Doctorandus
zaterdag 21 oktober 2017 om 23:43
Mijn vriend is sinds kort afgestudeerd aan de universiteit ( in een vreemde taal) en mag zich sinds kort Drs. noemen. Ik ben supertrots en blij dat hij afgestudeerd is. Hij zelf ook maar er is iets wat hij nu graag wil doen maar hij weet niet hoe. Een paar jaar geleden is hij door een werkgever heel denigrerend en kinderachtig behandeld. Er werd zelfs gezegd dat hij de postafdeling maar moest gaan doen, omdat er niet meer in zat.....nu hij afgestudeerd is zou hij dit zijn ex-baas en dito collega’s graag willen laten weten. Maar er is geen functie waar hij met die studie zou kunnen solliciteren, dus het kan niet indirect via een brief. Het zou ook heel raar zijn om te gaan buurten omdat hij niet prettig is weg gegaan. Hoe kan hij het laten weten en inwrijven dat hij afgestudeerd is? Hij geeft aan het niet te kunnen laten rusten. Wie weet heeft iemand iets dergelijks ondernomen. Jullie adviezen zijn erg welkom!
zondag 22 oktober 2017 om 11:55
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... promoveerdZwartvlekje schreef: ↑22-10-2017 11:46Volgens deze wikipedia pagina zijn de bekende bachelor/master of ... titels alleen voor WO afgestudeerden. Voor het hbo mag zoals ik het lees het min of meer door de opleiding zelf verzonnen worden. maar is het B (of M) + een afkorting die staat voor de studie.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Titulat ... _onderwijs
zondag 22 oktober 2017 om 11:55
Dit. Hij is een keldermens.vrouwjagersma schreef: ↑22-10-2017 11:46Je vriend heeft een probleem en het is verstandig dat hij daar iets aan gaat doen.
zondag 22 oktober 2017 om 12:33
Grappig. Ik heb dit ook gehad met een wiskundeleraar. Hij maakte zelfs voor de klas een grafiek van hoe mijn leven vanaf dat moment bergafwaarts zou gaan. Een aantal jaar later sloot ik wiskunde af met ruim een 9. En ben natuurlijk ook gewoon gaan studeren.Nummer*Zoveel schreef: ↑22-10-2017 08:53Ik had een wiskundelerares die ooit tegen mijn moeder heeft gezegd dat ik zou opgroeien voor galg en rad en dat het nooit meer wat zou worden met mij.
zondag 22 oktober 2017 om 12:45
Hebben de forummers dit inmiddels al uit je hoofd gepraat? Studeren en succesvol worden doe je voor jezelf, en voor niemand anders. Je hoeft dit dus ook niet in iemands gezicht te wrijven. Is hij onheus behandeld? Denk gewoon: karma is a bitch, maar verlaag je niet tot zulk gedrag.
Zelf heeft het me ook lang dwars gezeten dat iemand uit mijn direct omgeving meende dat ik niets kon, en dat mijn havo diploma niet goed genoeg was. Inmiddels heb ik drie universitaire studies afgerond en kort geleden heb ik mijn proefschrift afgerond en ben ik gepromoveerd. Ik ga dat niet in zijn gezicht wrijven, ik denk alleen voor mezelf: zie je nu wel! Het steekt me af en toe nog wel dat ik door deze situatie enorme bewijsdrang heb en af en toe tegen mezelf moet zeggen dat ik het voor mezelf moet doen.
Zelf heeft het me ook lang dwars gezeten dat iemand uit mijn direct omgeving meende dat ik niets kon, en dat mijn havo diploma niet goed genoeg was. Inmiddels heb ik drie universitaire studies afgerond en kort geleden heb ik mijn proefschrift afgerond en ben ik gepromoveerd. Ik ga dat niet in zijn gezicht wrijven, ik denk alleen voor mezelf: zie je nu wel! Het steekt me af en toe nog wel dat ik door deze situatie enorme bewijsdrang heb en af en toe tegen mezelf moet zeggen dat ik het voor mezelf moet doen.
zondag 22 oktober 2017 om 12:46
De opleiding mag niet zelf verzinnen wanneer ze een B of M graad verlenen. Zie ook de pagina die hierboven is gepost van de Rijksoverheid.Zwartvlekje schreef: ↑22-10-2017 11:46Volgens deze wikipedia pagina zijn de bekende bachelor/master of ... titels alleen voor WO afgestudeerden. Voor het hbo mag zoals ik het lees het min of meer door de opleiding zelf verzonnen worden. maar is het B (of M) + een afkorting die staat voor de studie.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Titulat ... _onderwijs
De B en M graden zijn internationaal herkenbaar.
zondag 22 oktober 2017 om 12:51
zondag 22 oktober 2017 om 12:55
Hij is Drs. Dat is natuurlijk een mijlpaal, maar er studeren elk jaar duizenden drs af. Zo speciaal is het ook weer niet. Ik weet niet op dit van toepassing is op jouw vriend, maar ik zou hem ook afraden zijn titel heel nadrukkelijk te gebruiken. Ik vind het altijd een beetje zielig overkomen. De mensen die echt iets weten, zijn niet zo vocaal over hun titel.
Daarnaast is het gek dat hij zich zo druk maakt over dat een paar mensen ooit dachten dat hij het niet zou maken. Ik ben dat soort types zelf ook regelmatig tegengekomen, inclusief docenten en collega's, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om hen op de hoogte te gaan stellen van mijn dr. titel (die ik binnenkort in ontvangst neem). Ik denk dat hij zijn energie beter aan iets anders kan besteden, bijvoorbeeld een feestje organiseren om te vieren dat hij is afgestudeerd.
Daarnaast is het gek dat hij zich zo druk maakt over dat een paar mensen ooit dachten dat hij het niet zou maken. Ik ben dat soort types zelf ook regelmatig tegengekomen, inclusief docenten en collega's, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om hen op de hoogte te gaan stellen van mijn dr. titel (die ik binnenkort in ontvangst neem). Ik denk dat hij zijn energie beter aan iets anders kan besteden, bijvoorbeeld een feestje organiseren om te vieren dat hij is afgestudeerd.
zondag 22 oktober 2017 om 13:00
Ik blijf het verwarrend vinden. Ik lees dat sommige HBO-opleidingen ook opleiden tot Master of Science, net als nu WO in beta-richting.
Hoe kan je dan aan een CV zien of iemand WO of HBO is opgeleid?
Ik zie dat men dat onderscheid sowieso wil laten vervagen. Waarschijnlijk omdat dit internationaal ook niet gebeurt?
Toch vind ik het verschil tussen een beroepsopleiding en een opleiding die opleidt voor wetenschappelijk onderzoek wel essentieel.
(waarbij ik het één niet per se beter vind dan het ander, maar wel verschillend).
zondag 22 oktober 2017 om 13:08
Maar promoveren stelt nog iets voor. Drs “vreemde taal”, sorry, maar dat is niks om van te dansen
zondag 22 oktober 2017 om 13:12
Je zet toch niet alleen je titel op je CV maar ook het instituut?Courage-- schreef: ↑22-10-2017 13:00Ik blijf het verwarrend vinden. Ik lees dat sommige HBO-opleidingen ook opleiden tot Master of Science, net als nu WO in beta-richting.
Hoe kan je dan aan een CV zien of iemand WO of HBO is opgeleid?
Ik zie dat men dat onderscheid sowieso wil laten vervagen. Waarschijnlijk omdat dit internationaal ook niet gebeurt?
Toch vind ik het verschil tussen een beroepsopleiding en een opleiding die opleidt voor wetenschappelijk onderzoek wel essentieel.
(waarbij ik het één niet per se beter vind dan het ander, maar wel verschillend).
"MA Vrijetijdsstudies, Hogeschool van blabla"?
zondag 22 oktober 2017 om 13:15
Internationaal bestaat het onderscheid niet volgens mij. Merk ook dat de universiteit (die waar ik werk iig) steeds praktischer wordt helaas,
en steeds meer adverteert met vastomlijnde baanperspecieven en zulke onzin. Of stages buíten het onderzoek aan willen bieden in een research master. Wij leiden blijkbaar professionals op tegenwoordig, geen academici.
zondag 22 oktober 2017 om 13:26
Misschien komt het doordat studeren aan een universiteit voor steeds meer mensen haalbaar is tegenwoordig. En die mensen moeten toch daarna aan het werk. Onze maatschappij vraagt om mensen die kunnen werken na hun studie, niet alleen academici. Dus misschien verschuift de behoefte en komen de academici meer na de research masters en Phd's.Murrmurr schreef: ↑22-10-2017 13:15Internationaal bestaat het onderscheid niet volgens mij. Merk ook dat de universiteit (die waar ik werk iig) steeds praktischer wordt helaas,
en steeds meer adverteert met vastomlijnde baanperspecieven en zulke onzin. Of stages buíten het onderzoek aan willen bieden in een research master. Wij leiden blijkbaar professionals op tegenwoordig, geen academici.
zondag 22 oktober 2017 om 13:42
Ja daar heb je een punt. Studenten worden ook steeds meer consumenten die zekerheden willen voor hun geld. Maar wel jammer als de nadruk daardoor minder gaat liggen op het opleiden van onafhankelijke denkers.KeaAlpine schreef: ↑22-10-2017 13:26Misschien komt het doordat studeren aan een universiteit voor steeds meer mensen haalbaar is tegenwoordig. En die mensen moeten toch daarna aan het werk. Onze maatschappij vraagt om mensen die kunnen werken na hun studie, niet alleen academici. Dus misschien verschuift de behoefte en komen de academici meer na de research masters en Phd's.
zondag 22 oktober 2017 om 13:58
Eens met alle voorgaande reacties.
-Er komen steeds meer afgestudeerden met een wetenschappelijke achtergrond. Je vriend is niets bijzonders.
-'Drs. in een vreemde taal'; grote kans dat de ex-collega's die bijv. Economie hebben gedaan, daar heel hard om moeten lachen.
-Hij heeft universiteit gedaan, heel goed, maar dat zegt niets over zijn EQ of hoe hij in een baan zal functioneren. Dat zal allemaal nog maar moeten blijken. Iemand die universiteit heeft gedaan hoeft niet per definitie geschikt te zijn om bijv. de bestellingen bij McDonald's op te nemen.
-Grote kans dat zijn ex-collega's totaaaal geen idee meer hebben van wie je vriend is of wat ze toen tegen hem hebben gezegd. Of de pesters kijken verbaasd en reageren met 'oh, dat was toen een dolletje. Vond hij dat zo erg dan?'
Uiteraard ontzettend triest dat zijn ex-collega's hem zo hebben gepest. Ik weet niet in welke mate, maar zulk gedrag valt nooit goed te praten en kan er stevig inhakken. Je vriend doet er het beste aan om zich te richten op zijn toekomst.
-Er komen steeds meer afgestudeerden met een wetenschappelijke achtergrond. Je vriend is niets bijzonders.
-'Drs. in een vreemde taal'; grote kans dat de ex-collega's die bijv. Economie hebben gedaan, daar heel hard om moeten lachen.
-Hij heeft universiteit gedaan, heel goed, maar dat zegt niets over zijn EQ of hoe hij in een baan zal functioneren. Dat zal allemaal nog maar moeten blijken. Iemand die universiteit heeft gedaan hoeft niet per definitie geschikt te zijn om bijv. de bestellingen bij McDonald's op te nemen.
-Grote kans dat zijn ex-collega's totaaaal geen idee meer hebben van wie je vriend is of wat ze toen tegen hem hebben gezegd. Of de pesters kijken verbaasd en reageren met 'oh, dat was toen een dolletje. Vond hij dat zo erg dan?'
Uiteraard ontzettend triest dat zijn ex-collega's hem zo hebben gepest. Ik weet niet in welke mate, maar zulk gedrag valt nooit goed te praten en kan er stevig inhakken. Je vriend doet er het beste aan om zich te richten op zijn toekomst.
zondag 22 oktober 2017 om 15:40
Ja, op je CV zet je er iets meer bij dan alleen titel.
Maar in jouw voorbeeld zou iemand dus kunnen volstaan met 'MA Vrijetijdsstudies' en weet je dan niet of dat op een Hogeschool (voorbeeld) of Universiteit is geweest.
Als het onderscheid tussen HBO en WO komt te vervallen, geldt dat dan straks ook voor het voortraject?
Dus geen onderscheid meer tussen HAVO en VWO?