Inkomensverschillen vrienden groter ->problemen vriendsch

16-10-2017 09:30 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Accepteren. Wat had je anders in gedachten?
gelderka schreef:
16-10-2017 16:56
Live beneath your means.
Return everything you borrow.
Stop blaming other people.
Admit it when you make a mistake.
Give clothes not wom to chanity.
Do something nice and try not to get caught.
Listen more; talk less.
Every day take a 30-minute walk.
Strive for excellence, not perfection.
Be on time.
Don’t make excuses.
Don’t argue.
Get good manners.
Be humble.
Realize and accept that life isn’t fair.
Know when to keep your mouth shut.
Go an entire day without criticizing anyone.
Learn from the past for the future.
Live in the present.
Don’t sweat the small stuff. It’s all small stuff.
Mooi!

To, verderbordurend op bovenstaande... wat is je streven in dit leven? Die vakantie, dat dure huis, die etentjes?

Of vind je ook voldoening in een "mooi", waardevol leven, waarin je waarde creëert voor je kinderen, je man, je omgeving?

Als je later terugblikt, wat zou je het mooiste vinden? De herinnering aan die reis, of de wetenschap dat je je kinderen het beste van jezelf hebt gegeven, dat je je vrienden hebt ondersteund, dat je waar nodig zelf op anderen hebt kunnen steunen, en dat je je man hebt geapprecieerd en vice versa?

Lijkt me heel mooi als je dat laatste kan, ik vind de quote alvast inspirerend!
Jaloers zijn is een gevoel, dat pas negatief wordt als het jezelf in de weg staat of er negatief mee omgaat naar anderen.
Maar er voor uitkomen dat je dat gevoel hebt, en het bij jezelf erkennen, is op zich wel positief.

Ik begrijp TO voor een stuk. Een gezin met 5 draaiende houden en financieren is niet niks. Wij hebben ook een gezin van 5, we werken met twee voltijds ( altijd gedaan, vrij goed betaalde maar veeleisende banen -nochtans is de zachte sector-, door omstandigheden een tweede woning die we volledig hebben afbetaald en verhuren), maar in vergelijking met TO hebben wij een riant inkomen (ongeveer x2,5 en auto's op kosten van onze werkgever.)

Wij hebben het zeer goed, dat besef ik zeer zeker. (Nooit moeten nadenken of een rekening kan betaald worden BV., tot nu toe niemand die gezondheidsproblemen heeft, kinderen die het goed doen, studies kinderen zullen normaal gezien volledig door ons betaald worden (moet ook wel in België geen systeem van lenen of studiefinanciering voor ouders met ons inkomen..).
Maar zotte uitspattingen moeten wij ook niet doen. We kunnen ons een pak meer veroorloven dan gemiddeld wellicht, maar dure restaurantbezoken, weekendjes ver weg met uitspattingen, grote reizen naar de andere kant van de wereld...zit er voor ons ook niet in. Voor een aantal dingen is er geen tijd (want werken beide meer dan fulltime en houden veel rekening met de activiteiten van onze jongens en steken daar tijd in), maar dingen die echt veel geld kosten...nee. Ik mis dat ook helemaal niet.

Ik zou niet graag in een vriendenkring vertoeven waar al die zotte uitspattingen wel gebeuren, ik zou me niet meer op mijn gemak voel. In onze vriendenkring zijn er wel wat verschillen, maar niet zo'n grote, of wordt dit niet geuit in "uitspattingen". Ik vind het fijn om eens te kunnen babbelen over de prijs van een kamer voor een student, over hoeveel weekgeld die student krijgt, over een verbouwing die moet wachten omdat er gespaard moet worden, over de beslissing om een jaar niet op reis te gaan, of net te sparen voor iets groters...

Eigenlijk vind ik het knap dat jullie met jullie inkomen het rond krijgen.
Als wij morgen op zo'n inkomen zouden terugvallen, zouden we serieus moeten besparen. Evident zou ik dat niet vinden...

Dus TO, voor mij ben je geen zeurende zuur.
riesling schreef:
16-10-2017 15:22
Ik krijg geen 7.500 binnen, dat is 2 personen. Dus netto ongeveer 3.800 met nog vakantiegeld en bonus. En dat is echt al veel.
Persoonlijk ken ik niemand die bruto 200.000 per jaar verdiend. Of het moet een ZZP-er zijn met een minimaal uurtarief van 125 en dat zijn er ook maar enkelen in Nederland.
125 per uur kan best bij de semi-overheid als zelfstandige of consultant in de zorg of bij banken of verzekeraars bijv.. Maar ja, het is echt heel veel geld. Ik ken een stel dat samen werkt in de avocatuur, en die werken echt heel veel, ik zie ze ook niet eens echt als vrienden omdat we ze zo weinig zien. Soms zijn het ook keuzes die niet iedereen zou maken denk ik.
U
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 23-10-2017 15:58
0.00% gewijzigd
Stellagibson schreef:
16-10-2017 09:39
Ik wil niet als een jaloerse tut overkomen. Het is ook niet dat we arm zijn. En het is natuurlijk maar waar je het mee vergelijkt. Maar we zijn door een ongelukkige start pas later in het arbeidsproces gekomen, en daardoor hebben we die achterstand zeg maar nooit meer helemaal ingelopen.
Sommige vrienden zijn aan hun vierde koophuis toe, of zijn al hypotheek vrij. Of sparen 1000 euro per maand.
Dat zou hier nooit kunnen. Zoveel verdien ik niet eens per maand. Zo tussen onze vier muren ben ik happy, maar als ik mezelf vergelijk met degene met wie ik ooit in de klas zat, en die mijn vrienden zijn, dan ben ik wel eens een beetje verdrietig. Want dit is het. Financieel wordt het niet meer in onze beroepsgroep. Er speelt ook wel een zekere mate van jaloezie mee denk ik. Dat vind ik super rot van mezelf.
Jullie hebben 2 auto's!!! Daar kun je ook op bezuinigen.
H
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 23-10-2017 15:56
99.82% gewijzigd
pipootje schreef:
17-10-2017 12:09
Jullie hebben 2 auto's!!! Daar kun je ook op bezuinigen.

En dat weet jij omdat? Waarop kunnen ze bezuinigen dan? Eén auto de deur uit? Makkelijk gezegd, je weet niet hoe nodig die auto is.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 17-10-2017 14:12
0.76% gewijzigd
TO zullen wij vrienden worden? Bij ons komt er met 2 studerende kinderen nog minder binnen :-D
Wij hebben hier geen probleem mee, is onze keus, en we zijn totaal niet materialistisch en jaloers. Onze beste vrienden hebben het ook vele malen beter, dan weer nieuwe auto, een boot, nieuwe keuken, aanbouw aan huis, enz. We vinden het leuk, maar het boeit ons echt niet. Als we samen een dag weggaan, roept mn vriendin: wij nemen wel altijd zelf boterhammen mee hoor! Vind ik lief van haar, weet niet of ze dat echt doen, maar waarschijnlijk voor ons gezegd.
Toen mn man werkloos werd waren zij de eersten die bij ons kwamen en zeiden dat als we in de problemen zouden komen altijd bij hun konden aankloppen.
Wees tevreden met wat je hebt, je gezin, je huis. Kijken naar anderen word je nooit gelukkiger van.
Andersom schreef:
17-10-2017 13:52
En dat weet jij omdat? Waarop kunnen ze bezuinigen dan? Eén auto de deur uit? Makkelijk gezegd, je weet niet hoe nodig die auto is.
Als je echt vindt dat je te weinig geld hebt is dat een behoorlijke kostenpost ja. Er is altijd een alternatief, fiets, openbaar vervoer.
Wij wonen ergens met slecht openbaar vervoer en hebben ook nooit 2 auto's gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven