Geld & Recht alle pijlers

Wat vragen NLse les?

05-10-2017 21:25 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn buurman wil graag Nederlands leren en hij heeft mij gevraagd of ik het hem zou willen leren. Lijkt me erg leuk en ik heb de tijd, dus ja!

Nu alleen: wat moet ik vragen? Ik heb geen ervaring in het lesgeven, maar ik heb wel professioneel materiaal liggen. Ik zal de lessen vormen naar zijn situatie; hij wil volgend jaar migreren naar Nederland (ik woon dus in het buitenland), dus de lessen zijn privé. In dit land is er haast geen vraag/aanbod in Nederlandse lessen.

Wat is redelijk denken jullie?

Dankje voor het meedenken. Ik vind het vooral lastig omdat het mijn buurman is.
Hakuna Matata
Ik zou er zelf een diner bon voor een luxe restaurant voor vragen
Internagelaktisch
Jij bent geen docent Nederlands neem ik aan, daar zou ik met het tarief rekening mee houden, het is dan meer een bijles tarief. Het hangt ook af van de financiële positie van jouw buurman, lijkt me. Tien à 15 euro per uur?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Tja waarom moet hij je betalen? Je bent geen professional zeg je al.

Ik wel. Ik zou (als de buurman per se wil betalen) 10 euro per uur vragen. Het is immers geen business.

Als het wel business is. Dan zou ik 25 euro vragen.
Niets. Tenzij buurman erop staat. Of een wederdienst. Kan hij klusjes doen voor jou ofzo?
ik woon dus in het buitenland

Okee. En dan moeten wij een geschikt bedrag noemen? Meen je dit echt?
Wil de buurman wel betalen voor je les?

Misschien denkt hij wel dat het voor jou gewoon leuk is om nog eens in je moedertaal te kunnen praten in het buitenland.
Hangt een beetje af van welk land en hoe buurman er financieel bij zit.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ligt er toch echt aan welk buitenland. Kijk naar wat anderen vragen voor privé taalles, bijvoorbeeld Engels of Frans. Misschien is in jouw land ook een soort marktplaats waar je zou kunnen kijken.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Als hij het Engels machtig is, kan dit van pas komen.
http://www.dutchgrammar.com/nl/
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Israel blijkbaar. (Loep)
Euhm...niks natuurlijk
Elsa1984 schreef:
05-10-2017 21:49
Euhm...niks natuurlijk
Want? Jij maakt ook gratis schoon bij je buurvrouw?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ehm....is dit iets wat je met buurman hebt besproken? Want ik zou me heel goed kunnen voorstellen dat hij niet verwacht dat jij er geld voor wil/gaat vragen.

Als ik bij wijze van een arabisch sprekende buur had waar ik goed mee overweg kon en als ik bv zou zeggen goh ik ga in x arabisch sprekend land wonen kan jij me wat leren...etc.

Ik zou er zelf niet vanuit gaan dat diegene daar geld voor verwacht? Ik zou het zien als een vrienden / buren dienst..kwalitatief zou ik ook geen reusachtige verwachtingen hebben immers diegene is er niet voor opgeleid om een ander de taal te leren.

edit: wel zou ik geneigd zijn iets terug te doen, of een bloemetje te geven, eten te koken, etc.
anoniem_648d14ce53f9d wijzigde dit bericht op 05-10-2017 21:53
7.70% gewijzigd
Kan je dit niet gewoon voor je buurman doen? Omdat het aardig is een ander te helpen?
Misschien heeft de buurman zelf gevraagd wat ze voor de lessen wil?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Dit wordt dus zijn eerste Nederlandse les.......
voor niets gaat de zon op (in Nederland) :facepalm:
Nouschi schreef:
05-10-2017 21:51
Want? Jij maakt ook gratis schoon bij je buurvrouw?

Dat is niet hetzelfde.
Nou ja, als je iemand voor een langere tijd wekelijks lesgeeft en daar tijd en energie in steekt, mag je daar best wat voor vragen lijkt me. Dat is wat anders dan iemand leren 'hoe gaat het' en 'kijkenkijkenmaarnietkopen'.
En taal leer je niet in een paar avonden dus hoezo zou TO het voor niks moeten doen? Wie van jullie helpt hier structureel minstens anderhalf uur per week zijn buren en vraagt dat niks voor?
Kan hij jou wederdiensten leveren (klussen in huis en tuin bijv)?
Anders gewoon 15 euro zwart per uur.
Saz schreef:
05-10-2017 22:03
Dat is niet hetzelfde.
.
Tijd is geld, dus zoverre is het wel te vergelijken vind ik.
Ik denk dat het afhankelijk is van zijn verwachtingen. Wil hij drie keer per week drie uur les of 2 keer per maand een uurtje? Wil hij hallo/doei/dankjewel kunnen zeggen of wil hij zich echt kunnen redden hier?
En wat is zijn financiële situatie?

En, ook niet onbelangrijk: hoe leuk vind jij het om te doen? Doe je het alleen omdat je vindt dat je geen 'nee' kunt zeggen en/of dat het een leuke bijverdienste zou zijn of vind je het ook echt leuk?
Alleen al voor de fun zou ik het gratis doen
Nederlands is net zo moeilijk te leren voor anderstaligen als voor ons chinees
Met veel inspanning zal deze buurman zich waarschijnlijk net aan kunnen redden in ons land.
Als het je vakgebied is vind ik het meer als normaal dat je hier geld voor vraagt, anders voor de fun of voor een wederdienst
X
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 06-10-2017 13:10
Reden: X
0.00% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven