Geld & Recht alle pijlers

Marktplaats biedingen

25-10-2017 02:33 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal dingen op Marktplaats te koop gezet. Met steeds een (hele nette) vaste prijs van bijvoorbeeld 20 of 30 euro, of zulk een bedrag als een een minimum te bieden prijs erbij. Bijvoorbeeld een tafel voor 20 euro (nieuwprijs was 180 euro). Maar ik krijg echt legio reacties op ieder item dat ik te koop heb staan met steeds een bod van 5 euro. :wtf:

Wat ik me nu afvraag, heb ik iets gemist? Is 5 euro het standaard bod voor wat je dan ook maar aanbiedt? Ook al zet je een vaste-, /biedingsprijs welke hoger is? Of heb ik 'pech' dat iedereen op mijn spullen steeds stomtoevallig die -echt onbegrijpelijke- 5 euro bied?
pilamie wijzigde dit bericht op 25-10-2017 03:57
2.99% gewijzigd
Ik vind het juist fijn als mensen bellen. Dan kan je gelijk een prijs afspreken een datum en tijd afspreken voor het ophalen en de prijs afspreken.

Bij bieden dan moet je eerst reageren dat diegene het mag komen halen. Afwachten tot ze reageren en om het adres vragen en dan nog weer heen en weer mailen over welke dag en tijd. Via een telefoontje is alles veel sneller af te handelen.
Ik verkocht heel veel via MP. In al die jaren geleerd dat bieders vaak geen kopers zijn. Mensen die het echt graag willen gaan wel mailen. Verder doe ik meestal vaste prijs, en schakel de biedingen uit.
daenerys79 schreef:
25-10-2017 07:00
Herkenbaar. sommige mensen vraag ik me echt af wat ze denken. ik heb wel eens bij zo’n brutale mafklapper gezegd dat ik het dan nog liever naar de kringloop zou brengen dan aan hem te verkopen...
Dat snap ik dan weer niet. De moeite nemen om foto's te maken. Een advertentie op marktplaats te zetten. Terug mailen naar bieders om het vervolgens naar de kringloop te brengen. Dan kan je je toch beter de moeite en de ergernis besparen en het gelijk naar de kringloop brengen.

De spullen zijn nu eenmaal tweedehands en dan zijn ze gewoon niet zo veel meer waard.
Andersom schreef:
25-10-2017 09:01
Voorrang neem je niet, dat wordt je verleend.
:rofl: ja en kinderen krijg je.

Afbeelding
Biedfunctie uit zetten. Als ze moeten mailen dan krijg je meestal de serieuze bieders.
Pluisi schreef:
25-10-2017 09:34
Ik verkocht heel veel via MP. In al die jaren geleerd dat bieders vaak geen kopers zijn. Mensen die het echt graag willen gaan wel mailen. Verder doe ik meestal vaste prijs, en schakel de biedingen uit.
Ik heb eigenlijk altijd wel verkocht aan bieders, en tegen reëele prijzen. Mijn startbedrag is dan ook wel altijd aan de lage kant. En als ik eens iets te koop zet waarvan ik niet weet of er vraag naar is, reageert ook echt niemand. Geen bieders, geen mailers :mrgreen:
sugarmiss schreef:
25-10-2017 09:49
Dat snap ik dan weer niet. De moeite nemen om foto's te maken. Een advertentie op marktplaats te zetten. Terug mailen naar bieders om het vervolgens naar de kringloop te brengen. Dan kan je je toch beter de moeite en de ergernis besparen en het gelijk naar de kringloop brengen.

De spullen zijn nu eenmaal tweedehands en dan zijn ze gewoon niet zo veel meer waard.

Tja, ik heb dat ook. Ook al heb ik foto's gemaakt, heen en weer gemaild etc. Dan heb ik toch echt geen zin om voor een belachelijk laag bedrag ook nog eens te wachten tot het wordt opgehaald, te helpen met het naar buiten sjouwen, misschien nog helpen het in te laden.

Dan breng ik het inderdaad liever bij de kringloop op mijn tijd en mijn manier. Of ik vraag of de buurman het stookt in zijn allesbrander.
Mijn vriend mailt ook altijd, gaat juist nooit bieden.
Dan laat je zien dat je echte interesse hebt, hij gaat dan vaak flink hoger dan de hoogste bieding zitten, vaak krijgt hij dan direct een mail terug dat hij er om kan komen
sugarmiss schreef:
25-10-2017 09:32
Ik vind het juist fijn als mensen bellen. Dan kan je gelijk een prijs afspreken een datum en tijd afspreken voor het ophalen en de prijs afspreken.

Bij bieden dan moet je eerst reageren dat diegene het mag komen halen. Afwachten tot ze reageren en om het adres vragen en dan nog weer heen en weer mailen over welke dag en tijd. Via een telefoontje is alles veel sneller af te handelen.
Grappig, ik vind dat juist heel onhandig, want ik zit op m'n werk. Ik heb de app en dan is zoveel makkelijker om even terug te appen.
Habbekratz schreef:
25-10-2017 10:12
Biedfunctie uit zetten. Als ze moeten mailen dan krijg je meestal de serieuze bieders.
Ik dacht dat ook altijd, maar ik ben erachter gekomen dat je veel meer geïnteresseerden hebt als je de biedoptie hebt. Blijkbaar willen mensen het gevoel hebben dat ze een prijs hebben bedongen. Ik kom dan uiteindelijk ook op een hogere verkoopprijs uit. Maar ik vind het dan ook altijd lastig om een goede prijs te bedenken.
sugarmiss schreef:

Mijn irritatie erbij is dan dat mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Ik gun ze dat dan soms niet, haha! Dan maar in een kledingbak met de andere spullen die ik toch al weg deed.
Ik zet biedingen meestal uit en delete berichten met onzinbiedingen (de meeste dus). Zet ik ook altijd in de ad. Soms zet ik biedingen aan om te zien wat men biedt tav de minimumprijs die ik in gedachten heb. Ik weet wat de spullen die ik verkoop waard zijn, ook op de tweedehandsmarkt.
Geldt ook voor dingen waar ik zelf naar zoek. Meestal zijn het muziekinstrumenten waar ik genoeg van afweet oa qua waarde. Ik bied dan ook heel scherp. En ongeacht dat ik het zelf niet waardeer doe ik dat ook via een bericht. Ondanks het feit dat de ander dat dus ook kan negeren of deleten lukt het me in de meeste gevallen het heel biedproces te bypassen en het gewenste item te bemachtigen tegen mijn bod.
Dat hele marktplaats zie ik als een spel. Je moet wel weten hoe je het strategisch kan spelen en wie er oplichters zijn, en je eigen regels duidelijk hanteren.
Het ligt gewoon echt aan het product dat je verkoopt. Ik zie regelmatig leuke meubels voorbij komen en daar wordt echt heel veel voor betaald. Denk aan 400 tot wel 1000 euro voor een kast. En ook voor schoenen, tassen en jassen van bepaalde merken kun je veel vragen.

Ik heb daarentegen ook wel eens een design bank voor nog geen 100 euro op de kop weten te tikken. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod: als niemand de prijs biedt die jij in gedachten hebt, is het het dus niet waard, want niemand wil het hebben voor die prijs. Daarentegen kan het ook andersom werken en bieden mensen veel meer dan jij ervoor vraagt. Dat heb ik een paar keer gehad. Had ik iets leuks voor een tientje ergens op de rommelmarkt of op marktplaats gekocht om het een paar jaar later voor het 5- of soms 10-voudige te kunnen verkopen.
Het is een opening tot onderhandelen. Zo zie ik het.
Ab imo pectore
Andersom schreef:
25-10-2017 09:06
Dat is ook irritant bij hogere bedragen vind ik. Dat je 75 euro vraagt, iemand 65 biedt, en dan de volgende 65,50 en zo verder tot 67,50.
Jep, dat is ook irritant ja.

Maar ik snap het bieden in het algemeen toch niet zo. Ik doe het zelf echt nooit. Als ik iets wil hebben dan kijk ik wat de persoon ervoor vraagt. Staat er een prijs, dan kijk ik of ik me daar in kan vinden. Zo ja: dan stuur ik de verkoper een bericht dat ik het graag wil kopen voor zijn vraagprijs. Soms denk ik dat er nog een bepaalde deal gesloten kan worden, dan stuur ik dat ook in een bericht.

Is het alleen bieden, dan stuur ik een bericht dat erg veel interesse heb in het product en dat ik er graag met de verkoper uit wil kopen en dan komen we meestal wel uit een goede prijs.

Een beetje lukraak bieden op zaken vind ik echt onzinnig.
Je hebt ook figuren die een duidelijke prijs erbij zetten en biedingen daarnaast toestaan en zelf onder een andere naam mee gaan bieden...
:facepalm:
sugarmiss schreef:

dat doe ik natuurlijk alleen bij echte onzin biedingen, dat mag duidelijk zijn. 3 euro bieden op iets dat er voor 50 op staat ga ik de moeite niet voor nemen om af te spreken of iets in te pakken en op te sturen dan bel ik liever de kringloop om het op te halen bij wijze van spreken.
Don't cry, buy a bag and move on.
Ik lees/denk dat iedereen toch anders tegen het Marktplaats principe aankijkt. Niet iedereen ziet een vaste prijs als 'vast'. Zoals ik dus die biedingen krijg (van 5 euro grrrr....) voor een item dat een hogere vaste prijs heeft. Gelukkig op het forum hier geen mensen die voor 5 euro proberen te gaan, als dat geen geboden optie is ;)

Ik merk dat mensen naar mij vooral een prive bericht sturen (met daarin dat bod van 5 euro). En dat dus bij mijn advertenties waar ik een vaste prijs voor heb staan. Het zijn trouwens wel allemaal verschillende mensen.

Toppunt van onaardigheid vond ik iemand die dan wel de gevraagde prijs accepteerde, 's avonds langs zou komen om het op te halen en vervolgens niet op komt dagen. En dan 3 dagen later doodleuk zegt dat men het al ergens anders gekocht heeft. Ik erger me daar best aan. Zo niet sympathiek.

Gelukkig zijn er ook wel hele leuke mensen die echt blij zijn met hetgeen ik ze verkoop :)

Maar die 5 piek-bieders zijn dus een beetje de laaielichters in het land. de 'opkopers' als het ware.....
pilamie wijzigde dit bericht op 25-10-2017 18:38
Reden: typo
1.72% gewijzigd
LeesMee schreef:
25-10-2017 07:43
Ik negeer berichten. Je kan bieden via MP of je biedt niet. Dat geeikel van mensen die denken dat ze wel even voorrang kunnen nemen hoef je niet te beantwoorden
Heel eerlijk, wat een verwaande reactie. Hahaha.

Hoe ik het doe?

Ik bied wat ik wil bieden, al is dat veel lager dan in de advertentie staat. Ik doe dat via email. Bieden begin ik niet aan. Ik wil contact met verkoper en liefst zo snel mogelijk onderhandelen.
Wil iemand niet, prima. Er staan per item zo ontzettend veel advertenties dat ik meestal meerdere biedingen tegelijk heb uitstaan via email. Mijn ervaring is dat er altijd wel iemand akkoord gaat of me tegemoet komt.

Wie niet waagt die niet wint.

Overigens andersom ook. Wanneer ik iets plaats vind ik het prima tegen elk aannemelijk bod. Een bod is voor mij al snel aannemelijk, want wanneer het hier ligt levert het niets op en wanneer het verkocht wordt neemt het geen plaats in beslag, ben ik er van af en hoef er niet mee te slepen om het weg te brengen en levert het een bedrag op.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 26-10-2017 17:38
0.23% gewijzigd
wilma36 schreef:
25-10-2017 08:05
Ik stuur ook vaak een berichtje als ik iets wil. En als er in de advertentie staat dat er alleen gereageerd wordt op biedingen via MP haak ik af, tenzij ik het heel graag wil. Dan stuur ik alsnog een MP berichtje. Maar nooit met een onzinbieding. Daar heb ik als verkoper een hekel aan, dat doe ik een andere verkoper ook niet aan. Meestal vraag ik wat ze ervoor willen hebben als er bieden staat (meestal hebben ze wel een bedrag in hun hoofd) en dan beslis ik of ik erop in wil gaan. Ik laat het ook altijd weten, ook als het nee is.
+1
Ik zou laatst iets ophalen en toen stond ik voor de deur, maar ze was nog niet thuis. Gelukkig heb ik de Marktplaats-app op mijn telefoon, anders had ik dat niet eens gelezen. Ze zou ietsje later zijn, vanwege een event in de stad. Nou prima.
Sta ik daar vervolgens een half uur te wachten, in de regen en de kou, paar keer aangebeld en ook nog wat gestuurd op de app, maar 0 reactie. Even later naar huis gegaan en een kritisch bericht geschreven dat ik het niet zo fijn vond dat ik daar voor niets stond te wachten. Stuurt ze terug dat ze het niet gelezen had en dat ze allang thuis was :|

Vervolgens de vraag wanneer ik dan opnieuw langskwam. Ja daaaag zoek het maar uit dan hoor.
Ja hoorrrr, heb zojuist weer een bieding ontvangen op een item met een vaste prijs. Ik vraag er al bijna niets voor. Het zijn echt gieren op marktplaats.

Gelukkig zit ik niet op MP om er rijk van te worden, dus ik sla zo'n bod gewoon af.
Bieden moet je gewoon uit zetten. Zijn meestal robots die een bod plaatsen en als je een vraagprijs zet reageren echt geïnteresseerde mensen vanzelf wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven