Met tegenzin werken
zaterdag 23 september 2017 om 18:59
Hoi, ik ben al een tijdje m'n werk best wel beu. Gewoon alles maar ander werk zie ik ook niet zitten, het stomme is dat ik weet dat ik geen
slechte baan heb qua sfeer, collega's, salaris, vrijheid. Maar toch iedere keer die enorme tegenzin om te gaan werken...
Wel ga ik binnenkort aankaarten of ik 1 dag minder kan gaan werken, privé wordt het me soms ook allemaal een beetje te veel. (huishouden doe ik 100%, boodschappen, koken, sporten (ik HAAT sporten dus dit is voor mij echt een verplichting en geen vorm van ontspanning)
Ik hoef verder geen tips hoor maar ik ben zomaar 's benieuwd doe jullie tegenover je werk staan. Gaan jullie echt met plezier naar het werk of soms met gezonde tegenzin?
slechte baan heb qua sfeer, collega's, salaris, vrijheid. Maar toch iedere keer die enorme tegenzin om te gaan werken...
Wel ga ik binnenkort aankaarten of ik 1 dag minder kan gaan werken, privé wordt het me soms ook allemaal een beetje te veel. (huishouden doe ik 100%, boodschappen, koken, sporten (ik HAAT sporten dus dit is voor mij echt een verplichting en geen vorm van ontspanning)
Ik hoef verder geen tips hoor maar ik ben zomaar 's benieuwd doe jullie tegenover je werk staan. Gaan jullie echt met plezier naar het werk of soms met gezonde tegenzin?
woensdag 27 september 2017 om 07:52
Ook herkenbaar Hiltje. Heb ook lang thuis gezeten, nu ook parttime aan het werk maar ik voel me dus alles behalve beter. Ik hoop dat ik hier doorheen kom, maar ik ben ergens ook bang dat ik me nooit meer zo ga voelen als voor mijn burnout en het me elke dag zoveel energie gaat kosten. ( Heb er chronische klachten aan over gehouden)
Zeker nu ik een periode heb met ook andere verplichtingen, dan krijg ik weer burnout klachten en ben nu weer depressief en dat wil ik gewoon echt niet meer. Mijn energie gaat volledig naar mijn baan, voel me weer constant moe en overprikkeld (met nog andere lichamelijke klachten) en heb nu al weken geen energie om iets leuks te doen voor mezelf of om echt bij te tanken en dat breekt me even enorm op.
Zeker nu ik een periode heb met ook andere verplichtingen, dan krijg ik weer burnout klachten en ben nu weer depressief en dat wil ik gewoon echt niet meer. Mijn energie gaat volledig naar mijn baan, voel me weer constant moe en overprikkeld (met nog andere lichamelijke klachten) en heb nu al weken geen energie om iets leuks te doen voor mezelf of om echt bij te tanken en dat breekt me even enorm op.
yesss wijzigde dit bericht op 27-09-2017 08:07
15.96% gewijzigd
woensdag 27 september 2017 om 07:56
Ja, dat snap ik, ik werk ook 4 dagen. Maar dan wel van 8 uur. Kost wat salaris ja, dat wel.redbulletje schreef: ↑26-09-2017 19:45Maar op die manier hebben ze wel 'n weekend van 3 dagen, dus voor de werknemer is het in elk geval winst. Maar idd ben je natuurlijk geen 8 uur per dag productief. Je kunt beter 4 uur moeten werken met dezelfde deadlines dan 8. Heb je tenminste verder ook nog wat aan je dag.
Overigens duurden mijn (5-daagse) werkweken voor mijn gevoel minstens 'n week of 3 terwijl wanneer ik thuis ben de weken juist voorbij vliegen! Dat geeft ook wel aan hoezeer ik 'n verplichting als werken (en vroeger school) als gevangenisstraf ervaar.
Heb bij die 4x9 constructie altijd het idee dat mensen wel de voordelen van een vierdaagse werkweek willen maar er financieel niks op achteruit willen gaan. Wat vervolgens ten koste gaat van de productie.
Niet mijn probleem verder natuurlijk.
Nothing happens for a reason
woensdag 27 september 2017 om 08:09
De zg. Consuminderbeweging houdt zich ook bezig met dit onderwerp. Ze richten zich op minder consumeren, tevreden zijn met wat je hebt. Deze levenswijze zorgt ervoor dat je met minder werken toe kunt en het is goed voor het milieu. Niet mee willen doen aan de ratrace van tegenwoordig.
Je moet het willen uiteraard, maar het is wel een weg.
Het tijdschrift Genoeg, de vroegere Vrekkenkrant, er zijn veel blogs en bladen over.
Viva heeft er ook een topic over wat al heel lang loopt. Overigens loopt het vaak uit op zo veel mogelijk kopen voor weinig geld. Dat was eigenlijk niet de echte Consuminderbeweging.
Je moet het willen uiteraard, maar het is wel een weg.
Het tijdschrift Genoeg, de vroegere Vrekkenkrant, er zijn veel blogs en bladen over.
Viva heeft er ook een topic over wat al heel lang loopt. Overigens loopt het vaak uit op zo veel mogelijk kopen voor weinig geld. Dat was eigenlijk niet de echte Consuminderbeweging.
woensdag 27 september 2017 om 09:38
Alleen maar. Mensen hóren toch te willen werken?
Maar nu ik 'n diagnose ASS heb zie ik de toekomst toch wel iets zonniger tegemoet omdat het nu gewoon 'n officiele reden heeft waarom ik altijd met zeer zware tegenzin me naar de dagelijkse verplichtingen heb gesleept. We gaan 't zien!
@Lady Day: had je reply vannacht nog kunnen lezen en toen geen fut te reageren, maar alsnog: bedankt!
woensdag 27 september 2017 om 09:41
yesss schreef: ↑27-09-2017 07:52Ook herkenbaar Hiltje. Heb ook lang thuis gezeten, nu ook parttime aan het werk maar ik voel me dus alles behalve beter. Ik hoop dat ik hier doorheen kom, maar ik ben ergens ook bang dat ik me nooit meer zo ga voelen als voor mijn burnout en het me elke dag zoveel energie gaat kosten. ( Heb er chronische klachten aan over gehouden)
woensdag 27 september 2017 om 09:41
Vind dat toch ook niet gezond, want dat zal vast betekent hebben dat hij zichzelf heel veel heeft moeten ontzeggen. En wie zegt dat je gezond genoeg de 50 haalt om de schade daarna in te halen en reizen te kunnen maken bijv? En hoeveel geld heeft hij maandelijks uberhaupt beschikbaar om van zijn herwonnen vrijheid te genieten?herfstappeltaart schreef: ↑27-09-2017 08:12P.s. Gerhard Hormann heeft een blog een een aantal boeken geschreven over het versneld aflossen van zijn hypotheek. Door een cinsuminderende leefstijl is hij heel vroeg gestopt met werken.
woensdag 27 september 2017 om 10:11
Als ik niet werk heb ik te weinig zelfdiscipline om effectief met mijn tijd om te gaan.
Ik kan letterlijk uren heel tevreden voor me uitkijken en daarna een paar uur doorbrengen in een kruidvat ofzo.
Ik werk nu part time, en daardoor heb ik net genoeg druk om de dingen te doen die ik eigenlijk wil doen, bijvoorbeeld schrijven
Het is triest om van jezelf te beseffen maar als ik structuurloze dagen heb kan ik heel goed niks doen.
Ik kende vroeger een heel rijke jongen met psychische problemen, die hoefde niet te werken.
Ik kon hele weekenden met hem doorbrengen, bijv met project zelf een t shirt bedrukken.
We liepen allebei graag, dus alles te voet, of als we moe waren met ov.
Eerst proberen zelf een illustratie te maken.
Toch maar naar de bieb.
Hapje eten, dag om.
Volgende dag rond 11 weer afspreken want anders was het te vroeg. Op zoek naar shirt. Lunchen. Op zoek naar shop om shirt te laten bedrukken .s avonds uit in bedrukte shirt.
Verveling ken ik niet, heb van nature het tempo van een slak, dus dan kom ik tot niks of allerlei onzin.
Op mijn werk vinden ze me reuze vlot en energiek en actief, maar ik moet echt een externe prikkel hebben.
Ik kan letterlijk uren heel tevreden voor me uitkijken en daarna een paar uur doorbrengen in een kruidvat ofzo.
Ik werk nu part time, en daardoor heb ik net genoeg druk om de dingen te doen die ik eigenlijk wil doen, bijvoorbeeld schrijven
Het is triest om van jezelf te beseffen maar als ik structuurloze dagen heb kan ik heel goed niks doen.
Ik kende vroeger een heel rijke jongen met psychische problemen, die hoefde niet te werken.
Ik kon hele weekenden met hem doorbrengen, bijv met project zelf een t shirt bedrukken.
Toch maar naar de bieb.
Hapje eten, dag om.
Volgende dag rond 11 weer afspreken want anders was het te vroeg. Op zoek naar shirt. Lunchen. Op zoek naar shop om shirt te laten bedrukken .s avonds uit in bedrukte shirt.
Verveling ken ik niet, heb van nature het tempo van een slak, dus dan kom ik tot niks of allerlei onzin.
Op mijn werk vinden ze me reuze vlot en energiek en actief, maar ik moet echt een externe prikkel hebben.
woensdag 27 september 2017 om 10:16
Het-groepje schreef: ↑27-09-2017 10:11Als ik niet werk heb ik te weinig zelfdiscipline om effectief met mijn tijd om te gaan.
Toch maar naar de bieb.
Hapje eten, dag om.
Dit is ZO herkenbaar!!! Als ik een prikkel heb om wat te doen ga ik als een straaljager, maar heb ik die niet dan kachel ik rond als een slak...
woensdag 27 september 2017 om 10:17
1000 euro per maand.redbulletje schreef: ↑27-09-2017 09:41hoeveel geld heeft hij maandelijks uberhaupt beschikbaar om van zijn herwonnen vrijheid te genieten?
Zie http://hypotheekvrij.blogspot.nl
woensdag 27 september 2017 om 10:18
rbredbulletje schreef: ↑27-09-2017 09:38Alleen maar. Mensen hóren toch te willen werken?
Maar nu ik 'n diagnose ASS heb zie ik de toekomst toch wel iets zonniger tegemoet omdat het nu gewoon 'n officiele reden heeft waarom ik altijd met zeer zware tegenzin me naar de dagelijkse verplichtingen heb gesleept. We gaan 't zien!
@Lady Day: had je reply vannacht nog kunnen lezen en toen geen fut te reageren, maar alsnog: bedankt!![]()
woensdag 27 september 2017 om 10:19
Ik ben ook hypotheekvrij maar ik vind 1000 euro toch geen vetpot als je daar alle energie, verzekeringen, auto e.d. van moet betalen én ook nog 'n beetje leuk wil kunnen leven.
woensdag 27 september 2017 om 10:28
67? De verwachte aow-leeftijd voor iemand die nu 45 is wordt geschat op 69,5 jaar...snoopylynn schreef: ↑26-09-2017 22:00Maar.... ben tot de conclusie gekomen dat ik echt beter voor mezelf moet gaan zorgen wil ik het tot m'n 67e uitzingen.
woensdag 27 september 2017 om 10:31
Het-groepje schreef: ↑27-09-2017 10:11Als ik niet werk heb ik te weinig zelfdiscipline om effectief met mijn tijd om te gaan.
Toch maar naar de bieb.
Hapje eten, dag om.
Voor mij ook heel herkenbaar.
woensdag 27 september 2017 om 10:33
En ik geloof dat zijn vrouw ook nog geld verdient.
Zoals gezegd, je moet het willen maar het is een methode.
woensdag 27 september 2017 om 11:51
yesss schreef: ↑27-09-2017 07:52Ook herkenbaar Hiltje. Heb ook lang thuis gezeten, nu ook parttime aan het werk maar ik voel me dus alles behalve beter. Ik hoop dat ik hier doorheen kom, maar ik ben ergens ook bang dat ik me nooit meer zo ga voelen als voor mijn burnout en het me elke dag zoveel energie gaat kosten. ( Heb er chronische klachten aan over gehouden)
Aan de ene kant zijn mijn klachten chronisch. De rek is eruit en die is nooit meer helemaal teruggekomen (bij mij waren het ook in totaal 7 depressies/angsstoornissen en niet alleen burn out, uitputting is wel een grote voorwaarde bij mij om depressief te worden). Als ik naar vriendinnen kijk die mijn oude vak uitoefenen dan weet ik direct dat ik dat nooit meer kan en ook nooit meer moet doen.
Anderzijds heb ik toen ik eenmaal mijn leven volledig had omgegooid voor een betere balans nog heel erg lang (echt jaren lang) telkens weer lichte vooruitgang gemerkt. Merkte dat ik een logeerpartijtje van een neefje/nichtje elk jaar beter trok, dat ik op een korte stedentrip opeens meer kon dan verwacht. En sinds kort (na jaaaaaaren op elk moment van de dag kunnen en willen slapen) vaak geen middagdutjes meer kan (omdat ik gewoon uitgerust genoeg ben, wie had dat ooit gedacht).
anoniem_74380 wijzigde dit bericht op 27-09-2017 11:57
0.03% gewijzigd
woensdag 27 september 2017 om 11:56
Ja maar jij bent een luxe paardje RB (en daar ook wel een beetje star in, door je ASS?).redbulletje schreef: ↑27-09-2017 10:19Ik ben ook hypotheekvrij maar ik vind 1000 euro toch geen vetpot als je daar alle energie, verzekeringen, auto e.d. van moet betalen én ook nog 'n beetje leuk wil kunnen leven.
Ik heb een tijdje erg zuinig moeten doen en merkte dat dat helemaal niet zo erg is als ik dacht.
Als je maar genoeg tijd hebt en weinig stress is bezuinigen heel goed te doen en geen straf. In plaats van verre buitenlandse reizen kun je ook genieten van een fietstocht in eigen land, of uitgebreid gebruik van een museumpas. Of een onbeperkt bioscoopabbo en alle interessante films overdag zien. Als voorbeeld.
Als je je in de stress werkt en ook nog eens geen geld hebt is dat een heel ander verhaal.
Zwaar voor je trouwens, allemaal: veel sterkte!
woensdag 27 september 2017 om 12:01
woensdag 27 september 2017 om 12:11
Het-groepje, dat herken ik idd ook! Ik werk nu ook parttime.
Ik heb ook moeite met vragen als:'hoe vul je de rest van je dagen?'
Uhm... Nouja ik sta op wanneer ik wakker ben, daarna op mijn gemakje ontbijten, sporten en daarna een serie kijken bijvoorbeeld. De dag erna zou ik precies hetzelfde kunnen doen. Of even winkelen, van me af schrijven.
Ik verveel me ook echt nooit.
In de tijd dat ik ziek thuis zat heb ik veel gefietst en gelopen, maakte ook vaak foto's van de natuur, en heb ook dagen gehad dat ik uren voor me uit zat te staren. Wat hier ook al beschreven is, je hebt dan geen energie voor verveling. De dagelijkse dingen kosten al energie genoeg.
Ik was vooral toe aan rust en mezelf en dat gevoel is nooit meer helemaal weg gegaan.
Ik heb ook moeite met vragen als:'hoe vul je de rest van je dagen?'
Uhm... Nouja ik sta op wanneer ik wakker ben, daarna op mijn gemakje ontbijten, sporten en daarna een serie kijken bijvoorbeeld. De dag erna zou ik precies hetzelfde kunnen doen. Of even winkelen, van me af schrijven.
Ik verveel me ook echt nooit.
In de tijd dat ik ziek thuis zat heb ik veel gefietst en gelopen, maakte ook vaak foto's van de natuur, en heb ook dagen gehad dat ik uren voor me uit zat te staren. Wat hier ook al beschreven is, je hebt dan geen energie voor verveling. De dagelijkse dingen kosten al energie genoeg.
Ik was vooral toe aan rust en mezelf en dat gevoel is nooit meer helemaal weg gegaan.
yesss wijzigde dit bericht op 27-09-2017 12:36
11.10% gewijzigd
woensdag 27 september 2017 om 12:19
Wel super hoor Hiltje! Ergens hoop ik dat ik hier ook doorheen kom en het beter wordt, ik ben nog niet zo lang weer aan het werk, maar het valt me gewoon tegen.
In mijn ziektewet tijd had ik heel erge hoop dat alles goed zou komen en misschien leg ik daarmee de lat ook weer te hoog. Nou ja goed, heb nog een lange weg te gaan!
Nu weer even een stapje terug.
In mijn ziektewet tijd had ik heel erge hoop dat alles goed zou komen en misschien leg ik daarmee de lat ook weer te hoog. Nou ja goed, heb nog een lange weg te gaan!
Nu weer even een stapje terug.
yesss wijzigde dit bericht op 27-09-2017 12:21
4.51% gewijzigd
woensdag 27 september 2017 om 12:20
Ik zou ook best wat anders willen, maar ja, ik weet gewoon niet wat.
Pas zag ik een leuke functie, maar dat was voor 40 uur per week
Dat vind ik echt teveel, ik werk nu ook fulltime, maar bij mijn bedrijf is dat 36 uur per week. Komt nog bij dat ik 1x in de 4 weken een volledig weekend werk en dat vind ik fijn, want dat breekt de sleur van steeds 5 dagen werken, weekend vrij, en ik ben dan door de week 2 dagen vrij, wat ook leuk en handig is
Ik heb nu een maand vakantie, echt heerlijk, helemaal geen zin om zaterdag weer te starten. Maar ik ben helaas nog niet zover dat ik kan minderen, over een paar jaar ben ik hypotheekvrij en dan wil ik zeker een dag minder gaan werken
Pas zag ik een leuke functie, maar dat was voor 40 uur per week
Dat vind ik echt teveel, ik werk nu ook fulltime, maar bij mijn bedrijf is dat 36 uur per week. Komt nog bij dat ik 1x in de 4 weken een volledig weekend werk en dat vind ik fijn, want dat breekt de sleur van steeds 5 dagen werken, weekend vrij, en ik ben dan door de week 2 dagen vrij, wat ook leuk en handig is
Ik heb nu een maand vakantie, echt heerlijk, helemaal geen zin om zaterdag weer te starten. Maar ik ben helaas nog niet zover dat ik kan minderen, over een paar jaar ben ik hypotheekvrij en dan wil ik zeker een dag minder gaan werken
woensdag 27 september 2017 om 12:22
Rondkachelen als een slak is toch ook heerlijk? Ik ben nu heel actief omdat ik mijn huis aan het opknappen ben, en dat vind ik leuk om te doen, heerlijk, klussen.francieneke schreef: ↑27-09-2017 10:16Dit is ZO herkenbaar!!! Als ik een prikkel heb om wat te doen ga ik als een straaljager, maar heb ik die niet dan kachel ik rond als een slak...
Maar ik kan ook een hele dag "rommelen" en dan eigenlijk niks doen