Geld & Recht alle pijlers

Rentevaste periode loopt af, en nu?

01-10-2017 06:58 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 15 jaar hypotheek loopt in januari mijn rentevaste periode af. Nog tips, ervaringen, adviezen waar ik op moet letten en aan moet denken? Ik wil hypotheekvorm wijzigen en overstappen naar andere hypotheekverstrekker vanwege lagere rente. Verder heb ik gespaard om nu boetevrij wat extra af te lossen.
Heb je al een voostel gehad?
Nee, nog niet. Heb mail gestuurd wanneer ik dat kan verwachten maar heb nog geen antwoord daar op. Ik verwacht ergens de komende weken.
Ik verwacht dat je dat voorstel krijgt (begin) november, omdat je voor februari een nieuw maandbedrag gaat krijgen.

Houd er ook rekening mee dat als je wilt overstappen met advies en notaris kosten, is het dan nog wel zo voordelig om over te stappen? Heb je ook wel goed gekeken, want vaak krijg je 'kortingen' als de hypotheek lager is dan de daadwerkelijke waarde van je huis. Dit gaat in stappen.
Er is meer info nodig om goed te kunnen reageren.
Wat is de huidige rente?
Is het een aflossingsvrije hypotheek of los je af?
Een spaar of beleghypotheek?
Wat is de hypotheeksom en wat de waarde van je huis?
Dus je wil al overstappen zonder dat je een aanbod hebt gehad. Ga er sowieso maar vanuit dat dat aanbod een stuk lagere rente heeft dan je huidige hypotheekrente. 15 jaar geleden vast gezet, ik gok dat je zo 6% hebt ongeveer. Dus rustig afwachten waar je bank mee komt.

Oh ja en voor spaar hypotheken is lagere rente eigenlijk helemaal niet zo gunstig. Maar ach linksom of rechtsom betalen ervoor doe je toch.
fietsen varen vrouwelijk doen
Mijn hypotheekrente huppeldepup loopt ook af. Ik blijf bij dezelfde, omdat ik een kwart van de hypotheek ridicuul laag heb kunnen vastzetten een tijdje geleden op 0,5 procent.
Andere aanbieders waren wel iets goedkoper.

Ik zou ook kijken naar voor hoe lang je 'm nu vastzet. Ik heb gekozen voor korter en daardoor op korte termijn lagere lasten. Omdat ik verwacht later meer te verdienen dan nu (zit nu echt laag met m'n salaris). En zo niet, dan staat het toch allemaal niet onder water, dus ik kan het sowieso wel aflossen over 10 jaar.

Die korting die je krijgt als je huis onder de 75 procent grens komt is trouwens best verwaarloosbaar. In mijn geval zou ik dan nog even 3000 euro extra moeten aflossen, en dan scheelde dat 5 - 10 euro per maand. Daarom laat ik m'n huis nu ook maar niet taxeren. Het is wel veel meer waard dan de bank nu denkt. Maar ik vind het het geld nu niet waard. En zodra je onder die grens zakt, komt die korting (iig bij ING) gewoon vanzelf is mij verteld.
Niet elke verstrekker heeft dezelfde tariefklassen MiniMe3.
Het kan nooit kwaad te checken met welke waarde de bank rekent.

Als je gaat oversluiten krijg je sowieso te maken met taxatie, notaris en advieskosten. Ongeveer 3000 euro moet je dus investeren om te switchen.
Caar24 schreef:
01-10-2017 09:03
Niet elke verstrekker heeft dezelfde tariefklassen MiniMe3.
Het kan nooit kwaad te checken met welke waarde de bank rekent.

Als je gaat oversluiten krijg je sowieso te maken met taxatie, notaris en advieskosten. Ongeveer 3000 euro moet je dus investeren om te switchen.
Dat wilde ik net zeggen. Bij mijn hypotheek (net gecheckt) scheelt het 0,55 procent. Dus met een openstaande hypotheek van ongeveer een ton scheelt dat toch bijna 50 euro in de maand...
ga eerst eens praten met je huidige hypotheekverstrekker. De looptijd was misschien maar 15 jaar, maar meestal sluit je een hypotheek af voor 30 jaar. En kan je dus na afloop van de renteperiode niet zomaar overstappen.

en ga eens praten met potentiële nieuwe hypotheekverstrekkers. wat gaan ze je nu bieden, welke mogelijkheden zijn er.

pas dan kan je een goede keuze maken wat jij het beste kan gaan doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Je kunt aan het einde van de rentevast periode niet altijd boetevrij overstappen, dus dat moet je eerst uitzoeken. Bovendien moet je er rekening mee houden dat als je wel overstapt, het feitelijk gewoon een nieuwe hypotheek is, met alle kosten (verplichte advieskosten, notaris) erbij. Dan moet je dus echt goed rekenen of het de moeite waard is.
Wij hebben net deze week een gesprek gehad over het afsluiten van onze eerste hypotheek. Even wat reacties op basis van dat gesprek.
Martje2801 schreef:
01-10-2017 07:57
Ik verwacht dat je dat voorstel krijgt (begin) november, omdat je voor februari een nieuw maandbedrag gaat krijgen.

Houd er ook rekening mee dat als je wilt overstappen met advies en notaris kosten, is het dan nog wel zo voordelig om over te stappen? Heb je ook wel goed gekeken, want vaak krijg je 'kortingen' als de hypotheek lager is dan de daadwerkelijke waarde van je huis. Dit gaat in stappen.
En vergeet niet om er rekening mee te houden dat je dit bedrag weer mag aftrekken van de inkomstenbelasting.
MiniMe3 schreef:
01-10-2017 08:28
Mijn hypotheekrente huppeldepup loopt ook af. Ik blijf bij dezelfde, omdat ik een kwart van de hypotheek ridicuul laag heb kunnen vastzetten een tijdje geleden op 0,5 procent.
Andere aanbieders waren wel iets goedkoper.

Ik zou ook kijken naar voor hoe lang je 'm nu vastzet. Ik heb gekozen voor korter en daardoor op korte termijn lagere lasten. Omdat ik verwacht later meer te verdienen dan nu (zit nu echt laag met m'n salaris). En zo niet, dan staat het toch allemaal niet onder water, dus ik kan het sowieso wel aflossen over 10 jaar.

Die korting die je krijgt als je huis onder de 75 procent grens komt is trouwens best verwaarloosbaar. In mijn geval zou ik dan nog even 3000 euro extra moeten aflossen, en dan scheelde dat 5 - 10 euro per maand. Daarom laat ik m'n huis nu ook maar niet taxeren. Het is wel veel meer waard dan de bank nu denkt. Maar ik vind het het geld nu niet waard. En zodra je onder die grens zakt, komt die korting (iig bij ING) gewoon vanzelf is mij verteld.
Wij hebben juist heel bewust gekozen voor langer vast zetten.. Als we de hypotheekrente 10 jaar (in plaats van 20 jaar) vast zouden zetten zou ons dat 26 euro per maand schelen (over ruim 3 ton aan hypohteek). Ergens best een bedrag, maar wij schatten de kans dat de rente nu historisch laag is zo groot dat het over 10 jaar bijna altijd hoger zal zijn. Als het niet zo blijkt te zijn dan zijn wij alsnog tevreden omdat we wisten welk risico we voor dat bedrag hebben afgekocht.

Wij zullen onze hypotheek af gaan sluiten bij de ING en ik heb begrepen dat je elke keer zelf moet aan geven dat je denkt dat je een risicioklasse lager uitkomt. Wij gaan nu net een paar duizend euro meer inleggen dan we oorspronlijke hadden bedacht zodat we een lagere risico klasse uit komen. Over 30 jaar en ruim 3 ton is die 5 euro per maand namelijk een aanzienlijk bedrag met rente over rente mee gerekend.
Ik heb nog maar een kleine hypotheek nu, huis staat dus niet onder water, doordat ik de laatste jaren flink extra heb afgelost. Mijn hypotheekverstrekker bestaat officieel niet meer, is onder gebracht bij een grote maatschappij maar volgens mijn financieel adviseur bieden zij zeker niet de beste rente. Vandaar dat ik denk over te moeten stappen. Ik realiseer me dat hier kosten aan verbonden zijn maar die toch aftrekbaar. Ik heb nu bijna 6 procent rente. Ik wil mijn spaarhypotheek afkopen zodat ik samen met de aflossingsvrije gedeeltes er gewoon 1 hypotheek van maak. Lineair of annuïteit dat weet ik nog niet. In elk geval een hypotheekvorm waarbij ik aflos de komende 15 jaar. Dan ben ik met de hypotheek klaar als ik 65 ben, precies goed dacht ik zo.
Hoe lang ik de rente ga vastzetten weet ik ook nog niet. Ik neig naar 5 jaar omdat ik hoop de komende jaren door te kunnen gaan met extra aflossen. Over 5 jaar blijft er dan niet veel hypotheek meer over. Als de rente dan omhoog is gegaan is dat geen groot probleem.
Toch?
O ja, wat ik me ook af vroeg, hoe hoog zijn die kosten dan die je maakt? Ik heb gisteren wat gegoogeld en dacht:
taxatiekosten 600 euro
hypotheekakte notaris 1000 euro
hypotheekadviseur 2000 euro
Klopt dat met jullie ervaring? En wat krijg je van deze bedragen terug van de belasting? Ik ga er van uit een groot gedeelte maar heb eigenlijk geen idee :facepalm:
Mia51 schreef:
01-10-2017 10:53
O ja, wat ik me ook af vroeg, hoe hoog zijn die kosten dan die je maakt? Ik heb gisteren wat gegoogeld en dacht:
taxatiekosten 600 euro
hypotheekakte notaris 1000 euro
hypotheekadviseur 2000 euro
Klopt dat met jullie ervaring? En wat krijg je van deze bedragen terug van de belasting? Ik ga er van uit een groot gedeelte maar heb eigenlijk geen idee :facepalm:
Zie mijn antwoord...
Mia51 schreef:
01-10-2017 10:47
Ik heb nog maar een kleine hypotheek nu, huis staat dus niet onder water, doordat ik de laatste jaren flink extra heb afgelost. Mijn hypotheekverstrekker bestaat officieel niet meer, is onder gebracht bij een grote maatschappij maar volgens mijn financieel adviseur bieden zij zeker niet de beste rente. Vandaar dat ik denk over te moeten stappen. Ik realiseer me dat hier kosten aan verbonden zijn maar die toch aftrekbaar. Ik heb nu bijna 6 procent rente. Ik wil mijn spaarhypotheek afkopen zodat ik samen met de aflossingsvrije gedeeltes er gewoon 1 hypotheek van maak. Lineair of annuïteit dat weet ik nog niet. In elk geval een hypotheekvorm waarbij ik aflos de komende 15 jaar. Dan ben ik met de hypotheek klaar als ik 65 ben, precies goed dacht ik zo.
Hoe lang ik de rente ga vastzetten weet ik ook nog niet. Ik neig naar 5 jaar omdat ik hoop de komende jaren door te kunnen gaan met extra aflossen. Over 5 jaar blijft er dan niet veel hypotheek meer over. Als de rente dan omhoog is gegaan is dat geen groot probleem.
Toch?
Als jij maar een kleine hypotheek hebt, waarom dan voor een paar duizend euro (taxatie, notaris, advieskosten) overstappen naar een hypotheekverstrekker die misschien een 0,1 % goedkoper is?
Als jij jouw spaarhypotheek nu omzet naar een andere vorm en het spaardeel wordt afgelost op de huidige hypotheek, dan is deze dus nog lager dan wat je nu hebt.
Wegen die kosten van overstappen wel op tegen dat kleine verschil in rente?
Dat kun je zelf gemakkelijk uitrekenen.

Daarnaast: je wilt naar een vorm met aflossen: als je de de spaarhypotheek aanhoudt ben je na einde looptijd dat hypotheekdeel ook kwijt. Maar met die lage rente wordt jouw jouw aftrek wel een heel stuk lager en per saldo ga je inderdaad waarschijnlijk meer betalen.
Maar kijk eerst eens wat omzetten betekent bij jouw huidige verstrekker, omzetten zelf kost vaak maar een euro of €225. Is toch een stuk goedkoper dan overstappen.

Je krijgt drie maanden voordat de rentevaste periode afloopt bericht.
Martje2801 schreef:
01-10-2017 09:08
Dat wilde ik net zeggen. Bij mijn hypotheek (net gecheckt) scheelt het 0,55 procent. Dus met een openstaande hypotheek van ongeveer een ton scheelt dat toch bijna 50 euro in de maand...
Oh wauw, dat verschilt dan idd ook nog behoorlijk. Bij ING was 0,05 procent.
Omzetten is geen 225 euro. Die kosten liggen hoger omdat het oversluiten betekent wanneer je een andere hypotheekvorm wil, ook binnen eigen verstrekker. de kosten voor rentemiddeling of van variabele naar vaste rente liggen vaak wel tussen 225 en 300 euro.

Je kunt ook nog door je huidige verstrekker laten bekijken of salderen aantrekkelijk is om zo de loan to value naar beneden te halen (schuld-marktwaarde verhouding)
Sorry, ik vergeet inderdaad de advieskosten. Maar nog steeds een stuk goedkoper dan oversluiten.

Totaalplaatje is afhankelijk van het verschil in rente over de resterende hypotheekschuld. Volgens TO gaat ze nu een extra aflossing doen plus misschien nog omzetten spaar in andere vorm (inclusief aflossen spaarsaldo).
Als er nog maar weinig hypotheek overblijft is het niet per se lonend over te sluiten.
Omzetten brengt bijna dezelfde kosten met zich mee als oversluiten...
Bij bijvoorbeeld een ING is het €900 (omzetting als je al klant bent) t.o.v €2100 (indien je naar hun oversluit) . Dat zijn vrij gangbare prijzen. Vind ik best een verschil.
Houd je ook rekening met het effect van het eigenwoningforfait op je hypotheekrente aftrek?
Mia51 schreef:
01-10-2017 10:47
Toch?
zo hebben wij dit ook bedacht. kortere looptijd, maximaal aflossen (10% van de origineel hypotheekbedrag). Over 5 jaar blijft er dan niet zo veel hypotheek over, en zelfs al zal de rente dan naar 10% gaan, is dit nog steeds erg laag. Plus nu kunnen we over 5 jaar, wanneer deze rentevaste periode afloopt, weer een groot bedrag afbetalen. En dan is de hypotheek waarschijnlijk helemaal afbetaald. We betalen trouwens sinds de aankoop van het huis regelmatig af.

Ik hou niet van lange looptijden, jaren lang flexibele rente gehad. Maar die is nu veel duurder (2,0%) ten opzichte van 1-5 jaar vast zetten (1,31%). We hebben gekeken naar hoeveel we de afgelopen jaren betaald hebben aan rente en extra aflossing. Voor ons is 4 jaar nu het beste. Nu lage maandlasten, waardoor we extra kunnen sparen voor de aflossing en na 4 jaar is er nog maar een kleine restschuld over. Dan beslissen we of we dat in 1 keer afbetalen, het laten staan, of misschien duurder gaan wonen (dat denk ik niet)

Reken alle opties eens uit.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
taxatie voor aankoop nieuw huis kostte 350 en notaris 800 (maar bij nieuwe hypotheek zonder overgang van eigenaar zou het misschien nog wel goedkoper zijn?), hypotheekadvies voor nieuwe hypotheek was 2600, maar mogelijk dat jouw situatie hier ook anders in is. Lijkt me niet snel duurder.
Mia51 schreef:
01-10-2017 10:53
taxatiekosten 600 euro 425
hypotheekakte notaris 1000 euro 575 (eerste huis)
hypotheekadviseur 2000 euro 2995 (eerste hypotheek advies en afsluiten)
Wat ik terug krijg, moet nog komen, dus weet ik niet. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven