Werk & Studie alle pijlers

Studentenvereniging

18-09-2017 10:45 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Dus ik heb veel rondgesnuffeld op internet. En ook aan mensen die ik ken dingen gevraagd over studentenverenigingen.
Alleen het is allemaal zo uiteenlopend, en de meeste informatie die ik op internet terug vind ik al erg oud.

Ik wil dus graag bij een studentenvereniging. Door wat struggles in mijn leven ga ik pas volgend jaar studeren op het hbo in Utrecht.
Hierdoor ben ik als ik bij een studentenvereniging wil al 24 jaar. Zou dit iets uitmaken?

Verder heb ik interesse in de verenigingen Unitas en UMTC. Nou weet ik niet heel veel over deze studentenverenigingen en wat ik er dus over hoor is echt heel verschillend.
Weet iemand hier op het forum toevallig iets over deze verenigingen, of zit er zelf bij? En kan mij hier iets meer over vertellen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Voor veel dingen is een paar jaar leeftijdsverschil niet zo erg maar in dit geval zit in een wel andere fase van je leven. Kinderen die net het ouderlijk nest hebben verlaten vs. jij met levenservaring. ZIjn er geen verenigingen voor oudere studenten. Je bent hoogstwaarschijnlijk niet de enige van die leeftijdsgroep die gaat studeren.
Ik heb bij een vereniging gezeten en ben gestopt. Achteraf gezien vond ik mezelf gehersenspoeld en ben ik te veel meegegaan in wat anderen zeiden dat 'juist' was. Je wordt gauw meegetrokken in wat de vereniging normaal vindt, zoals maximaal lenen ('=maximaal leven') en dingen die ik, als ik er achteraf op terug kijk, nooit uit mezelf zou doen. Nu begrijp ik dat ik de schuld niet op anderen kan afschuiven en 100% verantwoordelijk ben voor mijn eigen fouten, maar het is makkelijker iets 'fouts' te doen als de rest het ook doet.

Ook vond ik het niet leuk dat alles verplicht was. Verplicht drie keer in de week stappen, en zodra mijn chronische ziekte opspeelde mocht ik pas naar huis 'als het echt niet meer ging', maar ja, dan was het al te laat en lag ik zo een week ziek op bed.

En bij studentenverenigingen worden heel veel dingen heel belangrijk gevonden die achteraf gezien helemaal niet belangrijk zijn. Zoals vergaderingen, waarbij enkel werd gepraat over wie het met wie had gedaan etc., maar wee je gebeente als je een vergadering mistte.

En dan zat ik nog bij een ontzettende pret vereniging, degene met het minst strikte regime hier in de stad. Dus vooral Veritas, ik zou zeggen: je hebt geen idee waar je aan begint.
Dat hele studentenleven is ook een beetje een 'ding' geworden.
--
Er zijn zoveel verschillende studentenverenigingen, dat er vast wel een te vinden is die bij jou past. Ik lees hier veel opmerkingen/vooroordelen die van toepassing zijn bij een 'klassieke gezelligheidsvereniging' of corps, maar er zijn zoveel meer smaken.

Bij de vereniging waar ik zat hadden we regelmatig mensen die op latere leeftijd lid werden, bijvoorbeeld omdat ze voor hun master naar deze stad verhuisde. Dus een eerstejaars van 27/28 was niet eens uitzonderlijk. Wij hadden dan ook niet zo zeer ontgroeningen en alle jaarlagen werden gelijk behandeld. Daarnaast ook geen verplichte borrels of activiteiten, alleen wat je zelf leuk vind. En dit is bij veel meer studentenverenigingen zo.
Zelf vond ik het leuke van een studentenvereniging t.o.v. een studievereniging dat je ook mensen van andere studies treft. En daardoor had je uiteindelijk een veel diverser gezelschap.

Mijn advies zou zijn om tijdens een introweek bij de verenigingen te gaan kijken, en ook goed daar te vragen hoe het zit. Eventueel ook aan ouderejaars hoe zij naar bepaalde verenigingen kijken, aangezien het soms mooier word voorgesteld dan het is. Zo zijn er verenigingen 'zonder verplichtingen', maar blijkt dat in de praktijk vies tegen te vallen.

Een paar dingen waar je op kan letten:

- Horizontale vs verticale verbanden. Als je ouder bent is een disputenstructuur wellicht leuker dan een jaarclubstructuur.
- Hoe vaak per week activiteiten, en welke activiteiten. Er zijn ook verenigingen die bijvoorbeeld wekelijks lezingen oid aanbieden, afhankelijk van wat je leuk vind, is dat wellicht een leuke afwisseling voor borrels.
- Hebben ze een sociëteit of niet.
- Hoe hiërarchisch is het? Bijvoorbeeld mogen eerstejaars in commissies, of zijn er delen waar je als eerstejaars niet mag komen. Ik kan me voorstellen dat je als je wat ouder bent daar slechter tegen kan.
- Is er een ontgroening of niet? Als ze het hebben over een KMT, kan het nog steeds een ontgroening zijn.
- Wat zijn de verplichtingen. Als het goed is voelt het niet als verplichting als je het naar je zin hebt. Maar het is wel handig om te weten of je een keer kan overslaan als je tentamens oid hebt.

Kijk ook voor jezelf goed wat je wilt, en ook hoe intensief je studie is. Als je veel contacturen hebt, is er vaak minder ruimte voor een vereniging, en sluiten andere verenigingen beter aan bij je wensen dan als je weinig contacturen hebt.
Ik zou niet bij een vereniging gaan. Ga dan bij de introductiecommissie ofzo. Dat vond ik zelf rete gezellig zonder al die hiërarchische bullshit. En zeker vriendinnen voor het leven opgedaan.

Studentenverenigingen zijn vooral bullshit, geneuzel en irritante lui. Waar je zin in hebt.
MiniMe3 schreef:
18-09-2017 22:53
Ik zou niet bij een vereniging gaan. Ga dan bij de introductiecommissie ofzo. Dat vond ik zelf rete gezellig zonder al die hiërarchische bullshit. En zeker vriendinnen voor het leven opgedaan.

Studentenverenigingen zijn vooral bullshit, geneuzel en irritante lui. Waar je zin in hebt.
:rofl: Lekker kortzichtig.

De meeste introductiecommissies zijn verbonden aan verenigingen. En als in mijn studentenstad de introductieweek organiseerde was een (groot) onderdeel daarvan contact met studentenverenigingen. Dus als jij blijkbaar zo'n hekel aan hebt aan verenigingen, snap ik niet dat je dat leuk vond om te doen.
Ik zou het gewoon proberen. In mijn jaarclub zat een vrouw halverwege de 30 met kinderen. Dat lukte niet, maar die zat dus echt in een andere fase. Je kunt het gewoon proberen, in het ergste geval ben je een ervaring rijker en een illusie armer. Beter dat, dan dat je je heel lang blijft afvragen of je niet iets gemist hebt wat je graag had willen doen
Uit ervaring kan ik zeggen dat leeftijd echt niks uitmaakt of je daar lol mee kan hebben. Ik was ook niet de enige oude lul van dat jaar. Wie zegt dat je alleen met die groep om mag gaan? Ook vele andere vrienden kunnen maken uit andere jaarlagen.
In begin kunnen ze nogal kinderachtig over komen maar zodra ze de eerste twee maanden door zijn, is dat zo goed als over.

En uitschrijven kan altijd nog!
Ik ben lid geweest bij 1 van de verenigingen waar jij het over hebt. Erg leuk! Ik kan het echt aanraden. Er waren ook mensen die al wat ouder waren, ik herinner mij ook dat er een 24-jarige vrouw was die er al een halve carriere op had zitten (in het buitenland gewerkt). Haar BFF werd iemand van 17 jaar van de vereniging.

Het leuke van een gezelligheidsvereniging is dat Je gelijk allemaal mensen leert kennen van allerlei andere studies, HBO en universiteit. Wat hierboven is al is gezegd, je hebt horizontale verbanden (je jaarclub met je jaargenoten), en verticale verbanden (disputen), bv sport en studieverenigingen binnen de vereniging. Die gaan door alle jaargangen heen en daar zitten dus oudere studenten.

Jaarclubvorming bij vrouwen kon wel een drama zijn trouwens, daar heb ik mij als man wel over verbaasd.

Wat hierboven al gezegd is ben ik het mee eens. Je hoeft echt nog niet te kiezen. Bij de UIT-dagen bij je introductie geven alle studentenverenigingen rondleidingen, is er van alles te doen, en dan gooien ze ook feesten. Ga daar gewoon lekker naar toe, praat met wat leden, snuif de sfeer op en kijk wat je het beste bevalt.
Ga je aan de HU studeren?
Daar zijn echt heel veel studieverenigingen, vaak niet per opleiding maar per instituut. Op de faculteit waar ik werk is bijvoorbeeld een studievereniging voor alle paramedische studies, dus mondzorgkunde, huidtherapie, oogzorg, farmakunde, die hebben met elkaar 1 studievereniging. Zij geven zelf ook aan 50% is educatief, dus excursies etc naar zorggerelateerde dingen, 50% lol dus gala, borrel etc.

Denk dat dat vel meer is wat je zoekt als ik je startpost lees. Dus ik zou me zeker daar in verdiepen.
Kinase3000 schreef:
19-09-2017 04:55
Ik ben lid geweest bij 1 van de verenigingen waar jij het over hebt. Erg leuk! Ik kan het echt aanraden. Er waren ook mensen die al wat ouder waren, ik herinner mij ook dat er een 24-jarige vrouw was die er al een halve carriere op had zitten (in het buitenland gewerkt). Haar BFF werd iemand van 17 jaar van de vereniging.

Het leuke van een gezelligheidsvereniging is dat Je gelijk allemaal mensen leert kennen van allerlei andere studies, HBO en universiteit. Wat hierboven is al is gezegd, je hebt horizontale verbanden (je jaarclub met je jaargenoten), en verticale verbanden (disputen), bv sport en studieverenigingen binnen de vereniging. Die gaan door alle jaargangen heen en daar zitten dus oudere studenten.

Jaarclubvorming bij vrouwen kon wel een drama zijn trouwens, daar heb ik mij als man wel over verbaasd.

Wat hierboven al gezegd is ben ik het mee eens. Je hoeft echt nog niet te kiezen. Bij de UIT-dagen bij je introductie geven alle studentenverenigingen rondleidingen, is er van alles te doen, en dan gooien ze ook feesten. Ga daar gewoon lekker naar toe, praat met wat leden, snuif de sfeer op en kijk wat je het beste bevalt.

Mag ik vragen bij welke studentenvereniging jij hebt gezeten?

Dat vind ik inderdaad ook leuk, mensen leren kennen van verschillende studies.
Heel erg bedankt voor je berichtje en de informatie! Ik ga zeker naar de UIT-dagen toe!
Heel erg bedankt iedereen voor de lange berichten met informatie, tips en meningen!

Ik ga er zeker wat mee doen, zoals langs de UIT-week. En alles eens bekijken.

Voor nu ga ik mij er niet meer druk om maken.
Ik vond het even fijn om van andere mensen te horen wat zij hier van denken en of er nog tips zijn wat ik kan doen. Ik ga zeker wat met jullie berichten doen, dankjewel! :high5:
Hey, mocht je er wat aan hebben: ik zit sinds dit jaar bij UMTC en ik zou gewoon lid worden als het je wat lijkt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog wel jong ben, 18, maar daarmee ben ik ook wel een van de jongste van de vereniging. Er zitten bij ons ook wel een aantal van 20-24 bij hoor, geloof ik. Het grootste deel is denk ik 19/20, omdat veel mensen pas lid worden na een jaar studeren of een tussenjaar hebben genomen. Je zou eind dit jaar eens kunnen komen kijken bij de UIT-week of al eerder tijdens een borrel of het je wat lijkt.
Oh ja: Unitas/Veritas/Corps is allemaal ook heel erg leuk! Ik zou je niet teveel laten afschrikken door traditionele dingen, want dat is overal wel, maar dat hiërarchische kan ik me wel voorstellen dat dat stoort als je 24 bent. Echter ken ik wel wat mensen bij Veritas en die zeggen dat het allemaal erg meevalt. Ja je moet aan de zijkant van de bar zitten, en dat soort dingetjes, maar dat doe je al automatisch omdat dat gewoon de plek voor de eerstejaars is en je zo ook elkaar makkelijker leert kennen! Dat is dus eigenlijk ook alleen maar handig.
Maar, bij UMTC is totaal geen sprake van hiërarchie na de ontgroening, die trouwens maar kort duurt en niet heel extreem is, dus mocht je daar echt van af willen zien zou ik zeggen: UMTC is the place to be! Bij Unitas zou ik persoonlijk echt niet gaan, gaat daar echt veel te veel om het gezuip.

Veel succes met zoeken nog!
Ik ben op mijn 21e lid geworden bij Veritas.
Ik ben absoluut niet het type dat je daar verwacht. Ben geen staptype, drink geen alcohol en ben geen schreeuwlelijk maar juist wat rustiger. Maar wegens omstandigheden was dit voor mij de uitgelezen kans om contacten in Utrecht op te bouwen.
Toch heb ik het daa heel erg naar mijn zin gehad. De eerste maanden zitten vol verplichtingen, daarna wordt het rustiger. Met mijn jaarclub aten we 1x per week samen en wie zin had ging samen nog eens ergens op stap of sprak overdag af om samen te lunchen oid. Maar geen verplichting! Juist door die vrijblijvendheid vond iedereen het juist leuk om samen te komen.
Dat eten hebben we heeel lang volgehouden! Ik pendelde zelfs toen ik al moeder was nog op en neer naar Utrecht om daar te eten (met dochter in maxicosi bij me).
Inmiddels zijn we 20 jaar na de ontgroening en hebben we nog veel contact. Volgend jaar weer samen op lustrumreis (ja, heeel kort, iedereen heeft kinderen en dan kun je nou eenmaal lastiger grote reizen maken).
Daar moet ik wel bij zeggen dat ik het heel erg getroffen heb met mijn jaarclub. Ik denk dat daarmee alles staat of valt.

Ik zou het zeker proberen. En valt het tegen: je kunt altijd stoppen!
Biton is niet hiërarchisch, maar er zijn wel veel mensen bij die eruitzien alsof ze van bordspelletjes houden en af en toe verkleed als ridder het bos ingaan. Moet je ook maar tegen kunnen.
Delhi23 schreef:
18-09-2017 20:41
Dat hele studentenleven is ook een beetje een 'ding' geworden.
Ja, net als het werkende leven, of pensioen: ook eigenlijk best 'een ding', op zich... (???)
Murrmurr schreef:
24-09-2017 09:53
Biton is niet hiërarchisch, maar er zijn wel veel mensen bij die eruitzien alsof ze van bordspelletjes houden en af en toe verkleed als ridder het bos ingaan. Moet je ook maar tegen kunnen.
Ik zit niet zo erg in het Utrechtse studentenleven maar ken Biton wel via-via.
Volgens mij niet echt de plek waar je moet zijn voor Datediner's en Jaarclubs :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven