Werk & Studie alle pijlers

Doctorandus

21-10-2017 23:43 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is sinds kort afgestudeerd aan de universiteit ( in een vreemde taal) en mag zich sinds kort Drs. noemen. Ik ben supertrots en blij dat hij afgestudeerd is. Hij zelf ook maar er is iets wat hij nu graag wil doen maar hij weet niet hoe. Een paar jaar geleden is hij door een werkgever heel denigrerend en kinderachtig behandeld. Er werd zelfs gezegd dat hij de postafdeling maar moest gaan doen, omdat er niet meer in zat.....nu hij afgestudeerd is zou hij dit zijn ex-baas en dito collega’s graag willen laten weten. Maar er is geen functie waar hij met die studie zou kunnen solliciteren, dus het kan niet indirect via een brief. Het zou ook heel raar zijn om te gaan buurten omdat hij niet prettig is weg gegaan. Hoe kan hij het laten weten en inwrijven dat hij afgestudeerd is? Hij geeft aan het niet te kunnen laten rusten. Wie weet heeft iemand iets dergelijks ondernomen. Jullie adviezen zijn erg welkom!
merel2014 schreef:
21-10-2017 23:56
Het gaat om mijn vriend, niet om mij. Ik wil hem graag helpen. Hij heeft zich nog altijd rot gevoeld om hoe die ex-baas en collega’s zich gedragen hebben.
Laat gaan. Wat een moeilijk gedoe zeg. Wel afstuderen en Drs maar maar zich zo gedragen.
Gewoon niet doen...
spraakwaterval schreef:
22-10-2017 01:27
Looser!
:rofl:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
merel2014 schreef:
21-10-2017 23:43
Er werd zelfs gezegd dat hij de postafdeling maar moest gaan doen, omdat er niet meer in zat.....
Ik werk voornamelijk met mensen die dezelfde titel voeren als je vriend en ook ik heb wel eens, in een functioneringsgesprek, tegen een drs. gezegd dat hij niet capabel was voor het werk wat hij deed. Een titel zegt namelijk helemaal niks als je op de werkvloer niet mee kunt komen.

En dan nog. Wat als je vriend wel capabel is, wat zou zijn oude werkgever dat dan boeien? Hij werkt daar toch niet meer?
Als de werknemer van toen nu op mijn stoep zou staan met een soortgelijk verhaal als je vriend, zou ik een kop koffie met hem drinken en er verder mijn schouders over ophalen. Waarschijnlijk zou ik zijn huidige werkgever, in gedachten, sterkte wensen met deze kleuter en blij zijn dat zo'n kinderachtig persoon niet meer bij mij zou werken. Erg vermoeiend, dit soort mensen.

Dat je vriend het nodig heeft om dit aan oud werkgever en collega's te laten weten, zegt meer over hem dan over hen.
Je helpt hem al helemaal niet door mee te gaan in dit kinderachtige gedoe!
Die mensen van toen zijn hem allang vergeten. Hij moet iets aan zijn gekrenkte ego gaan doen. Anders wordt iedere afwijzing (na sollicitatieprocedures bijv.) iets om wraakzuchtig over te zijn. Lijkt me geen leuk leven :(
spraakwaterval schreef:
22-10-2017 01:27
Looser!
Loser. Drs. Engelse taal- en letterkunde hier.
Maar euh, dit is toch wel kinderachtigheid ten top, laat je vriend eens gaan praten met een psycholoog. Lijkt erop dat het pesten toch wel z'n sporen na heeft gelaten.
:-o Je vriend heeft hulp nodig, dit is echt abnormaal gedrag, op het randje van eng/geobsedeerd.
Ik denk dat alles al gezegd is. Ga verder met je leven. Dit soort tegenslagen en slechte ervaringen kun je gebruiken om jezelf sterker te maken, maar je kunt er ook in blijven hangen. Kies voor het eerste, zoek een leuke baan en zorg dat je dit goed doet. Dan heb je het helemaal niet nodig om je druk te maken over dit soort dingen uit het verleden.
Ik ben de dag na mijn promoveren met mijn bul de klaslokalen van AL mijn middelbareschoolleraren binnengestormd en heb een dansje gedaan, al schreeuwend IN YOUR FACE MOTHAFUCKAAAAH.

Was een leuke dag.
Zwartvlekje schreef:
22-10-2017 08:36
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Doctorandus

Onder het kopje titelvoering, je mag volgens de wet blijkbaar altijd kiezen.
Ik vind het wel vrij raar om dat te doen, terwijl tegenwoordig op je diploma staat Master of Science of welke richting dan ook. Het heet gewoon niet meer zo!
Nee niemand gebruikt dat woord nog. Misschien kan hij een lied schrijven op de melodie van Master of Puppets van Metallica en dat voor hun kantoor opvoeren?
merel2014 schreef:
22-10-2017 00:02
Hij was een capabele werknemer. Heeft zich onzettend ingezet ( op andere werkplekken was het wel positief) maar dat werd totaal niet erkend. Hij werd op een gemene manier gepest.

Bemoeide jij je er toen ook al mee toevallig?
En jij hebt kinderen lees ik? Dan kan je deze mooi meenemen in de opvoeding.
Murrmurr schreef:
22-10-2017 09:59
Ik ben de dag na mijn promoveren met mijn bul de klaslokalen van AL mijn middelbareschoolleraren binnengestormd en heb een dansje gedaan, al schreeuwend IN YOUR FACE MOTHAFUCKAAAAH.

Was een leuke dag.
:applause:
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Merel, als hij iets gaat doen naar deze mensen toe zullen ze waarschijnlijk denken of zeggen dat je zo’n titel tegenwoordig kennelijk bij een pakje boter krijgt. Of iets anders denigrerends. Ze hebben hem toen gepest, dat verandert niet doordat hun vroegere slachtoffer een academische graad haalt. Hij zal er niets mee opschieten. Wellicht wel als hij daarlangs zou gaan en opeens soepel met iedereen op zou kunnen schieten en heel goed functioneert. Daar veranderen pesters mogelijk wel hun houding door. Maar laten zien dat je een titel hebt genereert in onze cultuur geen instant respect, dus hij gaat er niets mee opschieten.
Laat hem lekker van zijn succes genieten en een fijne werkplek zoeken, waar hij gewaardeerd wordt om zijn sterke punten. Dat verdient hij.
aikidoka wijzigde dit bericht op 22-10-2017 10:56
0.26% gewijzigd
Zwartvlekje schreef:
22-10-2017 08:36
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Doctorandus

Onder het kopje titelvoering, je mag volgens de wet blijkbaar altijd kiezen.
Precies. Dat had ik op pagina 1 van dit topic ook al uitgedokterd. :proud:
Laat het hem vooral doen.

Maar zijn oude collega's zullen hem waarschijnlijk hard uitlachen.

"Wat goed jongen, nu heb je wel een mooie sticker verdiend!"
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Murrmurr schreef:
22-10-2017 10:08
Nee niemand gebruikt dat woord nog.
Ook niet mensen die langer geleden afgestudeerd zijn?
Ik moet enorm wennen aan de titel 'master of science' bijvoorbeeld.
Courage-- schreef:
22-10-2017 10:43
Ja, je was me voor. ;-D

Ik heb trouwens het idee dat het ook per studie verschilt. Ik zie Meester bijvoorbeeld nog best vaak gevoerd worden ook door net afgestudeerden. Volgens mij is bij rechten een beetje de standaard dat je Meester gebruikt bij een Nederlandse master en LL.M. bij een Internationale master.
Courage-- schreef:
22-10-2017 10:43
Ik kom al jaren prima de dag door zonder ooit een titel uit te spreken eigenlijk...
Daarbij ben ik het met je eens dat 'ik ben Master' nergens naar klinkt.
flipje2 schreef:
22-10-2017 10:41
Laat het hem vooral doen.

Maar zijn oude collega's zullen hem waarschijnlijk hard uitlachen.

"Wat goed jongen, nu heb je wel een mooie sticker verdiend!"
Ja doet het voor het vermaak!
Murrmurr schreef:
22-10-2017 10:54
Ik kom al jaren prima de dag door zonder ooit een titel uit te spreken eigenlijk...
Ik ook hoor.
Maar stel dat ik het nog eens ergens moet vermelden.

Aangezien alles al wel is gezegd hier en TO niet erg actief lijkt, gooi ik nog even een vraag in de groep:
ik begrijp dat je bachelor/master op zowel HBO als Academisch niveau kan zijn.
Hoe zie je dan in de praktijk of iemand op HBO of WO is afgestudeerd?
Of zit 'm dat in de afkortingen? Net als vroeger ing en ir?
Volgens mij mag het allebei. Als het voor mij ergens wordt neergezet (bijv. medewerkerspagina) stond er eerst [Naam, MA] en nu Dr. [Naam]. Maar je ziet ook Drs. [Naam] of [Naam], PhD. Ik vind Dr(s) leuker staan. Maar hoor het nooit iemand uitspreken.

Volgens mij wordt er geen verschil gemaakt in titel tussen HBO of universiteit.
Je vriend heeft een probleem en het is verstandig dat hij daar iets aan gaat doen.
Ik ben niet te beroerd om mijn titel te gebruiken als ik er profijt van heb, of wanneer domme mensen denken dat ze slimmer zijn dan ik omdat ik tokkienees ben. Maar in het dagelijkse leven is het absoluut niet relevant en, laten we eerlijk zijn, zo fantastisch is het nu ook weer niet, zo'n universitaire graad.
Courage-- schreef:
22-10-2017 10:57
Ik ook hoor.
Maar stel dat ik het nog eens ergens moet vermelden.

Aangezien alles al wel is gezegd hier en TO niet erg actief lijkt, gooi ik nog even een vraag in de groep:
ik begrijp dat je bachelor/master op zowel HBO als Academisch niveau kan zijn.
Hoe zie je dan in de praktijk of iemand op HBO of WO is afgestudeerd?
Of zit 'm dat in de afkortingen? Net als vroeger ing en ir?
Volgens deze wikipedia pagina zijn de bekende bachelor/master of ... titels alleen voor WO afgestudeerden. Voor het hbo mag zoals ik het lees het min of meer door de opleiding zelf verzonnen worden. maar is het B (of M) + een afkorting die staat voor de studie.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Titulat ... _onderwijs

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven