Waarom kopen jullie een kerstboom?

woensdag 18 oktober 2017 om 19:40
Naar aanleiding van dat ander topic ...
Ik wil die rot-boom eruit.
Maar krijg dat niet verkocht aan mijn man.
Vindt het zonde van het kopen.
Eerst kopen, helemaal optuigen, ...
En een 2 à 3 weken tot maximum maand later smijt je hem op straat.
Tenzij er familie komt feesten met Kerst zie ik er ook al jaren het nut niet van in.
Het ding staat in de weg, ik kan elk jaar half mijn living verbouwen, de katten hangen erin, heel de vloer ligt onder de naalden, heel het huis ook na 2 x de doortocht (binnen slepen, buiten slepen), ...
(Een nepperd is onbespreekbaar voor mister Torna en vind ik zelf ook niets.)
Ik vind het dus niets.
Maar waarom kopen jullie dat onding wél?
Wat zijn de voordelen?
Waarom moet 80 % van Nederland zo'n groen spul in zijn living of keuken hebben staan?
Al dan niet echt.
Terwijl een heel deel niet katholiek is.
Ik wil die rot-boom eruit.
Maar krijg dat niet verkocht aan mijn man.
Vindt het zonde van het kopen.
Eerst kopen, helemaal optuigen, ...
En een 2 à 3 weken tot maximum maand later smijt je hem op straat.
Tenzij er familie komt feesten met Kerst zie ik er ook al jaren het nut niet van in.
Het ding staat in de weg, ik kan elk jaar half mijn living verbouwen, de katten hangen erin, heel de vloer ligt onder de naalden, heel het huis ook na 2 x de doortocht (binnen slepen, buiten slepen), ...
(Een nepperd is onbespreekbaar voor mister Torna en vind ik zelf ook niets.)
Ik vind het dus niets.
Maar waarom kopen jullie dat onding wél?
Wat zijn de voordelen?
Waarom moet 80 % van Nederland zo'n groen spul in zijn living of keuken hebben staan?
Al dan niet echt.
Terwijl een heel deel niet katholiek is.

woensdag 18 oktober 2017 om 21:51
Wat: een nepboom met ingebouwde lampjes.
Waarom: zoon is nu al aan het blèren over de kerstboom versieren, geen boom (of zo'n kunstzinnig verantwoord stuk verbogen ijzer in de vorm van een kerstboom) is niet bespreekbaar.
Wanneer: opzetten twee weken voor Kerstmis en aftuigen met 3 koningen.
Uit de laatste opmerking is af te lezen dat we in het hart van het katholieke gedeelte van de NL bevolking wonen.
Waarom: zoon is nu al aan het blèren over de kerstboom versieren, geen boom (of zo'n kunstzinnig verantwoord stuk verbogen ijzer in de vorm van een kerstboom) is niet bespreekbaar.
Wanneer: opzetten twee weken voor Kerstmis en aftuigen met 3 koningen.
Uit de laatste opmerking is af te lezen dat we in het hart van het katholieke gedeelte van de NL bevolking wonen.
woensdag 18 oktober 2017 om 22:24
Ik koop een kerstboom omdat het gezellig is, het is traditie. En de kinderen en mijn man vinden het ook geweldig, het hoort er bij.
En natuurlijk omdat het kerst is. Samenzijn met familie. Cadeautjes er onder...
Anders kan je elke feestdag wel afschaffen omdat je er geen zin in hebt.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
woensdag 18 oktober 2017 om 23:07
Ik ben voor.Firedragon schreef: ↑18-10-2017 22:24Ik koop een kerstboom omdat het gezellig is, het is traditie. En de kinderen en mijn man vinden het ook geweldig, het hoort er bij.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 18 oktober 2017 om 23:16
Ooit geinvesteerd in een fatsoenlijke neppert. Kostte een vermogen (80 gulden, was toen echt veel) maar komt dit jaar voor de 22ste keer de woonkamer in.
De achterste takken laat ik eruit, dan kan ie wat dichter bij de muur. Dochterlief hangt hem lekker vol, dus tegen de tijd dat ze klaar is zie je het neppe er niet meer aan af
. Niet versieren is geen optie, dan riskeer ik een echtscheiding. Dat is het me niet waard.
Een echte komt er niet meer in sinds ik er eentje trof met een spinnennest erin......
De achterste takken laat ik eruit, dan kan ie wat dichter bij de muur. Dochterlief hangt hem lekker vol, dus tegen de tijd dat ze klaar is zie je het neppe er niet meer aan af

Een echte komt er niet meer in sinds ik er eentje trof met een spinnennest erin......
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

woensdag 18 oktober 2017 om 23:19
Pro.Firedragon schreef: ↑18-10-2017 22:24Ik koop een kerstboom omdat het gezellig is, het is traditie. En de kinderen en mijn man vinden het ook geweldig, het hoort er bij.
Geef mij die feestdagen dan maar als aanvulling op mijn verlof.
Kan ik zelf kiezen wanneer ik ze opneem.

woensdag 18 oktober 2017 om 23:28
Tot vorig jaar altijd een echte vind de geur heerlijk en de sfeer, hij kwam altijd het 1e of 2e weekend na sinterklaas. Enkel had ik altijd wel wat uitslag en geïrriteerd huid bij opzetten/aftuigen. Met de toper van vorig jaar volledige allergisch reactie dwars door kleren nog heen, heeft 2 dagen binnen gestaan (toen weggegeven via weggeefhoek, natuurlijk zonder mijn versiering)
Gelukkig een grote nepper van mijn schoonouders gekregen, ze wilde niet zo grote meer.
Maar versiering is heel klasiek zilver/wite ballen incl mijn eerste kerstboomversiering een vogeltje. Al is die wel heel teer aan het worden na 28 kerstmissen.
Maar moet zeggen dat het al vanaf eind oktober begint te kriebelen en dat ik soms al wat van boven haal voor 6 december, zoals lichtjes of de kerst tekst boompje van 3 jaar oud van de action.
Gelukkig een grote nepper van mijn schoonouders gekregen, ze wilde niet zo grote meer.
Maar versiering is heel klasiek zilver/wite ballen incl mijn eerste kerstboomversiering een vogeltje. Al is die wel heel teer aan het worden na 28 kerstmissen.
Maar moet zeggen dat het al vanaf eind oktober begint te kriebelen en dat ik soms al wat van boven haal voor 6 december, zoals lichtjes of de kerst tekst boompje van 3 jaar oud van de action.
donderdag 19 oktober 2017 om 00:30
Wij hebben een schitterende nepboom. Hij is hoog maar wel mooi slank. Eén jaar heb ik een echte boom gehad, een nobilis, gigantisch duur, veel te groot en veel te breed. Hij was schitterend. En dat vonden de katten ook. Ze piesten tegen de boom en gooiden hem om.
Nog voor kerst ging ie er uit.
Daarna een nepperd gekocht waar we nog erg blij mee zijn. Er gaan 300 lampjes in en héél veel ballen. Op de voordeur een mooie (verse) krans en nog wat andere versieringen in huis. Ik vind het zo'n geweldige tijd. Meestal zet ik de boom al op in het laatste weekend van november.
Nog voor kerst ging ie er uit.
Daarna een nepperd gekocht waar we nog erg blij mee zijn. Er gaan 300 lampjes in en héél veel ballen. Op de voordeur een mooie (verse) krans en nog wat andere versieringen in huis. Ik vind het zo'n geweldige tijd. Meestal zet ik de boom al op in het laatste weekend van november.
donderdag 19 oktober 2017 om 01:22
Omdat ik het leuk vindt.
Ik vind het gezellig zo'n boom in huis en alles mooi versierd.
We hebben zelfs twee bomen, een smaakvolle met zilver, goud, rood en hoot en niet heel vol & een hysterische boom met alle kleuren van de regenboog.
De smaakvolle is van mijn man en de kermis boom van mij.
En verder hebben we sowieso dozen vol met kerstversiering.
Het ergste is dat we dit jaar kerst helemaal niet thuis vieren. Maar we gaan toch alle kerstversiering ophangen.
Wel wil ik dit jaar geen echte boom kopen om die reden (we hebben ook een kunstboom en normaal gebruiken we 1x echt, 1x kunst)
Ik vind het gezellig zo'n boom in huis en alles mooi versierd.
We hebben zelfs twee bomen, een smaakvolle met zilver, goud, rood en hoot en niet heel vol & een hysterische boom met alle kleuren van de regenboog.
De smaakvolle is van mijn man en de kermis boom van mij.
En verder hebben we sowieso dozen vol met kerstversiering.
Het ergste is dat we dit jaar kerst helemaal niet thuis vieren. Maar we gaan toch alle kerstversiering ophangen.
Wel wil ik dit jaar geen echte boom kopen om die reden (we hebben ook een kunstboom en normaal gebruiken we 1x echt, 1x kunst)
donderdag 19 oktober 2017 om 09:05

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 19 oktober 2017 om 10:02
Ja en nee. Zoals ik hierboven al schreef vind ik de versieringen en de sfeer in december geweldig en tuig ik alles eind november al op. Maar de kerstdagen zélf zou ik het liefst overslaan. En dat komt vooral door de manier hoe die dagen ingevuld moeten worden.
Aan mijn kant van de familie is het eigenlijk geen probleem: ben je er dan is het fantastisch, kan of wil je niet dan is dat ook oké. Bij mijn schoonfamilie ligt dat anders. En daar baal ik van. We hebben jarenlang alles gedaan om iedereen tevreden te stellen, maar kregen dan toch nog een verwijt dat we zus of zo hadden moeten doen. Inmiddels is schoonpa alleen en heeft hij altijd tíg plannen en komt het er op neer dat we 2 dagen voor Kerst de boel om moeten gooien omdat hij anders toch alleen zit (zwagers en schoonzussen kunnen of willen nooit overleggen)
donderdag 19 oktober 2017 om 10:16
Ja hoor. Ik zie in mijn omgeving heel veel mensen die er echt van genieten, van het versieren, van het samenzijn met zijn allen. Natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die alleen het versieren leuk vinden en niet het verplichte samenzijn en anderen die versieren niet leuk vinden en samenzijn wel. Smaken genoeg dus.

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 19 oktober 2017 om 10:20
Jazeker. Wij hebben een leuke, relaxte familie en ik verheug me er zeker op! Lekker knus bij elkaar, lekker eten, wijntje erbij. Als de Sint is vertrokken trek ik de boom van zolder. Ik denk dat ik de kerstversiering dit jaar op kleur ga hangen. Sky Radio op 20, kerstkransjes, lekkere kerstfilms op tv.
En wellicht ga ik foute-kersttruiendag invoeren.

donderdag 19 oktober 2017 om 10:37
Ik heb geen verplicht samen zijn, want geen familie.dianaf schreef: ↑19-10-2017 10:16Ja hoor. Ik zie in mijn omgeving heel veel mensen die er echt van genieten, van het versieren, van het samenzijn met zijn allen. Natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die alleen het versieren leuk vinden en niet het verplichte samenzijn en anderen die versieren niet leuk vinden en samenzijn wel. Smaken genoeg dus.![]()
En al mijn vriend(inn)en, die het hele jaar ook weinig moeten hebben van verplichte familiebijeenkomsten, zijn met kerst ineens wel van de verplichte gezelligheid.
Betekent wat mij betreft dat ik tijdens de kerstdagen niemand spreek of zie.
En ik heb regelmatig dagen dat ik niemand spreek of zie, vind ik vaak heerlijk, maar dan is dat een keuze. Met kerst is het geen keuze, en als ik toch behoefte heb om iemand te zien of te spreken kan dat niet.
Daarbij is het me allemaal veel te donker in die tijd.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 19 oktober 2017 om 10:38

donderdag 19 oktober 2017 om 10:54
blue_lagoon schreef: ↑19-10-2017 10:38
Hier heeft kat op zijn eerste kerstmis hier de boom onthoofd en omgegooid, wat was ik blij met mijn kunststof ballen!
Haha dat deed de mijne ook! Alleen waren mijn ballen niet van kunststof

Mocht ik weer lekker een middagje gaan shoppen

donderdag 19 oktober 2017 om 10:55
Wij hebben sinds een aantal jaar een kunstboom. Toen we net samenwoonden vonden we het geweldig om lekker kneuterig een kerstboom op te zetten en op te tuigen. In de jaren erna hebben we ook wel eens een jaartje overgeslagen omdat we geen zin hadden of bijna gingen verhuizen. Dit jaar gaan we zeker wel de boom neerzetten omdat we nu nog in onze familiebubbel zitten met onze jonge baby. Bovendien weten we nu al dat we hem de komende 2 jaar niet zullen opzetten omdat zij dan een dreumes/peuter zal zijn en je de kat niet op het spek moet binden

donderdag 19 oktober 2017 om 11:09
ja of deze als een slinger voor het raam of door de kamer hangen en dan versieren met ballen en zo. Heb je toch nog kerst in huis.
donderdag 19 oktober 2017 om 11:19
Bij ons komt een boom omdat vriend en dochter dat leuk vinden. Ik vind dat ding vooral in de weg staan. De lichtjes vind ik op zich nog wel leuk, maar dat zou wat mij betreft ook gewoon een rij lampjes in/om de boekenkast mogen zijn.
We hebben een kunstboom waar de lichtjes in vast zitten. Dat scheelt dus wel weer met opzetten. Een echte boom komt er hier ivm allergieën niet in.
We hebben een kunstboom waar de lichtjes in vast zitten. Dat scheelt dus wel weer met opzetten. Een echte boom komt er hier ivm allergieën niet in.
donderdag 19 oktober 2017 om 11:28
Dit ! Als klein kind vond ik Kerst al geweldig en nu nog steeds. Ik hou van de lichtjes en de versiering (en de glitter). Hoewel ik geen vader had die 3 bomen neerzette,, wij hadden er altijd 1 met elk jaar dezelfde versiering.siska74 schreef: ↑18-10-2017 20:26Omdat ik gek ben op kerst, en het liefst volledig losga met versieren. En de boom is het absolute pronkstuk, een echte! Blauw of zilverspar.
Ik ben denk ik erfelijk belast want mijn vader is ooit losgegaan met drie bomen thuis; twee van 80cm naast de openhaard en een van bijna 3 meter in de eethoek (de eettafel etc was al weg de nieuwe nog niet geleverd dus het kon)
En mijn zoontje van 3 wordt er zo oprecht blij van!
Helaas woon ik veel te klein om 3 bomen neer te zetten (anders zou ik het zo doen), maar hier staat er elk jaar 1, een echte, en dan liefst nog elk jaar met een andere thema-versiering. Met nog andere versiering zoals diverse guirlandes.