Nooit samenwonen

07-10-2017 11:35 119 berichten
Vriend en ik liggen op deze regenachtige zaterdagochtend gezellig met een kopje koffie in bed te mijmeren over onze toekomst. We zijn nu ongeveer 3,5 jaar samen, eind twintig, heel gelukkig met elkaar. Hoe langer we samen zijn, hoe meer het tot ons doordringt dat wij qua relatieverwachtingen een beetje afwijken van de norm.

Wij wonen niet in dezelfde stad en latten al onze hele relatie lang. Vanuit onze omgeving voelen we soms best wel een druk om te gaan samenwonen en aan andere 'toekomststappen' te denken. Maar ons lijkt het juist fantastisch om ook in de toekomst te blijven latten. Onze relatie gaat namelijk nooit vervelen, en elke keer als we elkaar zien is het weer spannend en voelt het als een date. We voelen nog steeds de vlinders van het begin, zeg maar. ;-D

Nou hebben wij niemand in onze omgeving die zijn (lange) relatie op die manier heeft vormgegeven. Maar ik heb hier op Viva weleens mensen voorbij zien komen die dat volgens mij ook doen. En wij zouden heel graag jullie ervaringen hierover lezen!

Bedankt alvast! :cheer2:
PetitBiscuit schreef:
07-10-2017 14:00
Misschien een beetje onduidelijk in de OP, maar het boeit ons verder niet zo wat anderen ervan vinden, hoor. Maar we vinden het jammer dat we geen gelijkgestemden kennen, dus het leek ons leuk om hier wat verhalen te horen van succesvolle langdurige latters. ;-D

En ik snap dat voor sommige mensen samenwonen wel heel fijn is. Maar als wij in onze directe omgeving kijken zien we bij samenwonende stellen een hoop meer irritaties en toch ook wel meer sleur.

En net zoals sommige anderen hier schrijven heb ik best veel behoefte aan tijd alleen. Dus ik denk dat het onze relatie leuker houdt wanneer we latten. Ik word niet per se een leuker persoon als ik dag en nacht bij iemand ben. Dat heeft niks met mijn vriend te maken, dat heb ik echt met iedereen. Ik woon ook al sinds mijn 17e alleen, dus daar ben ik echt aan gewend en ik vind het heerlijk om mijn eigen plek te hebben.
Als je samenwoont dan ben je ook niet dag en nacht bij elkaar natuurlijk. Je kan elkaar de ruimte geven die je nodig hebt, ook als je samenwoont. En hoe weet je dat die andere stellen zoveel meer sleur in hun relatie hebben?

Ik vind dat je een vertekend beeld hebt van samenwonen? Heb je er wel ervaring mee in vorige relaties?
Alle reacties Link kopieren
PetitBiscuit schreef:
07-10-2017 16:04
Himalaya, wat gaaf dat jullie getrouwd zijn. Begrijpen de mensen in jullie omgeving het ook, of 'accepteren' ze het gewoon? (Weet even geen beter woord, tuurlijk moeten ze het accepteren, ze hebben er niks over te zeggen, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.)

Jahoor, de meesten begrijpen het. We zijn ook al wat ouder, dan is het misschien 'normaler'. Ken verschillende mensen die zeggen dat ze in een volgende relatie (mocht die er komen) ook niet meer zouden willen samenwonen.
Ik ben een leuker persoon als ik niet constant mensen om me heen heb. Thuis, op mijn werk en in mijn vrije tijd. Des te leuker is het daarna om weer samen te zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Volgens mij hadden Tim Burton en Helena Bonham Carter ook allebei hun eigen huis toen ze nog getrouwd waren. Wel naast elkaar en er wat tussendeuren in laten zetten zodat de kinderen gemakkelijk over konden steken, maar ze toch hun eigen stekkie hadden. Nu is dat huwelijk inmiddels gestrand dus niet het allerbeste voorbeeld, maar toch. Je bent zeker niet de enige.

Ik ken ook wel een stel dat na een amicale scheiding nog jarenlang in hetzelfde huis zijn blijven wonen. Voor hen werkte dat ook gewoon. Het is dus zeker geen heel gek concept!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik ben 32 en heb nog geen serieuze relatie gehad. Maar als ik die ooit wel krijg zal het hoogstwaarschijnlijk latten worden. Samenwonen, het idee alleen al beklemt me. Ik ben te graag alleen. Doen en laten wat ik wil. Trouwen en kinderen moet ik helemaal niet aan denken.
Ik krijg er vrij weinig opmerkingen over. Zo af en toe zegt iemand wel eens: Als je van iemand houd wil je daar toch zoveel mogelijk mee samen zijn? Tja ik niet. Komt deels ook wel omdat ik nooit echt van iemand gehouden heb op zo'n manier. Latten vind ik veilig. Zit je ook niet met de ellende van een ander huis zoeken zou de relatie toch ooit uit gaan. Ik hoop voor je dat jullie lang bij elkaar mogen blijven, maar zie het zo vaak om me heen.
hondenmens wijzigde dit bericht op 07-10-2017 20:28
2.68% gewijzigd
@Sweetchili, zoals ik al zei, ik geloof dat samenwonen voor sommige mensen heel prettig is. Wij hebben hier alleen allebei geen behoefte aan, dus we hoeven ook niet echt in discussie te gaan over hoe een ander over samenwonen denkt. Want dit is dus echt precies wat ik bedoelde met mensen die je wel even gaan vertellen dat je moet gaan samenwonen. :P

@Himalaya, ik snap je helemaal. De reden waarom die mensen in je omgeving niet meer willen samenwonen bij een eventuele nieuwe relatie - is dat omdat hun vorige samenwoonervaring niet zo is bevallen, of omdat ze gewoon dat riedeltje niet nog een keer willen doen?

@Maechtje, in hetzelfde huis blijven wonen terwijl je uit elkaar bent, dat is dan wel weer het andere uiterste haha
Blijf bij je eigen gevoel, laat anderen je niet opjutten door alles te versnellen. Het voelt zo goed toch? Stay strong, stay happy :)
Ik ken ook een stel en die hebben wel een toffe middenweg gevonden tussen LAT-ten en samenwonen. Ze hebben een woning gekocht welke uit 2 appartementen bestaat. Hij woont beneden, zij woont boven. Dat zou ik nog wel willen met Mr. Day, want ja, het is soms ook wel lastig want we wonen niet in dezelfde stad (uur rijden) en als de een iets in het weekend heeft waar de ander niet mee naar toe wil, dan zien we elkaar dus soms een paar weken niet.
PetitBiscuit schreef:
07-10-2017 20:26
@Sweetchili, zoals ik al zei, ik geloof dat samenwonen voor sommige mensen heel prettig is. Wij hebben hier alleen allebei geen behoefte aan, dus we hoeven ook niet echt in discussie te gaan over hoe een ander over samenwonen denkt. Want dit is dus echt precies wat ik bedoelde met mensen die je wel even gaan vertellen dat je moet gaan samenwonen. :P
Ik zeg niet dat je moet gaan samenwonen. Ik zeg alleen dat de argumenten die je gebruikt niet kloppen aangezien er genoeg mensen zijn die samenwonen, terwijl ze beiden ruimte voor zichzelf nodig hebben (dat kun je elkaar geven) en die na tientallen jaren nog steeds gek op elkaar zijn, dus de redenering dat je dit alleen kan vasthouden als je allebei in een apart huis woont klopt ook al niet.

Doe vooral lekker waar jij goed bij voelt. Die vooroordelen over samenwonen en samenwonende stellen misstaan nogal.
Ik ken een stel dat beide huizen van een twee-onder-een-kap-woning heeft. Ze hebben als zelfstandige allebei een praktijkruimte aan huis, en vinden het zelf ideaal. Soms slapen ze samen, soms niet. Vaak ontbijten ze wel samen want dat vinden ze gezellig. Maar ze vinden het ook allebei fijn in de avond alleen in hun eigen woonkamer te zitten. Voor hen werkt het erg goed.
Maar, even advocaat van de duivel: hoe goed is relatie daadwerkelijk als je niet met elkaar kunt samenwonen, omdat er anders sleur zou ontstaan?
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
rotterdammert23 schreef:
08-10-2017 00:19
Maar, even advocaat van de duivel: hoe goed is relatie daadwerkelijk als je niet met elkaar kunt samenwonen, omdat er anders sleur zou ontstaan?
Er zit een groot verschil tussen niet kunnen en niet willen.
Blondie456 schreef:
07-10-2017 12:06
Wat boeit het jullie wat anderen er van denken. Zeker gezien jullie geen kinderen willen zou ik lekker blijven latten.
Dit dus TO.
Veel mensen gaan samenwonen, ik denk ook omdat dit nou eenmaal ook wel de norm is.
Ik heb het zelf ook 10 jaar gedaan met mijn ex.
Nooit meer als het aan mij ligt, ik heb echt mijn eigen ruimte nodig.
24/7 bij mekaar zitten lijkt misschien leuk in het begin, maar het gaat gauw vervelen hoor..
I.m.o is samenwonen echt niet altijd goed en bevorderend voor een relatie.
Daarbij, het is jullie leven en jullie moeten dat lekker invullen hoe jullie dat willen, ongeacht wat de buitenwereld daarvan vindt.
Maar wie gaat er nu 24/7 bij elkaar zitten? Wij werken allebei en dan zijn we ook nog regelmatig naar het buitenland voor werk. Voordat we een kind hadden maakten we ook nog wel reisjes los van elkaar.

We zijn dus lang niet altijd samen. Je kan gewoon je eigen leven leiden en je eigen dingen doen, ook als je samenwoont.
Als ik geen gezinsleven had gewild had het me heerlijk geleken om gewoon je eigen huis te hebben!
rotterdammert23 schreef:
08-10-2017 00:19
Ik denk dat sleur ook kan ontstaan als je niet samenwoont
Sleur is iets wat je samen laat gebeuren. Maakt echt niet uit of je in een huis woont of dat je samen tussen verschillende huizen pendelt (want daar komt het vaak op neer).
SweetChili, nou doe je toch precies wat TO al in haar OP beschrijft? Haar proberen te overtuigen dat samenwonen toch beter is en dat er iets aan jou of je relatie mankeert als je dat niet wilt? Stop daar toch mee joh. Je hoeft niks te bewijzen of te beargumenteren.

TO, ik heb jaren gelat en vond het heerlijk. Alleen hadden wij wel een kinderwens, dus uiteindelijk zijn we toch gaan samenwonen. En een wat oudere vriendin heeft achttien jaar gelat, waarvan de laatste vijf getrouwd. Haar man is pas bij haar ingetrokken toen hij heel ziek werd; helaas is hij daarna ook overleden. Als hij niet ziek was geworden, waren ze gewoon blijven latten. Zij woonden zo'n 80 km van elkaar.
Ik vind het allemaal prima wat anderen doen. Ik probeer niemand te overtuigen.

Alleen het beeld dat wordt geschetst over mensen die samenwonen (sleur, 24/7 samen, nooit meer alleen zijn, geen ruimte voor jezelf, geen spanning meer) klopt naar mijn idee totaal niet.

Daarmee zeg ik niet dat je dús moet gaan samenwonen, maar wel dat het beeld dat je hebt van samenwonen onzin is.
SweetChili schreef:
08-10-2017 08:50
Ik vind het allemaal prima wat anderen doen. Ik probeer niemand te overtuigen.

Alleen het beeld dat wordt geschetst over mensen die samenwonen (sleur, 24/7 samen, nooit meer alleen zijn, geen ruimte voor jezelf, geen spanning meer) klopt naar mijn idee totaal niet.

Daarmee zeg ik niet dat je dús moet gaan samenwonen, maar wel dat het beeld dat je hebt van samenwonen onzin is.

Tussen 'jij vindt' en 'het is' zit een enorm verschil, en dat geldt ook voor TO.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hier bijna twintig jaar samen, twee kinderen, en we latten. Nooit samengewoond. Bevalt uitstekend. Hoop dat er nog een derde kind komt (maar vrees van niet).
Latten is leuk. Samenwonen kan leuk zijn maar ook lastiger.

Dus ik snap het latten wel. Lekker blijven doen en niets aantrekken van meningen. Allemaal opheffen van eigen cognitieve dissonantie.
himalaya schreef:
08-10-2017 08:54
Tussen 'jij vindt' en 'het is' zit een enorm verschil, en dat geldt ook voor TO.
Alleen al het feit dat het bij mij en heel veel anderen niet zo is, bewijst dat het geen feit is, dat als je gaat samenwonen sleur ontstaat, om maar een voorbeeld te noemen.

TO heeft nooit samengewoond dus heeft sowieso geen ervaring met samenwonen en in hoeverre haar relatie hierdoor zou veranderen. In die zin is het maar een vermoeden, dat ze denkt dat het zo zal gaan, terwijl mensen die samenwonen al weten hoe het kan gaan en dat het niet persé hoeft te gaan zoals TO beweert.

Ik vind die stelligheid heel gek voor iemand die geen ervaring heeft met hetgene waarover ze praat.
Nelladella1 schreef:
08-10-2017 08:54
Hier bijna twintig jaar samen, twee kinderen, en we latten. Nooit samengewoond. Bevalt uitstekend. Hoop dat er nog een derde kind komt (maar vrees van niet).
Waar wonen de kinderen dan?
Lady_Day schreef:
08-10-2017 07:57
Er zit een groot verschil tussen niet kunnen en niet willen.
Maar TO geeft sleur wel als een van de redenen waarom ze niet wil samenwonen, dus hier wel relevant.

Ik vind zelf samenwonen veel fijner, maar ik heb dan ook een hekel aan niet in mijn eigen bed slapen dus 'moest' mijn vriend altijd bij mij slapen en aangezien we elkaar graag vaak zien stonden al snel de meeste van zijn spullen hier :lol: .
Ik heb ook veel ruimte en tijd voor mezelf nodig, samenwonen maakt dat voor mij juist makkelijker, niet elke keer moeten bedenken en afspreken wanneer je elkaar weer kan zien. Een vriendin van mijn lat al jarenlang, maar hun relatie voelt voor mij veel 'dwingender' omdat ze veel strakkere schema's hebben om elkaar te zien ipv ons 'ik ga vanavond met Piet en Kees op stap, later!'
honingbijtje schreef:
08-10-2017 08:57
Latten is leuk. Samenwonen kan leuk zijn maar ook lastiger.

Dus ik snap het latten wel. Lekker blijven doen en niets aantrekken van meningen. Allemaal opheffen van eigen cognitieve dissonantie.
Lastiger? Ik vond latten lastig. Constant met je spullen slepen, leven uit een tas. Nooit een plek waar je gewoon bent, maar altijd moeten afspreken.

Tuurlijk heeft samenwonen ook zo zijn uitdagingen, maar latten brengt zeker ook moeilijkheden met zich mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven