Nooit samenwonen

07-10-2017 11:35 119 berichten
Vriend en ik liggen op deze regenachtige zaterdagochtend gezellig met een kopje koffie in bed te mijmeren over onze toekomst. We zijn nu ongeveer 3,5 jaar samen, eind twintig, heel gelukkig met elkaar. Hoe langer we samen zijn, hoe meer het tot ons doordringt dat wij qua relatieverwachtingen een beetje afwijken van de norm.

Wij wonen niet in dezelfde stad en latten al onze hele relatie lang. Vanuit onze omgeving voelen we soms best wel een druk om te gaan samenwonen en aan andere 'toekomststappen' te denken. Maar ons lijkt het juist fantastisch om ook in de toekomst te blijven latten. Onze relatie gaat namelijk nooit vervelen, en elke keer als we elkaar zien is het weer spannend en voelt het als een date. We voelen nog steeds de vlinders van het begin, zeg maar. ;-D

Nou hebben wij niemand in onze omgeving die zijn (lange) relatie op die manier heeft vormgegeven. Maar ik heb hier op Viva weleens mensen voorbij zien komen die dat volgens mij ook doen. En wij zouden heel graag jullie ervaringen hierover lezen!

Bedankt alvast! :cheer2:
Ik heb bij latten meer het beeld dat het echt een bewuste keuze is en dus niet iets wat uit praktische overwegingen zo is (omdat je beide nu eenmaal in een andere stad woont), of omdat er nooit eerder is nagedacht over een volgende stap.

Ik zie dan twee volwassen mensen voor me, die echt een bewust besluit hebben genomen om in hun eigen huis te blijven wonen.
Volgens mij is het latten vanaf het moment dat je allebei de intentie hebt uitgesproken bij elkaar te willen blijven en de toekomst als stel door te brengen.
Al dan niet vastgelegd.

Het punt waarop twee generaties terug getrouwd zou gaan worden, zeg maar.

Daarvóór is het verkering.
SweetChili, ik weet niet waar jij al deze informatie vandaan haalt, hoor. Ik heb nergens gezegd dat we gisteren pas hebben besloten dat we niet willen samenwonen. En volgens mij zijn vriend en ik allebei gewoon volwassen bijna-dertigers met een baan en in de gelegenheid om samen te wonen, mochten we dat willen. Ik heb ook al meerdere keren aangegeven dat ik mensen die wel willen samenwonen ook begrijp, dus ik snap niet wat je bedoelt met dat ik aannames heb over samenwonen die niet kloppen. Ik zeg niet dat het bij iedereen een sleur wordt of dat je geen eigen tijd en ruimte meer hebt. Ik heb alleen aangegeven dat vriend en ik hiervoor kiezen en dat wij het leuk vinden om verhalen te horen van andere mensen die dat ook hebben gedaan, juist omdat we moe worden van de mensen die niet begrijpen dat wij niet willen samenwonen, weet je wel. :P

En o ja, onze relatie is gelukkig ook heel serieus! Wij willen samen oud worden en we gaan ook trouwen. We hoeven alleen niet per se samen te wonen.

Verder is het heel leuk om alle reacties te lezen.
Wij hebben 8 jaar gelat uit praktische overwegingen(dus niet echt volgens sommige definities hier). Wij hadden ook het idee dat het latten misschien wel een heel belangrijke rol speelde in het succes van onze relatie. Samenwonen pakte gelukkig ook heel goed uit.

Alleen de motivatie om samenwonen te proberen moet wel uit jullie zelf komen, niet vanwege een bepaalde norm. Als jullie een kinderwens hebben is het wellicht wel handig om eens op proef samen te wonen.
PetitBiscuit schreef:
08-10-2017 19:39
SweetChili, ik weet niet waar jij al deze informatie vandaan haalt, hoor. Ik heb nergens gezegd dat we gisteren pas hebben besloten dat we niet willen samenwonen. En volgens mij zijn vriend en ik allebei gewoon volwassen bijna-dertigers met een baan en in de gelegenheid om samen te wonen, mochten we dat willen. Ik heb ook al meerdere keren aangegeven dat ik mensen die wel willen samenwonen ook begrijp, dus ik snap niet wat je bedoelt met dat ik aannames heb over samenwonen die niet kloppen. Ik zeg niet dat het bij iedereen een sleur wordt of dat je geen eigen tijd en ruimte meer hebt. Ik heb alleen aangegeven dat vriend en ik hiervoor kiezen en dat wij het leuk vinden om verhalen te horen van andere mensen die dat ook hebben gedaan, juist omdat we moe worden van de mensen die niet begrijpen dat wij niet willen samenwonen, weet je wel. :P

En o ja, onze relatie is gelukkig ook heel serieus! Wij willen samen oud worden en we gaan ook trouwen. We hoeven alleen niet per se samen te wonen.

Verder is het heel leuk om alle reacties te lezen.
Ik snap het best hoor. Als jullie allebei het idee hebben dat het succes van jullie relatie te danken is aan jullie woonsituatie, dan wil je daar aan vasthouden. Iedere verandering kan mogelijk zorgen voor een disbalans, dus hou je het zoals het is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet aan moeten denken om altijd maar te blijven latten. Dat is niks voor mij. Ik wil uiteindelijk huisje-boompje-beestje. Maar dit geldt niet voor iedereen, want ik hoor in mijn omgeving van heel veel mensen dat ze juist niet of nooit willen gaan samenwonen, dus je bent echt niet alleen hoor TO! :) Fijn dat jij met je vriend op één lijn zit. Het is heel vervelend als dit niet het geval is en één van de twee personen ongelukkig wordt van de situatie.
'Cause the sweetest kiss I ever got is the one I've never tasted.
Monti schreef:
08-10-2017 10:07
Dan is hij toch parttime vader of zijn de kinderen bij hem als jij werkt?
Ja, dan is hij in mijn huis. Ik kom dan wel 's avonds thuis bij hem en de kinderen dus (in mijn huis). Hij kookt altijd als we samen zijn, en zorgt ook dat er avondeten is voor de eerste avond dat hij er niet is. Ook doet hij het huishouden op mijn werkdagen, ik hoef dan echt alleen maar te werken.

Ik heb zelf dus heel erg het idee dat we het samen doen. Niet samenwonen is iets wat we allebei wilden. Hij is ook nog steeds de man van m'n dromen. Ik denk juist doordat we ook een paar dagen niet samen zijn.
Nelladella1 schreef:
08-10-2017 21:44
Ja, dan is hij in mijn huis. Ik kom dan wel 's avonds thuis bij hem en de kinderen dus (in mijn huis). Hij kookt altijd als we samen zijn, en zorgt ook dat er avondeten is voor de eerste avond dat hij er niet is. Ook doet hij het huishouden op mijn werkdagen, ik hoef dan echt alleen maar te werken.

Ik heb zelf dus heel erg het idee dat we het samen doen. Niet samenwonen is iets wat we allebei wilden. Hij is ook nog steeds de man van m'n dromen. Ik denk juist doordat we ook een paar dagen niet samen zijn.
Waarom ben jij dan altijd bij de kinderen en gaat hij een paar dagen weg? Lijkt me ook voor de kinderen heel gek dat papa elke week in zijn eigen huis is ipv er voor hen te zijn.

Komen de kinderen dan nooit in zijn huis? Ga jij daar wel naartoe?
Of is dat zijn privéplek waar hij even geen vader hoeft te zijn? Hoe is dat voor jou, dat hij zich terug kan trekken uit jullie leven, terwijl jij er altijd bent (en moet zijn)?
SweetChili schreef:
08-10-2017 21:55
Waarom ben jij dan altijd bij de kinderen en gaat hij een paar dagen weg? Lijkt me ook voor de kinderen heel gek dat papa elke week in zijn eigen huis is ipv er voor hen te zijn.

Komen de kinderen dan nooit in zijn huis? Ga jij daar wel naartoe?
Of is dat zijn privéplek waar hij even geen vader hoeft te zijn? Hoe is dat voor jou, dat hij zich terug kan trekken uit jullie leven, terwijl jij er altijd bent (en moet zijn)?
Dit is dus onze gezamenlijke keuze. Ik wil ook altijd bij de kinderen zijn. De kinderen weten niet beter, die hebben er nog nooit een vraag over gesteld. Wij komen eigenlijk nooit bij hem thuis, ik zou niet weten wat ik daar doen moest.

Hij is een uitermate betrokken en zorgzame vader. Net als ik dat als moeder ben.
Eigenlijk wonen jullie dus samen als gezin, alleen hij onttrekt zich iedere week een paar dagen van zijn rol als echtgenoot en vader en kan er die dagen een soort vrijgezellenbestaan op nahouden in zijn eigen woning.

Ik zeg dit niet om vervelend te zijn, maar vind het wel een heel wonderlijke verdeling.
SweetChili schreef:
08-10-2017 22:48
Eigenlijk wonen jullie dus samen als gezin, alleen hij onttrekt zich iedere week een paar dagen van zijn rol als echtgenoot en vader en kan er die dagen een soort vrijgezellenbestaan op nahouden in zijn eigen woning.

Ik zeg dit niet om vervelend te zijn, maar vind het wel een heel wonderlijke verdeling.

Ben je het nichtje van Redbulletje?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
SweetChili schreef:

Lijkt wel een kruisverhoor dit. Dit werkt toch voor hen? Ik snap niet wat daar zo wonderlijk aan is.
Oeps misschien draafde ik wat teveel door gisteren. Inderdaad als het voor jullie beiden goed voelt, dan is het goed.

Het intrigeert me gewoon dit soort taakverdelingen als je samen een gezin hebt.

Latten zonder kinderen begrijp ik helemaal, maar als je een kind hebt samen dan voelt het voor mij niet eerlijk als een van de twee zich de helft van de tijd van alles onttrekt. Maargoed, dat is mijn referentiekader.
SweetChili schreef:

Misschien wel noodgedwongen, omdat hij het anders niet trekt. Het lijkt mij wel relaxt in ieder geval, even een paar dagen voor niemand zorgen.
MinkeDeWit schreef:
09-10-2017 09:03
Misschien wel noodgedwongen, omdat hij het anders niet trekt. Het lijkt mij wel relaxt in ieder geval, even een paar dagen voor niemand zorgen.
Ik denk dat heel veel ouders dat lekker zouden vinden hoor. Het bijzondere is dat alleen mannen zich dit soort privileges toeeigenen.
SweetChili schreef:
09-10-2017 09:11
Ik denk dat heel veel ouders dat lekker zouden vinden hoor. Het bijzondere is dat alleen mannen zich dit soort privileges toeeigenen.
Dat is dan wel weer waar. Zal wel een cultuurdingetje zijn, net als de pt werkende moeders. Maar laat ik het niet off topic trekken :-)
On topic dan maar. Wij latten al ruim 10 jaar (of eigenlijk 8, 2 jaar samengewoond). Hier wel vanwege praktische redenen, wederzijdse kinderen en een samengesteld gezin wat niet werkte. Sindsdien zijn we 7 jaar verder, dus de dag dat we kunnen samenwonen komt steeds dichterbij. Nog maar een jaar of 6 :rofl:
Maar serieus, ik weet niet of ik het zie zitten tegen die tijd. Het lijkt mij ook wel enorm fijn om het huis helemaal voor mezelf te hebben als de kinderen uit huis zijn. Misschien doe ik dezelfde constructie als de meneer hierboven. Vier dagen samen, drie dagen niet, of zo. Of gewoon af en toe de mogelijkheid hebben om alleen te zijn.
PetitBiscuit schreef:
07-10-2017 11:51
@Pluisi, wij hebben momenteel allebei geen kinderwens, en we verwachten eigenlijk niet dat dat in de toekomst gaat veranderen. Maar mocht dat wel zo zijn, dan is het inderdaad wel een ander verhaal.
Nou, dan is het toch duidelijk? Als jullie het op deze manier leuk en spannend hebben, waarom zou je het dan veranderen? Omdat toevallig de omgeving dat verwacht? Wat een onzin!
Mijn moeder lat nu acht jaar met haar vriend. Ze wonen vlak bij elkaar maar hebben beide behoefte aan een eigen plek. Gaan ze ook nooit doen. Vind 't wel leuk, samenwonen past ook niet bij ze.
Eigenlijk hoor ik ook alleen maar op het forum over die verwachtingen dat je verkering moet krijgen, samenwonen, trouwen en kinderen krijgen.

In mijn omgeving ligt de nadruk beneden de 35 veel meer op carrière maken en alles goed voor elkaar krijgen en ook op studeren, jezelf persoonlijk ontwikkelen, reizen, enkele jaren in het buitenland wonen en werken, dat soort dingen.

Als je beneden de 30 gaat samenwonen, trouwen en kinderen krijgen ga je juist tegen de verwachtingen in.
Veel oudere vrouwen hebben ook wel genoeg van de zorgtaken. Die hebben vaak jarenlang voor kinderen gezorgd en voor hun man, ivm traditionele rolverdeling.

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je een jaar of 55 bent en je krijgt een nieuwe relatie, dat je lekker blijft latten. In die generatie komt het er toch op neer dat je als vrouw weer alle rotklussen op jou neerkomen.
Ik ben weduwe en sowieso nog niet toe aan een nieuwe relatie maar als ik weer een relatie zou hebben dan zou ik ook niet meer gaan samenwonen. Niet om de zorgtaken maar heb denk ik geen zin meer om me aan te passen aan een ander.
SweetChili schreef:
09-10-2017 09:43
Veel oudere vrouwen hebben ook wel genoeg van de zorgtaken. Die hebben vaak jarenlang voor kinderen gezorgd en voor hun man, ivm traditionele rolverdeling.

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je een jaar of 55 bent en je krijgt een nieuwe relatie, dat je lekker blijft latten. In die generatie komt het er toch op neer dat je als vrouw weer alle rotklussen op jou neerkomen.

Ik vind dat je er nogal bijzondere denkwijzen op nahoudt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
09-10-2017 09:49
Ik vind dat je er nogal bijzondere denkwijzen op nahoudt.
Denkwijzen? Ken zo al drie vrouwen van 50-65 die er zo instaan. Het is voor veel vrouwen nog altijd de realiteit.
Al 12 jaar. Gaat prima zo! Het was in den beginne niet de bedoeling maar we hebben het allebei gewoon heel druk met ons eigen leven en besognes en het is gewoon zo gelopen. Iets dichter bij elkaar zou leuk zijn maar het is wat het is. We zijn er ondertussen heel tevreden mee en genieten er ook van om ons eigen ding te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven