Polyamorie: grenzen en tijd
zaterdag 14 oktober 2017 om 11:49
Hoi allemaal,
Ik schrijf hier al een aantal jaar mee onder een andere nickname, maar aangezien een aantal mensen in mijn leven weten dat ik hier zit, heb ik een nieuw account aangemaakt.
Ik hoop dat jullie me enig inzicht kunnen bieden, want ik kom er momenteel niet uit.
Een jaar geleden heb ik een leuke man ontmoet die vanaf het begin heeft aangegeven polyamoreus te (willen) zijn. Beiden hebben we monogame relaties achter de rug, maar hij wil nu dit pad ontdekken. De relatie met zijn ex is officieel verbroken en ze wonen niet meer samen, maar ze hebben dus nog wel een relatie, op dezelfde manier als ik dat met hem heb.
Ik zal niet ontkennen dat ik er moeite mee heb. "Waarom ben ik niet genoeg?" is best een tijd een ding geweest. Inmiddels voelt dit goed en wil ik echt dat deze relatie werkt.
Nu is het echter zo dat enkele dingen die zij en ik willen vrijwel lijnrecht tegenover elkaar staan. Zij wil doordeweeks niet afspreken ivm werk, maar ook ik wil in het weekend bij hem zijn en samen (uit) kunnen slapen. Ik woon redelijk dichtbij, dus an sich is het geen probleem om doordeweeks af te spreken... Maar ik wíl ook gewoon een dag in het weekend. Plannen kunnen maken of kunnen vrijen zonder dat de wekker om 7 uur gaat...
Zij wil graag dat zijn telefoon uitgaat op hun dates (meestal een tijdframe van 24 uur), want ze wil dat hij met zijn hoofd bij haar is. Dat is niet alleen vanwege mij, ook gewoon "de telefoon als afleiding". En dat snap ik volledig en wíl ik haar gunnen, maar voor mij is het in een relatie dan weer best belangrijk dat de ander bereikbaar is als er iets gebeurt of aan de hand is. Ik ga hem niet de hele avond appen, maar het geluid voor mijn beltoon aan bij mijn beloproep bijvoorbeeld is al prima. Hier kan/wil hij niet aan voldoen, want hij wil haar geven wat zij nodig heeft.
Hoe komen we hieruit? Ik merk dat mijn vriend gillend gek wordt van de wensen die zo uiteen lopen en het voor iedereen goed wíl doen, maar dat dat eigenlijk gewoon niet kan.
Ik heb al voorgesteld om met zijn drieën te praten en deze zaken te bespreken, maar daar staan zij allebei niet voor open. Ze willen de relaties gescheiden houden.
Thoughts? Hoe pakken we het gebrek aan tijd aan? Tot op welke hoogte moet ik inschikken zodat hun relatie werkt en waar trek ik de grens zodat die van míj werkt?
Ik schrijf hier al een aantal jaar mee onder een andere nickname, maar aangezien een aantal mensen in mijn leven weten dat ik hier zit, heb ik een nieuw account aangemaakt.
Ik hoop dat jullie me enig inzicht kunnen bieden, want ik kom er momenteel niet uit.
Een jaar geleden heb ik een leuke man ontmoet die vanaf het begin heeft aangegeven polyamoreus te (willen) zijn. Beiden hebben we monogame relaties achter de rug, maar hij wil nu dit pad ontdekken. De relatie met zijn ex is officieel verbroken en ze wonen niet meer samen, maar ze hebben dus nog wel een relatie, op dezelfde manier als ik dat met hem heb.
Ik zal niet ontkennen dat ik er moeite mee heb. "Waarom ben ik niet genoeg?" is best een tijd een ding geweest. Inmiddels voelt dit goed en wil ik echt dat deze relatie werkt.
Nu is het echter zo dat enkele dingen die zij en ik willen vrijwel lijnrecht tegenover elkaar staan. Zij wil doordeweeks niet afspreken ivm werk, maar ook ik wil in het weekend bij hem zijn en samen (uit) kunnen slapen. Ik woon redelijk dichtbij, dus an sich is het geen probleem om doordeweeks af te spreken... Maar ik wíl ook gewoon een dag in het weekend. Plannen kunnen maken of kunnen vrijen zonder dat de wekker om 7 uur gaat...
Zij wil graag dat zijn telefoon uitgaat op hun dates (meestal een tijdframe van 24 uur), want ze wil dat hij met zijn hoofd bij haar is. Dat is niet alleen vanwege mij, ook gewoon "de telefoon als afleiding". En dat snap ik volledig en wíl ik haar gunnen, maar voor mij is het in een relatie dan weer best belangrijk dat de ander bereikbaar is als er iets gebeurt of aan de hand is. Ik ga hem niet de hele avond appen, maar het geluid voor mijn beltoon aan bij mijn beloproep bijvoorbeeld is al prima. Hier kan/wil hij niet aan voldoen, want hij wil haar geven wat zij nodig heeft.
Hoe komen we hieruit? Ik merk dat mijn vriend gillend gek wordt van de wensen die zo uiteen lopen en het voor iedereen goed wíl doen, maar dat dat eigenlijk gewoon niet kan.
Ik heb al voorgesteld om met zijn drieën te praten en deze zaken te bespreken, maar daar staan zij allebei niet voor open. Ze willen de relaties gescheiden houden.
Thoughts? Hoe pakken we het gebrek aan tijd aan? Tot op welke hoogte moet ik inschikken zodat hun relatie werkt en waar trek ik de grens zodat die van míj werkt?
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:23
Is hij de laatste man op aarde ofzo?
Wat doe je jezelf aan, waarom gun je je niet een leuke kerel voor wie jij doordeweeks én in de weekenden op nr 1 staat?
Je zegt dat het goed voelt, en tegelijk zeg je dat je ook een dag in het weekend wilt, dat je wilt dat hij bereikbaar is, dat er ook naar jouw wensen geluisterd wordt. Allemaal heel normale en redelijke dingen om te willen in een relatie. Alleen met deze man niet mogelijk.
Zeg eens eerlijk, hoop jij dat de relatie tussen hen klapt en hij dan met jou alleen is?
Wat doe je jezelf aan, waarom gun je je niet een leuke kerel voor wie jij doordeweeks én in de weekenden op nr 1 staat?
Je zegt dat het goed voelt, en tegelijk zeg je dat je ook een dag in het weekend wilt, dat je wilt dat hij bereikbaar is, dat er ook naar jouw wensen geluisterd wordt. Allemaal heel normale en redelijke dingen om te willen in een relatie. Alleen met deze man niet mogelijk.
Zeg eens eerlijk, hoop jij dat de relatie tussen hen klapt en hij dan met jou alleen is?
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:32
Ik lees vooral dat alles om zijn wensen gaat eigenlijk.Fantagonist schreef: ↑14-10-2017 12:21Ik heb zelf geen behoefte aan een tweede persoon, nee.
@Rooss: er zit wat mij betreft een verschil tussen "altijd" bereikbaar zijn en 24 uur niet. Maar hij is het met jou eens en wil hier dus inderdaad niet in schikken.
Wat betreft het weekend: hij wil 1 avond voor zichzelf, vrienden, familie of eventuele dates houden. Jouw suggestie zou zijn weekend volplannen.
Ik twijfel of het werkelijk is dat hij háár wensen wil vervullen en de mijne niet. Zoals hij het op zo'n moment uitlegt klinkt het alsof hij het zelf eens is met haar wensen en niet met de mijne. En wensen die hij niet snapt vindt hij lastig om te vervullen.
Ik snap ook niet zo goed dat hij een relatie met zijn ex heeft. De relatie is verbroken, maar ze hebben een relatie. Wat maakte dat d erelatie in eerste instantie verbroken is?
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:35
Mijn 5 cents: hij wil graag polyamoreus (of polygaam), maar hij kán dit feitelijk niet. Daar loopt hij nu tegen aan.
Het eerste half jaar kreeg jij meer aandacht dan zij en nu delf jij weer het onderspit.
Hij kan niet balanceren en hij weet niet hoe hij zijn leven moet inrichten met 2 vrouwen en ook nog me-time.
Als hij dit wil, moet hij het balanceren en aandacht geven heel goed kunnen. Dat blijkt niet zo te zijn.
Laat hem dat erkennen en dan vanaf daar verder gaan.
Het eerste half jaar kreeg jij meer aandacht dan zij en nu delf jij weer het onderspit.
Hij kan niet balanceren en hij weet niet hoe hij zijn leven moet inrichten met 2 vrouwen en ook nog me-time.
Als hij dit wil, moet hij het balanceren en aandacht geven heel goed kunnen. Dat blijkt niet zo te zijn.
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:39
Het allerliefste zou ik een monogame relatie hebben. Dat staat los van haar, want als zij niet meer in beeld zou zijn zou hij alsnog niet monogaam met me willen zijn. Hij wil niet iemand op nr 1 zetten, ook haar niet. Met goede afspraken, water bij de wijn doen en rekening houden met elkaars wensen ben ik er echter van overtuigd dat een mono-poly relatie kan werken.
Ze zijn uit elkaar gegaan omdat het samenwonen niet werkte. Ze zagen de toekomst anders, hij wilde dingen die niet kunnen wanneer hij een monogame relatie heeft waarbij er dingen gedaan en gelaten "moeten" worden voor de ander.
Ze zijn uit elkaar gegaan omdat het samenwonen niet werkte. Ze zagen de toekomst anders, hij wilde dingen die niet kunnen wanneer hij een monogame relatie heeft waarbij er dingen gedaan en gelaten "moeten" worden voor de ander.
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:40
Hij klinkt echt helemaal niet als een lot uit de loterij.Fantagonist schreef: ↑14-10-2017 12:21Ik heb zelf geen behoefte aan een tweede persoon, nee.
@Rooss: er zit wat mij betreft een verschil tussen "altijd" bereikbaar zijn en 24 uur niet. Maar hij is het met jou eens en wil hier dus inderdaad niet in schikken.
Wat betreft het weekend: hij wil 1 avond voor zichzelf, vrienden, familie of eventuele dates houden. Jouw suggestie zou zijn weekend volplannen.
Ik twijfel of het werkelijk is dat hij háár wensen wil vervullen en de mijne niet. Zoals hij het op zo'n moment uitlegt klinkt het alsof hij het zelf eens is met haar wensen en niet met de mijne. En wensen die hij niet snapt vindt hij lastig om te vervullen.
Ik vraag me oprecht af waarom je je hiervoor leent. Hij wil alleen de lusten en legt de lasten bij jullie (eigenlijk vooral bij jou) neer.
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:43
Hij heeft het echt niet begrepen. En met liefde heeft wat hij wil niet zoveel te maken...
Sowieso is hij verantwoordelijk dat hij partners uitzoekt die hier achter staan. Jij doet dat niet.
Hij staat ook niet 100% achter deze manier van leven, hij doet maar wat. Daar krijg je brokken van.
Sterkte!
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:47
Is het de bedoeling dat wij zijn "leuk zijn" in twijfel trekken? TO vindt m de moeite waard, dat lijkt me genoeg.
Fantagonist, als jij een monogame relatie wilt diep in je hart dan vind ik je keuze niet heel handig. Nu snap ik dat je verknocht aan hem bent maar ik denk niet dat dit op termijn voor jou bevredigend gaat werken.
Wat is voor jou de reden om hier niet mee te stoppen en iemand te zoeken die wél volledig bij jouw wensen past?
Fantagonist, als jij een monogame relatie wilt diep in je hart dan vind ik je keuze niet heel handig. Nu snap ik dat je verknocht aan hem bent maar ik denk niet dat dit op termijn voor jou bevredigend gaat werken.
Wat is voor jou de reden om hier niet mee te stoppen en iemand te zoeken die wél volledig bij jouw wensen past?
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:52
Omdat ik er vooralsnog van overtuigd ben dat er een weg gevonden kan worden die wèl voor iedereen bevredigend werkt. Maar ik kan hen niet dwingen om die weg met mij te bespreken. Zij willen dat alles eerst op deze manier goed loopt en dán eventueel samen gaan zitten.Rooss4.0 schreef: ↑14-10-2017 12:47Is het de bedoeling dat wij zijn "leuk zijn" in twijfel trekken? TO vindt m de moeite waard, dat lijkt me genoeg.
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:56
PreciesCourage-- schreef: ↑14-10-2017 12:35Mijn 5 cents: hij wil graag polyamoreus (of polygaam), maar hij kán dit feitelijk niet. Daar loopt hij nu tegen aan.
Dit doet me denken aan een ander topic laatst van een man die perse een soort wijze vaderrol in de relatie wilde. To moest alles aannemen wat hij zei op bepaalde momenten, andere momenten gedroeg hij zich als een psycho.
Klonk een beetje zoals dit, jezelf graag in een bepaalde rol willen zien maar het helaas niet waar kunnen maken.
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:57
Jij wilt hem in nood kunnen bereiken als hij bij haar is. In wat voor soort noodgeval zou je hem dan willen kunnen bellen?
Stel hij ligt bij jou in bed, en zij belt vanwege zo'n noodgeval, hoe voel jij je dan als hij dan op stel en sprong naar haar toe gaat?
Jij wilt monogamie, en dat ga je bij deze man niet krijgen. Dit is echt een heel groot verschil, waar je niet uit kunt komen volgens mij. Hoe leuk je elkaar ook vindt.
Heeft hij overigens genoeg aan twee vrouwen?
Zou hij niet gelukkiger zijn met 1 LATrelatie en daarnaast de vrijheid om met anderen te daten? Een open relatie dus?
Stel hij ligt bij jou in bed, en zij belt vanwege zo'n noodgeval, hoe voel jij je dan als hij dan op stel en sprong naar haar toe gaat?
Jij wilt monogamie, en dat ga je bij deze man niet krijgen. Dit is echt een heel groot verschil, waar je niet uit kunt komen volgens mij. Hoe leuk je elkaar ook vindt.
Zou hij niet gelukkiger zijn met 1 LATrelatie en daarnaast de vrijheid om met anderen te daten? Een open relatie dus?
zaterdag 14 oktober 2017 om 13:13
Die telefoon lijkt mij alleen maar een symbool van wat er werkelijk aan de hand is. Jullie hebben verschillende behoeftes en het lukt niet heel goed om daar over te praten. Jij wilt het liefste een monogame relatie, die behoefte aan de kant zetten lijkt mij heel erg moeilijk. Mijn ex heeft het voor mij geprobeerd maar het ging tegen zijn hele aard en natuur in. En dan had ik geen behoefte aan een tweede partner, wel aan een minnaar. Ik zou het zelf ook niet kunnen. Mijn partner mag seks hebben met anderen maar ik ben zijn partner.
Het is natuurlijk niet nodig dat je partner altijd bereikbaar is. Hij heeft gekozen voor haar behoefte, geen contact met anderen als hij met haar is. En niet voor jouw behoefte, bereikbaar zijn in geval van nood. Jij voelt je niet gezien en gehoord en dat is een heel kut gevoel. Nogmaals om de tafel dus.
Het is natuurlijk niet nodig dat je partner altijd bereikbaar is. Hij heeft gekozen voor haar behoefte, geen contact met anderen als hij met haar is. En niet voor jouw behoefte, bereikbaar zijn in geval van nood. Jij voelt je niet gezien en gehoord en dat is een heel kut gevoel. Nogmaals om de tafel dus.
zaterdag 14 oktober 2017 om 13:14
Voorbeelden uit het afgelopen half jaar waarbij ik mijn vriend wil kunnen bereiken of binnen redelijke tijd teruggebeld zou willen worden:_Marana_ schreef: ↑14-10-2017 12:57Jij wilt hem in nood kunnen bereiken als hij bij haar is. In wat voor soort noodgeval zou je hem dan willen kunnen bellen?
- mijn vader lag in het ziekenhuis
- er waren problemen met de vakantie waar we een dag later naartoe zouden vertrekken
- ik was bang dat ik zwanger was
Ik vind het geen probleem als hij bij mij is, een berichtje ontvangt met de vraag of hij haar kan bellen, want... (vul maar in) en dat dan doet. Gebeurt met enige regelmaat. Hij wil dan zelf wachten met bellen, maar ik geef dan in alle oprechtheid aan dat het geen probleem zou zijn. Ik weet dat ze bestaat, ik ken haar en net als dat ik hem nodig heb, heeft zij dat ook. Opnemen tijdens de seks of een belangrijk gesprek... nee, uiteraard niet. Tijdens een serietje op de bank? Daar zie ik het probleem niet van. Als er dan iets blijkt te zijn waarom hij fysiek bij haar moet zijn, is dat ook prima. Liefst niet wekelijks natuurlijk, maar geen issue.
Hij heeft een open relatie met mij overwogen en geprobeerd, maar wil op die manier (nog) niet 1 iemand voorop zetten.
zaterdag 14 oktober 2017 om 13:25
Gaat hij mee naar jouw ouders ? Heb jij een kerstdag met hem ? En oud en nieuw ?Fantagonist schreef: ↑14-10-2017 12:39Het allerliefste zou ik een monogame relatie hebben. Dat staat los van haar, want als zij niet meer in beeld zou zijn zou hij alsnog niet monogaam met me willen zijn. Hij wil niet iemand op nr 1 zetten, ook haar niet. Met goede afspraken, water bij de wijn doen en rekening houden met elkaars wensen ben ik er echter van overtuigd dat een mono-poly relatie kan werken.
Wie neemt hij mee naar zijn ouders en vrienden ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 14 oktober 2017 om 13:27
Fantagonist schreef: ↑14-10-2017 13:14Voorbeelden uit het afgelopen half jaar waarbij ik mijn vriend wil kunnen bereiken of binnen redelijke tijd teruggebeld zou willen worden:
- mijn vader lag in het ziekenhuis
- er waren problemen met de vakantie waar we een dag later naartoe zouden vertrekken
- ik was bang dat ik zwanger was
Ik vind het geen probleem als hij bij mij is, een berichtje ontvangt met de vraag of hij haar kan bellen, want... (vul maar in) en dat dan doet. Gebeurt met enige regelmaat. Hij wil dan zelf wachten met bellen, maar ik geef dan in alle oprechtheid aan dat het geen probleem zou zijn. Ik weet dat ze bestaat, ik ken haar en net als dat ik hem nodig heb, heeft zij dat ook. Opnemen tijdens de seks of een belangrijk gesprek... nee, uiteraard niet. Tijdens een serietje op de bank? Daar zie ik het probleem niet van. Als er dan iets blijkt te zijn waarom hij fysiek bij haar moet zijn, is dat ook prima. Liefst niet wekelijks natuurlijk, maar geen issue.
Hij heeft een open relatie met mij overwogen en geprobeerd, maar wil op die manier (nog) niet 1 iemand voorop zetten.
Hmm, ik dacht zelf meer aan noodgevallen als 'ik lig in het ziekenhuis want ik heb een ongeluk gehad'.
Mijn vriend had nog een relatie toen ik hem leerde kennen. Onze insteek was geen relatie samen, dus ik stond er anders in dan jij toen. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om hem te moeten bellen voor dit soort zaken. Ik stuurde hem dan een chatbericht, en wachtte af, als hij een dag later antwoordde was dat ook prima.
Je zet 'nog' tussen haakjes. Je gaat er vanuit dat hij dat later wel kan en wil? Het klinkt alsof jij die wens hebt, en hij daar niet aan zal kunnen voldoen. Ben je daar wel op voorbereid, dat hij wellicht nooit iemand op plaats 1 kan zetten?
zaterdag 14 oktober 2017 om 13:29
Dat zijn allemaal situaties waarbij je een goede vriendin ook kunt bellen. Hij is niet jouw nr 1, die heeft hij namelijk niet. Je hebt geen exclusieve relatie met hem en daar hoort bij dat je niet altijd alles kunt delen. Dus zelf vakantie gedoe oplossen, zonder overleg met hem. En zorgen dat je een netwerk hebt met mensen om je heen die je kunnen steunen bij nare, verdrietige issues.
zaterdag 14 oktober 2017 om 13:33
Mijn man en ik hebben ook een polyamoreus huwelijk en dat bevalt ons al jaren heel goed. Maar het is wel noodzakelijk om goede afspraken te maken die voor alle partijen werken, net zoals binnen een monogaam huwelijk.
Ook is dit in ons geval iets wat we alle drie willen en ik heb bij jou meer het idee dat je het gevoel hebt dat je niet anders kunt omdat je hem anders kwijt raakt. Ik vind dat een slechte basis en ik kan me niet voorstellen dat dat blijft/gaat werken.
Ik zou het niet kunnen zoals jullie het doen. Óf goede afspraken maken, óf het uitmaken.
Ook is dit in ons geval iets wat we alle drie willen en ik heb bij jou meer het idee dat je het gevoel hebt dat je niet anders kunt omdat je hem anders kwijt raakt. Ik vind dat een slechte basis en ik kan me niet voorstellen dat dat blijft/gaat werken.
Ik zou het niet kunnen zoals jullie het doen. Óf goede afspraken maken, óf het uitmaken.
queenarachnia wijzigde dit bericht op 14-10-2017 13:34
0.09% gewijzigd