Werk en privé
woensdag 13 september 2017 om 22:18
Hoe doen jullie dat buiten werktijd?
Ga je dan wel of niet naar een bruiloft van een collega.
Ga je dan wel of niet naar een activiteit die door je werk georganiseerd wordt?
Ik merk aan mezelf dat ik werk en privé probeer gescheiden te houden.
Vroeger vond ik het leuk om in privé tijd met collega's om te gaan. Nu niet meer eigenlijk. Op mijn werk ben ik echt sociaal en praat ik met een hoop collega's. Ben ook belangstellend.
Maar daarnaast wil ik er in mijn vrije tijd niet echt mee omgaan.
Het kan vaak ook niet ivm de kinderen en weinig oppas mogelijkheden.
Hoe doe jij dat?
Ga je dan wel of niet naar een bruiloft van een collega.
Ga je dan wel of niet naar een activiteit die door je werk georganiseerd wordt?
Ik merk aan mezelf dat ik werk en privé probeer gescheiden te houden.
Vroeger vond ik het leuk om in privé tijd met collega's om te gaan. Nu niet meer eigenlijk. Op mijn werk ben ik echt sociaal en praat ik met een hoop collega's. Ben ook belangstellend.
Maar daarnaast wil ik er in mijn vrije tijd niet echt mee omgaan.
Het kan vaak ook niet ivm de kinderen en weinig oppas mogelijkheden.
Hoe doe jij dat?
woensdag 13 september 2017 om 22:24
Werk is voor mij ook mijn sociaal gebeuren, dus als ik uitgenodigd wordt voor een bruiloft ga ik natuurlijk, zou niet weten waarom niet. Ik ga ook regelmatig naar een uitje georganiseerd door het werk.
Ben ook met collega's uit geweest, heb samen op een hobbyclubje gezeten en zelfs met een paar op vakantie geweest.
Ik zou het helemaal niet leuk vinden als werk maar werk was.
Ben ook met collega's uit geweest, heb samen op een hobbyclubje gezeten en zelfs met een paar op vakantie geweest.
Ik zou het helemaal niet leuk vinden als werk maar werk was.
woensdag 13 september 2017 om 22:30
woensdag 13 september 2017 om 22:42
Hier ook hetzelfde. Ik ben in juli nog naar een ander deel van het land gegaan voor de bruiloft van een collega. Op zaterdag ga ik ook gerust naar een "belangrijke" verjaardag van een collega als zoontje bijvoorbeeld 5 wordt.
woensdag 13 september 2017 om 22:44
Kamers delen doen wij ook. Gemixed nog wel.
woensdag 13 september 2017 om 22:58
Wij zijn heel braaf, dus lijntjes coke en vreemdgaan doen we niet.MoirenPhae schreef: ↑13-09-2017 22:51Ik deel zeker geen kamer met anderen, laat staan collega's.
We borrelen elke week, we gaan af en toe wat eten en dat vind ik prima zo.
Een deel gaat geregeld stappen, met lijntjes coke en een hoop vreemdgaan. Daar ga ik niet mee mee.
woensdag 13 september 2017 om 22:59
woensdag 13 september 2017 om 23:02
Ligt eraan.
Met mijn huidige collega's niet. Op mijn vorige werk wel. Ga nu nog steeds met oud-collega's om.
Op dit moment heb ik veel reistijd naar mijn werk en er zijn geen speciale collega's met wie ik buiten werktijd contact wil. Dus nee, dat doe ik niet. Al ga ik wel mee met het teamuitje.
Op vakantie gaan doe ik niet met collega's.
Met mijn huidige collega's niet. Op mijn vorige werk wel. Ga nu nog steeds met oud-collega's om.
Op dit moment heb ik veel reistijd naar mijn werk en er zijn geen speciale collega's met wie ik buiten werktijd contact wil. Dus nee, dat doe ik niet. Al ga ik wel mee met het teamuitje.
Op vakantie gaan doe ik niet met collega's.
woensdag 13 september 2017 om 23:35
Als werkgever moet ik natuurlijk naar werkuitjes, en vind ik dat ik bruiloften en andere feesten, waarvoor ik door directe collega's of mensen van een ander bedrijf waar ik nauw mee samenwerk wordt uitgenodigd, moet bezoeken. Ook al heb ik er niet altijd zin in. Het hoort er gewoon bij. Wat mij betreft past dat prima bij werk en prive gescheiden houden. Het enige is dat er privetijd in gaat zitten.
Maar wat ik niet over mijn privéleven wil vertellen aan mijn collega's vertel ik niet, en als ik zelf geen werkgerelateerde mensen wil uitnodigen op mijn feest dan is dat ook prima. Dat is wat mij betreft werk en prive gescheiden houden.
Maar wat ik niet over mijn privéleven wil vertellen aan mijn collega's vertel ik niet, en als ik zelf geen werkgerelateerde mensen wil uitnodigen op mijn feest dan is dat ook prima. Dat is wat mij betreft werk en prive gescheiden houden.
donderdag 14 september 2017 om 06:03
Sommige oud-collega's zie ik nog een paar keer per jaar tijdens een borrel, etentje e.d.
Ik ga wel mee naar teamuitjes, kraambezoek, afscheidsetentje, bruiloften en uitvaarten. Feesten voor de gehele organisatie, sla ik over. Zou ook geen behoefte hebben om te gaan kamperen o.d. met collega's. Op vissen en jagen ben ik principieel tegen, dus daar zou ik ook vriendelijk voor bedanken. Ik zou ook geen getuige willen zijn van drugsgebruik en vreemdgaan van collega's. Kortom: dergelijke uitjes zou ik ook direct overslaan. Gelukkig ook nog nooit meegemaakt, die laatste dingen.
Niets zo vervelend als aangeschoten of straalbezopen collega's. Dus als ik weet dat het daarop uit zal draaien, haak ik ook af. Ooit verscheen mijn teamleidster aangeschoten op mijn afscheidsetentje (op mijn vrije dag, dus ik wist het vooraf niet), dat vind ik dus echt niet kunnen. Temeer daar ze zich onbehoorlijk gedroeg in het restaurant en de overige gasten zich er duidelijk aan stoorden. Bovendien heeft men het er jaren later nog over, dus nooit doen. Dergelijke dingen blijven je je verdere carrière achtervolgen.
Heb genoeg collega's gehad, die nooit deelnamen aan teamuitjes. Dat is nooit een probleem geweest.
Ik ga wel mee naar teamuitjes, kraambezoek, afscheidsetentje, bruiloften en uitvaarten. Feesten voor de gehele organisatie, sla ik over. Zou ook geen behoefte hebben om te gaan kamperen o.d. met collega's. Op vissen en jagen ben ik principieel tegen, dus daar zou ik ook vriendelijk voor bedanken. Ik zou ook geen getuige willen zijn van drugsgebruik en vreemdgaan van collega's. Kortom: dergelijke uitjes zou ik ook direct overslaan. Gelukkig ook nog nooit meegemaakt, die laatste dingen.
Niets zo vervelend als aangeschoten of straalbezopen collega's. Dus als ik weet dat het daarop uit zal draaien, haak ik ook af. Ooit verscheen mijn teamleidster aangeschoten op mijn afscheidsetentje (op mijn vrije dag, dus ik wist het vooraf niet), dat vind ik dus echt niet kunnen. Temeer daar ze zich onbehoorlijk gedroeg in het restaurant en de overige gasten zich er duidelijk aan stoorden. Bovendien heeft men het er jaren later nog over, dus nooit doen. Dergelijke dingen blijven je je verdere carrière achtervolgen.
Heb genoeg collega's gehad, die nooit deelnamen aan teamuitjes. Dat is nooit een probleem geweest.
donderdag 14 september 2017 om 06:55
Eerlijk gezegd snap ik dat strikt gescheiden houden tussen prive en werk nooit zo. Waarom? Alsof je twee verschillende persoonlijkheden bent en prive totaal anders anders als op je werk. Werk is toch een groot deel van je leven? Waarom dan ook niet de gezellige dingen die daar bij komen kijken. En ja, soms zal dat in privetijd zijn maar dat hoort dan toch gewoon bij leuk leven? Ik denk echt nooit in werktijd en privetijd.
donderdag 14 september 2017 om 07:16
Ik zie dat ook niet zo en lijkt mij ook helemaal niet leuk. Wij doen ook hele leuke dingen buiten 'echt' werktijd om, dus ik zie die dingen ook gewoon als hobbytijd ipv werktijd.wolkie schreef: ↑14-09-2017 06:55Eerlijk gezegd snap ik dat strikt gescheiden houden tussen prive en werk nooit zo. Waarom? Alsof je twee verschillende persoonlijkheden bent en prive totaal anders anders als op je werk. Werk is toch een groot deel van je leven? Waarom dan ook niet de gezellige dingen die daar bij komen kijken. En ja, soms zal dat in privetijd zijn maar dat hoort dan toch gewoon bij leuk leven? Ik denk echt nooit in werktijd en privetijd.
donderdag 14 september 2017 om 07:49
Dit soort dingen is ook heel afhankelijk van hoe vaak het voorkomt. Dingen zoals een bruiloft van een collega, kraamvisite, uitvaart komen niet wekelijks voor, dus daarvoor ben ik eerder geneigd om oppas te zoeken. Sommige teams gaan iedere maand uit eten, voor de fun. Dan zou ik niet iedere keer meegaan, maar als er een etentje is om te vieren dat collega Marie 25 jaar in dienst is ga ik wel weer mee. Ook een jaarlijks teamuitje zou ik niet zo snel overslaan.
Als de activiteit me niet leuk lijkt doe ik niet mee. Stappen zoals in het voorbeeld van MoirenPhea zou ik dus niet aan meedoen (ook niet zonder de toevoegingen)
Als de activiteit me niet leuk lijkt doe ik niet mee. Stappen zoals in het voorbeeld van MoirenPhea zou ik dus niet aan meedoen (ook niet zonder de toevoegingen)
donderdag 14 september 2017 om 07:55
Ik houd werk en prive wel gescheiden. Ik werk flexibel, dus ook wel eens 's avonds of in het weekend, kan prima opschieten met mijn collega's en ga mee met afdelingsuitjes, maar dat is het dan ook. Ik ga niet naar verjaardagen van collega's en ben ook geen lid van de personeelsvereniging. Dat heeft ook te maken met de woon-werk afstand en mijn thuis-situatie.
Heb gemerkt dat het heel erg van mijn collega's en werkgever afhangt hoe strak ik werk en prive gescheiden houd
Heb gemerkt dat het heel erg van mijn collega's en werkgever afhangt hoe strak ik werk en prive gescheiden houd
donderdag 14 september 2017 om 08:04
Ik ook.
Zo gaan wij zaterdag ook met een stel collega's en aanhang wat drinken. De mannen kennen elkaar ook inmiddels.
Mijn man en 1 van collega gaan ook wel eens samen naar voetbal.
donderdag 14 september 2017 om 08:40
Dat ligt er toch helemaal aan? Als een directe collega trouwt ga je uit beleefdheid even feliciteren op de receptie. Ben je ook buiten het werk bevriend ga je ook naar het feest bv. Uitjes na het werk kan gewoon wel eens gezellig zijn Iets meer dan alleen hallo in de ochtend en geen vrienden genoeg om elkaar thuis uit te nodigen.
donderdag 14 september 2017 om 09:03
Omdat collega's geen vrienden zijn, ik ze ook niet als collega's heb uitgekozen en de meeste dus ook geen échte klik heb. Dat wil niet zeggen dat ik niet prima gezellig met ze kan doen op het werk. Ik een leuke sfeer heb op het werk, alleen 0,0 behoefte om iets met ze privé te doen. Dat voelt als een opgave en ga daarom alleen mee wanneer ik daar zin in heb. De definitie van 'gezellig' en 'een leuk leven' is bij iedereen anders. Fijn dat jij daar een deel van in je werk vindt, maar ik vind het raar dat jij e.a. hier reageren met dat het allemaal toch juist leuk en gezellig is, zonder mijn voorgaande te zin te beseffen.wolkie schreef: ↑14-09-2017 06:55Eerlijk gezegd snap ik dat strikt gescheiden houden tussen prive en werk nooit zo. Waarom? Alsof je twee verschillende persoonlijkheden bent en prive totaal anders anders als op je werk. Werk is toch een groot deel van je leven? Waarom dan ook niet de gezellige dingen die daar bij komen kijken. En ja, soms zal dat in privetijd zijn maar dat hoort dan toch gewoon bij leuk leven? Ik denk echt nooit in werktijd en privetijd.
Overigens ben ik wel anders op mijn werk dan thuis. Op mijn werk pas ik mij veel professioneel aan. En bespreek ik echt niet zomaar alle privé zaken. In mijn privé tijd ben ik veel losser en vrijer.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor!
donderdag 14 september 2017 om 09:07
Binkie, ik ga dus niet wanneer ik geen zin heb of niet kan en dat zeg ik ook eerlijk. Privé gaat voor. Laatst was er een collega ontstemd dat ik niet meeging naar een afscheidsetentje. Daar ben ik behoorlijk boos om geworden, omdat ze er over door bleef gaan nadat ik haar gezegd niet te kunnen omdat mijn zoon dan zijn verjaardag viert. Prioriteiten hoor!
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor!