koken en brandalarm

14-09-2017 18:35 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoiii,

nou gister was ik aan het koken in mijn kamer in mijn studentenhuis maar was een beetje te enthousiast bezig en het brandalarm ging af door de rook uit mijn pannen. Nadeel is dat het brandalarm dan af gaat in het hele studentenhuis dus dat was een beetje jammer en gênant.

Ik wil echt niet dat het nog een keer gebeurt haha dus wie heeft de gouden tip voor mij?
Een afzuigkap kan helaas niet..
Zorgen dat het niet aanbrandt?
Raam open?
Rustiger koken.

Ik heb in mijn jeugd ook het hele studentenhuis wakker gekregen door een gloedhete pan onder de koude kraan te houden. Doe dat dus ook niet to, want dan gaat het alarm ook af.
Iets anders maken dan cajun, dan loopt het vast wel los.
Heb ik ook gehad in mijn studentenhuis, alleen was het daar de overige studenten die de keuken telkens in lichterlaaie zetten.. (gedeelde keuken, aparte slaapkamers). Op een gegeven moment was ik dat zo zat dat ik het brandalarm in mijn kamer van het plafond gehaald heb (en weer netjes teruggehangen toen ik wegging). Misschien werkt dat andersom ook zo?
Daarbij de tip van Filee aanhouden en rustig(er) koken. Niet in 5 minuten proberen als het eten toch echt 15 min nodig heeft!
Dampkap opzetten + raam open
Koken op een vrij normaal uur.

Hier schrok niemand ervan als het brandalarm weer es afging zo ergens tussen 5 en 9 's avonds.
Gemeenschappelijke keuken en dat onding loeide zowat 2 keer per week.
Tornacense schreef:
14-09-2017 18:53
Koken op een vrij normaal uur.

Hier schrok niemand ervan als het brandalarm weer es afging zo ergens tussen 5 en 9 's avonds.
Gemeenschappelijke keuken en dat onding loeide zowat 2 keer per week.
Bij ons hing dat brandalarm ook echt vlak boven het fornuis. Wie die plek had verzonnen :facepalm:
Brandalarm door optische rookmelder? Dan even naar de bouwmarkt. Er zijn bijvoorbeeld ook hittemelders en koolmonoxidemelders. Die zijn trouwens wel duurder dan die standaard optische rookmelders. Hittemelder reageert bijv, niet op rook (aanbranden van eten), maar wel op de hitte die vrijkomt tijdens een brand.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 14-09-2017 19:26
42.47% gewijzigd
FiIee schreef:
14-09-2017 19:18
Bij ons hing dat brandalarm ook echt vlak boven het fornuis. Wie die plek had verzonnen :facepalm:
:rofl:
FiIee schreef:
Niet vlak boven 't vuur hier, maar het scheelde niet veel.
Huisbaas had hem daar gehangen.

Bij 't minste dat iemand vlees bakte of zijn pizza 3 minuten te lang in de oven liet en het raam niet open stond was het bingo.

Riep iemand gewoon effe naar boven en beneden (keuken op de eerste verdieping) dat het loos alarm was.
En gooide het raam open.

Altijd leuke reminder om dat raam open te zetten :-D.
Tornacense schreef:
14-09-2017 19:52
Niet vlak boven 't vuur hier, maar het scheelde niet veel.
Huisbaas had hem daar gehangen.

Bij 't minste dat iemand vlees bakte of zijn pizza 3 minuten te lang in de oven liet en het raam niet open stond was het bingo.

Riep iemand gewoon effe naar boven en beneden (keuken op de eerste verdieping) dat het loos alarm was.
En gooide het raam open.

Altijd leuke reminder om dat raam open te zetten :-D.
Wij hadden electrische fornuizen in het studentenhuis. En het was al raak als er een pan overkookte of een druppel water op de hete kookplaat kwam.
FiIee schreef:
In ons huurhuis boven de spoelbak in de keuken. Handig bij afgieten. Die heb ik er dus afgehaald. Genoeg andere brandalarmen in huis.

Overigens van die dingen die op een lichtpunt moeten, dus kunnen helaas ook niet overal.
Ja ik mag de brandalarmen er dus echt niet afhalen helaas. De plek is ook echt niet ideaal hahaha. Hij zit echt ook boven het fornuis op het plafond dus.

Maar ik woon in een monument dus mag die brandalarmen niet er af halen.

Dank voor alle andere tips! Ga ook maar aan mijn kookkunsten werken :applause:
Ik heb ze er gewoon af gehaald, en als ze de rookmelders willen controleren kondigen ze dat altijd aan en dan doe ik er ze er weer even op. Die keer dat vier brandweermannen in mijn ieniemienie keukentje stonden te turen naar een aangebrande speklap staat me nog vers in het geheugen, en dat hoef ik niet nog een keer al heb ik er toen enorm om gelachen.
Er bestaan plastic hoesjes om om de brandmelder heen te doen. Vast en zeker niet bedoeld voor dit soort situaties maar zo loste ik het in een vorig huis ook op, waarbij de brandmelder te dicht bij het fornuis zat.

Even opgezocht: het heet een stofhoes of stofkapje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven