Help! Bloedgroep o negatief

22-09-2017 17:09 35 berichten
Om half 5 gebeld door het ziekenhuis met de uitslagen van het standaard bloedonderzoek als je in verwachting bent. Alles goed gelukkig maar bloedgroep o negatief. Erg vervelend maar nog geen man overboord, volgens de verloskundige op te lossen met een paar injecties zodat ik geen antistoffen aanmaak zodat ik niet het bloed van de baby aanval.

Maar nu, stress en verdriet. Ik bedacht me net ineens dat ik wat ik altijd verdring me nu weer achtervolgd. Ik heb op mijn 18e abortus gedaan na verkrachting. Ik en het babytje toen zijn dus in aanraking geweest met elkaars bloed en als dat babytje geen bloedgroep o negatief had is de kans volgens mij groot dat ik die antistoffen toen heb aangemaakt en misschien val ik nu al mijn ongeboren kindje aan??

De poli is al dicht, de huisarts al naar huis en de assistente van de huisarts wist het ook niet. Nu tot maandag wachten maar ik ben helemaal van de kaart.

Wat nu?
Alle reacties Link kopieren
Als je onder controle bij de gyn bent, kun je buiten kantooruren meestal de verloskamers of kraamafdeling bellen. Bv ook voor als je denkt dat er iets mis gaat met je zwangerschap of denkt al te bevallen enzo. Krijg je meestal de klinisch verloskundige aan de lijn.
Hoever was je zwanger bij de abortus? Ik heb een miskraam gehad bij 13 weken en kreeg toen wel de injectie, maar bij minder dan 10 weken zou dat niet gedaan zijn omdat het risico dan minimaal was.
Hey toefje ik heb je een privébericht gestuurd.
Ik denk dat het wel meevalt.

Als je negatief bent (dat is Rhesus D- negatief) dan kún je tijdens de zwangerschappen antistoffen gaan aanmaken. Je schrijft: "zodat ik geen antistoffen aanmaak zodat ik niet het bloed van de baby aanval".

Daaruit blijkt dat je dus nog geen antistoffen in je bloed hébt.

Bij het standaard bloedonderzoek checken ze namelijk ook of je nu al antistoffen hebt. Die antistoffen heten irregulaire antistoffen. Ik weet dat omdat ik tijdens de zwangerschap te horen kreeg dat ik antistoffen had. In mijn geval had ik ze gekregen door een bloedtransfusie.

Ze zullen straks bloedonderzoek doen bij je partner. Als die ook negatief is, dan hoeft er niets te gebeuren. Je baby kan dan namelijk nooit positief zijn. Als je partner wel positief is dan krijg je tijdens de zwangerschap inderdaad die injecties.

Aangezien ze nu niet gezegd hebben dat je irregulaire antistoffen hebt, zal er nu zeer waarschijnlijk niets aan de hand zijn.

Ik herken je gevoel overigens wel, want ik ben me toen ook doodgeschrokken en de verloskundige kon niets uitleggen. Gelukkig is er nu wel goede informatie online: Op deze site staat het allemaal uitgelegd:
http://www.nvog.nl/Sites/Files/00000000 ... toffen.pdf
Ontzettend bedankt allemaal voor de berichtjes!
Foodb schreef:
22-09-2017 20:03
Als je onder controle bij de gyn bent, kun je buiten kantooruren meestal de verloskamers of kraamafdeling bellen. Bv ook voor als je denkt dat er iets mis gaat met je zwangerschap of denkt al te bevallen enzo. Krijg je meestal de klinisch verloskundige aan de lijn.
Dit inderdaad.

Hier ook negatieve rhesus factor dus met 27 weken wordt er bloed geprikt voor de rhesus factor van het kindje. Als dit negatief is, is er niks aan de hand. En anders krijg je bij 30 weken en na de bevalling een anti d injectie

Onderstaande lees ik op internet:
"Anti-D tijdens de zwangerschap in andere situaties
Buiten de injectie met anti-D rond week 30 zijn er nog een aantal situaties waarin anti-D wordt
aanbevolen aan rhesus-negatieve vrouwen: een curettage wegens een miskraam of een spontane
miskraam na 10 weken zwangerschap; een abortus om de zwangerschap af te breken; een
buitenbaarmoederlijke zwangerschap; een vlokkentest of vruchtwaterpunctie; en situaties waarin van
buitenaf sterk op de baarmoeder wordt gedrukt, zoals bij het keren van een kind in stuitligging, een
ernstige val op uw buik, een auto-ongeluk of een schop of trap tegen uw buik."

Weet je echt zeker dat je nooit die injectie gehad hebt? En wat hier boven al gezegd is. Waarschijnlijk heb je nog geen antistoffen, want als het goed is, is dat al getest met het bloedonderzoek
Roodhaarr schreef:
22-09-2017 20:23

Ze zullen straks bloedonderzoek doen bij je partner. Als die ook negatief is, dan hoeft er niets te gebeuren. Je baby kan dan namelijk nooit positief zijn. Als je partner wel positief is dan krijg je tijdens de zwangerschap inderdaad die injecties.

Ik heb die injectie dus bij 4 zwangerschappen wel gehad, al heeft men vriend ook O neg en was de bloedgroep van de kinderen dus al zeker. Maar ze namen geen risico, ook omdat de partner niet per se de vader hoeft te zijn (mijn tegenwerping dat mijn vriend de enige vader kon zijn hielp niet ;-) ). Ik vond het vooral stom dat ik een paar keer moest wachten op de uitslag van het navelstrengbloed, terwijl ik zo snel mogelijk naar huis wilde.
Ik heb het me toevallig afgelopen week door de verloskundige uit laten leggen, omdat bij ons ook grote kans is op een kind met een positieve factor en ik zelf A- heb. In het eerste bloedonderzoek bepalen ze standaard of je al antistoffen aanmaakt. Als ze daar nu niet over gezegd hebben kan je er van uit gaan dat het voor nu goed zit en je je geen zorgen hoeft te maken. Later in de zwangerschap bepalen ze de bloedgroep van je kind, en kunnen ze zien of dit positief of negatief is. Als ze zeker weten, of er een kans is, dat de bloedgroep van je kind positief is dan krijg je na 20-23? weken een injectie die er voor zorgt dat je geen antistoffen gaat aanmaken. Het zou kunnen dat ze dan ook nog een keer testen op antistoffen in jouw bloed, maar dat weet ik niet meer zeker. Na de bevalling krijg je nog een keer een prik, om zeker te zijn dat je daarna door bloedcontact met je kindje niet alsnog antistoffen aanmaakt.
Dus volgensij hoef je je nu echt geen zorgen te maken. Maar mocht je niet gerust zijn, gewoon het ziekenhuis bellen.
anky schreef:
22-09-2017 21:23
Ik heb die injectie dus bij 4 zwangerschappen wel gehad, al heeft men vriend ook O neg en was de bloedgroep van de kinderen dus al zeker. Maar ze namen geen risico, ook omdat de partner niet per se de vader hoeft te zijn (mijn tegenwerping dat mijn vriend de enige vader kon zijn hielp niet ;-) ). Ik vond het vooral stom dat ik een paar keer moest wachten op de uitslag van het navelstrengbloed, terwijl ik zo snel mogelijk naar huis wilde.
Ja 'vroeger' kreeg je de injectie inderdaad standaard tijdens de zwangerschap en keken ze naar het navelstreng bloed van de baby. Nu testen ze met 27 weken de rhesus factor van de kleine en bepalen ze aan de hand daarvan of de injectie nodig is.
happyapple schreef:
23-09-2017 06:57
Ja 'vroeger' kreeg je de injectie inderdaad standaard tijdens de zwangerschap en keken ze naar het navelstreng bloed van de baby. Nu testen ze met 27 weken de rhesus factor van de kleine en bepalen ze aan de hand daarvan of de injectie nodig is.
Ah, dat zou kunnen inderdaad. Misschien is dat bij mijn jongste van 4 jaar ook wel gebeurd (ik weet het eigenlijk niet meer).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven