Ervaringen Egypte in Marsa Alam en excursies.

20-10-2017 09:00 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hiep hoi,

In Egypte ga ik alleen voor een weekje All inclusive naar Magic Tulip Beach resort.

Lijkt me heerlijk om even te sunsnacken met 24 graden en zijn leuke activiteiten.

Maar ik wil altijd terugkomen dat ik echt iets van het land gezien heb en had dus bedacht om zelf een tripje te maken buiten de muren.

Nu dacht ik eerst Caïro maar dan zijn er geen vluchten en de coastal road met de bus is 8 uur...

Nu worden er 2 reizen aangeboden via de valantiediscounter vanaf je hotel:

1 daags Luxor.
2 daags Aswan en Abu Simbel.

Heeft iemand daar ervaringen mee of een andere uitdaging??
En dan T-shirts.

Na jarenlang geen vakantie onder de mensen of met skikleren kwam ik weer eens in de zon in Ibiza.

Ik leerde al snel van onze groep (singlereis) dat iedere dame een setje voor elke dag had, paar dagen van tevoren al op bed begonnen ze daarmee.

En waar liep ik mee: met een paar oude lompen die mijn buikje niet verhulde.

Kan ik daar makkelijk T-shirts kopen en wat zijn de do’s en dont’s?

Wellicht koop ik wat neppers, maar de belastingapp is duidelijk en ik hoef niet bang te zijn, toch??

———

De Douane gebruikt de volgende criteria:

U neemt incidenteel nagemaakte merkartikelen mee naar Nederland en de EU.
De nagemaakte merkartikelen zijn bestemd voor persoonlijk gebruik door u, door leden van uw gezin, of om als geschenk weg te geven
Uit de aard en hoeveelheid van de nagemaakte merkartikelen die u meeneemt moet duidelijk zijn dat u geen commerciële (bij)bedoelingen hebt.
Je mag 3 nepshirts meenemen
Floskoning schreef:
21-10-2017 05:30
Ik ga proberen een definitie te geven van ‘mijn echte Egypte’.

Ik hoef niet naar de toeristische pyramides of even snel op een kameel of wat Sinaï zand, aan wat foto’s op internet heb ik wel genoeg.

Ik wil eigenlijk in een authentiek dorpje gewoon het normale leven van een Egyptenaar zien: iemand die oprecht aardig is tegen jou en niet tegen je creditkaart en daar ook een vorkje prikken.

Na ons afstuderen gingen mijn vader en broer naar Marokko. Zelf een route uitgestippeld en de werste indruk was geweldig: de stad die altijd al tot verbeelding sprak: Casablanca!! Zalige temperatuur, ‘gekke’ kleren, de verkeersborden in het Arabisch.

Maar toen we net weg waren met de huurauto: politie, te hard wat niet klopte. Kwartiertje later: politie, over doorgetrokkken streep. Boete op kladblokje en met welgemeende glimlach ‘bon vacance’. Daar gingen al een hoop credits.

Maar met een gids de markt op, natuurlijk kinderen die de wol verven, maar niet echt armoede: er straalde geluk van de gezichten. Maar werkelijk overal bleven ze aan je plukken en ze stopte niet!

Ik was blij als ik in hotel was, daar ook drinkedrankjes kon doen.

Als je toen vroeg wat anderen er van vonden, allemaal :”nooit meer”, maar dat was 2000.

Als je nu mensen vraagt die naar Marokko zijn geweest, dan is het geweldig: die gaan naar All inclusive en hebben op een kameel gezeten.

Dit laatste is dus niet wat ik wil.

Ik wil eerlijk bij de shoarmazaak of in een taxi over Egypte kunnen praten. En ook op dit forum.
Zo’n dorpje ga je in marsa alem ook echt niet zien. Van oudsher wonen er alleen bedoeïen. Er is wel een kleine dorpskern maar daar is echt weinig aan daar. De meeste inwoners zijn mannen die vanuit andere delen in Egypte komen om in Marsa alem te werken.

De bedoeïen die bij qulaan wonen, zitten vaak in golfplaat woninkjes of hutjes. Ze maken daar wel heerlijke koffie. Die moet je echt proeven!
mayou schreef:
21-10-2017 08:26
Je mag 3 nepshirts meenemen

Bedankt! En waar vind je die? Hebben ze bv een marktje zoals je dat in Side, Turkije ziet (van horen zeggen).
ElaineBenes schreef:
21-10-2017 09:44
Zo’n dorpje ga je in marsa alem ook echt niet zien. Van oudsher wonen er alleen bedoeïen. Er is wel een kleine dorpskern maar daar is echt weinig aan daar. De meeste inwoners zijn mannen die vanuit andere delen in Egypte komen om in Marsa alem te werken.
Even op Wikipedia opgezocht, tja als dat echte Egyptenaren zijn dan ben ik bang dat mij zoektocht een beetje gaat stranden. Nouja, genoeg te doen binnen het resort hoor

Bedoeïenen zijn voornamelijk verarabiseerde woestijnbewoners in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Bedoeïenen leven vaak in tenten en leiden een nomadisch, semi-nomadisch of sedentair bestaan.
Ik vind echt dat je er behoorlijk naïef in staat en dat jij je slecht hebt voorbereid voordat je besloot om deze reis te boeken.

Als je de verkopers in Marokko vervelend en opdringerig vond, dan kun jij je borst alvast nat maken voor Egypte. Het is daar nog vele malen erger, en dat begint zelfs al in het hotel bij het hotelpersoneel. Dat was jaren geleden al zo, nog voordat de toeristenindustrie daar instortte en ze nog harder moesten gaan leuren voor een beetje geld. Die mensen verdienen daar niks en zien jou dus als een wandelende zak met geld. Wees je daar heel goed van bewust! Om die reden zijn bijvoorbeeld ruzies tussen toeristen en taxichauffeurs of verkopers daar niet ongebruikelijk. Ze moeten soms wel vals spelen om te overleven.

In je eentje op pad en naar niet-toeristische gebieden gaan is daarom helemaal een no-go. Zeker in Marsa Alam en omstreken, waar alles uitsluitend om toerisme draait, en de “lokale bevolking” ook allemaal vanuit andere delen van het land daarheen is getrokken alleen maar om brood op de plank te krijgen.

Echt, let op je veiligheid en lees je alsnog goed in. Heb je de adviezen van buitenlandse zaken al doorgenomen? Zie hier meer info:

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reiz ... zen/egypte
(De aanslag van gister, waarbij totnogtoe 52 agenten om het leven kwamen, is nog niet in dit advies verwerkt).
LunamasK schreef:
20-10-2017 13:18
Ik snap dat drama over Egypte niet, ga er nog elk jaar heen, iedere keer alleen (blond) en heb me nog nooit onveilig gevoeld. Verblijf nooit in resorts, loop alleen over straat etc
Het enige dat je echt niet moet doen is zelf rijden omdat je de wegen MOET kennen, geen lampen, potholes op plekken die jij niet kent. Ineens 4 banen omdat je de middelste niet meer mag gebruiken, geen bord erbij natuurlijk..gewoon niet doen...
Brevet halen is goedkoper dan in NL en prachtig daar dus waarom niet, ik ga alleen nog maar met vakantie om te duiken...be warned!

Marsa Alam is trouwens de hele kustlijn dus wil je bij het dorp zelf, heb je weinig keuze (check afstand tot centrum vaak 45 km ofzo)
Ja, allemaal paniek om niks :facepalm:
Als je niet duikt of snorkelt is er geen reet te beleven. Voor excursies ligt Marsa Alam heel ongunstig.
In het stuk waar wij verbleven had je nog een TGIFen enkele winkels.
Meerdere keren in Egypte geweest maar nu zou ik er vanuit veiligheids overwegingen niet meer naar toe gaan. En de voedselvergiftiging in het 5*restaurant.
Floskoning schreef:
21-10-2017 10:38
Bedankt! En waar vind je die? Hebben ze bv een marktje zoals je dat in Side, Turkije ziet (van horen zeggen).
Weet ik toch niet, je mag 3 nepshirts invoeren in NL, waar je ze koopt moet je zelf weten.
ieneminnie schreef:
21-10-2017 14:47
Als je niet duikt of snorkelt is er geen reet te beleven. Voor excursies ligt Marsa Alam heel ongunstig.
Dat geloof ik graag als ik alle reacties zo lees. Ach beetje sunsnacken, koraal bekijken en lekker spuiten met de hobby cat. ik vermaak me wel!!
Leuk jullie verschillende belevenissen, is forum ideaal voor mij.

Tja, heb snel geboekt op basis van prijs, temperatuur en mooie vliegtijden. Ik lees me later dan wel in.

Qua fooien wel iets begrepen van de reacties bij hotel: eerste dag geen extra en je wordt met eten niet bediend.

Nu geef ik graag fooi, ook in Nederland altijd 10%, in de bus een halve euro.
Zal er nu bij nadenken dat ze wat extra kunnen gebruiken. Ik heb het zelf zeker niet slecht, dus schuif ze wel wat leuks toe. Laten we eerlijk zijn: ik kan wel 700 euro betalen voor die reis, dan is geld als een fooi toch zo relatief??

Verder ga ik daar ballonnen vouwen voor de kids, kan dat erg goed (hondjes tot mooiste Disney figuren). Kan het de loco’s daar leren, kun je erg leuk mee beuren hoor in een toeristische plaats: lees 1 euro voor een hondje!!

Begin februari ga ik naar de Canarische weilanden, dan t-shirts en boxers kopen en lekker Spaanse boulevards met Sangria tot in de laatste uurtjes!

Daarna Tunesië, Moskou en Leningrad: leven is het voltooid deelwoord van lef!

Maar dan heb ik Egypte wel op mijn palmores en weet ik wel waar ik over praat😋
Ben ik de enige die jou een beetje een aparte vind?
Ballonnen vouwen? de loco's dat leren?
Floskoning schreef:
21-10-2017 17:57
Leuk jullie verschillende belevenissen, is forum ideaal voor mij.

Tja, heb snel geboekt op basis van prijs, temperatuur en mooie vliegtijden. Ik lees me later dan wel in.

Qua fooien wel iets begrepen van de reacties bij hotel: eerste dag geen extra en je wordt met eten niet bediend.

Nu geef ik graag fooi, ook in Nederland altijd 10%, in de bus een halve euro.
Zal er nu bij nadenken dat ze wat extra kunnen gebruiken. Ik heb het zelf zeker niet slecht, dus schuif ze wel wat leuks toe. Laten we eerlijk zijn: ik kan wel 700 euro betalen voor die reis, dan is geld als een fooi toch zo relatief??

Verder ga ik daar ballonnen vouwen voor de kids, kan dat erg goed (hondjes tot mooiste Disney figuren). Kan het de loco’s daar leren, kun je erg leuk mee beuren hoor in een toeristische plaats: lees 1 euro voor een hondje!!

Begin februari ga ik naar de Canarische weilanden, dan t-shirts en boxers kopen en lekker Spaanse boulevards met Sangria tot in de laatste uurtjes!

Daarna Tunesië, Moskou en Leningrad: leven is het voltooid deelwoord meervoud van lef!

Maar dan heb ik Egypte wel op mijn palmores en weet ik wel waar ik over praat😋
Je gaat ontwikkelingswerk doen daar?

Leningrad heet tegenwoordig weer gewoon Sint Petersburg trouwens.
Ik denk dat je weinig tot geen een kind tegen gaat komen en die hebben liever geld om eten te kopen dan een ballon.
SallySpectra schreef:
21-10-2017 18:12
Je gaat ontwikkelingswerk doen daar?

Leningrad heet tegenwoordig weer gewoon Sint Petersburg trouwens.
Heerlijk zo een forum, nee positief bedoeld, zo leer ik wel wat!!

Weet even niet waar het ontwikkelingswerk vandaan komt, verklaaar je nader...

En Lengrad noemde ik zonder na te denken😳😳
[quote=ElaineBenes post_id=27692130 time=1508605893 user_id=217835]
Ik denk dat je weinig tot geen een kind tegen gaat komen en die hebben liever geld om eten te kopen dan een ballon.
[/q]

Oeps, begint steeds schrijner te worden, ik maak kinderen zo graag gelukkig. In Marokko gaf je gewoon pennen....

Maar ik denk, zo alles gelezen te hebben, dan maar binnnen de muren te blijven, hooguit een rondje met zo een taxi als hier eerder beschreven.
Ik vind je vertrouwen in loco's schitterend. :proud:
If accidentally read, induce vomiting.
Stond vanmiddag even in dubio na al jullie geluiden, het is uiteindelijk de restsom die ik over een paar dagen moet betalen.

Of je nog terug kan is ook nog de vraag en iets anders kost me weer zoveel energie want ik wil 9 dagen, schappelijke tijden vanaf Schiphol (uurtje naar Den Bosch met de gele rups), directe vlucht en altijd lekker weer.

En ik heb me er nu goed ingebeten😁 en jullie ook!!

Ik heb klein vaarbewijs dus mag die snelle speedboot zo meenemen en de kust uit speren. Heb ook CWO2 kajuit, dus kom maar op met die grote zeiljachten.

Ben alleen te onervaren om alleen op die boten te zitten, maar ik begreep dat ze van de animatie graag helpen! Nouja met een goede instructeur kan ik mijn dagen dan ook wel doorkomen.

Anders lekker boekje lezen en baco’s peren🤣🤣
Ik begreep overigens van forum hotel dat er geen Russen zaten en veel Duitsers? Kan ik goed mee opschieten hoor, leuk!!
Wat een bijzonder topic is dit.

Ontopic: waarom zou je op vakantie willen naar een niet-democratische staat? Misschien ben ik daar een beetje mal in, maar ik vind het wel fijn als mensen in mijn vakantieland niet in onderdrukking leven.
Wat is nou een luchtballonnenhondje waard als je niet voor je eigen mening mag uitkomen?
TO, zit je aan de uppers?
SallySpectra schreef:
21-10-2017 20:55
??uppers wat is dat??
SallySpectra schreef:
21-10-2017 20:55
Even op wilipedia gezocht, wel beetje vermoeden.

Echt zo een IQ van een braadkip vraag, out of the blue.

Topic loopt juist lekker met goed beargumenteerde reacties, kom jij ineens uit je vuilnisbak.
vrouwjagersma schreef:
21-10-2017 20:45
Wat een bijzonder topic is dit.

Ontopic: waarom zou je op vakantie willen naar een niet-democratische staat? Misschien ben ik daar een beetje mal in, maar ik vind het wel fijn als mensen in mijn vakantieland niet in onderdrukking leven.
Wat is nou een luchtballonnenhondje waard als je niet voor je eigen mening mag uitkomen?
Beetje omdenken en je zegt dat je mensen met mijn vakantie tenminste aan wat centjes helpt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven