Drie zoenen geven
vrijdag 29 september 2017 om 12:28
Ik merk dat het me de laatste tijd ontzettend tegen is gaan staan om mensen drie zoenen te geven. En dan met name mannen. Daar heb ik verder geen rationele redenen voor, ik vind het gewoon vervelend (oke en ik vind veel after shaves ed gewoon stinken).
Kan ik het maken om gewoon te zeggen dat ik dat liever niet meer doe?
Mijn broer en beste vriend e.d. is totaal iets anders, maar die geef ik ook helemaal geen 3 zoenen, die krijgen meteen een knuffel. Vriendinnen ook. Het gaat dus juist om die iets "afstandelijkere" categorie van ooms uit de schoonfamilie, nieuwe partners, collegas, vagere kennissen, etc.
Het is natuurlijk een non-issue, dat begrijp ik zelf ook wel, maar ik vind het toch lastig. En dan vooral omdat ik denk dat het juist andere vrouwen zullen zijn die beledigd zijn dat ik hun vriend/man kennelijk niet als heel close beschouw. Terwijl het niet persoonlijk is en ook niet om 1 specifieke man gaat.
Wat vinden jullie, stel ik me vreselijk aan? Is dit herkenbaar? Tips hoe ik dit aardig kan brengen? Het valt namelijk wel op als ik ineens heel nadrukkelijk mijn hand ga uitsteken om mensen op afstand te houden
Kan ik het maken om gewoon te zeggen dat ik dat liever niet meer doe?
Mijn broer en beste vriend e.d. is totaal iets anders, maar die geef ik ook helemaal geen 3 zoenen, die krijgen meteen een knuffel. Vriendinnen ook. Het gaat dus juist om die iets "afstandelijkere" categorie van ooms uit de schoonfamilie, nieuwe partners, collegas, vagere kennissen, etc.
Het is natuurlijk een non-issue, dat begrijp ik zelf ook wel, maar ik vind het toch lastig. En dan vooral omdat ik denk dat het juist andere vrouwen zullen zijn die beledigd zijn dat ik hun vriend/man kennelijk niet als heel close beschouw. Terwijl het niet persoonlijk is en ook niet om 1 specifieke man gaat.
Wat vinden jullie, stel ik me vreselijk aan? Is dit herkenbaar? Tips hoe ik dit aardig kan brengen? Het valt namelijk wel op als ik ineens heel nadrukkelijk mijn hand ga uitsteken om mensen op afstand te houden
vrijdag 29 september 2017 om 18:03
vrijdag 29 september 2017 om 21:00
Ach, je hebt het recht om snel te zeggen: zullen we één keer zoenen? En hem daarna vriendelijk glimlachend tegen te houden. Maar ik vind het sop de kool niet waard en een enorm gedoe om dat bij iedereen te doen. Als ze nou de vliegende tering hadden of vreselijke griep of de builenpest, dan deed ik dat wel denk ik. Dan deed ik zelf ook wel een masker voor zodat niemand iets van me verwachtte.
Maar dat is misschien een idee: doe zo'n gasmasker voor! Dat geeft een duideliujk signaal.
Maar dat is misschien een idee: doe zo'n gasmasker voor! Dat geeft een duideliujk signaal.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
vrijdag 29 september 2017 om 23:09
Ik houd er ook niet van. Vroeger gaf ik dit aan en 'zoende' ik dus minder.
Inmiddels weet ik dat meedoen met het gebruikelijke een stuk minder ongemakkelijke situaties oplevert.
Al denk ik dat ik het nog steeds wel uitstraal en ook zelf geen initiatief neem. Dus nu voornamelijk met nieuwjaar en een reünie ofzo. Niet met mensen die ik elke paar weken zie.
Inmiddels weet ik dat meedoen met het gebruikelijke een stuk minder ongemakkelijke situaties oplevert.
Al denk ik dat ik het nog steeds wel uitstraal en ook zelf geen initiatief neem. Dus nu voornamelijk met nieuwjaar en een reünie ofzo. Niet met mensen die ik elke paar weken zie.
vrijdag 29 september 2017 om 23:11
Yep, dit dus!blijfgewoonbianca schreef: ↑29-09-2017 12:55Wat ver gezocht, dat je denkt dat hun vrouwen beledigd zullen zijn.
zaterdag 30 september 2017 om 00:02
Nogmaals, helaas weet ik dat gedeelte 99% zeker. Het klinkt inderdaad belachelijk, dat ben ik wel met jullie eens...
zaterdag 30 september 2017 om 00:07
Iedereen weet dat ik een hekel heb aan die drie zoenen, dus mij geven ze tegenwoordig een hand of knuffel. Heeft wel jaren geduurd voordat ik mensen zo ver heb gekregen dat ze mij automatisch een hand geven. Verder geven ze hier vaak een knuffel ipv zoenen en daar kan ik beter mee leven.
anoniem_348213 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 00:16
1.94% gewijzigd
zaterdag 30 september 2017 om 00:08
Ik heb liever een knuffel ipv een zoen hoor.JustcallmeTuT schreef: ↑29-09-2017 22:05Wees maar blij dat je niet in zuid Frankrijk woont. Zoenen is daar heel normaal.
Soms heb ik het idee dat mensen steeds " kouder" worden, afstandelijker.
Zoenen is blergh en een knuffel is al helemaal not doen bij velen.
zaterdag 30 september 2017 om 00:09
Grappig dat je dat zegt want ik ben half Frans dus ik kom er regelmatig en heb er ook gewoond. Toen stoorde het zoenen me niet zo, het is een tijd geleden pas begonnen dat ik er echt een afkeer van krijg. Het gekke is dat ik juist een heel knuffelig en fysiek persoon ben. Maar dus alleen met mijn zeer close cirkeltje. Daarbuiten niet inderdaad. En 3 zoenen is vrij formeel, dat doe ik niet met mensen die heel close zijn, daar knuffelen we elkaar allemaal.JustcallmeTuT schreef: ↑29-09-2017 22:05Wees maar blij dat je niet in zuid Frankrijk woont. Zoenen is daar heel normaal.
Soms heb ik het idee dat mensen steeds " kouder" worden, afstandelijker.
Zoenen is blergh en een knuffel is al helemaal not doen bij velen.
En tja, het gebeurt niet dagelijks maar toch vaker dan je denkt. Mannen komen mooi weg met een handdruk, waarom kan dat als vrouw niet ook gewoon?
zaterdag 30 september 2017 om 00:14
Wat heeft dat ermee te maken? Ik vind er niks mis mee als mannen elkaar zoenen, ik heb alleen liever niet dat die mannen mij zoenenJustcallmeTuT schreef: ↑30-09-2017 00:12Jij als half francaise weet toch dat de Franse mannen ook kussen. In Nederland wordt dat als heel fout bestempeld terwijl ik het, als partime francaise dat heel normaal vind.
zaterdag 30 september 2017 om 00:21
Op zich heb ik er geen moeite mee. Maar wel met al die ongeschreven regels: wanneer zoen ik wel, wanneer niet? Wanneer een hand, wanneer een knuffel, wanneer gewoon 'hoi'? Iemand die je elke dag tegen komt zoen je niet iedere keer, maar wel als je iemand een poos niet hebt gezien. Waar ligt die grens? Ik weet dat nooit en voel me vaak een beetje onzeker en ongemakkelijk. Kom ik ergens binnen en zoen ik niet, doen na mij alle gasten het wel. Of andersom. Alsof iedereen daar een antenne voor heeft en ik niet.
Beter een half motto....
zaterdag 30 september 2017 om 08:14
Nou dan zijn ze toch fijn beledigd? Niet jouw probleem,jij houdt niet van dat zoenen dus doe je het niet.MaryCrawley schreef: ↑30-09-2017 00:02Nogmaals, helaas weet ik dat gedeelte 99% zeker. Het klinkt inderdaad belachelijk, dat ben ik wel met jullie eens...
Dat beledigd zijn stopt na een paar keer vanzelf wel.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
zaterdag 30 september 2017 om 08:25
ik hou ook niet van zoenen,en doe het daarom ook niet. alleen bij hele naaste familie en vriendinnen.
en ook niet "zomaar".alleen als er wat te feliciteren valt.
verder geef ik een hand en vriendelijke glimlach of zeg ik vriendelijk gedag vanaf 5 meter afstand.verschilt per situatie.
ik hou niet zo van dat kleffe gedoe en een paar slappe kille nepkusjes uit plichtsgevoel hebben weinig meerwaarde.
en ook niet "zomaar".alleen als er wat te feliciteren valt.
verder geef ik een hand en vriendelijke glimlach of zeg ik vriendelijk gedag vanaf 5 meter afstand.verschilt per situatie.
ik hou niet zo van dat kleffe gedoe en een paar slappe kille nepkusjes uit plichtsgevoel hebben weinig meerwaarde.
zaterdag 30 september 2017 om 08:28
Dat is wel vreemd... die hand bevat veel meer bacteriën en breng je veel meer virussen mee over dan met die zoen in de lucht/wang tegen wang die de meeste mensen iemand geven.Sasja90 schreef: ↑29-09-2017 12:55Mijn vriend met smetvrees houdt er ook totaal niet van en geeft mensen gewoon gelijk een hand als ze proberen te zoenen. Familie weet dat hij hier niet aan mee doet en houden daar ook rekening mee.
Het zal misschien in het begin voor mensen een beetje raar overkomen, maar als ze het eenmaal weten zullen ze niet moeilijk doen.
Verder ben ik ook van mening dat als iemand een ander niet wil zoenen, je dat ook gewoon niet doet. Misschien even wennen zoals jij al zegt.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 08:33
3.75% gewijzigd
zaterdag 30 september 2017 om 08:31
Ik vind het ook onnodig, een hand geven moet toch gewoon voldoen. M'n familie en goede vrienden (ook niet allemaal) geef ik wel drie zoenen bij felicitatie ofzo. Maar voor de rest doe ik er niet aan.
Naar mijn idee is het een kwestie van bepaalde houding aannemen, sowieso de gestrekte arm en afstand houden. Niet mee bewegen. Heb nooit gezegd dat ik het niet wil ofzo, maar ondertussen geeft zo goed als iedereen me een hand. Puur gewenning...kan me niet voorstellen dat iemand het ook echt boeit of zich beledigd zal voelen.
Naar mijn idee is het een kwestie van bepaalde houding aannemen, sowieso de gestrekte arm en afstand houden. Niet mee bewegen. Heb nooit gezegd dat ik het niet wil ofzo, maar ondertussen geeft zo goed als iedereen me een hand. Puur gewenning...kan me niet voorstellen dat iemand het ook echt boeit of zich beledigd zal voelen.
zaterdag 30 september 2017 om 19:43
Familie en goede vrienden geef ik graag 3 zoenen, maar voor de rest houd ik er niet van als mensen zo dichtbij komen. Daarnaast zie ik er de toegevoegde waarde niet van in. Dus ook op deze manier zou voor mij niet werken en zou me echt moeite kosten me daartoe te zetten.