vrijdag 8 september 2017 om 01:26
Je zal bedoelen dat de eerste niets over de laatste heeft te zeggen.macaria schreef: ↑08-09-2017 00:59Het probleem met een wilsonbekwame patiënt is dat die niet meer dezelfde patiënt is als toen hij nog een wilsbekwame patiënt was, dus laatste patiënt heeft niet het recht om te beslissen over de eerste. Iemand die wilsonbekwaam is begrijpt de vraag of hij dood wil niet meer. Hij begrijpt niet wat mensonterend is. Je kunt een wilsonbekwame patiënt niet uitleggen dat hij een zelfmoordpoedertje krijgt omdat hij dat ooit zo geregeld heeft.
Ben ik het overigens niet mee eens.

vrijdag 8 september 2017 om 01:45
De laatste wil van de wilsbekwame patiënt is door de wilsonbekwame patiënt vergeten.

vrijdag 8 september 2017 om 05:01
Ik snap best dat sommigen hier in het topic zelf erg aan het leven gehecht zijn, dat ben ik zelf ook. Maar dat betekent niet dat ik daarom van iedereen kan verwachten dat hij/zij het leven ook de moeite waard vindt. Leven is niet per definitie beter dan niet-leven. Het leven is niet voor iedereen standaard 'de moeite waard'. Er niet meer zijn is, naar mijn mening, iets dat net zo goed bij het leven hoort als het leven zelf, en niet iets engs ofzo. Het is de weg daarnaartoe die een weg van lijden kan zijn, en imo moet iedereen het recht hebben zelf over de lengte en kwaliteit van die weg te mogen beslissen. Je hebt er al geen keuze in of je geboren wil worden of niet, wat mij betreft zou iedereen vrij mogen beslissen om het leven eerder te beëindigen.
Een andere keuze maakt het geen foute keuze. Empathie en sympathie zijn niet hetzelfde.
Een andere keuze maakt het geen foute keuze. Empathie en sympathie zijn niet hetzelfde.

vrijdag 8 september 2017 om 08:56
@marcaria, zelfs al wil de wilsonbekwame euthanasie net zoals toen hij/ zij nog wel helder van geest was, dan nog krijg je geen euthanasie omdat je wilsonbekwaam bent. In een tijd waar verzekeraars besluiten om medische behandelingen niet te vergoeden omdat de kosten niet tot verhouding staan tot de levensduur vind ik dat niet logisch.
Wat timetraveler zegt, soms is het leven niet meer de moeite waard. En wanneer dat is, zou wat mij betreft iedereen voor zich mogen weten. En dan liever met een poedertje dan dmv een trein, ophanging, ongecontroleerde overdosis.
Wat timetraveler zegt, soms is het leven niet meer de moeite waard. En wanneer dat is, zou wat mij betreft iedereen voor zich mogen weten. En dan liever met een poedertje dan dmv een trein, ophanging, ongecontroleerde overdosis.