Nooit samenwonen

07-10-2017 11:35 119 berichten
Vriend en ik liggen op deze regenachtige zaterdagochtend gezellig met een kopje koffie in bed te mijmeren over onze toekomst. We zijn nu ongeveer 3,5 jaar samen, eind twintig, heel gelukkig met elkaar. Hoe langer we samen zijn, hoe meer het tot ons doordringt dat wij qua relatieverwachtingen een beetje afwijken van de norm.

Wij wonen niet in dezelfde stad en latten al onze hele relatie lang. Vanuit onze omgeving voelen we soms best wel een druk om te gaan samenwonen en aan andere 'toekomststappen' te denken. Maar ons lijkt het juist fantastisch om ook in de toekomst te blijven latten. Onze relatie gaat namelijk nooit vervelen, en elke keer als we elkaar zien is het weer spannend en voelt het als een date. We voelen nog steeds de vlinders van het begin, zeg maar. ;-D

Nou hebben wij niemand in onze omgeving die zijn (lange) relatie op die manier heeft vormgegeven. Maar ik heb hier op Viva weleens mensen voorbij zien komen die dat volgens mij ook doen. En wij zouden heel graag jullie ervaringen hierover lezen!

Bedankt alvast! :cheer2:
Ik ben nu single maar dit is ook mijn eigen ideaalbeeld. Veel mensen zeggen tegen me dat dat nog wel verandert; alsof dat het einddoel is waar iedereen uiteindelijk toch voor gaat of moet gaan. Mij niet gezien.

Heb tot nu toe alleen maar gelat en dat bevalt prima. Naast de redenen die jij noemt, heb ik gewoon veel ruimte en tijd voor mezelf nodig.
Lijkt me alleen lastig als jullie ook nog kinderen willen. Ik ken stellen die latten, maar daar zijn de kinderen al de deur uit.
Behalve als je kinderen wil lijkt het me ideaal. Heerlijk om je eigen plekje te hebben en de sleur komt er op die manier inderdaad ook wat minder snel in.

Lekker boeiend wat je omgeving vindt, als jullie het maar goed vinden zo :)
@vivautrecht85, ja, wat jij schrijft heb ik ook, ik heb ook veel behoefte aan personal space. En het is ook gewoon fijn om elkaar te missen.

@Pluisi, wij hebben momenteel allebei geen kinderwens, en we verwachten eigenlijk niet dat dat in de toekomst gaat veranderen. Maar mocht dat wel zo zijn, dan is het inderdaad wel een ander verhaal.
@LaFolie, ja daar heb je ook helemaal gelijk in, over die omgeving. Wij zijn al heel blij dat we er hetzelfde in staan. Het is alleen wel opmerkelijk hoe sommige mensen vinden dat ze zich met de relatie van een ander kunnen bemoeien. :P
Sommigen zijn ook de veronderstelling dat het dan wel niet zo serieus zou zijn, die relatie. Terwijl wij wel de intentie hebben om voor altijd bij elkaar te blijven, we hebben het heel fijn samen.
Wat boeit het jullie wat anderen er van denken. Zeker gezien jullie geen kinderen willen zou ik lekker blijven latten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn na 7,5 jaar gaan samenwonen. Dus wij wilden dat uiteindelijk wel maar hebben dus ook lang 'gelat'. Uit mijn omgeving heb ik daar nooit iets over gehoord, alleen mijn ouders vroegen uiteindelijk of we niet samen wilden wonen. Maar nooit druk vanuit mijn omgeving ervaren ofzo. Aan het begin toen we samenwoonden dacht ik ook hadden we dit maar nooit gedaan... We waren het allebei niet gewend en ergerden ons kapot aan elkaar. Maar nu vind ik het fijn, en hij ook :)

De kapster van mijn vriend zei wel een keer tegen hem dat onze relatie dan niet zo serieus zou zijn hahahaha.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
vivautrecht85 schreef:
07-10-2017 11:41
Ik ben nu single maar dit is ook mijn eigen ideaalbeeld. Veel mensen zeggen tegen me dat dat nog wel verandert; alsof dat het einddoel is waar iedereen uiteindelijk toch voor gaat of moet gaan. Mij niet gezien.

Heb tot nu toe alleen maar gelat en dat bevalt prima. Naast de redenen die jij noemt, heb ik gewoon veel ruimte en tijd voor mezelf nodig.
Herkenbaar! Hier ook single en vind het prima zo!
PetitBiscuit schreef:
07-10-2017 11:35

Onze relatie gaat namelijk nooit vervelen, en elke keer als we elkaar zien is het weer spannend en voelt het als een date. We voelen nog steeds de vlinders van het begin, zeg maar. ;-D
Ik kan me helemaal voorstellen dat mensen kiezen om te latten gewoon omdat je dat fijner vindt. Maar ik vind het argument dat het dan spannend blijft altijd zo apart.

Ik woon al ruim 20 jaar samen, mijn relatie verveeld nooit, ik heb nog regelmatig vlinders en we gaan ook op date met elkaar. Ergens buiten of thuis, filmavondje bijvoorbeeld.
Ik vind het altijd zo bijzonder als stellen heel snel gaan samenwonen, na een paar maanden vaak al.
Ik ben nu single maar als ik een vriend krijg moet ik er ook niet aan denken om de eerste paar te gaan samenwonen. Vinden veel mensen ook wel gek.
Wij hebben 10 jaar gelat en daarna zijn we getrouwd en bij elkaar gaan wonen. Nooit commentaar op gehad.
Als mensen jullie relatie hiedoor minder serieus nemen, mwah, boeien zeg.

Misschien verandert jullie idee in de toekomst nog wel. Misschien ook niet. Je hoeft nu toch niet vast te leggen of je ooit of juist nooit gaat samenwonen?
Mr. Day en ik latten ook al jaren. Ook wij krijgen wel eens de vraag wanneer we gaan samenwonen. Nou, niet totdat de omstandigheden maken dat dat beter is (denk aan oud en/of ziek). Ik ken ook een stel dat al 20 jaar getrouwd is en ook die wonen niet samen.

Ik vind dit fijn zo. En hij ook. We hebben allebei heel veel behoefte aan onze eigen rust en 'ruimte' (die bij mij dan vooral relatief is, want ik woon heel klein). We hebben ook geen kinderwens.

Het valt mij idd ook op dat mensen in mijn omgeving ontzettend snel gaan samenwonen (en ook kinderen krijgen). Daar snap ik dan weer niets van. Maar ja, ieder zijn ding.
Ook voor mij zou dit de enige manier zijn. Iig zoals ik het nu zie. Maar ik ben nu single en vind dat ook helemaal prima.
Wij zijn wel na anderhalf jaar gaan samenwonen, maar op zich vond ik latten heel fijn en had het wel langer willen doen.
Alleen stond vriends huis in een niet zo fijne buurt en was ik daarom minder graag bij hem. En een ander huis was niet zo voorhanden.
Let wel: samenwonen is fijn, hoor, maar vooral ook omdat we er nog steeds op letten elkaar voldoende vrij te laten. En we hebben wisseldiensten, dat scheelt ook qua verheugen op quality-time.
manamana...tutuutududu
Als je kinderen hebt dan is het wel handig om met z'n allen in één huis te wonen.

Verder heeft samenwonen voor ons nooit afgedaan aan de spanning en vlinders voor elkaar. Die zijn er na ruim 10 jaar relatie nog steeds. Wij laten elkaar ook als we beiden thuis zijn erg vrij en doen graag ons eigen ding. Dit kan ook als je onder een dak woont.

Dus nee, snap niet zo goed de voordelen van apart wonen. Alles wat hier wordt benoemd beleven we ook zo, alleen dan samen in een huis.
Ik vond het geweldig om na twee jaar samen te gaan wonen. Heerlijk samen kneuterige dingen doen en niet meer eindeloos weekendtassen in- en uitpakken.

Maar als dit voor jullie werkt... Prima toch?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Misschien een beetje onduidelijk in de OP, maar het boeit ons verder niet zo wat anderen ervan vinden, hoor. Maar we vinden het jammer dat we geen gelijkgestemden kennen, dus het leek ons leuk om hier wat verhalen te horen van succesvolle langdurige latters. ;-D

En ik snap dat voor sommige mensen samenwonen wel heel fijn is. Maar als wij in onze directe omgeving kijken zien we bij samenwonende stellen een hoop meer irritaties en toch ook wel meer sleur.

En net zoals sommige anderen hier schrijven heb ik best veel behoefte aan tijd alleen. Dus ik denk dat het onze relatie leuker houdt wanneer we latten. Ik word niet per se een leuker persoon als ik dag en nacht bij iemand ben. Dat heeft niks met mijn vriend te maken, dat heb ik echt met iedereen. Ik woon ook al sinds mijn 17e alleen, dus daar ben ik echt aan gewend en ik vind het heerlijk om mijn eigen plek te hebben.
PetitBiscuit schreef:
07-10-2017 11:51
@vivautrecht85, ja, wat jij schrijft heb ik ook, ik heb ook veel behoefte aan personal space. En het is ook gewoon fijn om elkaar te missen.

@Pluisi, wij hebben momenteel allebei geen kinderwens, en we verwachten eigenlijk niet dat dat in de toekomst gaat veranderen. Maar mocht dat wel zo zijn, dan is het inderdaad wel een ander verhaal.
Het blijft jouw leven, als jullie hier allebei tevreden mee zijn is er geen enkele reden waarom je niet zou blijven latten. Dat mensen dat raar vinden is niet jouw probleem.

Mocht je je ooit bedenken en toch kinderen willen, dan zou je natuurlijk als tussenoplossing dichter bij elkaar kunnen gaan wonen, maar nog steeds apart. Je hebt dan je eigen ruimte maar logistiek is het een stuk handiger.

Maar tot het zo ver is (als het ooit zo ver komt): geniet gewoon van het feit dat het voor jullie werkt, dat je het leuk hebt, en dat je er hetzelfde over denkt!

Wij hebben zelf ook lang gelat, maar meer omdat ik bang was om de stap te zetten. Ik vind samenwonen veel prettiger, meer ontspannen. Het biedt me veel meer vrijheid en mijn vriend ook; we hoeven geen dingen op elkaar af te stemmen zodat we elkaar toch nog zien. Ik ben een huismus, mijn vriend is druk met van alles. Mensen vinden het soms ook gek dat ik het 'goed' vind dat hij zo veel weg is (en sinds er een kind is trek ik ook vaker aan de rem) maar dit werkt voor ons. En zo moet het voor jullie ook zijn: doe wat werkt. Al was je het enige succesvolle lattende stel in Nederland, je doet het op je eigen manier.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik ken eigenlijk best wel wat stellen die al heel lang latten en die, bij mijn weten, geen intentie hebben om ooit te gaan samenwonen.
Met andere woorden: voel je totaal niet alleen daarin! Doe wat prettig voelt, en blijf daarbij.
niet samenwonen maar wel latten is wel echt superlekker hoor, ik geef je groot gelijk. bij samenwonen komt heel veel kijken, ook elkaars nare gewoontes, uitgaves, vieze was etc.
Lekker doen, ik snap het helemaal. Ik wilde ook nooit samenwonen omdat ik heel erg mijn eigen plek en ruimte nodig heb, en omdat ik me inderdaad kan voorstellen dat de relatie langer 'spannend' blijft als je niet hoeft te overleggen over de was en de vuile sokken op de vloer.

Bij ons is het zo gelopen dat we na 4 jaar wel zijn gaan samenwonen (uit nood geboren omdat ik uit mijn woning moest en de woningmarkt nu eenmaal vrij hopeloos is op dit moment).

Nu vind ik het helemaal prima hoor, vooral omdat we zo'n fijne woning hebben nu (en mijn vriend extreem makkelijk is om mee samen te wonen ;-D ), maar ik snap het zeker als mensen lang blijven latten.
EvyBlissy schreef:
07-10-2017 13:29
en niet meer eindeloos weekendtassen in- en uitpakken.
God ja, dat mis ik inderdaad niet. En mijn vriend en ik woonden ook nog eens vrij ver uit elkaar en hebben allebei geen rijbewijs en auto, dus dat OV heb ik ook vervloekt.
Ik heb een relatie van een jaar of 6, lat en ben getrouwd. In beide huizen hebben we wat kleding etc liggen, zodat we niets of niet veel mee hoeven te slepen. We wonen zo'n 70 km bij elkaar vandaan en zien elkaar voornamelijk in het weekend.

Wij vinden het prima zo, krijgen soms wel de (belangstellende) vraag of we niet gaan samenwonen, maar ons 'Neehoor, het gaat prima zo' is vaak genoeg.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
@Maechtje, heel toevallig, daar hadden wij het net ook over: dat je zelfs met kinderen nog wel in aparte huizen kan wonen. Wij willen op de lange termijn ook wel graag wat dichter bij elkaar wonen, maar dus niet in hetzelfde huis. :P En je hebt ook gelijk, als het voor beide partners werkt is het goed, los van wat de buitenwereld daarvan vindt.

En leuk, alle reacties. We zijn er dus zeker niet de enigen in. :)
Himalaya, wat gaaf dat jullie getrouwd zijn. Begrijpen de mensen in jullie omgeving het ook, of 'accepteren' ze het gewoon? (Weet even geen beter woord, tuurlijk moeten ze het accepteren, ze hebben er niks over te zeggen, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven