Geld & Recht alle pijlers

Zoon wil kleedgeld

11-10-2017 16:39 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is 13 en wil graag kleedgeld. Heb gezegd dat ik hier over na ga denken. Hoeveel geld is normaal en wat moet hij daar dan van kopen? Dan doel ik dus op kleding, schoenen. Maar is het dan ook zo dat hij daar zijn broodje op school van koopt? En evt. kleine dingen voor school, zoals pennen, schriften etc? Dat broiodje doet hij nu Ong 1 a 2 keer in de wk van zijn zakgeld, hij krijgt 5 euro zakgeld PW.

Hoe hebben jullie dit geregeld? Alle tips welkom :-D
girasole3 schreef:
11-10-2017 19:02
Daar geloof ik helemaal niks van; neefje heeft folderwijk en krantenwijk gehad (plaatselijk huis aan huis blaadje) en die verdiende daar maar een Euro of 3,50 per week mee. Dat betaalt echt nauwelijks en zeker geen € 10 per week.

Het is stuks werk. Zoon heeft flinke wijk met meerdere portiekflats, 35 brievenbussen naast/boven elkaar schiet lekker op. We wonen midden in de wijk, zoon moet meestal vier terug naar huis om zijn bolderkar opnieuw te vullen. Folders van Spotta zijn de best betaalde, en zoon heeft verreweg de beste wijk door al die flats.

Dochter heeft het in het begin ook andere folders gelopen en inderdaad soms weken van minder dan vier euro.
Moemoe64 schreef:
11-10-2017 17:40
Ik vind het wel weinig omdat jij vermeldde dat hij daar 1-2x week zijn lunch (broodje) moet van kopen.
Die jongen houdt dus helemaal niks over.
Hij heeft brood mee naar school, dat broodje van school is luxe....niks geen moeten! En de een heeft nu eenmaal war meer geld als een ander om als zak/kleedgeld te kunnen geven.
Kleedgeld is voor kleding, ondergoed, sokken en schoenen.

Hier stak mijn moeder het geld in een envelop.
Meestal shopte ze mee en haalde ze nadien het bedrag uit de envelop.
Of ik leverde het bonnetje in en kreeg mijn centen terug uit die envelop.
Lege envelop = gedaan met kopen.
Behalve voor dringend ondergoed en voor een dringend stel schoenen.
(Lees: Niet ik die vond dat ik ineens nieuw duur ondergoed of het 7de paar schoenen nodig had.)

Ik mocht de boel ook rustig opsparen.
Als ik bijvoorbeeld een aantal maanden niets / weinig kocht, dan werd de envelop gewoon wat dikker.
En konden die schoenen van 100 euro of die winterjas van 80 euro er na een paar maanden wel vanaf.
Moemoe64 schreef:
11-10-2017 17:43
Ik wel ja. Ik had het over TO. Kind moet van iets meer dan 3 euro zakgeld broodjes kopen.
Nogmaals, hij MOET geen brood kopen, dat krijgt hij mee van huis. Hij wil zelf daar een lekker broodje van kopen...kosten op zijn school 1,- of 1,50
Ik zou kleedgeld en zakgeld gescheiden houden.
Broodjes op school moeten van het zakgeld, evenals pennen en dingen ondernemen met vrienden etc

Kleedgeld kreeg ik vroeger zelf het bedrag van de kinderbijslag. Wat is dat ook alweer nu, 200 euro per kwartaal toch?
Hmm ik geef nu denk ik 100,- per maand uit dus zou dat dan als kleedgeld geven.
Ligt er ook aan hoe goed ie het kan, wat hij er voor koopt en hoe hij er dan bijloopt. Als het leidt tot dure banddhirts maar dan verder geen fatsoenlijke jas heeft dan verlaag ik liever het maandbedrag dat ie af en toe wel zelf een bandshirt of kapotte jeans kan kopen (of zoiets dat ik zelf niet snel uitkies) maar dat hij nog wel goede schoenen, schoon ondergoed en een warme jas heeft.
Dwarrel75 schreef:
11-10-2017 19:59
En de een heeft nu eenmaal war meer geld als een ander om als zak/kleedgeld te kunnen geven.
Hier ben ik het helemaal mee eens.

En prima toch als je zoon af en toe een broodje koopt omdat hij daar zin in heeft; dat betekent misschien dat hij iets anders dat hij wil doen dan even niet kan doen.

Dochter had in de brugklas nooit geld bij zich op school, tot ze in het voorjaar bedacht dat het wel handig was om toch iets mee te nemen toen een stel uit de klas na school een ijsje ging eten.
Ze is echt hartstikke zuinig en ik zag een foto voorbij komen met een stuk of 6 handen met een ijsje; de meeste 2 bolletjes, een enkeling 3 en 1 met 1 bol. Die laatste was dochter. Toen ik haar vroeg of ze geen zin had in 2 bolletjes was haar antwoord 'ja daag, ze vragen tegenwoordig al € 1,25 voor 1 bolletje en het zijn nog kleine ook'.
Ze denkt dus na of ze iets haar geld waard vindt, dat juich ik alleen maar toe.
KB voor 12 en ouder is ruim 286 Euro per kwartaal
girasole3 schreef:
11-10-2017 21:05
Hier ben ik het helemaal mee eens.

En prima toch als je zoon af en toe een broodje koopt omdat hij daar zin in heeft; dat betekent misschien dat hij iets anders dat hij wil doen dan even niet kan doen.

Dochter had in de brugklas nooit geld bij zich op school, tot ze in het voorjaar bedacht dat het wel handig was om toch iets mee te nemen toen een stel uit de klas na school een ijsje ging eten.
Ze is echt hartstikke zuinig en ik zag een foto voorbij komen met een stuk of 6 handen met een ijsje; de meeste 2 bolletjes, een enkeling 3 en 1 met 1 bol. Die laatste was dochter. Toen ik haar vroeg of ze geen zin had in 2 bolletjes was haar antwoord 'ja daag, ze vragen tegenwoordig al € 1,25 voor 1 bolletje en het zijn nog kleine ook'.
Ze denkt dus na of ze iets haar geld waard vindt, dat juich ik alleen maar toe.

Leuk verhaal van die ijsjes. Hier ook zo iets. Dochter en vriendinnen gingen ook wel naar de ijssalon. Dochter introduceerde toen een doos ijsjes van de Lidl, opeten in het park. Dat konden ze zich tenminste eens per week veroorloven en dan ook nog andere dingen doen.

Weinig geld hebben maakt creatief. Wennen aan meer geld is altijd makkelijker dan wennen aan minder geld.
Zo te lezen waren wij nogal royaal met onze 100 per maand voor kleding . En dan kochten wij nog de sportschoenen en zo.
En voor de kapper kregen ze ook een maandelijks bedrag.
Als je voor die tijd wel merkkleding voor ze kocht, of heel veel kocht , is het natuurlijk ook een beetje zuur als ze ineens zes stppen terug moeten doen omdat ze kleedgeld krijgen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Kleedgeld vind ik denk ik vooral bedoeld voor de dingen waarvan ik als ouder zou zeggen: "wil je dat echt aan?" En er eigenlijk geen geld aan wil uitgeven maar ze het dan toch kunnen kopen.

Ik ben overigens wel benieuwd wat puberjongens dan belangrijk vinden aan kleding en in hoeverre dat afwijkt van mijn ideeën. Tot nu toe is het alleen een bezwaar als een trui te strak over het hoofd gaat.

Over het algemeen vind ik puberjongens armoediger gekleed dan peuters of basisschooljeugd. Geen idee of kleedgeld en eigen keuzes daarvan vaak de reden zijn...
Kleedgeld vind ik denk ik vooral bedoeld voor de dingen waarvan ik als ouder zou zeggen: "wil je dat echt aan?" En er eigenlijk geen geld aan wil uitgeven maar ze het dan toch kunnen uitgeven.

Ik ben overigens wel benieuwd wat puberjongens dan belangrijk vinden aan kleding en in hoeverre dat afwijkt van mijn ideeën. Tot nu toe is het alleen een bezwaar als een trui te strak over het hoofd gaat.

Over het algemeen vind ik pubers armoediger gekleed dan peuters of basisschooljeugd. Geen idee of kleedgeld en eigen keuzes daarvan vaak de reden zijn...
Leuke discussie en ook tevens een eye-opener. Ik dacht dat mijn zoon best weinig kreeg, maar volgens mij valt dat reuze mee.
Mijn zoon (nu 14 jaar) krijgt vanaf dat hij 13 jaar is kleedgeld.
€ 30 euro zakgeld en € 70 euro kleedgeld per maand. Ik ben niet heel strikt aan wat hij het uitgeeft. Wel geef ik hem tips mee om kritisch zijn kledingkast na te lopen en zich af te vragen wat hij nodig heeft, nu en volgend seizoen, en daar een budgetplanning voor te maken.

In het begin ging dat wel een mis want hij kocht een zomerjas van € 200(!!) euro en de nieuwste Nike schoenen. Dat was even slikken...wat een geld en wat zonde! Maar gaande weg zie ik hem leren om te plannen en aankopen beter te overdenken. Toevallig kocht hij van de week 2 merkshirts met korte mouwen in de sale. 'Ja mam, dat is slim, want zo koop ik goedkoop zomerkleding en hoef ik in de zomer geen kleding te kopen voor de volle mep'.

En ja, ik baal soms best dat hij zo gevoelig is voor merken. Dat heeft hij niet van mij of mijn man, maar ik laat hem. Ook dit is nodig voor hem om zijn identiteit te ontdekken. Hij heeft liever minder kleding, maar wel Calvin Klein, Tommy Hilfiger e.d. dan veel kleding maar merkloos. Sportkleding betalen wij, net als zijn abonnement voor zijn mobiel,
Hij koopt 5x per jaar een cadeautje van zijn zakgeld. Schoolspullen betalen wij ook.

heeft hij duurdere wensen? Dan kan hij een baantje zoeken.
TO, waarom wil je zoon kleedgeld?
Is dat omdat hij zelf wil bepalen wat hij koopt of komt hij niet uit met zijn zakgeld en hoop hij op deze manier meer geld te kunnen besteden? Als het dit laatste is komt hij natuurlijk van een koude kermis thuis.
Dit verschilt zo ontzettend per gezin. Wat kan je missen? ik mocht vroeger mijn deel van de kinderbijslag hebben en moest daar vrijwel alles van bekostigen (sport/studiereis etc. niet meegerekend).
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Andersom schreef:
11-10-2017 18:57
Vanaf dertien mag je folders of kranten verspreiden één keer per week. Zo'n van dertien heeft daar elke week 10 euro mee verdient. Fooien in december erbij en hij komt op 12 euro per week voor drie uur werk.
Ok, dat wist ik niet. Ik woon in België en hier mogen minderjarigen vanaf 15j een beperkt aantal uren per jaar werken. Maar zeker geen 13-jarigen.
Jeetje, ik schrik echt van de bedragen. 15(!) jaar geleden kreeg ik al 10 euro zakgeld per week en 125 - 150 euro kleedgeld. Daarnaast werkte ik vanaf mijn 14e een aantal uren in een bijbaantje waar ik minimaal 150 euro per maand mee verdiende en later het dubbele toen ik in 6 VWO zat.
Mijn zoon zit nu net in de brugklas en wil best folders gaan lopen. Maar ik vind school ook belangrijk. Ik heb zoiets van laat hem eerst maar even wennen aan school etc. Er veranderd zoveel al dan, dat baantje kan in jan ook wel.

Ik denk dat ik een bepaald bedrag op zijn rekening ga storten en internetbankieren daarvoor aanvraag zodat ik met hem mee kan kijken waar hij het aan uitgeeft.

Bedankt voor alle reacties
riesling schreef:
12-10-2017 09:29
Jeetje, ik schrik echt van de bedragen. 15(!) jaar geleden kreeg ik al 10 euro zakgeld per week en 125 - 150 euro kleedgeld. Daarnaast werkte ik vanaf mijn 14e een aantal uren in een bijbaantje waar ik minimaal 150 euro per maand mee verdiende en later het dubbele toen ik in 6 VWO zat.
Wat voor werk deed je dan? Want regulier werk mag pas vanaf 15.
Folders mag eerder maar waren ze hier zoveel tijd mee kwijt en betaalde echt amper, dat ik het slavenarbeid vond en er heel snel kortemetten mee heb gemaakt.

Vanaf 15 in een winkel, 2 euro nog wat per uur hoor.
Daar moet je heel veel uren voor draaien wil je 100 euro per maand eruit hengelen, dus wat jij zegt weet ik zo net nog niet.

De mijne werken allemaal, op de jongste van 11 na. Maar het is gewoon huilen met de pet op eigenlijk. Maar ja, ze kiezen er zelf voor.

En ja, de ene heeft meer geld te besteden dan de ander. Welkom in het echte leven.
Ik kan het niet mooier maken. Niet iedereen heeft een geldboom in de tuin of kan elke dag lunch kopen in de kantine en naar de bios of nieuwe dure nikes kopen. Sommige moeten daar echt voor sparen. Of andere dingen gewoonweg voor laten. Ik denk niet dat je daar perse minder van wordt.
anoniem_212069 wijzigde dit bericht op 12-10-2017 09:46
0.04% gewijzigd
girasole3 schreef:
11-10-2017 17:53
Ha Yggdrasil is weer in the house; jammer dat dezelfde plaat weer blijft hangen .... gaap ....
Wat zit je nou te stoken?
Dwarrel75 schreef:
11-10-2017 20:53
Nogmaals, hij MOET geen brood kopen, dat krijgt hij mee van huis. Hij wil zelf daar een lekker broodje van kopen...kosten op zijn school 1,- of 1,50
Precies, dat is wat ik zei.
Ik lees dus toch gewoon goed.
Danku
NYC schreef:
11-10-2017 21:43
Kleedgeld vind ik denk ik vooral bedoeld voor de dingen waarvan ik als ouder zou zeggen: "wil je dat echt aan?" En er eigenlijk geen geld aan wil uitgeven maar ze het dan toch kunnen kopen.

Over het algemeen vind ik puberjongens armoediger gekleed dan peuters of basisschooljeugd. Geen idee of kleedgeld en eigen keuzes daarvan vaak de reden zijn...
Meestal is kleedgeld een middel om ze leren te budgeteren.
Ik werkte vanaf mijn 14e in een supermarkt (vakkenvullen) en kreeg toen iets van 6 of 7 gulden en daarna vanaf mijn 15,5 in de horeca. Toen kreeg ik iets van 6 euro per uur en fooien, dus effectief rond de 7 euro. Werkte een avond en een weekenddag, dus ongeveer 11 a 12 uur in de week.
riesling schreef:
12-10-2017 09:48
Ik werkte vanaf mijn 14e in een supermarkt (vakkenvullen) en kreeg toen iets van 6 of 7 gulden en daarna vanaf mijn 15,5 in de horeca. Toen kreeg ik iets van 6 euro per uur en fooien, dus effectief rond de 7 euro. Werkte een avond en een weekenddag, dus ongeveer 11 a 12 uur in de week.
Zwart denk ik?
Wit mag je niet vanaf 14 in een supermarkt en vanaf 15 mag je afwassen, niet in de bediening. En dan krijg je helaas geen fooien. En verder gewoon het minimum loon.
Maar maakt niet uit verder. Het is goed verdienen voor je geweest. Maar niet standaard.
De meesten verdienen 2 euro nog wat met vakkenvullen vanaf 15 a 16 jaar en werken dan 4 uurtjes max per week.
Kan je effectief 2 broodjes van kopen per week ;-)
Ik wou vroeger ook kleedgeld. Kreeg het alleen niet. Ouders gingen zelf mee.
Vanaf 12 of 13 jaar folders gaan gooien 2 wijken. Verdiende wel wat bij en met kerst was het al helemaal een jackpot.

Ouders betaalden wel telefoonrekening. maar als ik er overheen zat was het terug betalen.
vanaf (eind) 14 jaar in de winkel gewerkt. verdiende toen 75 euro per maand met zaterdagen werken. Als ik ging winkelen , dan betaalde ik het zelf. Vonden mijn ouders het leuk en voor een leuke prijs, dan kreeg ik het geld terug.

Voor broodjes e.d op school betaalde je zelf.

Je hoeft toch niet elke maand zoveel kleding te kopen? ze kunnen ook sparen. Mits ze geen groeispurt hebben dan natuurlijk.

ik koop nu ook niet voor mezelf voor 100 euro per maand aan kleding.
Kinderbijslag is omgerekend 80 euro per maand, diud die krijgt mijn 13 jarige als kleedgeld , plus 20 euro zakgeld voor lekkers bios schaatsen zwemmen etc

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven