Diervriendelijker vlees

18-09-2017 12:21 132 berichten
Als gezin willen we meer vegetarisch eten en als we al vlees eten het liefst diervriendelijk vlees. dus ruimte om te lopen tijdens hun leven en ook belangrijk, diervriendelijk geslacht, zonder onnodig lijden. Die verhalen van de slachterijen in belgie maken me misselijk.
Maar nu kan ik wel kiezen voor biologisch vlees, of vlees met speciale stickers van diervriendelijk maar wat zegt dat nou precies?
Weet iemand hier waar ik op miet letten of datgene wat ik zoek/ wil wel bestaat.

Aub geen discussie over volledig vegetarisch gaan etc
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:47
0.00% gewijzigd
Tja, lastig, want biologisch en diervriendelijk is vaak weer niet milieuvriendelijk. Ik zou dan alleen vlees kopen met beter leven stickers met drie sterren. Of je vlees bij een boer kopen. Sommige boeren verkopen hele koeien in stukken die je in kan vriezen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Misschien kun je overstappen op vegetarisch vlees. Dat is heel diervriendelijk en mijn man proeft in sauzen, wraps en hamburgers geen verschil.
Hier kun je informatie vinde over die stickers van de dierenbescherming: https://beterleven.dierenbescherming.nl/

Je kunt het vlees ook (bijna) direct bij de boer kopen. Je koopt dan meer meerdere mensen een dier/dieren (in het geval van kippen) en zodra hij verkocht is wordt hij geslacht. Dan heb je bv. gehakt van 1 dier ipv van meerdere dieren door elkaar.
Voorbeeld: Koopeenkoe/kip/varken Crowdbutching heet dat. Je kunt ook een afspraak maken om te kijken op de boerderij.
Ik haalde altijd vlees bij een boer die zijn koeien zelf liet slachten en dan het vlees van zijn eigen geslachte koeien verkocht. Ik wist dus waar het vlees vandaan kwam en hoe de dieren behandeld werden in de stallen. Als je interesse hebt, moet je even een pb sturen voor zijn naam. Het is een boer vlak boven Amsterdam.
anoniem_348213 wijzigde dit bericht op 18-09-2017 12:27
2.05% gewijzigd
Diervriendelijk vlees is een utopie.

Wil je per se vlees eten? Je zou je ook kunnen beperken tot vis en je dan richten op lokale vis en bijvangst bijvoorbeeld. Dat zijn in elk geval dieren die gegarandeerd een vrij leven hebben gehad. Dus geen kweekzalm of ingevlogen tilapia, maar wijting bijvoorbeeld.
Geschoten wild is misschien ook een optie? Dieren die een prachtig leven hebben gehad en hun natuurlijke gedrag hebben kunnen vertonen.
Koopeenkoe.nl !

Lees ook eens over hun manier van slachten.
Ik zelf eet zoveel mogelijk vegetarisch, maak ook zelf bewust die keuze. De kinderen willen toch wel af en toe vlees en wik wil voor hun niet de keuze maken dat ze vegetarisch moeten worden. Maar als ze vlees eten wil ik het wel zo verantwoord mogelijk doen en vlees kopen waar ik me niet schuldig bij voel.
Ik eet zelf geen vlees. Saus, wraps en hamburgers maak ik voor mijn man met vleesvervangers, want dan mist hij vlees niet. Man en kinderen eten soms wel vlees; als ik het voor ze koop, dan alleen biologisch vlees en geen rund. Rund is vanuit milieuoogpunt het vervuilendst. We hebben hier een biologische slager die zijn vlees uit de regio haalt, meestal koop ik het daar, maar soms ook in de supermarkt.
Geen dier gaat lachend het slachthuis in hoor. Geen dier wil dood.
Hoewel, misschien een dier uit de bio-industrie wel? Misschien is bio-industrie vlees dan wel het diervriendelijkst. Dieren zo treiteren, dat de dood een mooie uitweg is?

(echt: diervriendelijk vlees bestaat niet)
Pantax schreef:
18-09-2017 12:36
Ik eet zelf geen vlees. Saus, wraps en hamburgers maak ik voor mijn man met vleesvervangers, want dan mist hij vlees niet. Man en kinderen eten soms wel vlees; als ik het voor ze koop, dan alleen biologisch vlees en geen rund. Rund is vanuit milieuoogpunt het vervuilendst. We hebben hier een biologische slager die zijn vlees uit de regio haalt, meestal koop ik het daar, maar soms ook in de supermarkt.
Ik eet alleen rund en kip, omdat ik varkensvlees een vieze nasmaak vind geven.
Diervriendelijk vlees bestaat inderdaad niet maar ik snap wat je bedoelt. Ik hink ook heel erg op twee gedachten en eet zelf (steeds) minder vlees en alleen biologisch vlees.

Je kunt ook eens kijken naar grasgevoerde runderen (www.schotsehooglanders.nl / www.puregraze.com). Die lopen vrij rond en hebben dus een ''mooi leven''. Ik las vorige week overigens wel dat juist die koeien met een mooier leven (heel) veel stress hebben bij de slacht. Ze zijn geen mensen gewend en raken dus sneller in paniek dan 'gewone' koeien. Het blijft dus lastig. Kies je voor een koe met een relatief mooi leven, is het bij de slacht alsnog veel meer akelig voor zo'n dier. Moeilijk dus.

Koopeenkoe.nl kende ik nog niet. Ga ik zeker ook kijken!
Maar als ik biologisch koop wat ik graag wil, hoe weet ik dan waar ze geslacht zijn? Evengoed worden ze van die prachtige boerderij naar dat ellendige slachthuis in belgie gebracht.
Een lokale slager kan ik wel eens voor kijken. We hebben een boederij hier die hebben hun eigen kippen, daar koop ik altijd de kip.
Amsterdam is behorlijk uit de richting.
Vegetarisch doe ik wel vaker, ook bv hamburgers. Maar ik moet ook rekening houden met diverse intoleranties en die combi is weer lastig
lisbeth schreef:
18-09-2017 12:39
Maar als ik biologisch koop wat ik graag wil, hoe weet ik dan waar ze geslacht zijn? Evengoed worden ze van die prachtige boerderij naar dat ellendige slachthuis in belgie gebracht.
Een lokale slager kan ik wel eens voor kijken. We hebben een boederij hier die hebben hun eigen kippen, daar koop ik altijd de kip.
Amsterdam is behorlijk uit de richting.
Vegetarisch doe ik wel vaker, ook bv hamburgers. Maar ik moet ook rekening houden met diverse intoleranties en die combi is weer lastig

Lees mijn link even en kijk het filmpje hoe daar geslacht wordt. Koeien gaan niet rechtstreeks van vrachtwagen het slachthuis in bijvoorbeeld.
Plaatje doet het niet. Hier de link naar het artikel met uitstoot per dier.

https://decorrespondent.nl/4809/dit-bet ... 3-40bf8414
anoniem_154077 wijzigde dit bericht op 18-09-2017 12:42
71.43% gewijzigd
Wij eten ook heel weinig vlees. Als we het eten dan halen we het bij de groene slager om de hoek. Rundvlees bestellen we bij project Taurus (wildrundvlees.nl volgens mij). Erg lekker en omdat we het niet vaak eten doen we er lang mee.
Nadeel van een koopeenkoe.nl is dus dat je hele pakketten moet kopen. Daar zit mogelijk vlees bij wat je anders nooit eet. Jammer, ik stel liever mijn eigen pakket samen.
Gewoon vlees met zoveel mogelijk Beter Leven sterren kopen. Kiloknallers laten staan evenals al dat nepvlees. Als je wist wat daar voor een troep in zat at je het nooit meer.
Er zijn inderdaad meer slagers die zelf koeien houden en slachten. Ik woon in Leeuwarden en daar is ook een slager die eigen koeien heeft. Mogen officieel niet biologisch heten omdat hij bijvoorbeeld land wel eens bewerkt of zo maar de koeien houden hun hoorns, kalfjes blijven bij de moeder.
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:48
0.00% gewijzigd
willem1959 schreef:
18-09-2017 12:43
Gewoon vlees met zoveel mogelijk Beter Leven sterren kopen. Kiloknallers laten staan evenals al dat nepvlees. Als je wist wat daar voor een troep in zat at je het nooit meer.

Ik vind het biovlees bij de super meestal niet lekker. En dat komt net zo goed bij Hilton Meats-achtige toko's vandaan.
Anoniem123456123456 schreef:
18-09-2017 12:44
Ik zou juist weer geen kip kopen (als ik uberhaupt vlees zou kopen), daarvan moeten er veel meer geslacht worden om dezelfde hoeveelheid vlees te krijgen als van 1 koe of varken.
Maar de uitstoot aan broeikasgassen is voor een kilo rund 4,5 (!) keer zo groot als voor een kilo kip.
Deze is ook interessant:

http://www.welingelichtekringen.nl/natu ... erder.html
Pantax schreef:
18-09-2017 12:41
Plaatje doet het niet. Hier de link naar het artikel met uitstoot per dier.

https://decorrespondent.nl/4809/dit-bet ... 3-40bf8414
De correspondent staat niet bepaald bekend als een betrouwbare nieuwsbron.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven