Wie al verwarming aan?

09-09-2017 21:30 728 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja ja, het is weer tijd voor het jaarlijkse verwarmingtopic. :-)

Hier is ie vandaag voor het eerst aan.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Tr0tter schreef:
04-10-2017 16:27
Mij ook hoor! Ik vind het gewoon zonde om de hele kamer of zelfs het hele huis warm te stoken als ik ook even een vestje kan aandoen.
Kijk dat is een denkfout die veel mensen maken stoken met een 30 kw ketel en hebben slechts een paar radiatoren open die ze gebruiken. Fout zo kan ketel zijn warmte niet kwijt en zo warm je het warme water weer op wat de ketel niet kwijt kon. Duur stoken dus.
slobberbone schreef:
04-10-2017 17:18
Kijk dat is een denkfout die veel mensen maken stoken met een 30 kw ketel en hebben slechts een paar radiatoren open die ze gebruiken. Fout zo kan ketel zijn warmte niet kwijt en zo warm je het warme water weer op wat de ketel niet kwijt kon. Duur stoken dus.
Volgens de fabrikant moet ik 2 elementen verwarmen en dat doe ik dus ook.
slobberbone schreef:
Kijk dat is een denkfout die veel mensen maken

Ik niet hoor. Wij hebben namelijk vloerverwarming en als die brandt verwarmt 'ie het hele huis op dezelfde temperatuur. Behalve de slaapkamer, daar staat 'ie nooit aan.
Cateautje schreef:
04-10-2017 17:22
Volgens de fabrikant moet ik 2 elementen verwarmen en dat doe ik dus ook.
Ik weet niet wat voor elementen het zijn, maar met wat ik schets is het foute boel.
slobberbone schreef:
Dat is ook maar weer een aanname.

Het hangt er ook vanaf waar die CV ketel staat en hoe de buizen lopen. Het is helemaal niet zeker dat die energie verloren gaat.
Tr0tter schreef:
04-10-2017 17:22
Ik niet hoor. Wij hebben namelijk vloerverwarming en als die brandt verwarmt 'ie het hele huis op dezelfde temperatuur. Behalve de slaapkamer, daar staat 'ie nooit aan.
Kan ook als het in te weinig vertrekken gebruikt. Vloerverwarming wordt ook toch verwarmt dmv ketel?
kastella schreef:
04-10-2017 17:39
Dat is ook maar weer een aanname.

Het hangt er ook vanaf waar die CV ketel staat en hoe de buizen lopen. Het is helemaal niet zeker dat die energie verloren gaat.
Nee, feiten.

https://www.vandomburg.net/bespaar-ener ... cv-tuning/

En zelf toegepast en een aanzienlijke besparing gedaan.
slobberbone schreef:
04-10-2017 17:43
Kan ook als het in te weinig vertrekken gebruikt.

Alleen in de slaapkamer staat de vloerverwarming uit, zeg ik toch? Dan blijven er genoeg ruimtes over hoor.
@Slobberkous.
Leuke website. Dat je zelf resultaten hebt bereikt zal best een feit zijn. Maar dat dat voor een willekeurige andere persoon ook geldt is een aanname. FEIT is dat je zonder alle feiten te weten van een andermans situatie je alleen maar aannames kan doen.

"Assumption is the mother of all fuck ups" is ook zo'n gezegde. (wat mij betreft geen aanname, maar een feit).

Maar goed, ik zie dat het meeste van die tips in mijn installatie al wordt toegepast.
Vorige week was het nog lekker behaagelijk in huis, nu begint het weer frisjes te worden in huis, ik doe mee aan jullie 17 oktober challenge ( waarom weet ik niet) dus nog even volhouden. Met pyama's en warme badjas is het nog te doen 's avonds maar dit gaan we niet lang volhouden zeker nu de herfst definitief zijn intrede heeft gedaan.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Bij mij staat de verwarming 's avonds al sinds half september aan. Ik ben vaak tot erg laat op en dan is het gewoon koud in huis. Ik ben echt geen luxepaard, maar ik ga thuis niet met allerlei fleecetruien en dekens op de bank zitten. Ik wil gewoon comfortabel zijn, zonder koude handen en voeten.
Eeerlijk is eerlijk, het is nu 19.5 graad in de woonkamer en het is heel goed te doen, maar zat net op de W en de wasdroger staat aan en in de badkamer is het nu een graad of 27. Moet bekennen dat ik net iets langer ben blijven zitten dan ik normaal doe. Lekker hoor zo'n heerlijk verwarmde togus.
Moet toch maar eens op zoek naar een benedenhuis met rookkanaal.
@kasteel, niet enkel die website er zijn diverse fora waarover informatie is te vinden over dit item en heel veel besparingen zijn gedaan.

En als veel wordt toegepast bij jouw zul je ook lage energie nota hebben.
Tr0tter schreef:
04-10-2017 18:13
Alleen in de slaapkamer staat de vloerverwarming uit, zeg ik toch? Dan blijven er genoeg ruimtes over hoor.
Rustig maar. Staat de slaapkamer daar hebben wij er 4 van en dan praat je toch over meer dan de helft van aantal radiatoren in huis.
hier heerlijk 22 graden.
In de badkamer hebben we hem sinds een week of wat aan wanneer we gaan douchen en in de woonkamer nu voor het eerst. Had het na het eten zo koud ineens. Nu is het 22,5 graden.
slobberbone schreef:
04-10-2017 19:23
@kasteel, niet enkel die website er zijn diverse fora waarover informatie is te vinden over dit item en heel veel besparingen zijn gedaan.

En als veel wordt toegepast bij jouw zul je ook lage energie nota hebben.
Er vanuit gaande dat die tips niet al zijn toegepast. Veel van de tips zijn trouwens niet eens toepbasbaar. Ik heb geen gasketel.

Maar als ik het probeer te vertalen, dan heeft onze installateur best goed werk geleverd. En ook bij de keuze van de installateur heb ik al geselecteerd op installeurs die echt aandacht hadden voor de dimensionering. Maar dat gaat dan toch wel op fingerspitzen gevoel.
-Bladora- schreef:
04-10-2017 12:01
Ik vraag me af of iedereen die zo overtuigd de CV uit houden ook zo met elektrische apparaten bezig zijn?
De vaatwasser, wasmachine en vriezer zitten in het stroom. De rest niet want dat gebruik ik vrijwel niet. Als ik een keer de pc ga gebruiken stop ik de stekker er in, maar ik gebruik dat ding minder dan eens per maand. Verder valt er niet veel te gebruiken behalve lampen.
Wat mij betreft nog lang niet aan. Ik pak net zo lief een lekker vest. En van het huishouden doen krijg je het vanzelf warm. Ex (nog huisgenoot) die de hele dag stilzit zet hem steeds (absurd hoog) aan en ik weer zachter of uit. Ik krijg het er beroerd benauwd van, misselijk, hoofdpijn, te warm zodra je iets doet, statisch haar. Bah !

Ik slaap ook nog met het raam open. Wel al snel onder tig dekens. Lekker wegkruipen maar wel frisse lucht. En s'nachts krijg ik het warmer en gooi ze eraf.
anoniem_175521 wijzigde dit bericht op 05-10-2017 10:53
18.94% gewijzigd
Het regent dat het giet en waait als een malle hier, maar ik ben lekker bezig in huis met een t-shirt met vest er over en heb het helemaal niet koud. de thermometer geeft 19 graden aan in de kamer. Nog geen verwarming aan dus.
Dit.
Ik heb de verwarming vanmorgen een uurtje aan gehad. Ik had het zo koud! Met vest aan. Voor de rest van de dag zal hij uit blijven.
Ik vind ook altijd, als je de verwarming helemaal niet aanzet met zulk weer, dat het dan een beetje vochtig aanvoelt allemaal binnen.

Alleen daarom al af en toe aanzetten, om het droog te stoken.
kastella schreef:
05-10-2017 10:11
Er vanuit gaande dat die tips niet al zijn toegepast. Veel van de tips zijn trouwens niet eens toepbasbaar. Ik heb geen gasketel.

Maar als ik het probeer te vertalen, dan heeft onze installateur best goed werk geleverd. En ook bij de keuze van de installateur heb ik al geselecteerd op installeurs die echt aandacht hadden voor de dimensionering. Maar dat gaat dan toch wel op fingerspitzen gevoel.
Ok, ik weet enkel wat van gas stoken dmv ketel. Maar aandacht voor dimensionering is heel goed.

Stook hier bijna ltv met stookregime van 55/35 om tot goede delta T te komen van 20. Ketel stookt op max van 30 procent van zijn vermogen en komt overeen met 8,5 kw en heb 12 kw aan radiatoren hangen ruimschoots voldoende. Binnen uur alles op temperatuur en getest en winterproef tot -15.

Eengezinswoning 120 M2 met 6 personen behoort ons gasverbruik tot laagste 5 procent van Nederland.
shisha schreef:
05-10-2017 11:51
Ik vind ook altijd, als je de verwarming helemaal niet aanzet met zulk weer, dat het dan een beetje vochtig aanvoelt allemaal binnen.

Alleen daarom al af en toe aanzetten, om het droog te stoken.
Hoeft niet hier op hygrometer is het luchtvochtigheid van 57 procent dus keurig. Men vergeet vaak ook te luchten omdat er gestookt wordt en niet voor de mussen gaat alles potdicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven