Taak ouders bruiloft

20-10-2017 16:17 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over het volgende:

volgend jaar ga ik trouwen en ik twijfel over mijn getuigen, aan de ene kant wil ik mijn beide ouders hier voor vragen omdat ik denk dat ze dat echt geweldig zullen vinden en ik vind het leuk ze zo'n 'eervolle taak' te geven.

Anderzijds wil ik graag een neef en nicht(zijn broer en zus) beide vragen omdat ik mijn hele leven al met ze deel, wij heel hecht zijn en het ook beide hele goede vrienden van mij zijn en ik het ontzettend leuk zou vinden en weet dat zij het ook geweldig zouden vinden.

Ik wil mijn ouders niet passeren omdat ze anders voor mijn gevoel het idee hebben geen belangrijke schakel te zijn op de bruiloft (ik bedoel ze hoeven geen taak o.i.d. te krijgen daar gaat het niet om maar het is een gevoel dat ik heb)

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan, wat jullie zouden doen of eventueel een andere tip hoe ik mijn ouders er meer in kan betrekken?
Ik bedenk me ook net... De officiële functie van getuigen is dat zij kunnen bevestigen dat zij aanwezig waren bij jullie huwelijk en dat jullie dus daadwerkelijk getrouwd zijn. Dit stamt nog uit de tijd dat er niets digitaal werd vastgelegd en het dus mogelijk was dat trouwaktes in brand opgingen.
Aangezien meestal de ouders eerder overlijden dan je broers/zussen/vienden is het 'logischer om voor een leeftijdsgenoot te kiezen.
Maud27 schreef: ↑
20-10-2017 17:07
Oh echt?
Dat is net zoiets als 'mn moeder is m'n beste vriendin 😛'. Vrijgezellen dag hier had ik alleen met m'n vaste vriendinnengroep waarmee ik alles deel. Zelfs m'n zussen waren daar niet bij.
Mijn moeder is niet mijn beste vriendin maar zij is wel heel belangrijk. Bovendien is zij heel spontaan en gezellig. Zij kan goed met mijn vriendinnen opschieten. Mijn schoonmoeder was er trouwens ook bij.

Mijn ouders kunnen ook met vrienden van mijn broer opschieten. Daar worden ze ook weleens voor feestjes uitgenodigd, zonder dat zij denken dat ze nog 18 zijn.
Ze betalen vaak een deel bijvoorbeeld de locatie. het eten of de jurk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mijn ouders waren ook mijn getuigen, maar zouden niet beledigd zijn geweest als ik andere getuigen had gekozen.

Mijn ouders hadden geen andere rollen, ik heb me niet laten weggeven (zou potsierlijk zijn, ik woonde al jaren samen) en we hadden ook geen felicitatierij waar ze in stonden of zo. Zo'n rij heb ik trouwens weer nooit meegemaakt op een bruiloft en ik ben echt op heeeel veel bruiloften geweest. Ik associeer dat meer met een uitvaart (condoleancerij).
Nou zijn mijn ouders overleden maar wil toch reageren.

Bij mijn eerste bruiloft zijn mijn 2 zussen mijn getuigen geweest. Maar onder andere omdat ik na het overlijden van mijn man zoveel steun en liefde gekregen van mijn oom en tante heb ik hun gevraagd heb als getuige gevraagd bij mijn tweede huwelijk.

En bij mijn tweede huwelijk heeft mijn neef van 15 mij weggegeven.
We hebben een hele bijzondere band en dat wilden we graag benadrukken die dag.

Verder was mijn tante (en meerdere tantes) er gezellig bij bij mijn vrijgezellenfeest.

Overigens is het echt niet zo dat alle ouders meebetalen en zelfs dan vind ik niet dat het is wie betaald bepaald.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
KennyBee schreef: ↑
20-10-2017 18:44
Betalen je neef en nicht mee aan jouw bruiloft? Nee?
Je ouders vast wel. Je eigen ouders gaat het om. En dan twijfelen, pardon?

Ohhh, dus ouders kópen het recht om getuige te zijn?
Weer wat nieuws geleerd!
minnimouse schreef: ↑
20-10-2017 17:02
Wat is daar mis mee? De mijne was ook bij mijn vrijgezellendag.

Bij goede vrienden van mij waren de ouders ook getuigen.

Bij mij zelf niet; ik had mijn broer, schoonzus en beste vriendin.
Daar is niets mis mee als je daar gelukkig van wordt. Ik vond en vind het zelf hooguit een beetje suf. Alsof je geen vriendinnen hebt.
sinnombre schreef: ↑
20-10-2017 21:36
Daar is niets mis mee als je daar gelukkig van wordt. Ik vond en vind het zelf hooguit een beetje suf. Alsof je geen vriendinnen hebt.
Ik vind het wat kortzichtig om je niet voor te kunnen stellen dat iemand anders er anders over kan denken.
Alsof er regels zijn voor vrijgezellenfeesten.
Lucylucille schreef: ↑
20-10-2017 17:17
Weggeven heb ik ook niet gedaan. Vind het een rare traditie. Zo van, hier heb je mijn eigendom, nu is het die van jouw. Zorg er maar voor.
Gelukkig!
Heb nog niet alles gelezen maar ik zie dat bruidjes vaak worden weggegeven of van eigenaar veranderen alsof we in Jemen zitten.

Zoals ik nooit eigendom ben geweest van mijn vader was werd ik ook geen eigendom van mijn a.s. ex destijds.
Geen seconde aan gedacht om familie als getuige te laten opdraven. Is ook niet de gewoonte hier, heb het 1x in mijn leven meegemaakt.

Bij mij waren het de beste vriend en vriendin uit de kroeg tegen wie ik ooit gezegd had dat HUN getuigen mochten zijn als ik ooit ging trouwen.
Wat ik nooooooit zou doen, trouwen vond ik zo een onzin, gewoon een contract blabla.
Maar ik was niet alleen en mijn ex wilde graag trouwen dus besloot ik een uitzondering op die regel voor hem te maken :)

Ook hij is niet weggeven door zijn moeder. Dat had ze een jaar of wat daarvoor al gedaan toen ze hem zonder overleg met ons op mijn adres in liet schrijven hahaha. Ik heb daar een stokje voor gestoken omdat ik nog niet om zijn hand had gevraagd. Sterker nog, ik kende hem net 2 maanden!!!!!

TO ik vind dat je dat zelf moet weten, het is letterlijk en figuurlijk JULLIE feestje. Doe waar je zin in hebt en niet hoe het "heurt".
En als het je niet echt kan schelen vraag je het je ouders. Vinden ze het geweldig om getuigen te zijn en maakt het jou niet uit: gewoon doen dan, als je ze met zo'n kleinigheid helemaal gelukkig kan maken moet je dat gewoon doen.

In de praktijk merk je er nooit meer wat van wie je getuigen waren, zelfs niet bij een scheiding..
Mijn ouders en schoonouders hebben niet meebetaald aan mijn huwelijk hoor. We hebben wel een mooi cadeau gekregen.
Geen ouders, nee vind ik juist geen taak voor ouders.
Tja, ik heb vriendinnen die minder uitbundig zijn dan mijn moeder ;-)

Ik ken het trouwens alleen dat moeder en schoonmoeder ook meegaan. Samen met vriendinnen dus en eventueel een goede nicht of collega. Ik zie in mijn omgeving niet anders.
vitamined schreef: ↑
20-10-2017 21:16
Weer wat nieuws geleerd!
Inderdaad😅 ik betaal mijn bruiloft helemaalzelf... morgen ga ik jurken passen, misschien dat er nog een duit in het zakje komt 💰(grapje) maar wie wat ook betaald, getuigen kiezen gaat niet om het geld maar om het gevoel.

Iedereen bedankt voor de mooie reacties, ik ga er nog eens goed over na denken :) en ik mag dan burgerlijk klinken, wanneer je voor de keuze staat is het toch lastig en hoor je ook graag de meningen van anderen 😁
Hier lezende lijkt het wel alsof trouwen enkel is voorbehouden aan de bekrompen forummer.
Wat een getrut zeg.

Men roept hier dat ze nog nooit hebben meegemaakt dat de ouders getuigen waren, dus?
Doe lekker wat jij en aanstaande man willen en wat jullie fijn vinden voor ouders.
Beste To,

Zoals je ziet vult ieder zijn af haar bruiloft in zoals hij/zij dat zelf graag willen en zoals het voor hen goed voelt.

Een eenduidig antwoord op hoe het 'hoort' ga je dus niet krijgen. Het mooie van een huwelijk is tegenwoordig gelukkig dat ieder stel hier een eigen invulling aan mag geven.

Volg je gevoel, praat erover met je partner en doe wat jullie zelf het liefste willen.
Het is jullie dag, vul deze in naar jullie wensen en geniet. Vooral geniet.
Het hele huwelijkse gedoe is toch eigenlijk wel eens achterhaald?
vitamined schreef: ↑
20-10-2017 21:16
Weer wat nieuws geleerd!

Waar heb jij het over?
Het gaat enkel om respect. Kinderen die wel lekker hun dure bruiloft of dure jurk laten betalen door hun ouders maar ze vervolgens niet eens als getuige willen?? Lijkt mij niet meer dan een vanzelfsprekendheid.
Hmm wij betalen de studie van de kinderen volledig. En ze zullen echt wel een bijdrage krijgen voor hun pak of jurk, maar no way dat ik de bruiloft ga spekken of meebetalen. Is dat een traditie in nederland? En hoe werkt dat als je meerdere kinderen hebt en er een gewoon niet wil trouwen wegens onzin? Ik verdeel ons geld graag eerlijk.
Onze dochter is "weggegeven" door mijn man. Hier is het modern versus ouderwets een beetje omgedraaid binnen de generaties geloof ik.
Voor mij had de hele bruiloftstoestand niet gehoeven maarmijn schoonzoon vond het leuk. Ik had prima kunnen leven met "even naar het stadhuis" wat betreft mijn dochters huwelijk.
De getuigen waren bij hun broers en zussen.wij hebben de jurk betaald en schoonzoon zn vader heeft nkg wat bijgedragen aan de bruiloft.
R
Wat ik belangrijk vind aan een bruiloft is dat jullie het doen zoals jullie zelf willen, daadwerkelijk willen.
Zo hebben wij het ook gedaan, en dan vanuit ons gevoel, niet zoals het hoort.
Getuigen waren mijn vader en mijn broer en bij mijn man zijn vader en zijn beste vriend.
Mijn moeder is, samen met mijn schoonmoeder, schoonzus en mijn beste vriendin, mee geweest met de trouwjurk uitzoeken.
Mijn vader heeft mij weggegeven, wat zowel mijn vader als ik (en overigen) erg mooi/fijn vonden.
We hebben ook alleen mensen uitgenodigd waarvan wij wouden dat ze erbij waren. Dus een oom en tante waar we meer contact mee hebben wel uitnodigen, en andere ooms en tantes waar zeer weinig contact mee was niet uitnodigen. Buren, collega's? Nee, want daar gaan we normaal ook niet mee om in de persoonlijke sfeer.
Het was een geweldige dag, dit kon echt niet beter. Dit kwam omdat we deden wat we zelf wouden / belangrijk vonden, èn ook zeker omdat we alleen mensen hebben uitgenodigd die belangrijk voor ons zijn.
Dus mijn advies, doe echt wat jullie willen! En zoals ik in jouw openingspost lees wil jij zelf je neef en nicht als getuigen.
Doe het inderdaad gewoon zoals jullie willen (waarbij je wel een beetje rekening houdt met je gasten zodat je niet in het afschuwelijke bruiloften topic belandt).
Ik ben 'weggegeven' door mijn vader. Hartstikke trots was hij, ook al stelde het verder niets voor. Ik ben de nacht ervoor gasn slapen bij mijn ouders en ben door mijn zus en moeder in mijn jurk gehesen.
Wel een tip die ik van mijn moeder kreeg: let op dat je niet alles met je eigen moeder doet en je daardoor je schoonmoeder passeert. Zij vindt het namelijk ook leuk om mee te gaan om jurken te passen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
AnnA_C schreef: ↑
21-10-2017 10:15
Doe het inderdaad gewoon zoals jullie willen (waarbij je wel een beetje rekening houdt met je gasten zodat je niet in het afschuwelijke bruiloften topic belandt).
Ik ben 'weggegeven' door mijn vader. Hartstikke trots was hij, ook al stelde het verder niets voor. Ik ben de nacht ervoor gasn slapen bij mijn ouders en ben door mijn zus en moeder in mijn jurk gehesen.
Wel een tip die ik van mijn moeder kreeg: let op dat je niet alles met je eigen moeder doet en je daardoor je schoonmoeder passeert. Zij vindt het namelijk ook leuk om mee te gaan om jurken te passen.
Mwaoah, ik vind dat echt een moeder-dochter ding.

Schoonmoeders kan zich ook ontvermen over de bloemen, de tafelaankleding of wat dan ook, maar de jurk vind ik echt wel voorbehouden aan de moeder van de bruid.
Ben afgelopen dinsdag getrouwd.
Mijn moeder brak op die dag haar hand en zat in de gipskamer toen ik aangekleed moest worden... taak heeft mijn zus overgenomen.
Hoewel ik altijd in mijn hoofd had dat mijn moeder me ging aankleden...
Ze was gelukkig wel een van mijn getuigen. Vader heeft me weggegeven was prachtig.

Moeder was ook op mijn vrijgezellenfeest, die ik alleen met mijn (schoon)zussen en haar heb gevierd want ik heb geen vriendinnen.

Ik had het niet anders gewild.
In mijn geval is het ook wel zo dat ik weinig vriendinnen heb. Ten tijde van mijn huwelijk maar 2. Maar dat heb ik liever dan een hele bups. Deze 2 zijn me erg dierbaar. Maar ik zie mijn schoonzussen ook als vriendinnen. Alleen zijn dat in de eerste plaats schoonzussen. En met mijn moeder en schoonmoeder ga ik ook rustig een dag op pad of weekend weg. Dus in dat opzicht doe ik daar wel ook dezelfde dingen mee als met vriendinnen. Ik zou het dan dus raar vinden als ze er niet bij waren.
KennyBee schreef: ↑
21-10-2017 09:11
Waar heb jij het over?
Het gaat enkel om respect. Kinderen die wel lekker hun dure bruiloft of dure jurk laten betalen door hun ouders maar ze vervolgens niet eens als getuige willen?? Lijkt mij niet meer dan een vanzelfsprekendheid.

Onzin, die twee dingen staan los van elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven