Discussies die gevoelig liggen in je persoonlijke omgeving

29-09-2017 10:17 336 berichten
Gisteren bezoek van schoonzusje die vertelde met haar zoontje naar een osteopaat was geweest. Het is een discussie die ik destijds met mijn eigen vrouw over onze (baby)zoons heb gevoerd maar die me in het geval van anderen natuurlijk weinig aangaat. Toch merk ik dat ik mijn adem moet inhouden en mij persoonlijke druk maak wanneer iemand in mijn nabije omgeving/schoonfamilie lovend spreekt over alternatieve geneeswijzen die ik persoonlijk allemaal als kwakzalverij beschouw maar waar met geen mogelijkheid een echte discussie over te voeren valt want zo lijkt het, men is lovend/voorstander/ziet het als een serieuze beroepstak of men is kritisch, ziet het als kwakzalverij en niet wetenschappelijk bewezen.

Wat voor discussies hebben jullie met je eigen partner of zeer nabije omgeving, die je eigenlijk nauwelijks kunt voeren omdat men zo overtuigend vasthoudt aan het eigen gelijk?
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe alleen de Op gelezen, maar ik houd eigenlijk heel vaak mijn mond. Vroeger ging ik veel vaker de discussie aan maar nu ik wat ouder ben heb ik ondervonden dat ik/de ander/de situatie daar geen kont mee opschiet.
Vooral in gesprekken met mijn schoonzus of sommige vriendinnen/vrienden. Ik hoor het aan, als het me expliciet gevraagd wordt geef ik mijn mening (maar dat blijkt schrikbarend minder vaak te gebeuren dan ik vroeger dacht :P ) gniffel af en toe inwendig en denk "let it goooo"
En dan wacht ik tot het onderwerp weer komt op iets waar we iets meer klikken.
Veel rustiger, veel minder conflicten.

Zo, nu ga ik de reacties lezen. :)
missmadame schreef:
29-09-2017 14:12
Inderdaad laf, maar hoe ga je er anders mee om? Mensen denken het toch wel ook al spreken ze het niet meer uit.
Maar dan denken ze in ieder geval niet (meer) dat de hele wereld het daarmee eens is. En de andere aanwezigen ook niet.

Komt voor hoor, mensen die volstrekt verbaasd zijn "want ik ben toch ook blank".

Er wordt al veel te vaak gezwegen. En het probleem is niet die paar idioten, het probleem is dat die idioten veel te veel ruimte krijgen van iedereen die maar toekijkt en beleefd blijft en excuses verzint.

Ik weiger om racisme te normaliseren door het te tolereren.
anoniem_305255 wijzigde dit bericht op 29-09-2017 14:46
4.85% gewijzigd
Ik heb wel dat ik echt heel vaak niks zeg, vooral als het in gesprekken is met een oudere generatie. Het verschil mbt relaties, kinderen opvoeden, dingen die vroeger anders gingen dan nu en altijd beter. Het vertrouwen in banken en dokters en hypothekers ect .. Daar zeg ik ongevraagd weinig op. Als ze het vragen of bij mij goedkeuring zoeken in een discussie met een ander geef ik wel mijn mening. Die is vaak echt niet waar ze op hopen. Ben het bijna nooit met ze eens. :-D

Er is echt verschil tussen de onderwerpen en ook of ik het echt niet vind kunnen of iemand daar op dat moment mee gekwetst word ( discriminatie en racisme ect) of misschien echt schade kan oplopen ( kwakzalverij ect). Verder kan ik echt kiezen om het te negeren of over wat anders te beginnen.
MaryCrawley schreef:
29-09-2017 14:44
Maar dan denken ze in ieder geval niet (meer) dat de hele wereld het daarmee eens is. En de andere aanwezigen ook niet.

Komt voor hoor, mensen die volstrekt verbaasd zijn "want ik ben toch ook blank".

Er wordt al veel te vaak gezwegen. En het probleem is niet die paar idioten, het probleem is dat die idioten veel te veel ruimte krijgen van iedereen die maar toekijkt en beleefd blijft en excuses verzint.

Eens
MaryCrawley schreef:
29-09-2017 14:44

Eens.
Fee-de-Goede schreef:
29-09-2017 14:46
Er is echt verschil tussen de onderwerpen en ook of ik het echt niet vind kunnen of iemand daar op dat moment mee gekwetst word ( discriminatie en racisme ect) of misschien echt schade kan oplopen ( kwakzalverij ect). Verder kan ik echt kiezen om het te negeren of over wat anders te beginnen.
Dat herken ik wel. Over hypotheken, aow, etc etc denk ik wel heel vaak anders dan met name oudere mensen maar reageer ik niet vaak op. Komt vaak over als aan de ene kant blind vertrouwen en aan de kant slachtoffergedrag, maar dat moeten ze lekker zelf weten. Dan zet ik wel 3x thee en zeg wat over het weer ;-)
Het is enig om je mond te houden als collega's hun mening geven over mensen met een kleurtje. En niet weten dat jouw echtgenoot (en dus ook kinderen) onder die categorie vallen. En dan pas als iedereen zijn ongezouten mening heeft gegeven dit alles goed in je oren knopen en even een foto laten zien. Jaren terug, maar geldt nog steeds.
Mensen zeggen vaak de meest vreselijke dingen als ze vermoeden dat jij in hun hokje zit op basis van jouw huidskleur of kleur ogen. Ik heb dan ook niet (meer) het idee dat ik hen moet bekeren of de andere kant nog kan laten zien. Wij en hullie denken.
Everything you see I owe to spaghetti!
MaryCrawley schreef:
29-09-2017 13:28
Lees je wel? Ik zeg net letterlijk dat ik dat ook niet denk of verwacht. Waarom verdraai je mijn woorden zo?

Dat ik niet verwacht dat een racist van mening verandert, betekent nog niet dat ik het wel hoef te tolereren of onderdeel wil zijn van de zwijgende meerderheid.

Wat je daar bijvoorbeeld ook mee kan bereiken is dat iemand die zelf getint is en zich extreem ongemakkelijk voelt zich misschien gesterkt voelt dat er tenminste iemand laat merken dat dat niet de normale en geldende mening is. Er zijn meer redenen om je uit te spreken dan om de ander te overtuigen.
Helemaal mee eens en goed verwoord. Die ene felle racist of die die-hard antivaxxer ga je niet overtuigen, maar dat wil niet zeggen dat je niet mag laten horen dat hun mening zeker niet de enige is. Daarom zeg ik er altijd wel wat van; vanwege de omstanders, of vanwege de mensen die het wellicht kan kwetsen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Annapicobella schreef:
29-09-2017 15:07
Het is enig om je mond te houden als collega's hun mening geven over mensen met een kleurtje. En niet weten dat jouw echtgenoot (en dus ook kinderen) onder die categorie vallen. En dan pas als iedereen zijn ongezouten mening heeft gegeven dit alles goed in je oren knopen en even een foto laten zien. Jaren terug, maar geldt nog steeds.
Mensen zeggen vaak de meest vreselijke dingen als ze vermoeden dat jij in hun hokje zit op basis van jouw huidskleur of kleur ogen. Ik heb dan ook niet (meer) het idee dat ik hen moet bekeren of de andere kant nog kan laten zien. Wij en hullie denken.

Pijnlijk dit. Vooral als je er daarna nog jaren mee moet werken.
herfstappeltaart schreef:
29-09-2017 14:22
Echt niet? Daar wordt toch in de media best veel aandacht aan geschonken.

Geef eens vijf recente voorbeelden.
Annapicobella schreef:
29-09-2017 15:07
Ging 't wel over het kleurtje? Meestal ligt het toch wel genuanceerder en gaat 't gewoon om mensen die zich niet aanpassen aan ons land qua taal, cultuur en zichzelf onderhouden.
clemance schreef:
29-09-2017 15:21
Geef eens vijf recente voorbeelden.

Pardon? Ik heb geen data in mijn hoofd hoor. Ik heb de afgelopen jaren meerdere keren dit onderwerp langs zien komen in programma's als Radar, Kassa, Zembla enz.
Zelfs in actualiteitenprogramma's als Nieuwsuur gaat het wel over deze onderwerpen. Kan me niet voorstellen dat iemand dat nooit heeft opgepikt.
29-09-2017 15:24
Pardon? Ik heb geen data in mijn hoofd hoor. Ik heb de afgelopen jaren meerdere keren dit onderwerp langs zien komen in programma's als Radar, Kassa, Zembla enz.
Zelfs in actualiteitenprogramma's als Nieuwsuur gaat het wel over deze onderwerpen. Kan me niet voorstellen dat iemand dat nooit heeft opgepikt.
Ik kijk geen tv. Dit soort onderwerpen zouden dus ook aan mij voorbij gaan. Wel lees ik het nieuws online, maar daar heb ik het ook niet in voorbij zien komen.
JulienClerc schreef:
29-09-2017 15:28
Ik kijk geen tv. Dit soort onderwerpen zouden dus ook aan mij voorbij gaan. Wel lees ik het nieuws online, maar daar heb ik het ook niet in voorbij zien komen.
Daar kan ik ook niks aan doen. Het aanbod van informatie is groot genoeg. Als dat niet wordt bekeken/beluisterd dan weet je inderdaad dingen niet.
ManOpHetPrikbord schreef:
29-09-2017 10:43
Laatst nog een hele discussie naar aanleiding van een dame (schrijfster Griet op de Beeck) die op televisie vertelde hoe ze vroeger was misbruikt door haar vader.

Een paar familieleden hadden hier ademloos naar zitten kijken, namen het allemaal voor waar aan en vonden het dapper dat ze dat allemaal durfde te vertellen.

Ik vond het ook adembenemende TV, maar om hele andere redenen. Ik sta enorm sceptisch tegenover dit soort therapeutische toestanden waarbij mensen zich ineens weer dingen gaan herinneren. Met alles wat we inmiddels weten over de menselijke hersenen moeten we concluderen dat ons geheugen in het algemeen al erg onbetrouwbaar is, en 'hervonden herinneringen' zijn meestal aangeprate verzinsels.

Ze wist niets van het misbruik (dat ergens tussen haar 5e en 9e heeft plaatsgevonden) maar een therapeut heeft haar op het spoor gebracht van verdrongen herinneringen. Ondertussen wordt haar overleden vader op TV neergezet als een incestueuze kinderverkrachter zondat dat hij zich kan verdedigen (hij leeft niet meer).

Helaas krijg je in dit soort discussies al snel het label opgeplakt dat je het opneemt voor misbruikers, wat dan weer iets zegt over een andere menselijke beperking, namelijk het onvermogen om logica en emoties scheiden.
Dan heb jij ab-so-luut niet geluisterd naar het gesprek anders had je deze post je toetsenbord niet uit gekregen. Ga je diep diep schamen!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik ben docent, en ik schrik me af en toe rot van wat leerlingen uitkramen (hieruit blijkt nog wel eens hoe er thuis wordt gesproken over bepaalde onderwerpen). Racisme en discriminatie tolereer ik niet, zeker ook niet in de klas. Het is wel voorgekomen dat ik de les die ik had voorbereid maar heb laten varen, om het eens over bepaalde maatschappelijke kwesties te hebben. Ik heb sommige leerlingen er op moeten wijzen dat dergelijke uitlatingen op social media zelfs strafbaar zijn. Het ging toen vooral over vluchtelingen, Geert Wilders, moslims, terrorisme, discriminatie, racisme etc. Hete hangijzers dus. Ik was er niet op uit om iedereen van mijn gelijk te overtuigen, maar ik wilde graag dat leerlingen onderling erover in gesprek zouden gaan en ervaringen/meningen uit zouden wisselen, zodat ze stof tot nadenken kregen en kennis namen van het hoe en waarom van bepaalde dingen/meningen. Dat lukte. Het is de sfeer in de klas ook ten goede gekomen.
anoniem_349871 wijzigde dit bericht op 29-09-2017 15:40
Reden: Foutjes
0.52% gewijzigd
LeesMee schreef:
29-09-2017 13:23
Ik vind het naïef te denken dat een racist van mening verandert omdat jij vertelt dat het niet mag. Erg naïef.
Blijft moeilijk, lezen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
MissLotus17 schreef:
29-09-2017 15:33
Ik ben docent, en ik schrik me af en toe rot van wat leerlingen uitkramen (hieruit blijkt nog wel eens hoe er thuis aan wordt gesproken over bepaalde onderwerpen). Racisme en discriminatie tolereer ik niet, zeker ook niet in de klas. Het is wel voorgekomen dat ik de les die ik had voorbereid maar heb laten varen, om het eens over bepaalde maatschappelijke kwesties te hebben. Ik heb sommige leerlingen er op moeten wijzen dat dergelijke uitlatingen op social media zelfs strafbaar zijn. Het ging toen vooral over vluchtelingen, Geert Wilders, moslims, terrorisme, discriminatie, racisme etc. Hete hangijzers dus. Ik was er niet op uit om iedereen van mijn gelijk te overtuigen, maar ik wilde graag dat leerlingen onderling erover in gesprek zouden gaan en ervaringen/meningen uit te wisselen, zodat ze stof tot nadenken kregen en kennis namen van het hoe en waarom van bepaalde dingen/meningen. Dat lukte. Het is de sfeer in de klas ook ten goede gekomen.

:thumbsup:
29-09-2017 15:24
En dat zou moeten gaan over het botsen van reguliere en alternatieve geneeskunde, zodat de 'reguliere' medicijnen niet werken? Heb ik dan gemist.

Dit heb ik niet gemist:

http://www.nos.nl/artikel/2129689-farma ... rtsen.html

https://www.trouw.nl/home/waarom-we-moe ... ~abfb9e5b/

https://www.ntvg.nl/artikelen/griepvacc ... d/volledig

Ga ik daarom niet meer naar de huisarts? Nee hoor, reguliere geneeskunde heeft ook z'n goede kanten, net als alternatieve geneeskunde.
Hoe feller je je eigen mening verkondigt, hoe feller ook de ander zal worden in zijn mening. Als je een serieus en goed gesprek wil hebben over dit soort gevoeligheden, dan zal je oprecht moeten vragen naar iemands visie en beweegredenen. Dan zal iemand meer openstaan voor een andere mening, als hij zich begrepen voelt. Iemand wegzetten als egoïstisch, rascist, dom etc etc daarmee vraag je natuurlijk om ruzies. Het helpt ook niet, want iemand zal alleen maar meer opschuiven met zijn mening naar het extreme.
29-09-2017 15:19
Pijnlijk dit. Vooral als je er daarna nog jaren mee moet werken.
Wel duidelijk.
Everything you see I owe to spaghetti!
redbulletje schreef:
29-09-2017 15:22
Ging 't wel over het kleurtje? Meestal ligt het toch wel genuanceerder en gaat 't gewoon om mensen die zich niet aanpassen aan ons land qua taal, cultuur en zichzelf onderhouden.
Huidskleur en cultuur/geloof worden idd vaak door elkaar gehaald.
Hoe iemand eruit ziet: totaal niet ter zake doende. Iemands cultuur/opvattingen etc: tamelijk belangrijk omdat dit kan botsen. Van beide kanten.
Soms begint er een verhaal met: Ik wil niet discrimineren maar...
Daarna komt er inderdaad een discriminerend racistisch verhaal. En wat er dan voor verbanden worden gelegd...ongelooflijk
fietsertje schreef:
29-09-2017 15:53
Soms begint er een verhaal met: Ik wil niet discrimineren maar...
Daarna komt er inderdaad een discriminerend racistisch verhaal. En wat er dan voor verbanden worden gelegd...ongelooflijk
In mijn directe omgeving maak ik dat soort dingen gelukkig nooit mee.
Discriminatie op grond van huidskleur of afkomst...ik heb geen familie, vrienden of kennissen die daaraan doen.
Bijna álle onderwerpen bij m'n schoonfamilie zijn niet te doen.. Op één van de eerste ontmoetingen werd de zwarte Pieten discussie gevoerd, slechte start kan ik jullie vertellen.. Mijn deelname gaat dus niet verder dan de interesse in de kat en het koekje wat naast m'n koffie ligt..
Nou ja.. dat dus..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven