Mijn koppige dochter....

17-02-2009 08:10 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 2 heeft een half jaar een sonde gehad omdat ze weigerde te drinken. Precies een jaar geleden is ze uitgedroogd in het ziekenhuis opgenomen. Na een half jaar dronk ze net genoeg om de sonde er uit te laten en het is een tijd heel erg goed gegaan. Maar de afgelopen week is het weer dramatisch...ze is wat ziek geweest, niet heel erg schokkend, gewoon wat verkouden en koortsig. We wisten dat ze een terugval zou kunnen krijgen, maar ze is inmiddels weer beter en weigert nog steeds te drinken. En van het eten wat ze doet zou een musje nog van z'n graatje gaan. De afgelopen dagen is het gelukt om haar net voldoende te laten drinken om niet uit te drogen, maar het drinken roept zoveel weerzin bij haar op, ik ben er de hele dag mee bezig. En dat is niet goed, dat weet ik, want daardoor wordt ze alleen maar halstarriger.

Ik heb dus besloten om haar maar te laten. Kijken wat ze doet als ik niet meer aandring om te drinken of mezelf in allerlei bochten wring om iets leuks van het drinken te maken. Er staat altijd een beker drinken klaar, als ze wil kan ze die pakken. Ze plast nu al nauwelijks dus als ze vandaag niets drinkt, moet morgen, uiterlijk overmorgen, de sonde er weer in....

Ik baal er zo verschrikkelijk van. Het gedoe met de sonde, de sonde inbrengen is verschrikkelijk(we moeten het zelf doen). Dochter is vreselijk sterk en gaat helemaal over de rooie van dat ding. De slang in haar neus, de pleisters op haar gezicht.

En dat bij een volkomen gezond kind, er is nooit een reden gevonden voor haar weigeren behalve extreme koppigheid en een blijkbaar bijna afwezige dorstprikkel.

Morgen de kinderarts maar bellen, dan kan hij voor het weekend nog een voedingspomp regelen.

Ik weet het, er zijn kinderen veel slechter aan toe, kijk naar het zoontje van Arc. Mijn kind is verder gezond en ik heb verder weinig reden tot klagen. Maar ik wilde het toch even van me afschrijven terwijl ik toekijk hoe mijn dochter zichzelf aan het uitdrogen is. De tut
Jee Luna, wat ellendig. Kan me voorstellen hoe superfrustrerend dat moet zijn. Heb (gelukkig) zelf geen ervaring met dit probleem, dus kan je alleen sterkte wensen.

Is ze nog niet oud genoeg om het met 'onderhandelen' te proberen: je mag kiezen - of je drinkt zelf deze beker leeg, of je moet dat stomme ding weer in je neus. Bij mijn zoon werkt die benadering inmiddels heel goed maar die is wel iets ouder.

Hoe dan ook: sterkte en kom hier maar lekker stoom afblazen.
mahna mahna tuduuuudududu
klinkt wel alsof ze het er om doet, dus idd dat het zou werken wanneer je niets meer aandringt/opdringt/stimuleert. kinderen zijn vaak slimmer dan wij denken, en misschien uit zich dit in koppigheid. wel vervelend dat je, om dit uit te proberen, de kans loopt weer op sonde over te moeten gaan...

kan me wel voorstellen dat het voor een kind niet goed is dat er al zólang en zo vaak aandacht is geweeest voor drinken (en eten). kan een aversie oproepen. dus ik zou proberen vol te houden wat je nu doet, echt helemaal niks proberen.. echt gewoon zo normaal mogelijk te doen.

heeeel veel succes en sterkte in ieder geval.
quote:luna1 schreef op 17 februari 2009 @ 12:16:

[...]

Ja, die heeft ze zeker en ze staan altijd op scherp Er is niet altijd spanning, met het eten doen we helemaal niet moeilijk, zonder of met heel weinig eten kun je het best een tijdje uithouden. Maar zonder vocht niet. En af en toe schieten we even uit onze rol en dringen we aan.

Daarom is het enige wat nu nog zou kunnen werken om die antennetjes niet meer te prikkelen en af te wachten, of ze zelf gaat drinken, met het risico dat ze uitdroogt.

Knap hoor, om proberen af te wachten! Ik kan me voorstellen dat je het liefst haar zou willen dwingen om te drinken.... maar ja.

Ik hoop dat het gaat lukken!!
En een psychologisch spelletje?

Een mooie beker pakken met iets erop wat zij leuk vindt en dan zeggen dat het jouw drinken is en dat zij er niet aan mag komen?

(zo krijg ik die van mij in slechtere periodes (lees peuterpubertijd) nog weleens aan het eten.....

Je zult alles al wel geprobeerd hebben hoor, probeer met je mee te denken....het lijkt me zo frusterend....
Feesie, we hebben het gezegd van de sonde. "Dan moet de slang weer in je neus" "Ja!" zegt ze dan vrolijk en wijst naar haar neus en haar wang, waar de pleister dan op zit. Ze heeft de sonde ook niet als iets vervelends ervaren. Ze zat er nooit aan en ze had er ook geen last van. Alleen de pleister verschonen en de sonde vervangen was vreselijk, dan ging ze door het lint.

De psychologische spelletjes doen het een paar slokken goed. Daarna heeft ze al door wat de bedoeling is

Zo hebben we gisteren een hele tijd op de computer Teletubbiesspelletjes gedaan. Elke keer als zij een slok nam, ging het spelletje verder. Als ze niet dronk, hield het spelletje op. Ze dronk keurig, dacht ik. Totdat die beker toch wel heel verdacht vol bleef. Ze deed alsof ze slokjes nam, met slikken en al....
ongelovelijk wat een gehaaide / slimme tante. Als het niet zo ernstig zou zijn en zo ontzettend frustrerend vind ik dat voorbeeld van net alsof drinken van je dochter echt heel slim bedacht.
Ja, als het niet zo erg was zou je er dubbel om liggen(dat deed ik inwendig ook wel, tegelijkertijd vloekend...) Ik vraag me regelmatig af wat er van dit kind gaat worden, ik ben heel benieuwd.
nou inderdaad, maak je borst maar nat als zij 13 is. Of misschien verbaast ze je dan wel heel erg. Ergens vind ik het prachtig zulke sterke karakters, maar het is ook om helemaal gek van te worden.
Nou dan nog 1 hele gemene... Je zegt nm dat ze een sonde niet erg vindt, maar het inbrengen wel...

Als je haar nou uitlegt dat wanneer ze niet drinkt ze geen permanente sonde krijgt maar dat je hem iedere dag opnieuw inbrengt en nadat ze genoeg binnen heeft hem weer uithaalt? Zal dat haar afschrikken?

Een pittige dame in ieder geval.
Ai, die is wel erg gemeen :-)

Maar ik denk niet dat ik haar dat kan uitleggen, of ze het verband goed snapt. Bovendien is het de bedoeling dat ze drinken associeert met iets prettigs, niet met pijn, ongemak of dreiging.
Tot nu toe nog niets gedronken en ook nog niet geplast. Gaat goed zo.
xx
Oh ja, haar hele poppen en knuffelverzameling drinkt uit de beker. Vindt ze heel gezellig, maar ze gaat er niet van drinken

Maar ik vind het heel fijn dat jullie met me meedenken en meeleven hoor, echt waar.
xx
Ze heeft 3 broers(9, 6 en 4 jaar) dus ze ziet regelmatig andere kinderen drinken.

Pittig is een understatement. Ze loopt letterlijk en figuurlijk over haar broers heen
xx
Dank je.

Inmiddels een paar slokjes gedronken, nog niet geplast.
Luna1, er schoot mij net iets te binnen.

Lust je dochter het drinken wel? Dochterlief hier drinkt alleen maar water en bij de gratie 2 bekers melk. Ranja, yoghi en al het andere drinken laat ze staan.
Ja hoor, dit drinken drinkt ze al maanden probleemloos. En als ze het niet lust zegt ze het wel, haar woordenschat is groot genoeg om te zeggen dat ze iets niet lekker vind. Ik bied haar regelmatig wat anders aan en over het algemeen vind ze het allemaal wel lekker.

Ze gaat zo naar bed. Hopelijk drinkt ze nog wat. Nog niet geplast.
Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien ben ik mosterd.

Als er bij mij op het werk kindjes slecht drinken, bieden we waterijs aan en ook gepureerd fruit met een halve beker water erdoorheen gemengd.

Wel zo klaargemaakt dat de kindjes dat niet zien natuurlijk

Dit wil nog wel eens lukken...

Heel veel succes met z'on pittige tante, hopelijk komt het niet zover dat ze uitdroogd.
quote:Amy27 schreef op 17 februari 2009 @ 13:43:

Nou dan nog 1 hele gemene... Je zegt nm dat ze een sonde niet erg vindt, maar het inbrengen wel...

Als je haar nou uitlegt dat wanneer ze niet drinkt ze geen permanente sonde krijgt maar dat je hem iedere dag opnieuw inbrengt en nadat ze genoeg binnen heeft hem weer uithaalt? Zal dat haar afschrikken?

Een pittige dame in ieder geval.

Nee het is ook niet de bedoeling dat ze drinken als onprettig gaat ervaren maar je schrijft dat ze de sonde niet erg vindt, dat ze vrolijk naar de plek van haar wang wijst.

Sonde elke dag in en uit erg onprettig.

Drinken betekent geen sonde elke dag en en uit en dus wel prettig?

Maar goed misschien is ze daar nog iets te jong voor.

Ik hoop dat je de perfecte tip zult vinden/krijgen veel succes!!
Ik kan me jouw dochter nog wel herinneren uit een ander topic, een tijdje terug, klopt dat? Fijn dat het beter is gegaan en dat de sonde eruit is... jammer dat het nu weer zo slecht gaat .

Hier ook een pittige tante van 13 maanden die niet zo van drinken houdt. Maar niet zo ernstig als jouw dochter gelukkig, op een goede dag krijgt ze zo'n 400ml binnen, vandaag was een minder goede dag (maar ook erg verkouden) en dan drinkt ze zo'n 200ml. Hoeveelheden waar jij waarschijnlijk erg blij mee zou zijn! En ze krijgt elke avond nog een borstvoeding, wat niet veel meer is volgens mij. Maar ik heb misschien wel wat tips. Mijn dochter vindt het geweldig om uit mijn waterflesje te drinken. Eerst ik een paar slokjes, dan zij. En ze krijgt elke dag druiven, daar zit veel vocht in en ze vindt het heerlijk. En elke avond een flinke bak yoghurt/kwark, ook weer wat vocht. En ik denk dat je al het soort drinken (chocomel bv.) al hebt geprobeerd? Lastig hoor, de tips die we hier geven heb je waarschijnlijk allemaal allang een keer geprobeerd....

Succes!
Ik weet dat je vooral van je af wilt schrijven, maar hier toch nog een idee.

soms denken ouders dat ze ontspannen zijn en geen druk opleggen, maar toch is het voor het kind heel voelbaar. (ingewikkeld onbewust proces)

daarom is ouderbegeleiding heel goed. het kan namelijk zo zijn dat het echt niet om het eten en drinken gaat maar om de strijd. het drinken is dus alleen een symptoom maar niet het probleem.

met ouder begeleiding wordt jij als ouder geholpen om dit anders/beter aan te pakken.

je kan hiervoor bij je huisarts een doorverwijs brief voor krijgen!
SnoopySnoopy, klopt, dat was ik. De druiven etc. krijgt ze al, inclusief twee keer per dag een toetje(ze krijgt laxeermiddelen en die krijg ik er zo niet in dus verstop ze in een toetje). Ik zal mijn waterflesje weer eens te voorschijn halen. Heb het al eerder geprobeerd, maar misschien vindt ze het nu wel leuk.

Xasi, ouderbegeleiding hebben we gehad via het eetteam en het medisch kinderdagverblijf. Weliswaar van zoon, want een van onze zoons had een behoorlijk eetprobleem en is onder behandeling geweest van hetzelfde eetteam als dochter nu. Dat viel te verklaren door zijn autistische stoornis. Bij dochter hebben ze het even aangekeken en toen gemeld dat we het prima deden, ze konden ons niet verder helpen, zoals we het deden was het goed.

Een nieuwe dag. Ik kijk nog even hoe ze het doet en dan bel ik tijdens dochters' middagslaapje de kinderarts.
xx

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven