
'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16

woensdag 25 oktober 2017 om 12:54
Je hebt mijn post duidelijk niet begrepen. TO hoeft niet af te geven op een ander beroep.ninanoname schreef: ↑25-10-2017 10:25Tampontouwtje, als jij buschauffeur bent, open dan zelf een topic 'ask the buschauffeur' en kijk hoe dat loopt.
Heel veel mensen vinden vliegen een stuk spannender dan op de bus stappen, dus daarom loopt dit topic goed. Er zijn nu eenmaal een aantal beroepen die tot de verbeelding spreken, en dit is er eentje van.
Als een piloot modaal verdiende was er minder interesse voor dit topic. Vrouwen zijn net eksters.



woensdag 25 oktober 2017 om 13:04
Zo snel maken we geen noodlanding hoor! Het gebeurt best vaak dat er mensen flauw vallen of niet lekker worden. Bloeddrukdaling, daar weet ik niet veel van, maar door de daling van de luchtdruk (de cabine houden we rond de 2 kilometer hoogte wat al een redelijke ijle lucht oplevert) krijgen mensen die daar gevoelig voor zijn al snel problemen. Een beetje 100% zuurstof uit de fles en je kikkert zo weer op. Dus schroom niet om de volgende keer aan te geven dat je je niet zo goed voelt en wat er precies aan de hand is. Het is dan ook voor de vliegers veel makkelijker om te beslissen om door te vliegen dan wanneer ze verrast worden door een passagier die om onbekende redenen buiten bewustzijn in het gangpad ligt.lilapie schreef: ↑25-10-2017 10:11Ik was trouwens vorige week flauwgevallen op het vliegtuig. Ik wist dat het door een bloeddrukdaling kwam, dus ik wou niet dat mijn man de cabin crew verwittigde. Ik wist niet zeker of jullie daarvoor opgeleid werden en ik zag ons al een noodlanding maken in Spanje![]()
Flauwvallen, notenallergie, hyperventilatie, kotsen, het komt erg veel voor aan boord.
woensdag 25 oktober 2017 om 13:47
De angst bij Amerikaanse artsen is niet zozeer dat ze aansprakelijk worden gesteld voor de noodlanding - geen enkele luchtvaartmaatschappij zal dat doen - maar meer, zoals Mayou terecht stelt, dat ze gesued worden als er medische complicaties zijn.lilapie schreef: ↑25-10-2017 09:32In hoeverre zijn jullie (vliegers en cabin crew) medisch opgeleid? Wat mogen/kunnen jullie zelf doen? Hoe en wie maakt de beslissing wanneer er een noodlanding gemaakt wordt?
Ik heb veel vrienden die arts zijn en zij weigeren de laatste jaren om zich aan te melden wanneer er gevraagd wordt of er een dokter in het vliegtuig aanwezig is. Vooral bij transatlantische vluchten en vluchten in de USA heerst er een angst dat er een rechtszaak komt wanneer zij zeggen dat er een noodlanding moet gemaakt worden en dit achteraf niet nodig bleek.
Fate is just the weight of circumstances
woensdag 25 oktober 2017 om 13:56
Taxiën gebeurt meestal met 25 knopen, ongeveer 45 km/h. Het maximum is 30 knopen, in de bocht ongeveer 10.83angel schreef: ↑25-10-2017 08:51Ik heb nog een vraagje. Hoe hard rijd een vliegtuig bij taxiën?
Kan het zijn dat je de ene keer harder rijd dan andere keer. Toen ik pas vloog viel me op dat we bij het landen veel minder hard remden dan wat ik gewend ben. Ik voel altijd dat we vol in de ankers gaan maar deze keer dacht ik echt gaat die nog remmen. We gingen de bocht aan het einde van de baan naar mijn gevoel behoorlijk hard door (waren zo wel snel bij de gate) m. Terug weg hetzelfde nog nooit zo snel van de Polderbaan bij de gate geweest of ligt de m gate zoveel dichterbij?
Het meer of minder remmen na de landing is afhankelijk van de baanlengte en waar je van de baan af wilt. De Polderbaan is lang (3600m) en je wilt het liefst aan het eind er af. Veel afslagen zijn juist gemaakt om er sneller af te kunnen, met 30 knopen.
Het intaxiën vanaf de Polderbaan is qua tijd ook afhankelijk van het baangebruik: als de parallelle baan in gebruik is mag je die niet oversteken en moet er worden omgereden. Scheelt vaak zo’n minuut of 7.
Fate is just the weight of circumstances
woensdag 25 oktober 2017 om 14:29
Leuk!YouWish schreef: ↑15-09-2017 00:54Beetje jammer dat je zo mysterieus doet.
Je wil vragen beantwoorden, maar een hele simpele beantwoord je niet?
Ik vermoed dat je een collega van me bent maar ik lees wat dingen die je beweert die toch niet helemaal kloppen (bij ons). Vandaar dat ik zeer benieuwd ben welke maatschappij en welk type. Ik werk bij KLM.
Jaren geleden ook stewardess geweest (KLC, HV en MP)
Dit is mijn motto
woensdag 25 oktober 2017 om 14:54
Dank voor de uitleg. Dan denk ik dat we idd zo door konden en ik de andere keren pech had. Toch viel het me op dat we later op de Polderbaan stilmstonden als anders wat natuurlijk voor taxiën wel fijner is. Maar stiekum zat ik met mijn voet ook op de rempedaal te drukken (heen idee of dat met een voetpedaal gaat). Ene kant wel rustig niet zo hard remmen maar voor een controlefreak als mij was het niks
woensdag 25 oktober 2017 om 23:02
En dat terwijl mijn voorstel om als boardingmuziek Albert Hammond te draaien het niet gehaald heeft (I don’t wanna die in an air disaster).Annapicobella schreef: ↑25-10-2017 20:28Klik ik op dit item; krijg ik de trailer te zien van A mountain between us, waarin een vliegtuig(je) neerstort. Lekker dan.
https://m.youtube.com/watch?v=m6u3gK8xWEU
Fate is just the weight of circumstances
woensdag 25 oktober 2017 om 23:05
Ja, dat gaat met de pedalen (niet één zoals in de auto, maar met beide). Maar de meeste vliegtuigen hebben ook een automatisch remsysteem, de autobrakes.83angel schreef: ↑25-10-2017 14:54Dank voor de uitleg. Dan denk ik dat we idd zo door konden en ik de andere keren pech had. Toch viel het me op dat we later op de Polderbaan stilmstonden als anders wat natuurlijk voor taxiën wel fijner is. Maar stiekum zat ik met mijn voet ook op de rempedaal te drukken (heen idee of dat met een voetpedaal gaat). Ene kant wel rustig niet zo hard remmen maar voor een controlefreak als mij was het niks![]()
Fate is just the weight of circumstances
donderdag 26 oktober 2017 om 13:53
Leuk topic en ook interessant om te lezen over het taxiën, de Polderbaan en het moeten omrijden als de parallelle baan (Zwanenburgbaan?) in gebruik is. Ik vond het de laatste keer voor mijn gevoel erg snel gaan met het taxiën, wellicht kwam dat daardoor
.
Heb je in het contact met de luchtverkeersleiders in het buitenland weleens last van een taalbarrière of kunnen ze allemaal goed Engels?
Ik las dat je op de 747 vliegt. Weet je al wat je gaat vliegen als de 747 uitgefaseerd wordt en heb je een voorkeur? En heb je ook een voorkeur voor Boeing of Airbus als vlieger zijnde? Ik had ergens gehoord dat Airbus meer vertrouwt op de computersystemen aan boord. Klopt dat en zie jij dat als een voordeel of nadeel?

Heb je in het contact met de luchtverkeersleiders in het buitenland weleens last van een taalbarrière of kunnen ze allemaal goed Engels?
Ik las dat je op de 747 vliegt. Weet je al wat je gaat vliegen als de 747 uitgefaseerd wordt en heb je een voorkeur? En heb je ook een voorkeur voor Boeing of Airbus als vlieger zijnde? Ik had ergens gehoord dat Airbus meer vertrouwt op de computersystemen aan boord. Klopt dat en zie jij dat als een voordeel of nadeel?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
donderdag 26 oktober 2017 om 14:09
Een pilotengrapje over engelse comunicatie in duitsland.
A Pan Am 727 flight, waiting for start clearance in Munich, overheard the following: Lufthansa (in German): "Ground, what is our start clearance time?"
Ground (in English): "If you want an answer you must speak in English."
Lufthansa (in English): "I am a German, flying a German airplane, in Germany. Why must I speak English?"
Unknown voice from another plane (in a beautiful British accent): "Because you lost the bloody war!"
A Pan Am 727 flight, waiting for start clearance in Munich, overheard the following: Lufthansa (in German): "Ground, what is our start clearance time?"
Ground (in English): "If you want an answer you must speak in English."
Lufthansa (in English): "I am a German, flying a German airplane, in Germany. Why must I speak English?"
Unknown voice from another plane (in a beautiful British accent): "Because you lost the bloody war!"
donderdag 26 oktober 2017 om 16:07
vooral in het begin is het Engels van verkeersleiders in sommige landen lastig te verstaan. Vooral China en Spanje is mijn ervaring. Maar het went, en vaak weet je al wat ze gaan zeggen. Maar ja, het vereist soms wel wat oefening.malibu82 schreef: ↑26-10-2017 13:53
Heb je in het contact met de luchtverkeersleiders in het buitenland weleens last van een taalbarrière of kunnen ze allemaal goed Engels?
Ik las dat je op de 747 vliegt. Weet je al wat je gaat vliegen als de 747 uitgefaseerd wordt en heb je een voorkeur? En heb je ook een voorkeur voor Boeing of Airbus als vlieger zijnde? Ik had ergens gehoord dat Airbus meer vertrouwt op de computersystemen aan boord. Klopt dat en zie jij dat als een voordeel of nadeel?
Wat vervelender is, is dat verkeersleiders ook de moedertaal mogen gebruiken. Dat maakt het eel eens lastig om te weten wat er in de buurt gebeurt.
Wat ik na de 747 ga doen is. Of even lange termijnplanning, maar het meest logische is 777.
Airbus en Boeing houden er een verschillende visie op na hoe de automatiek bediend wordt. Airbus vertrouwt de automaat meer dan Boeing, in een Airbus krijg je daardoor als vlieger net wat minder feedback. Voorbeeld: het automatische vermogen kan je zien op de motorinstrumenten. Airbus vindt dat voldoende. Boeing daarentegen niet, bij hun toestellen bewegen ook de gashendels mee, bij Airbus niet. Het is een beetje kwestie van welke filosofie je als vlieger fijner vindt, maar persoonlijk vind ik ze allebei werken. Ik heb niet een grote voorkeur.
Bij zowel Boeing als Airbus hanteren ze het zgn fly-by-wire: een stuurcommando door de vliegers wordt vertaald in een computerinput, en de computer bepaalt of het stuurcommando wel past binnen de limieten van het vliegtuig. Uiteindelijk bedient de computer de stuurvlakken. De 747 is het enige toestel in de vloot die dat niet heeft.
Fate is just the weight of circumstances
donderdag 26 oktober 2017 om 16:13
Ik ken nog wel ergere Kastella...kastella schreef: ↑26-10-2017 14:09Een pilotengrapje over engelse comunicatie in duitsland.
A Pan Am 727 flight, waiting for start clearance in Munich, overheard the following: Lufthansa (in German): "Ground, what is our start clearance time?"
Ground (in English): "If you want an answer you must speak in English."
Lufthansa (in English): "I am a German, flying a German airplane, in Germany. Why must I speak English?"
Unknown voice from another plane (in a beautiful British accent): "Because you lost the bloody war!"
Heb begrepen dat het volgende ook eens echt is gebeurd. Op een druk Amerikaans vliegveld staat er een lange rij voor de vertrekbaan. Lufthansa moet achteraansluiten, maar neemt een verkeerde afslag en belandt op de baan. De snelste manier om hem daar weg te krijgen is hem te laten starten. Iedereen in de rij natuurlijk pissed-off. Tijdens de start van Lufthansa laat een van de wachtenden de test van de brandmelder van de motoren over de radiofrequentie horen en Lufthansa breekt de start af. Niet zo’n goed idee...
Fate is just the weight of circumstances
donderdag 26 oktober 2017 om 18:05
Dat is heel veel jaren geleden afgesproken binnen ICAO, de VN-organisatie die onder andere over regelgeving in de luchtvaart gaat, waarschijnlijk onder grote druk van Frankrijk en Spaans sprekende landen. Niet iedereen is hier blij mee trouwens.
De Nederlandse verkeersleiding doet dit trouwens niet, ook op Schiphol krijgen wij onze instructies in het Engels.
Wat wel grappig is om te weten is dat het luchtvaart-Engels niet hetzelfde is als Cambridge-Engels. Het Engelse “th” bijvoorbeeld klinkt over de radio niet erg goed, dus dat wordt vervangen door “tr”. Zo spreken we 3 niet uit als “three”, maar als “tree”, eigenlijk zeggen we dus ‘boom’ i.p.v. ‘drie’. Maar ja, boom zullen we niet snel gebruiken in onze communicatie, op die manier voorkomen we misverstanden.
Daarnaast wordt het ‘NAVO-alfabet’ gebruikt voor letters (kan je Googelen): A is alfa, B bravo, enz. Dit gebruiken we dagelijks. Zo is de Polderbaan voor vertrek “tree six left” en het baken op Schiphol “sierra papa lima”. En heet Schiphol “echo hotel alfa mike”.
Fate is just the weight of circumstances
donderdag 26 oktober 2017 om 19:22
(Ik was tot nu toe een stille meelezer, want wel interessant topic).cygnus schreef: ↑26-10-2017 18:05Dat is heel veel jaren geleden afgesproken binnen ICAO, de VN-organisatie die onder andere over regelgeving in de luchtvaart gaat, waarschijnlijk onder grote druk van Frankrijk en Spaans sprekende landen. Niet iedereen is hier blij mee trouwens.
De Nederlandse verkeersleiding doet dit trouwens niet, ook op Schiphol krijgen wij onze instructies in het Engels.
Wat wel grappig is om te weten is dat het luchtvaart-Engels niet hetzelfde is als Cambridge-Engels. Het Engelse “th” bijvoorbeeld klinkt over de radio niet erg goed, dus dat wordt vervangen door “tr”. Zo spreken we 3 niet uit als “three”, maar als “tree”, eigenlijk zeggen we dus ‘boom’ i.p.v. ‘drie’. Maar ja, boom zullen we niet snel gebruiken in onze communicatie, op die manier voorkomen we misverstanden.
Daarnaast wordt het ‘NAVO-alfabet’ gebruikt voor letters (kan je Googelen): A is alfa, B bravo, enz. Dit gebruiken we dagelijks. Zo is de Polderbaan voor vertrek “tree six left” en het baken op Schiphol “sierra papa lima”. En heet Schiphol “echo hotel alfa mike”.
Maar wat een leuk weetje inderdaad! Mijn zoon droomt ervan luchtverkeersleider te worden (drómen mag, zeg ik dan

donderdag 26 oktober 2017 om 20:08
Leuk MO! Hoe oud is jouw zoon? Ik ken twee verkeersleiders op Schiphol, een bij Tower/approach en een bij ACC. Even ter verduidelijking: tower spreekt voor zich, die zitten op de toren en doen het taxiënde, startende en landende verkeer, Approach zet de vluchten voor de baan en behandelt het vertrekkend verkeer tot 13,000ft. Amsterdam Control Center zit op Schiphol-Oost en doet de rest. Iets versimpeld hoor, want in Nieuw-Milligen zitten ook nog de militairen die een bepaald gedeelte van het luchtruim hebben, en Eurocontrol in Maastricht voor al het overvliegend verkeer...
Fate is just the weight of circumstances
donderdag 26 oktober 2017 om 21:23
Hij is 13
Dus in hoeverre het een serieus en uitvoerbaar plan is hahaha? Die toren is dé plek wat hij zou willen. Maar ik weet dat de eisen en de selectieprocedure heel erg zwaar zijn en het maar voor weinigen is weggelegd om de opleiding daadwerkelijk te kunnen volgen. Dus ik zie het niet gebeuren eerlijk gezegd, tot nu toe is het een puber die maar matig te motiveren is voor school. Maar wie weet, gaat hij toch iets in die richting doen, want "iets in de luchtvaart" roept ie nu toch al wel enige tijd.
Al lijkt het me zo leuk voor hem om eens een rondleiding in zo'n toren te laten meemaken (verhoogt wellicht ook de motivatie hahaha), maar dat is me nog niet gelukt om dat voor elkaar te krijgen. Heb er al wel eens een berichtje aan gewaagd. Als iemand hiervoor een ideetje heeft, hoor ik het graag
!

Dus in hoeverre het een serieus en uitvoerbaar plan is hahaha? Die toren is dé plek wat hij zou willen. Maar ik weet dat de eisen en de selectieprocedure heel erg zwaar zijn en het maar voor weinigen is weggelegd om de opleiding daadwerkelijk te kunnen volgen. Dus ik zie het niet gebeuren eerlijk gezegd, tot nu toe is het een puber die maar matig te motiveren is voor school. Maar wie weet, gaat hij toch iets in die richting doen, want "iets in de luchtvaart" roept ie nu toch al wel enige tijd.
Al lijkt het me zo leuk voor hem om eens een rondleiding in zo'n toren te laten meemaken (verhoogt wellicht ook de motivatie hahaha), maar dat is me nog niet gelukt om dat voor elkaar te krijgen. Heb er al wel eens een berichtje aan gewaagd. Als iemand hiervoor een ideetje heeft, hoor ik het graag

donderdag 26 oktober 2017 om 21:35
Hoi TO,
Wat een super topic! Ook ik ben iemand die liever niet vliegt, maar het toch doet om op mooie plekken te komen. Afgelopen weekend teruggekomen van Gambia, de hele vlucht bleven we schommelen, wat heb ik daar een hekel aan!
Bedankt voor alle uitleg op dit forum en hopelijk kom ik nog een keer bij je aan boord om mijn huisjesverzameling uit te breiden!
Wat een super topic! Ook ik ben iemand die liever niet vliegt, maar het toch doet om op mooie plekken te komen. Afgelopen weekend teruggekomen van Gambia, de hele vlucht bleven we schommelen, wat heb ik daar een hekel aan!
Bedankt voor alle uitleg op dit forum en hopelijk kom ik nog een keer bij je aan boord om mijn huisjesverzameling uit te breiden!
donderdag 26 oktober 2017 om 21:38
Ken je toevallig een piloot of een stewardess? Ik ben ook wel eens in de toren geweest. Vaak heeft cockpit wel contacten met mensen uit de toren. Moet altijd van te voren gepland worden en ik weet ook niet zeker of je er binnen mag zonder schipholpas. Maar wie weet kan het viavia?mamaonbekend schreef: ↑26-10-2017 21:23Hij is 13![]()
Dus in hoeverre het een serieus en uitvoerbaar plan is hahaha? Die toren is dé plek wat hij zou willen. Maar ik weet dat de eisen en de selectieprocedure heel erg zwaar zijn en het maar voor weinigen is weggelegd om de opleiding daadwerkelijk te kunnen volgen. Dus ik zie het niet gebeuren eerlijk gezegd, tot nu toe is het een puber die maar matig te motiveren is voor school. Maar wie weet, gaat hij toch iets in die richting doen, want "iets in de luchtvaart" roept ie nu toch al wel enige tijd.
Al lijkt het me zo leuk voor hem om eens een rondleiding in zo'n toren te laten meemaken (verhoogt wellicht ook de motivatie hahaha), maar dat is me nog niet gelukt om dat voor elkaar te krijgen. Heb er al wel eens een berichtje aan gewaagd. Als iemand hiervoor een ideetje heeft, hoor ik het graag!
donderdag 26 oktober 2017 om 23:33
Tja, ik dacht dat ik de selectie voor de vliegopleiding ook niet zou halen... Wel een tip: zorg wel dat hij een alternatief heeft, want de kans is reeël dat hij afvalt.mamaonbekend schreef: ↑26-10-2017 21:23Hij is 13![]()
Dus in hoeverre het een serieus en uitvoerbaar plan is hahaha? Die toren is dé plek wat hij zou willen. Maar ik weet dat de eisen en de selectieprocedure heel erg zwaar zijn en het maar voor weinigen is weggelegd om de opleiding daadwerkelijk te kunnen volgen. Dus ik zie het niet gebeuren eerlijk gezegd, tot nu toe is het een puber die maar matig te motiveren is voor school. Maar wie weet, gaat hij toch iets in die richting doen, want "iets in de luchtvaart" roept ie nu toch al wel enige tijd.
Al lijkt het me zo leuk voor hem om eens een rondleiding in zo'n toren te laten meemaken (verhoogt wellicht ook de motivatie hahaha), maar dat is me nog niet gelukt om dat voor elkaar te krijgen. Heb er al wel eens een berichtje aan gewaagd. Als iemand hiervoor een ideetje heeft, hoor ik het graag!
En als hij matig te motiveren is voor school moet hij eigenlijk vliegen proberen

Hij is nog wel wat te jong om een rondleiding te krijgen. Wij vliegers mogen overigens altijd wel langskomen, om de onderlinge verstandhoudingen in positieve zin te bevorderen.
Fate is just the weight of circumstances
donderdag 26 oktober 2017 om 23:45
Nee, maar we plannen wel de snelste. En dat is niet altijd de kortste. En dat ligt dan weer aan de ligging van de straalstromen, harde wind rond de 10km hoogte. Door de draaiing van de aarde stromen die meestal van west naar oost op het noordelijk halfrond. Op weg naar het westen wil je die vermijden, op weg naar het oosten wil je er juist inzitten.
Twee keer per dag worden routes boven de Atlantische Oceaan bepaald door een verkeersleidingscentrum in Ierland, afhankelijk van die winden. ‘s Ochtends NL-tijd naar het westen, ‘s nachts naar het oosten. Dit heet het Organized Track System, of OTS. Probleem is: iedereen wil op bijna dezelfde tijd de meest gunstige route hebben, dus je krijgt hem niet altijd. Meestal krijg je dan een route die er net noordelijker of zuidelijker van ligt.
Dus kijk niet raar op als de route langer lijkt. Daarnaast ziet de kortste route er op de kaart uit als een gebogen lijn i.p.v. een rechte. Daar heb ik in deze draad als eens eerder wat over verteld.
Fate is just the weight of circumstances
vrijdag 27 oktober 2017 om 07:09
Bij KLM ook hoor.redbulletje schreef: ↑14-09-2017 23:51Bij Brussels airlines mag de crew een partner mee laten vliegen en die mogen dan soms in de cockpit zitten (soms ook vanwege vlucht verder vol)