Zoon is homo
zaterdag 30 september 2017 om 22:17
Ik heb lang getwijfeld of ik dit topic zou openen, maar naar aanleiding van een andere topic heb ik toch de stap gezet. Ik wil hiermee niemand tegen de borst stoten.
Mijn tienerzoon heeft enkele maanden verteld dat hij homo is. Ik voelde mij gefaald als moeder, omdat ik het nooit heb zien aankomen. Ik heb mezelf altijd relatief ruimdenkend gevonden, maar toch heb ik het hier moeilijker mee dan ik wil toegeven. Waarmee ik precies moeite heb weet ik niet. Ik wil er zo niet over denken en ik probeer dan ook mijn best te doen. Ik heb hem gezegd dat het niets uitmaakt en dat ik niet minder van hem hou (wat ik wel meen), ik probeer naar hem te luisteren als hij er iets over verteld en de juiste vragen te stellen, ik probeer ook op andere manieren nog aandacht aan hem te geven, maar toch voel ik een soort afstand met hem. Bv seksuele voorlichting. Er zijn al heel vaak "gewone" vrienden blijven slapen en nu twijfel ik of ik de regels moet veranderen. Ik maak mij zorgen over de mogelijke risico's.
Ik heb hem eerlijk verteld dat ik tijd nodig had om aan het idee te wennen en ik heb hem dan ook gevraagd het nog even stil te houden. Hij heeft dit niet gedaan en heeft al enkele vrienden ingelicht. Ik vind het zo erg dat sommige mensen nu misschien minder over hem gaan denken. Ik vind het ook erg dat door zijn keuze van nu er andere dingen moeilijker/onmogelijk gaan worden (bv kinderen).
Ik vraag mij af hoe andere ouders met die twijfels omgaan.
Mijn tienerzoon heeft enkele maanden verteld dat hij homo is. Ik voelde mij gefaald als moeder, omdat ik het nooit heb zien aankomen. Ik heb mezelf altijd relatief ruimdenkend gevonden, maar toch heb ik het hier moeilijker mee dan ik wil toegeven. Waarmee ik precies moeite heb weet ik niet. Ik wil er zo niet over denken en ik probeer dan ook mijn best te doen. Ik heb hem gezegd dat het niets uitmaakt en dat ik niet minder van hem hou (wat ik wel meen), ik probeer naar hem te luisteren als hij er iets over verteld en de juiste vragen te stellen, ik probeer ook op andere manieren nog aandacht aan hem te geven, maar toch voel ik een soort afstand met hem. Bv seksuele voorlichting. Er zijn al heel vaak "gewone" vrienden blijven slapen en nu twijfel ik of ik de regels moet veranderen. Ik maak mij zorgen over de mogelijke risico's.
Ik heb hem eerlijk verteld dat ik tijd nodig had om aan het idee te wennen en ik heb hem dan ook gevraagd het nog even stil te houden. Hij heeft dit niet gedaan en heeft al enkele vrienden ingelicht. Ik vind het zo erg dat sommige mensen nu misschien minder over hem gaan denken. Ik vind het ook erg dat door zijn keuze van nu er andere dingen moeilijker/onmogelijk gaan worden (bv kinderen).
Ik vraag mij af hoe andere ouders met die twijfels omgaan.
zondag 1 oktober 2017 om 10:34
zondag 1 oktober 2017 om 10:35
Ja hoor, als dat het enige was dat TO geschreven had, dan had ik haar begrepen. Na de ándere dingen die ze zegt.. not so much.tochwelvolwassendame schreef: ↑01-10-2017 10:31*ik heb niet alle reacties gelezen*
Ben ik de enige die mama snapt?
Ik snap heel goed dat je, als je het niet verwacht ineens dat te horen krijgt en dan geen tijd hebt om er over na te denken.
Het is iets moeilijks als je het niet verwacht of in gedachte had.
Je zoon die jij in je toekomst beeld met een dame voor je zag is poef weg en dan komt er een (hoogstwaarschijnlijk) knappe man bij je zoon mischien geen kleinkinderen etc volgensmij ga je alles er bij halen zo ook of hij al die tijd dus sexueel contact had..
Ik vind dit heel normaal en ben juist blij dat er om goed advies gevraagt word
Ik zou gewoon je zoon lekker even laten vertel hem in iedergeval hoe trots je altijd op hem zal zijn en maak er niet een te groot ding van, het komt allemaal wel de acceptatie enz je zult hem eerst echt gelukkig moeten zien voor je het echt zult begrijpen, probeer de lieve moeder te zijn die je bent en praat zonder vooroordelen eens met hem, je bent niet zo maar iemand maar zijn moeder dus de reacties
“goh komt hij eindelijk uit de kast moet hij zijn bek houden van zijn moeder” vind ik nergens op slaan
Voor de een is het even schikken voor de ander harstikke normaal, wees blij dat de mama in kwestie hem tenminste accepteerd
zondag 1 oktober 2017 om 10:36
Ja ik erger mij juist wezenloos aan dat zogenaamde open minded , O zo ruimdenkende trend van nu. Dat zijn vaak de ergste. De meelopers van toen het nog niet normaal was om homo te zijn zijn nu allemaal aan het schelden op de wat minder ruimdenkende mensen. Ik heb 10 keer meer respect voor mensen die durven toe te geven (op Een vriendelijke manier) dat ze even moeten slikken en dat iets buiten de comfort zone valt. Prima, iig staan zij open voor meer. Ruimdenkend naar beide denkwijzen dus
Als je naar fouten zoekt, gebruik dan een spiegel en geen verrekijker
zondag 1 oktober 2017 om 10:37
Mijn tenen stonden al krom, maar nu nog veel krommer.tochwelvolwassendame schreef: ↑01-10-2017 10:31*ik heb niet alle reacties gelezen*
Ben ik de enige die mama snapt?
Ik snap heel goed dat je, als je het niet verwacht ineens dat te horen krijgt en dan geen tijd hebt om er over na te denken.
Het is iets moeilijks als je het niet verwacht of in gedachte had.
Je zoon die jij in je toekomst beeld met een dame voor je zag is poef weg en dan komt er een (hoogstwaarschijnlijk) knappe man bij je zoon mischien geen kleinkinderen etc volgensmij ga je alles er bij halen zo ook of hij al die tijd dus sexueel contact had..
Ik vind dit heel normaal en ben juist blij dat er om goed advies gevraagt word
Ik zou gewoon je zoon lekker even laten vertel hem in iedergeval hoe trots je altijd op hem zal zijn en maak er niet een te groot ding van, het komt allemaal wel de acceptatie enz je zult hem eerst echt gelukkig moeten zien voor je het echt zult begrijpen, probeer de lieve moeder te zijn die je bent en praat zonder vooroordelen eens met hem, je bent niet zo maar iemand maar zijn moeder dus de reacties
“goh komt hij eindelijk uit de kast moet hij zijn bek houden van zijn moeder” vind ik nergens op slaan
Voor de een is het even schikken voor de ander harstikke normaal, wees blij dat de mama in kwestie hem tenminste accepteerd
Je adviseert TO zonder vooroordelen naar haar zoon te kijken maar propt zelf meteen maar een paar vooroordelen in je post.
Plus het woord 'mama' als je het over TO hebt. Brrrrrrr.
solomio wijzigde dit bericht op 01-10-2017 10:38
1.89% gewijzigd
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 1 oktober 2017 om 10:37
Annelleke schreef: ↑01-10-2017 09:31Is her misschien een idee om je te verdiepen in je zoon in plaats van in onpersoonlijke feitjes? Vraag hem hoe hij zich voelt, of hij bang is voor homohaat, of hij het moeilijk vond om het te vertellen, en waarom dan? Hoe reageerden zijn vrienden? Wat vindt hij tot nu toe van de reacties? Is er iets dat je kunt doen om hem te steunen? Hoe ziet hij het? Hoe beleeft hij het?
Je kunt wel statistieken opzoeken, maar die zullen je niks over je zoon leren. Je leert hem begrijpen door met hem in gesprek te gaan, je leert hem accepteren door met hem bezig te zijn en te zien dat hij jouw zoon is. Ga je niet inlezen, ga in gesprek.
Zoals ik in de OP Heb geschreven, hebben we al verschillende gesprekken gehad. Deze vragen zijn allemaal aan bod gekomen (of toch variaties hierop).
zondag 1 oktober 2017 om 10:42
Goh, ik geef voorbeelden en vertel het los te laten in de gesprekken snap je?
En ja het is een mama, ik vind jou nog al brrrr
Rozen zijn rood viooltjes zijn blauw ik ben gek op mezelf maar ook wel eem beetje op jou
zondag 1 oktober 2017 om 10:42
Ik vraag mij trouwens af wat deze ruimdenkende groep zegt als bijvoorbeeld een moslima aangeeft dat ze vanwege haar geloof moeite heeft met open staan voor homoseksualiteit.
Maar het wel wil proberen, mits zij de tijd krijgt. Dan gaan alle wij-zijn-ruimdenkend snobs alarmen af, want welke ruimdenkende troef moet je nu inzetten? Geloof of seksualiteit.
Respect voor iedereen zou mooi zijn, maar blijkbaar is viva daar nog niet klaar voor
Maar het wel wil proberen, mits zij de tijd krijgt. Dan gaan alle wij-zijn-ruimdenkend snobs alarmen af, want welke ruimdenkende troef moet je nu inzetten? Geloof of seksualiteit.
Respect voor iedereen zou mooi zijn, maar blijkbaar is viva daar nog niet klaar voor
zondag 1 oktober 2017 om 10:43
Nee, ze is geen mama, ze is een moeder. Mama is een aanspreekvorm.tochwelvolwassendame schreef: ↑01-10-2017 10:42Goh, ik geef voorbeelden en vertel het los te laten in de gesprekken snap je?
En ja het is een mama, ik vind jou nog al brrrr
En ja, ik ben ook brrrrrrr, daar ben ik trots op.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
zondag 1 oktober 2017 om 10:44
Huh? Wat valt er nu open minded te zijn aan homoseksualiteit? De een valt op blond, de ander op donker, de een valt op vrouwen, de ander op mannen. Echt totaal oninteressant verder en niet eens de moeite waard om iets van te vinden. Je vindt toch ook niks van het feit dat iemand hetero is? Ja, hooguit dat degene op wie hij/zij valt stom, of onaardig, of lelijk, of juist heel leuk of mooi is, maar dát hij/zij op iemand valt is toch gewoon een gegeven?
Am Yisrael Chai!
zondag 1 oktober 2017 om 10:44
Over wie heb je het nou lautje? Ik ken die mensen helemaal niet waar jij het over hebt.lautje87 schreef: ↑01-10-2017 10:42Ik vraag mij trouwens af wat deze ruimdenkende groep zegt als bijvoorbeeld een moslima aangeeft dat ze vanwege haar geloof moeite heeft met open staan voor homoseksualiteit.
zondag 1 oktober 2017 om 10:45
Nee, ze is moeder. Mama is het woord waarmee je als klein kind je eigen moeder aanspreekt.
zondag 1 oktober 2017 om 10:46
Homoseksualiteit afkeuren vanwege religie is net zo dom als vanwege bekrompenheid. Om maar met Lady Gaga te spreken: God makes no mistakes.lautje87 schreef: ↑01-10-2017 10:42Ik vraag mij trouwens af wat deze ruimdenkende groep zegt als bijvoorbeeld een moslima aangeeft dat ze vanwege haar geloof moeite heeft met open staan voor homoseksualiteit.
Am Yisrael Chai!
zondag 1 oktober 2017 om 10:48
Schaam je jezelf niet? Zit daar niet veel meer je probleem, dat je erachter bent gekomen dat je intolerant en homofoob blijkt en dat je dat niet kunt accepteren van jezelf omdat dat niet strookt met je zelfbeeld?
Am Yisrael Chai!
zondag 1 oktober 2017 om 10:48
De mensen die niet op een rustige manier proberen om te gaan met een mening die iemand op dit forum geeft. Maar meteen gaan steigeren als een maniakaal paard.QueenArachnia schreef: ↑01-10-2017 10:44Over wie heb je het nou lautje? Ik ken die mensen helemaal niet waar jij het over hebt.
zondag 1 oktober 2017 om 10:50
zondag 1 oktober 2017 om 10:51
zondag 1 oktober 2017 om 10:51
Hoe kan dat?fashionvictim schreef: ↑01-10-2017 10:34Wat een domme vooroordelen lees ik toch ook in diverse posts, zeg.
Een ding is zeker: de maatschappij wordt met elk jaar truttiger, bekrompener, intoleranter en dommer. Dat we in 2017 nog moeten discussiëren over geaardheid of ras, zeg. Wat een armoe.
We geven toch het goede voorbeeld?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
zondag 1 oktober 2017 om 10:52
Eens want persoonlijk ben ik geheel niet pro geloof. Sterker nog, ik ga die discussies niet aan want het heeft geen zin. Iedereen heeft recht op zijn mening, ook al is die in mijn ogen of die van iemand anders compleet idioot. Je kunt hoogstens proberen iemand op een positieve manier iets duidelijk te makenfashionvictim schreef: ↑01-10-2017 10:46Homoseksualiteit afkeuren vanwege religie is net zo dom als vanwege bekrompenheid. Om maar met Lady Gaga te spreken: God makes no mistakes.
zondag 1 oktober 2017 om 10:53
Misschien voor jou. Maar voor heel veel mensen is dit wel een lastig onderwerp en moeten hun seksualiteit nog steeds verzwijgen naar familie en vrienden. Dat kan jij wel willen negeren, maar dat vind ik behoorlijk naïef.fashionvictim schreef: ↑01-10-2017 10:44Huh? Wat valt er nu open minded te zijn aan homoseksualiteit? De een valt op blond, de ander op donker, de een valt op vrouwen, de ander op mannen. Echt totaal oninteressant verder en niet eens de moeite waard om iets van te vinden. Je vindt toch ook niks van het feit dat iemand hetero is? Ja, hooguit dat degene op wie hij/zij valt stom, of onaardig, of lelijk, of juist heel leuk of mooi is, maar dát hij/zij op iemand valt is toch gewoon een gegeven?
zondag 1 oktober 2017 om 10:54
Waarom zou je in godsnaam op een positieve manier duidelijk moeten maken dat iemand verwerpelijke ideeën heeft? Keihard afkeuren is veel effectiever dan met de mantel der liefde bedekken.lautje87 schreef: ↑01-10-2017 10:52Eens want persoonlijk ben ik geheel niet pro geloof. Sterker nog, ik ga die discussies niet aan want het heeft geen zin. Iedereen heeft recht op zijn mening, ook al is die in mijn ogen of die van iemand anders compleet idioot. Je kunt hoogstens proberen iemand op een positieve manier iets duidelijk te maken
Am Yisrael Chai!
zondag 1 oktober 2017 om 10:55
Ben niet zo van het namen noemen. Beetje kinderachtig , niet ?
zondag 1 oktober 2017 om 10:55
Het gaat er toch ook niet om dat TO homofilie an sich afkeurt? Het is gewoon een feit dat veel homo’s te maken hebben met vooroordelen en daar maakt ze zich zorgen om. Een beetje hetzelfde, denk ik, als je zoon een brilletje moet en hoopt dat je hij er niet mee gepest zal worden. Of als je tiener-dochter een gothic wordt en je bang bent dat ze daardoor anders wordt beoordeeld.fashionvictim schreef: ↑01-10-2017 10:44Huh? Wat valt er nu open minded te zijn aan homoseksualiteit? De een valt op blond, de ander op donker, de een valt op vrouwen, de ander op mannen. Echt totaal oninteressant verder en niet eens de moeite waard om iets van te vinden. Je vindt toch ook niks van het feit dat iemand hetero is? Ja, hooguit dat degene op wie hij/zij valt stom, of onaardig, of lelijk, of juist heel leuk of mooi is, maar dát hij/zij op iemand valt is toch gewoon een gegeven?
zondag 1 oktober 2017 om 10:56
Ik negeer het niet, ik zeg toch juist op de man af dat ik het verwerpelijk, bekrompen, intolerant, discriminatoir en dom vind? Dat IS het namelijk ook.
Am Yisrael Chai!
zondag 1 oktober 2017 om 10:57
En jij ziet jezelf als een ruimdenkend persoon? Want naar mijn mening is dit een behoorlijk bekrompen denkwijze. Your way or the highwayfashionvictim schreef: ↑01-10-2017 10:54Waarom zou je in godsnaam op een positieve manier duidelijk moeten maken dat iemand verwerpelijke ideeën heeft? Keihard afkeuren is veel effectiever dan met de mantel der liefde bedekken.