Ervaringen Egypte in Marsa Alam en excursies.
vrijdag 20 oktober 2017 om 09:00
Hiep hoi,
In Egypte ga ik alleen voor een weekje All inclusive naar Magic Tulip Beach resort.
Lijkt me heerlijk om even te sunsnacken met 24 graden en zijn leuke activiteiten.
Maar ik wil altijd terugkomen dat ik echt iets van het land gezien heb en had dus bedacht om zelf een tripje te maken buiten de muren.
Nu dacht ik eerst Caïro maar dan zijn er geen vluchten en de coastal road met de bus is 8 uur...
Nu worden er 2 reizen aangeboden via de valantiediscounter vanaf je hotel:
1 daags Luxor.
2 daags Aswan en Abu Simbel.
Heeft iemand daar ervaringen mee of een andere uitdaging??
In Egypte ga ik alleen voor een weekje All inclusive naar Magic Tulip Beach resort.
Lijkt me heerlijk om even te sunsnacken met 24 graden en zijn leuke activiteiten.
Maar ik wil altijd terugkomen dat ik echt iets van het land gezien heb en had dus bedacht om zelf een tripje te maken buiten de muren.
Nu dacht ik eerst Caïro maar dan zijn er geen vluchten en de coastal road met de bus is 8 uur...
Nu worden er 2 reizen aangeboden via de valantiediscounter vanaf je hotel:
1 daags Luxor.
2 daags Aswan en Abu Simbel.
Heeft iemand daar ervaringen mee of een andere uitdaging??
vrijdag 20 oktober 2017 om 09:35
Ik ben in juni naar Marsa Alam geweest, wel een ander resort. Ik heb zelf geen excursie gemaakt omdat ik daar ben gaan duiken.
Maar ik heb wel andere mensen gesproken die 1 dag naar Luxor zijn geweest.
Mijn advies; niet gaan. Ze waren echt heel lang onder weg (5-6 uur enkele reis!!), daarnaast voelde het onderweg niet super veilig. Zo moesten ze op een gegeven moment de gordijntjes in de bus dichtdoen omdat er politie langskwam. Tussen Marsa Alam en Luxor ligt een gebied dat door Buitenlandse Zaken is aangeduid als 'alleen bereizen indien noodzakelijk'. Een vriendin van mij werkt bij een Nederlands reisbureau en heeft ook aangegeven dat de onveiligheid ook de reden is waarom zij geen excursies meer boeken.
Wil je toch wel gaan, informeer van te voren wat allemaal wel en niet inclusief is. Informeer ook naar de nationaliteit van het gezelfschap. Ik ken mensen die zaten tussen de Polen en de gids was dus alleen maar in het Pools bezig (sprak wel Engels). Ik hoor nog wel eens dat bijvoorbeeld het entree van de belangrijkste tombes ed niet inclusief blijken te zijn.
Wel was het super mooi, en bloedheet (45 graden in juni). Ook hadden ze een hele goede gids die uitstekend Engels sprak en veel wist.
Mijn advies; niet gaan. Ze waren echt heel lang onder weg (5-6 uur enkele reis!!), daarnaast voelde het onderweg niet super veilig. Zo moesten ze op een gegeven moment de gordijntjes in de bus dichtdoen omdat er politie langskwam. Tussen Marsa Alam en Luxor ligt een gebied dat door Buitenlandse Zaken is aangeduid als 'alleen bereizen indien noodzakelijk'. Een vriendin van mij werkt bij een Nederlands reisbureau en heeft ook aangegeven dat de onveiligheid ook de reden is waarom zij geen excursies meer boeken.
Wil je toch wel gaan, informeer van te voren wat allemaal wel en niet inclusief is. Informeer ook naar de nationaliteit van het gezelfschap. Ik ken mensen die zaten tussen de Polen en de gids was dus alleen maar in het Pools bezig (sprak wel Engels). Ik hoor nog wel eens dat bijvoorbeeld het entree van de belangrijkste tombes ed niet inclusief blijken te zijn.
Wel was het super mooi, en bloedheet (45 graden in juni). Ook hadden ze een hele goede gids die uitstekend Engels sprak en veel wist.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
vrijdag 20 oktober 2017 om 10:16
Heel eerlijk: lekker dom, beste weer en mooiste prijs. Enige referentie was mijn moeder...Mejuffrouwmuis schreef: ↑20-10-2017 09:49Waarom wil je naar Egypte? Een vriend van ons is een Egyptenaar en al jaren niet in zijn land geweest vanwege de onveiligheid. Hij snapt echt niet waarom buitenlanders nog naar Egypte willen.
Nu ben ik niet bang aangelegd hoor, in Istanbull liep ik ook met rugzakje en reenslipper lekker naïef rond.
Maar in zo een resort lijkt het me wel save toch??
En waar komt dat onveilige toch vandaan??
vrijdag 20 oktober 2017 om 10:18
Je hebt me helemaal overtuigd!!!dianaf schreef: ↑20-10-2017 09:35Ik ben in juni naar Marsa Alam geweest, wel een ander resort. Ik heb zelf geen excursie gemaakt omdat ik daar ben gaan duiken.Maar ik heb wel andere mensen gesproken die 1 dag naar Luxor zijn geweest.
vrijdag 20 oktober 2017 om 10:21
Kijk daar heb ik wat aan!!SallySpectra schreef: ↑20-10-2017 09:34Buitenlandse zaken adviseert om zoveel mogelijk in de resorts te blijven en voorzichtig te zijn met reizen over de weg.
Ik zou er geen zin in hebben.
Ik dacht ook aan een autotje, loco die weet wat veilig laten rijden of gewoon een taxi. Zit ergens in me dat ik thuis wil zeggen Egypte ‘echt’ gezien te hebben....
vrijdag 20 oktober 2017 om 10:25
Dat is wel erg overdreven tenzij je door de overheid gezocht wordt.Mejuffrouwmuis schreef: ↑20-10-2017 09:49Waarom wil je naar Egypte? Een vriend van ons is een Egyptenaar en al jaren niet in zijn land geweest vanwege de onveiligheid. Hij snapt echt niet waarom buitenlanders nog naar Egypte willen.
Ik zou niet naar luxor en aswan gaan als ik jou was. Ga naar qulaan. Dat ligt twee uur rijden door een nationaal park ten zuiden van marsa Alam. Prachtige baai, er zijn altijd wel wat bedoeïenen aanwezig die koffie maken en vis bereiden.
vrijdag 20 oktober 2017 om 10:30
Om wel of niet te gaan.
Ik ben echt niet heel bang aangelegd en best wel wat gezien, maar nee, Egypte hoeft voor mij niet meer, ook al is het prachtig duiken in de Rode Zee. Het resort zelf voelde veilig genoeg en de reis van het vliegveld naar het resort ook. Duurde ook maar 5 minuten. Maar tijdens de vlucht naar Egypte mochten de toiletten voor niet gebruikt worden, want uit veiligheidsoverwegingen mocht alleen personeel voor in het vliegtuig komen. Je paspoort ticket werd extra gecheckt bij het instappen. En op het vliegveld van Eqypte (terugreis) was er ook heel veel controle. Allemaal dingen die niet prettig voelen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
vrijdag 20 oktober 2017 om 10:32
Elaine, waarom is dat overdreven? Onze vriend raadt elke buitenlander af om te gaan vanwege de houding van de Egyptenaren ten opzichte van niet-moslims. Ze zien "ons" als wandelende creditcards en minderwaardig, omdat "we" niet Egyptisch zijn. Zelf is hij getrouwd met een christelijke Europese vrouw en ongeveer verstoten door zijn vrienden en familie. Hij voelt de noodzaak niet zo om zich bloot te stellen aan de rotopmerkingen die hij krijgt vanwege zijn keuzes.
vrijdag 20 oktober 2017 om 10:41
Mejuffrouwmuis schreef: ↑20-10-2017 10:32Elaine, waarom is dat overdreven? Onze vriend raadt elke buitenlander af om te gaan vanwege de houding van de Egyptenaren ten opzichte van niet-moslims. Ze zien "ons" als wandelende creditcards en minderwaardig, omdat "we" niet Egyptisch zijn. Zelf is hij getrouwd met een christelijke Europese vrouw en ongeveer verstoten door zijn vrienden en familie. Hij voelt de noodzaak niet zo om zich bloot te stellen aan de rotopmerkingen die hij krijgt vanwege zijn keuzes.
Tja, in veel landen is dat zo waar men vaak arm is en veel toeristen komen. Toerisme zorgt voor veel banen die ook voor mensen met weinig opleiding geschikt zijn. Sowieso brengt toerisme veel geld in het laatje of een land nu rijk of arm is.
Maar ik snap wel dat je vriend niet ergens heen gaat waar hij beledigd wordt.
vrijdag 20 oktober 2017 om 10:49
vrijdag 20 oktober 2017 om 10:58
Ik had wel net Wadi el Gemal national park op de kaart gezien, daar zal qualaan dan ook wel liggen?ElaineBenes schreef: ↑20-10-2017 10:25Dat is wel erg overdreven tenzij je door de overheid gezocht wordt.
Ik zou niet naar luxor en aswan gaan als ik jou was. Ga naar qulaan. Dat ligt twee uur rijden door een nationaal park ten zuiden van marsa Alam. Prachtige baai, er zijn altijd wel wat bedoeïenen aanwezig die koffie maken en vis bereiden.
Supertip, wat jij beschrijft is het ‘echte’ Egypte dat ik wil zien. Zo een resort kun je overal neerzetten
Maar hoe hebben jullie dat bereisd, begrijp nu dat je wel veilig moet gaan, dus toetoetje huren niet im Fragen is. En hoe zit het met een gids, van Marokko weet ik dat dat echt wel prettig is als ze me te dicht op mijn huid zaten??
vrijdag 20 oktober 2017 om 11:33
Daar ga ik dan zeker voor! Heb wel een dure snorkelden gekocht, als kind al bang voor dat water dat ij je pijpje kwam en verbluffend hoe de vissen tegen de rost hangen in een school, terwijl je daar gewin aan het zwemmen bent!!
Ik zal me wel eens verdiepen in die brevetten, wil altijd snel een internationaal papiertje hebben
Ik zal me wel eens verdiepen in die brevetten, wil altijd snel een internationaal papiertje hebben
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:30
Dan heeft hij een rottige familie. Ik ben zelf half Egyptisch en ook gemixte religie maar daar maakt echt niemand zich druk om hor.Mejuffrouwmuis schreef: ↑20-10-2017 10:32Elaine, waarom is dat overdreven? Onze vriend raadt elke buitenlander af om te gaan vanwege de houding van de Egyptenaren ten opzichte van niet-moslims. Ze zien "ons" als wandelende creditcards en minderwaardig, omdat "we" niet Egyptisch zijn. Zelf is hij getrouwd met een christelijke Europese vrouw en ongeveer verstoten door zijn vrienden en familie. Hij voelt de noodzaak niet zo om zich bloot te stellen aan de rotopmerkingen die hij krijgt vanwege zijn keuzes.
Tegen toeristen wordt idd niet altijd heel vriendelijk gedaan, dat is helemaal waar. Het ligt er erg aan waar je heen gaat. Maar marsa alem is niet zo verpest als bijvoorbeeld een sharm el Sheikh of hurghada is.
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:35
Daar ligt het inderdaad in. Het is een mangrove bos aan de kust. Ik ben er wel eens met eigen vervoer geweest maar dat gaat voor jou niet op. Bij je hotel kun je meestal wel een auto met driver huren vanaf een euro of 50 ofzo. Misschien dat andere mensen uit het hotel het ook leuk vinden en jullie samen kunnen gaan? Ik denk niet dat er een gids is. Aan de driver heb je genoeg.Floskoning schreef: ↑20-10-2017 10:58Ik had wel net Wadi el Gemal national park op de kaart gezien, daar zal qualaan dan ook wel liggen?
Supertip, wat jij beschrijft is het ‘echte’ Egypte dat ik wil zien. Zo een resort kun je overal neerzetten
Maar hoe hebben jullie dat bereisd, begrijp nu dat je wel veilig moet gaan, dus toetoetje huren niet im Fragen is. En hoe zit het met een gids, van Marokko weet ik dat dat echt wel prettig is als ze me te dicht op mijn huid zaten??
De weg naar qulaan is echt heel rustig. Het echte Egypte is het niet trouwens. Dat vindt je toch meer aan de nijlstrook. En dan nog is het heel divers
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:18
Ik snap dat drama over Egypte niet, ga er nog elk jaar heen, iedere keer alleen (blond) en heb me nog nooit onveilig gevoeld. Verblijf nooit in resorts, loop alleen over straat etc
Het enige dat je echt niet moet doen is zelf rijden omdat je de wegen MOET kennen, geen lampen, potholes op plekken die jij niet kent. Ineens 4 banen omdat je de middelste niet meer mag gebruiken, geen bord erbij natuurlijk..gewoon niet doen...
Brevet halen is goedkoper dan in NL en prachtig daar dus waarom niet, ik ga alleen nog maar met vakantie om te duiken...be warned!
Marsa Alam is trouwens de hele kustlijn dus wil je bij het dorp zelf, heb je weinig keuze (check afstand tot centrum vaak 45 km ofzo)
Het enige dat je echt niet moet doen is zelf rijden omdat je de wegen MOET kennen, geen lampen, potholes op plekken die jij niet kent. Ineens 4 banen omdat je de middelste niet meer mag gebruiken, geen bord erbij natuurlijk..gewoon niet doen...
Brevet halen is goedkoper dan in NL en prachtig daar dus waarom niet, ik ga alleen nog maar met vakantie om te duiken...be warned!
Marsa Alam is trouwens de hele kustlijn dus wil je bij het dorp zelf, heb je weinig keuze (check afstand tot centrum vaak 45 km ofzo)
zaterdag 21 oktober 2017 om 05:30
Ik ga proberen een definitie te geven van ‘mijn echte Egypte’.ElaineBenes schreef: ↑20-10-2017 12:35
De weg naar qulaan is echt heel rustig. Het echte Egypte is het niet trouwens. Dat vindt je toch meer aan de nijlstrook. En dan nog is het heel divers
Ik hoef niet naar de toeristische pyramides of even snel op een kameel of wat Sinaï zand, aan wat foto’s op internet heb ik wel genoeg.
Ik wil eigenlijk in een authentiek dorpje gewoon het normale leven van een Egyptenaar zien: iemand die oprecht aardig is tegen jou en niet tegen je creditkaart en daar ook een vorkje prikken.
Na ons afstuderen gingen mijn vader en broer naar Marokko. Zelf een route uitgestippeld en de werste indruk was geweldig: de stad die altijd al tot verbeelding sprak: Casablanca!! Zalige temperatuur, ‘gekke’ kleren, de verkeersborden in het Arabisch.
Maar toen we net weg waren met de huurauto: politie, te hard wat niet klopte. Kwartiertje later: politie, over doorgetrokkken streep. Boete op kladblokje en met welgemeende glimlach ‘bon vacance’. Daar gingen al een hoop credits.
Maar met een gids de markt op, natuurlijk kinderen die de wol verven, maar niet echt armoede: er straalde geluk van de gezichten. Maar werkelijk overal bleven ze aan je plukken en ze stopte niet!
Ik was blij als ik in hotel was, daar ook drinkedrankjes kon doen.
Als je toen vroeg wat anderen er van vonden, allemaal :”nooit meer”, maar dat was 2000.
Als je nu mensen vraagt die naar Marokko zijn geweest, dan is het geweldig: die gaan naar All inclusive en hebben op een kameel gezeten.
Dit laatste is dus niet wat ik wil.
Ik wil eerlijk bij de shoarmazaak of in een taxi over Egypte kunnen praten. En ook op dit forum.
zaterdag 21 oktober 2017 om 05:44