Zwanger en moeder vs schoonmoeder

30-09-2017 22:22 71 berichten
..
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-10-2017 09:35
Reden: OP leeggehaald, maatregelen zijn getroffen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva forum
99.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het wel een beetje sneu voor je schoonmoeder. Zij wordt ook oma he? Ik denk dat je dat een beetje vergeet..... niet te hopen dat je een zoon krijgt die zo'n vrouw krijgt......
Find people who will make you better (M. Obama)
Tja, dat oppassen gaat je echt gezeik opleveren. En eerlijk gezegd snap ik het wel.

En met betrekking tot de bevalling: ook dat kan je niet maken. Gewoon alleen je partner er bij.

Denk dat jij misschien eens wat afstand moet nemen van je moeder, je lijkt er nogal aan vast te zitten.
Oeh ja herkenbaar.
Oppassen hier sowieso beiden niet, 2 dagen kdv leek ons beter
bevalling ook beide niet, maar ook aan mijn eigen moeder had ik toen geen behoefte
tja en voor de rest, hier is het 2 jaar later niet veel anders, ik erger me nog rot aan dr.
na het bv/fv kwamen de zelfgemaakte/olvarit hapjes en nú loopt ze weer té drammen over de zindelijkheid van zoonlief
Bij ons wachtte er trouwens ook niemand op de gang hoor.. we hebben ze gewoon gebeld toen ik al bevallen was
Je schoonmoeder gaat niet oppassen maar schaft wel een babykamer aan voor bij haar thuis? Apart.
Ik heb nog geen kleinkinderen, maar ga hier echt geen babykamer inrichten als t zover mocht komen. Een campingbedje is dan toch wel genoeg?
Wat vind je man ervan?
Ik herken veel. Maar. Kijk ook goed naar jouw rol in dit geheel. Heb ik ook moeten leren, hoor, dat is niet makkelijk.
Je schoonmoeder lijkt niets goed te kunnen doen in jouw ogen. Het is niet gek dat ze ook heel graag op zou passen. En het babykamertje in háár huis; wat heb jij daarmee te maken?
Probeer wat milder te zijn, ik wed dat de verstandhouding daar behoorlijk van verbetert.
missesjn schreef:
30-09-2017 22:29
Tja, dat oppassen gaat je echt gezeik opleveren. En eerlijk gezegd snap ik het wel.

En met betrekking tot de bevalling: ook dat kan je niet maken. Gewoon alleen je partner er bij.

Denk dat jij misschien eens wat afstand moet nemen van je moeder, je lijkt er nogal aan vast te zitten.
Waarom kan ze dat niet maken? Het is haar bevalling, hè? En ze moet doen waar ze zich goed bij voelt. En bij wie je je thuis voelt. Hoe kan je nu 'rustig' bevallen als er een opdringerig dominant persoon aanwezig is. Dus, als je vriend ook akkoord gaat, je eigen moeder erbij, maar zou er van te voren niet over praten. En zeker niet laten weten dat je aan het bevallen bent.
Niemand op de gang laten wachten, daar heb je alleen maar stress van. Ik ben ook niet dol op mijn schoonmoeder maar jij klinkt wel heel hard in onderscheid eigen moeder en schoonmoeder. Probeer voor beiden soortgelijke aanpak te hanteren als hé het eerlijk wil houden.
Gun je schoonmoeder een volwaardige omarol.
Ze is immers de moeder van de man waar jij van houdt.
Nou jij ( en je man) kunnen prima zelf bepalen wie en waar de kindere worden opgevangen. Je zal daar wel gezeik over krijgen. En dat zou ik ook nog wel snappen. Zeker als je man dat misschien niet zo heel leuk vind.

Maar wie er bij je bevalling is of vlak ervoor of erna ...dat bepaal jij. En jij alleen. Niet je man en niet je schoonmoeder. Jij.

Jij moet dat kind terwereld brengen en dat is niet niks en dus mag jij aangeven wie jij wel en niet erbij wil.
Wie jij wel en niet in een ziekenhuis heb willen wachten. Of pas later wil bellen als je beetje bent bijgekomen.

En ja dat gaat schoonmoeder niet leuk vinden. Maar zij is niet degene die bevalt. Heel vervelend.

Spreek met je man ook heel goed af wat je echt niet wil. En wat wel.
Ik probeer haar juist overal bij te betrekken en ik snap dat zij ook oma wordt. Maar ik heb geen zin om mezelf aan te passen qua werkdagen wat eigenlijk helemaal niet uit komt omdat zij die dag wil oppassen, is dat egoïstisch?
Hoezitdit schreef:
30-09-2017 22:36
Waarom kan ze dat niet maken? Het is haar bevalling, hè? En ze moet doen waar ze zich goed bij voelt. En bij wie je je thuis voelt. Hoe kan je nu 'rustig' bevallen als er een opdringerig dominant persoon aanwezig is. Dus, als je vriend ook akkoord gaat, je eigen moeder erbij, maar zou er van te voren niet over praten. En zeker niet laten weten dat je aan het bevallen bent.
Ik zou wel als schoonmoeder er over begint of uit dat ze erbij wil zijn of gaat zitten wachten, aangeven dat dat niet gaat gebeuren. Ik zou inderdaad dan niet vertellen dat je moeder dat wel mag misschien.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 22:45
0.15% gewijzigd
Winterbaby2018 schreef:
30-09-2017 22:43
Ik probeer haar juist overal bij te betrekken en ik snap dat zij ook oma wordt. Maar ik heb geen zin om mezelf aan te passen qua werkdagen wat eigenlijk helemaal niet uit komt omdat zij die dag wil oppassen, is dat egoïstisch?
Ik vind van niet.
Als zij op maandag op wil passen en jij werkt dan niet, dan kan dat dus niet.
En wat betreft ongevraagde adviezen: ene oor in andere oor uit.
Ik trok tijdens mijn zwangerschap ook meer naar mijn moeder, dat voelt nou eenmaal vertrouwder... Kon mijn man niet mee naar de verloskundige? Dan ging mijn moeder mee. Dingetjes shoppen? Quality time van mij en mijn moeder. Maar in de grote dingen heb ik toch wel geprobeerd iedereen evenveel (of juist niet) te betrekken. En toen overleed mijn moeder toen dochter 5 maanden was. En een paar maanden later mijn vader. En nu probeer ik heel bewust de band met schoonouders te versterken. Want hoewel ik soms discussies met ze kan hebben en twijfel aan hun pedagogische kwaliteiten, ze zijn de opa en oma van mijn dochter! Ze houden van haar! En ik gun mijn dochter een fijne band met iedereen die om haar geeft.

Geef je schoonmoeder af en toe wat ruimte, iets extra's. Laat haar een keer mee gaan naar de verloskundige. Vraag of ze mee gaat naar de babydump omdat je graag een boxkleed/positiejurk/frutsel voor op de babykamer wil. Is ze creatief? Vraag haar dan om iets te maken voor de kleine... Oma's moeten ook ergens heen met hun op hol geslagen hormonen ;-)
Door haar wat ruimte te geven is het misschien ook makkelijker om op je strepen te staan bij andere dingen. Ongevraagde adviezen kun je langs je heen laten gaan ("nee, we hebben al anders besloten" of "ach, we zien wel als het zo ver is"). Ik vind trouwens dat jij als vrouw je zo prettig mogelijk moet voelen tijdens de bevalling en zou 'ja maar dan gaat mijn moeder stijgeren' geen argument vinden. Ik had tijdens mijn bevalling trouwens helemaal geen behoefte aan iemand. Mijn man tolereerde ik en de verlos- en verpleegkundige waren een noodzakelijk kwaad. Ik had er geen enkele moeder bij willen hebben.
Tja, jezelf goed realiseren dat jij inderdaad minder kunt hebben van jouw schoonmoeder en haar uitspraken eerder negatief opvat dan die van jouw moeder. Je kunt inderdaad denken: "mijn bevalling, mijn wensen" maar is dit het gezeik en gedoe op langere termijn waard? Dat je iemand voor het hoofd stoot (en dat kan ik mij wel indenken als je de één wel vraagt en de ander niet) en dan jezelf de komende twintig jaar moet voorprevelen 'ja, mijn bevalling mijn wensen'?

Nu heb ik het omgekeerde meer een dominante moeder en een relaxte schoonmoeder. Ze kregen beiden evenveel oppastijd/inlooptijd/knuffeltijd/informatie. Voor zoon zijn beide oma's even lief, die staat daar echt niet bij stil wie mama's mama is en wie papa's mama. Een eigen moeder is meer 'eigen', bekend terrein. Maar ik vond dat mijn schoonmoeder best een geslaagd exemplaar (man) heeft afgeleverd dus zij heeft haar sporen ook verdiend zeg maar.

En heel belangrijk: wat gij niet wil.... Ik heb een zoon. Mocht hij later heteroseksueel blijken te zijn en aan kinderen willen beginnen, dan hoop ik toch dat mijn schoondochter mij niet op een zijspoor gaat zetten.
Winterbaby2018 schreef:
Nee, zeker niet.
Dat neemt niet weg dat wat meer mildheid veel irritatie kan besparen.
Ik snap TO wel. Mijn moeder was ook bij de bevalling, geen haar op mijn hoofd die eraan dacht mijn schoonmoeder hier ook bij uit te nodigen! En ik was heel blij met deze keuze, want aan mijn man had ik vrij weinig. Die had het er zelf vooral moeilijk mee dat ik pijn had. En de verloskundige was vooral druk met haar laptop. Ook mijn moeder past 1-2 dagen per week op. Schoonmoeder doet dit ook bij haar eigen dochter. Nooit een probleem geweest. Ik zou zeggen, volg je gevoel en denk vooral niet voor een ander!
Winterbaby2018 schreef:
Nee, ik vind van niet. Ik zou ook niet mijn hele werkschema omgooien in dit geval. Mocht schoonmoeder iets weten te regelen met een andere dag, dan zou ik er ook geen punt van maken als dat op één van de 'eigen moeder' dagen valt.
Winterbaby2018 schreef:
Nee. Dat is raar van je schoonmoeder... Jij zegt toch ook niet: "nou schoonmoeder, dan kom ik voortaan elke week het gras maaien" terwijl ze kunstgras hebben en dat dus helemaal niet nodig is. Als je het oké vindt dat ze oppast, wees dan duidelijk in welke dag jullie hulp kunnen gebruiken. Maar hoe reageer je dan als ze zoiets voorstelt? Want ik vind het al een heel raar voorstel om op te passen op een dag dat iemand niet werkt. Hoe gaat zo'n gesprek dan?
Ow zou mij dat wel waard zijn. Maar ik zou me daar ook geen 20 jaar schuldig over voelen ofzo.

Het is ook zo als je gewoon goed en duidelijk, maar vriendelijk, jouw grenzen trekt dat mensen dat ook vaak gewoon respecteren. Heel soms niet maar dan blijf je ( tegen die persoon) kalm en herhalen. Niet te veel uitweiden en excuses gaan verzinnen.
Zeker mbt de bevalling.

Vind wel dat het oppassen een ander iets is. Maar als zij dat ook willen en het lukt niet op de dagen dat jij gaat werken, Is het helaas.

Ook dat moet je dan gewoon vriendelijk brengen. Krijg alleen de indruk dat het wel oke uitkomt dat zij die dagen wil/ kan omdat je haar een beetje een vervelend mens vind. Misschien is ze wel een super leuke oppas oma. Dat kan toch nooit kwaad voor je kind?

Kan je niet nadenken over 1 dagje, misschien je moeder eentje minder? Ook om je man een beetje tegemoed te komen? Kan dat niet dan niet.

En die tip van bij andere dingen betrekken, echo, kleding kopen ect. het is ook wat om oma en opa te worden toch?
En dan wel duidelijk zijn over de bevalling en alles daaromheen.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 23:00
4.71% gewijzigd
Het lijkt er op dat mijn schoonmoeder telkens probeert op te boxen tegen mijn moeder.

Natuurlijk doet ze dit! Ze voelt in alles dat wat ze ook doet of vindt ze niet aan je moeder kan tippen.

Ik vind het sneu, jouw moeder krijgt het omaschap in de schoot geworpen en schoonmoeder moet het met de kruimels doen. Ja, ik snap dat het met je eigen moeder anders is maar soms moet je het gevoel opzij zetten. Geef je schoonmoeder het gevoel dat ze gehoord wordt en dat zij als oma ook mee telt, hoogstwaarschijnlijk wordt het claimeriger dan vanzelf minder.
taxi87 schreef:
30-09-2017 22:29
Oeh ja herkenbaar.
Oppassen hier sowieso beiden niet, 2 dagen kdv leek ons beter
bevalling ook beide niet, maar ook aan mijn eigen moeder had ik toen geen behoefte
tja en voor de rest, hier is het 2 jaar later niet veel anders, ik erger me nog rot aan dr.
na het bv/fv kwamen de zelfgemaakte/olvarit hapjes en nú loopt ze weer té drammen over de zindelijkheid van zoonlief
Wij hebben dezelfde!
Ik zou overigens niet de maandag gaan werken omdat dat je schoonmoeder goed uitkomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven