Zoon is homo

30-09-2017 22:17 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lang getwijfeld of ik dit topic zou openen, maar naar aanleiding van een andere topic heb ik toch de stap gezet. Ik wil hiermee niemand tegen de borst stoten.
Mijn tienerzoon heeft enkele maanden verteld dat hij homo is. Ik voelde mij gefaald als moeder, omdat ik het nooit heb zien aankomen. Ik heb mezelf altijd relatief ruimdenkend gevonden, maar toch heb ik het hier moeilijker mee dan ik wil toegeven. Waarmee ik precies moeite heb weet ik niet. Ik wil er zo niet over denken en ik probeer dan ook mijn best te doen. Ik heb hem gezegd dat het niets uitmaakt en dat ik niet minder van hem hou (wat ik wel meen), ik probeer naar hem te luisteren als hij er iets over verteld en de juiste vragen te stellen, ik probeer ook op andere manieren nog aandacht aan hem te geven, maar toch voel ik een soort afstand met hem. Bv seksuele voorlichting. Er zijn al heel vaak "gewone" vrienden blijven slapen en nu twijfel ik of ik de regels moet veranderen. Ik maak mij zorgen over de mogelijke risico's.
Ik heb hem eerlijk verteld dat ik tijd nodig had om aan het idee te wennen en ik heb hem dan ook gevraagd het nog even stil te houden. Hij heeft dit niet gedaan en heeft al enkele vrienden ingelicht. Ik vind het zo erg dat sommige mensen nu misschien minder over hem gaan denken. Ik vind het ook erg dat door zijn keuze van nu er andere dingen moeilijker/onmogelijk gaan worden (bv kinderen).
Ik vraag mij af hoe andere ouders met die twijfels omgaan.
vivamien schreef:
01-10-2017 10:55
Het gaat er toch ook niet om dat TO homofilie an sich afkeurt? Het is gewoon een feit dat veel homo’s te maken hebben met vooroordelen en daar maakt ze zich zorgen om. Een beetje hetzelfde, denk ik, als je zoon een brilletje moet en hoopt dat je hij er niet mee gepest zal worden. Of als je tiener-dochter een gothic wordt en je bang bent dat ze daardoor anders wordt beoordeeld.
Jawel, TO keurt homoseksualiteit (homofilie, really?) an sich af maar praat dat voor zichzelf en ons goed door te doen alsof ze vooroordelen en discriminatie afkeurt. Terwijl uit al haar posts blijkt dat ze zelf die vooroordelen heeft en zelf discrimineert.
Am Yisrael Chai!
vivamien schreef:
01-10-2017 10:55
Het gaat er toch ook niet om dat TO homofilie an sich afkeurt? Het is gewoon een feit dat veel homo’s te maken hebben met vooroordelen en daar maakt ze zich zorgen om. Een beetje hetzelfde, denk ik, als je zoon een brilletje moet en hoopt dat je hij er niet mee gepest zal worden. Of als je tiener-dochter een gothic wordt en je bang bent dat ze daardoor anders wordt beoordeeld.
Ik vind dit wel een ontzettende light versie van wat TO heeft gezegd hoor. Over die vooroordelen had ze het ook inderdaad, maar heb je de rest ook gelezen?
lautje87 schreef:
01-10-2017 10:57
En jij ziet jezelf als een ruimdenkend persoon? Want naar mijn mening is dit een behoorlijk bekrompen denkwijze. Your way or the highway
Echt, doe niet zo dom. Vinden dat alle mensen gelijk zijn en gelijk behandeld moeten worden en dat discriminatie op basis van ras, geaardheid of al die andere dingen die in artikel 1 van de grondwet staan afgekeurd moeten worden is niet bekrompen, dat is normaal.
Am Yisrael Chai!
Als TO had geschreven: "Mijn zoon heeft me verteld dat hij homoseksueel is. Nu maak ik mij veel zorgen of hij nu en in de toekomst niet veel te maken zal krijgen met vooroordelen, intolerantie en discriminatie" dan had ik dat van geheel andere orde gevonden dan bewoordingen als "ik heb gefaald als moeder" "ik moet mijn toekomstbeeld bijstellen" en "in dat milieu komen zoveel meer ziekten voor."

Zoon heeft zijn seksuele voorkeur kenbaar gemaakt. Het is nog niet eens zo dat het hier om een specifieke partner gaat die TO niet ziet zitten. Alsof iedere heteroseksuele relatie die iemand aangaat garant staat voor een jubelstemming en gouden toekomst. Dan kun je nog zo opgelucht zijn dat iemand de "vooroordelen van homoseksualiteit" bespaard zal blijven maar of een relatie goed slaagt hangt van zoveel meer factoren af.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 01-10-2017 11:02
0.49% gewijzigd
fashionvictim schreef:
01-10-2017 10:56
Ik negeer het niet, ik zeg toch juist op de man af dat ik het verwerpelijk, bekrompen, intolerant, discriminatoir en dom vind? Dat IS het namelijk ook.
Dat kan jij vinden. Maar zulke woorden roepen tegen iemand die vanwege opvoeding en achtergrond anders heeft geleerd heeft geen zin.
Veroorzaakt alleen woede en verdeeldheid.
Als je naar fouten zoekt, gebruik dan een spiegel en geen verrekijker
lautje87 schreef:
01-10-2017 11:01
Dat kan jij vinden. Maar zulke woorden roepen tegen iemand die vanwege opvoeding en achtergrond anders heeft geleerd heeft geen zin.
Ik zie het ook zo hoor. En ik denk ook dat de ene opvoeding/achtergrond nou eenmaal (helaas) meer intolerantie, dommigheid en discriminatie met zich meebrengt dan de andere opvoeding/achtergrond. Gewoon feitelijk gesteld op basis van wat mensen vinden. Of is het erg om dat te kunnen concluderen?
lautje87 schreef:
01-10-2017 11:01
Ik hoop vooral dat het schaamte veroorzaakt, want je bent natuurlijk ook echt een loser als je in 2017 nog zulke domme dingen over homo's denkt en zelfs hardop zegt.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
Jawel, TO keurt homoseksualiteit (homofilie, really?) an sich af maar praat dat voor zichzelf en ons goed door te doen alsof ze vooroordelen en discriminatie afkeurt. Terwijl uit al haar posts blijkt dat ze zelf die vooroordelen heeft en zelf discrimineert.

Precies. Daarnaast meldt ze tussen neus en lippen door ook nog even dat het 'te bediscussiëren valt' of homoseksualiteit een keuze is of niet (zonder dat ze dat verder durft toe te lichten). Iemand die zulke bizarre denkbeelden heeft staat zeker niet heel openminded tegenover mensen met een andere geaardheid.
Wat mij nog het meest stoort aan je OP is dat je het vervelend vindt dat je zoon aan een paar vrienden heeft verteld dat hij homo is. Zijn eigen vrienden. Heb je helemaal geen idee hoe het is als hij dat niet zou doen? Dan gaat het over meiden (en dat is met 17 denk ik best vaak) en dan moet hij maar een beetje lachen ofzo als ze vragen wie hij leuk vindt? Net doen of hij een dame in een sexy pakje heel spannend vindt? En dat bij zijn eigen vrienden, terwijl hij zelf heel goed weet dat hij het niet zo voelt. Hoe eenzaam is dat.

Kijk als het nou zou gaan over oma ofzo, nou ja ach... hangt van oma af. Maar hij moet toch ergens zichzelf kunnen zijn. Dat je hem dat als moeder niet gunt vind ik heel erg.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
QueenArachnia schreef:
01-10-2017 10:15
Wat mij stoort is dat het nu ineens veranderd wordt in "to moet even wennen omdat ze zich zorgen maakt over de problemen die haar zoon later zou kunnen ondervinden"

Ehm.. sorry maar daar ging het helemaal niet over. Het ging over de losse seksuele moraal in "dat milieu" en over dat hij het "voor zichzelf moet houden" omdat TO de confrontatie met de familie niet aan wil en "ik kan dit niet aanvaarden".
Dát zei TO.
dit dus
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Tr0tter schreef:
01-10-2017 11:05
Precies. Daarnaast meldt ze tussen neus en lippen door ook nog even dat het 'te bediscussiëren valt' of homoseksualiteit een keuze is of niet (zonder dat ze dat verder durft toe te lichten). Iemand die zulke bizarre denkbeelden heeft staat zeker niet heel openminded tegenover mensen met een andere geaardheid.
Ja, die opmerking vooral! Echt, wat een stupiditeit.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
Ik hoop vooral dat het schaamte veroorzaakt, want je bent natuurlijk ook echt een loser als je in 2017 nog zulke domme dingen over homo's denkt en zelfs hardop zegt.
Ik heb een goede vriend die Turks is. Hij is volledig opgegroeid met het idee dat homoseksualiteit verwerpelijk en walgelijk is. Raar en idioot in Nederland ? Ja. Maar hij is nu eenmaal zo opgegroeid.
Toen zat hij op een middag, onwetend, een zeer geanimeerd gesprek te voeren met mijn twee homo vrienden die beide in het leger zitten en behoorlijk mannelijk zijn. Hij was even uit het veld geslagen toen hij erachter kwam dat ze getrouwd waren.
Niet omdat hij boos was, maar omdat wat zijn ouders hem hadden geleerd, niet waar bleek te zijn. Hij schaamde zich voor die mening. Hij vond ze aardig, en ze werden zelfs hele goede vrienden.
Als zij hem meteen hadden afgewezen op zijn eerste denkwijze was hij blijven hangen.
Tr0tter schreef:
" jezelf niet zo vastleggen, maar zien wat er op je pad komt" (zie @Solomio)
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
lautje87 schreef:
01-10-2017 11:12
Raar en idioot in Nederland ? Ja. Maar hij is nu eenmaal zo opgegroeid.
Volgens mij zie ik hier vooral Nederlandse mensen de meest stupide dingen over homoseksualiteit zeggen, hoor. TO voorop, die dat dan goedpraat door te gaan wijzen naar allochtonen. Over hypocrisie gesproken, zeg.
Am Yisrael Chai!
tochwelvolwassendame schreef:
01-10-2017 10:31
*ik heb niet alle reacties gelezen*

Ben ik de enige die mama snapt?
Ik snap heel goed dat je, als je het niet verwacht ineens dat te horen krijgt en dan geen tijd hebt om er over na te denken.

Het is iets moeilijks als je het niet verwacht of in gedachte had.

Je zoon die jij in je toekomst beeld met een dame voor je zag is poef weg en dan komt er een (hoogstwaarschijnlijk) knappe man bij je zoon mischien geen kleinkinderen etc volgensmij ga je alles er bij halen zo ook of hij al die tijd dus sexueel contact had..

Ik vind dit heel normaal en ben juist blij dat er om goed advies gevraagt word

Ik zou gewoon je zoon lekker even laten vertel hem in iedergeval hoe trots je altijd op hem zal zijn en maak er niet een te groot ding van, het komt allemaal wel de acceptatie enz je zult hem eerst echt gelukkig moeten zien voor je het echt zult begrijpen, probeer de lieve moeder te zijn die je bent en praat zonder vooroordelen eens met hem, je bent niet zo maar iemand maar zijn moeder dus de reacties
“goh komt hij eindelijk uit de kast moet hij zijn bek houden van zijn moeder” vind ik nergens op slaan

Voor de een is het even schikken voor de ander harstikke normaal, wees blij dat de mama in kwestie hem tenminste accepteerd
oh ja wauw wat goed van mama dat ze hem tenminste accepteert....
Newsflash: er valt niks te accepteren, dit is wat het is en zoon blijft zoon of hij nou op mannen of op vrouwen valt
lautje87 schreef:
01-10-2017 11:12
Ik heb een goede vriend die Turks is. Hij is volledig opgegroeid met het idee dat homoseksualiteit verwerpelijk en walgelijk is. Raar en idioot in Nederland ? Ja. Maar hij is nu eenmaal zo opgegroeid.
Toen zat hij op een middag, onwetend, een zeer geanimeerd gesprek te voeren met mijn twee homo vrienden die beide in het leger zitten en behoorlijk mannelijk zijn. Hij was even uit het veld geslagen toen hij erachter kwam dat ze getrouwd waren.
Niet omdat hij boos was, maar omdat wat zijn ouders hem hadden geleerd, niet waar bleek te zijn. Hij schaamde zich voor die mening. Hij vond ze aardig, en ze werden zelfs hele goede vrienden.
Als zij hem meteen hadden afgewezen op zijn eerste denkwijze was hij blijven hangen.
Ik begrijp je punt niet zo goed. Mooi verhaal hoor, maar wat heeft dat te maken met die groep "zogenaamd open minded mensen" waar jij het steeds over hebt?
Nou, ik snap TO wel.

Als je van de een op de andere dag hoort dat je zoon op mannen valt is dat even wennen.

Van de mensen die ik ken die lesbisch zijn of homo heb ik het altijd al geweten.

Behalve iemand die beweert ineens lesbisch te zijn .En ja, bij diegene was het een complete verassing.
(dat is alleen een heel ander verhaal, zit een ontzettend lang verhaal aan vast en niemand geloofd dat diegene echt verliefd is, behalve degene die haar jammer genoeg compleet in haar macht heeft en misbruik van alles en haar maakt.Dit had een hetero ook kunnen overkomen dus heeft verder ook niks met geaardheid te maken)

Maar een vriendin haar dochter is lesbisch en toen dochter het vertelde zei mijn vriendin gelijk tegen haar dat ze het allang wist.

Ergens las ik iets over een psycholoog :rofl: Doe normaal zeg!

Kans op hiv/ aids en andere bepaalde soa's is wel iets groter bij homo's. Dat is een feit.
Maar daar bestaan weer condooms voor ;)
Zelf ken ik ook 2 homoseksuelen die hiv hebben.
simbalabimba schreef:
01-10-2017 11:14
" jezelf niet zo vastleggen, maar zien wat er op je pad komt" (zie @Solomio)

Jij denkt echt dat TO dat zo bedoelde? Wat naïef.
Flower2017 schreef:
01-10-2017 11:17
Nou, ik snap TO wel.

Als je van de een op de andere dag hoort dat je zoon op mannen valt is dat even wennen.

Van de mensen die ik ken die lesbisch zijn of homo heb ik het altijd al geweten.

Behalve iemand die beweert ineens lesbisch te zijn .En ja, bij diegene was het een complete verassing.
(dat is alleen een heel ander verhaal, zit een ontzettend lang verhaal aan vast en niemand geloofd dat diegene echt verliefd is, behalve degene die haar jammer genoeg compleet in haar macht heeft en misbruik van alles en haar maakt.Dit had een hetero ook kunnen overkomen dus heeft verder ook niks met geaardheid te maken)

Maar een vriendin haar dochter is lesbisch en toen dochter het vertelde zei mijn vriendin gelijk tegen haar dat ze het allang wist.

Ergens las ik iets over een psycholoog :rofl: Doe normaal zeg!

Kans op hiv/ aids en andere bepaalde soa's is wel iets groter bij homo's. Dat is een feit.
Maar daar bestaan weer condooms voor ;)
Zelf ken ik ook 2 homoseksuelen die hiv hebben.
Waarom? Kijk je ook raar op wanneer je zoon zegt "Mam ik moet je wat vertellen, ik val op vrouwen"? Waarom is anno 2017 op hetzelfde geslacht vallen eigenlijk nog iets dat verteld moet worden, alsof het iets geks of een uitzondering is? Of minder dan hetero zijn?
QueenArachnia schreef:
01-10-2017 11:17
Ik begrijp je punt niet zo goed. Mooi verhaal hoor, maar wat heeft dat te maken met die groep "zogenaamd open minded mensen" waar jij het steeds over hebt?
Dankje. Laatste twee pagina's staat genoeg materiaal lijkt mij
lautje87 schreef:
01-10-2017 10:53
Misschien voor jou. Maar voor heel veel mensen is dit wel een lastig onderwerp en moeten hun seksualiteit nog steeds verzwijgen naar familie en vrienden. Dat kan jij wel willen negeren, maar dat vind ik behoorlijk naïef.
maar het is toch in- en intriest dat dit in deze tijd nog steeds een issue is?
lautje87 schreef:
01-10-2017 11:22
Dankje. Laatste twee pagina's staat genoeg materiaal lijkt mij
Nee.
Timetraveler schreef:
01-10-2017 11:21
Waarom? Kijk je ook raar op wanneer je zoon zegt "Mam ik moet je wat vertellen, ik val op vrouwen"? Waarom is anno 2017 op hetzelfde geslacht vallen eigenlijk nog iets dat verteld moet worden, alsof het iets geks of een uitzondering is? Of minder dan hetero zijn?
Dat dus. Er is echt geen enkel logisch argument te bedenken waarmee homofobie ineens begrijpelijk is.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
Sorry hoor, homoseksualiteit. Je hebt gelijk. Homofilie typt alleen wat sneller.
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat TO volgens mij wel haar best doet om er mee om te gaan. En misschien heeft ze inderdaad zelf wel wat vooroordelen (al vat ik de term “discriminatie” hier weer helemaal niet), maar dat kan te maken hebben met opvoeding en omgeving. Daar doe je niks aan. Feit is, dat ze er wil zijn voor haar zoon, wat tijd nodig heeft en zich zorgen maakt.
Zou zelf niet gereageerd hebben als TO, maar kan me wel voorstellen dat het gebeurd zo.
Anders zouden homoseksuelen zich wel op hun gemak voelen om uit de kast te komen. Of bestaat de term niet eens.

In de situatie van TO heeft ze misschien wat tijd nodig om te wennen aan het idee. Jammer voor zoonlief, want zoiets delen met je familie is ontzettend cruciaal. Dit is zo'n sleutelmoment waar je kan laten zien dat je onvoorwaardelijk van je zoon houd. Door hem te laten zwijgen laten je zien dat je hem niet volledig accepteerd.

TO soms gaat het niet om wat jij voelt, maar wat je zoon doorgaat. Jammer voor hem dat je niet wat meer empathie op kon brengen maar soms gaat het zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven