'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
22-10-2017 17:35
Als het opschepperig overkwam mijn excuses, dat was niet zo bedoeld. Maar dat is wel vaak de perceptie als het om de arbeidsvoorwaarden gaat. Een kennis van me denkt dat ik de hele dag in Hugo Boss loop en wil eten bij De Librije. Het tegendeel is waar...

En ja, een buschauffeur heeft ook verantwoordelijkheden, maar de vergelijking wordt me iets te vaak gemaakt, zeker in de media, vandaar mijn post.
Het is maar net hoe je jezelf neerzet, ook tegenover je vrienden. Het is gewoon niet noodzakelijk om te vermelden dat je als piloot heel veel verdiend, ik bedoel: dat weet iedereen. Bovendien was dus niemand in dit topic geïnteresseerd in de hoogte van je salaris, dus dat je dat persée zelf wilt benoemen vind ik opschepperig overkomen en dat je hierbij zelf de vergelijking aangaat met de buschaffeur is niet charmant. Hij werkt immers ook en vraagt niet om deze vergelijking die neerbuigend overkomt. En hij mag zich, net als jij, komen verantwoorden als hij een fout heeft gemaakt. Hij wordt alleen misschien niet zo goed beschermd door zijn vakbond, maar dat terzijde. Bovendien heeft hij geen copiloot of coco naast zich zitten die kan ingrijpen als hij het zelf even niet meer weet. Iedereen die kan werken en werkt in Nederland is evenveel waardop het gebied van respect naar elkaar toe.

Als iemand het je vraagt waar de hoogte van je salaris vandaan komt, kan je prima vermelden dat dit te maken heeft met alle beslissingen die je in je verantwoordelijke baan moet nemen. Dat snappen we allemaal. Dat je hier zelf heel graag even over begint, terwijl niemand het vraagt, komt op mij nutteloos over. Ja, er zullen vast mensen zijn die vinden dat je teveel verdiend. Lekker laten kletsen, je weet zelf wel beter, toch? Niemand vraagt je om je te verantwoorden hier en er is heel veel interesse naar alle vliegtechnische dingen. Jullie hebben een mooie baan, niet alleen om het salaris.
Jeetje Leentje, Cygnus heeft al gezegd dat hij het niet zo bedoeld heeft. Het is inderdaad bijzonder dat niemand iets over de salarissen geschreven heeft. Het is juist zo'n leuk topic en tot twee keer toe zeggen dat het opschepperig en nutteloos is, vind ik jammer.
Je hebt je punt nu wel gemaakt.
Leentjes89 schreef:
22-10-2017 17:57
en dat je hierbij zelf de vergelijking aangaat met de buschaffeur is niet charmant.
Maar die heb ik niet verzonnen...
cygnus schreef:
22-10-2017 22:30
Maar die heb ik niet verzonnen...
Ik heb ook wel eens iemand horen zeggen dat ik een serveerster in de lucht ben. Geen zin om tijd/energie erin te steken om het te weerleggen. Alhoewel de service natuurlijk een groot (en leuk!) deel van mijn baan is. Niet iedereen denkt er zo over! De meeste hebben groot respect voor je baan.

Maar ik hoor dat mijn punt duidelijk is, dat is mooi! Dus weer terug ontopic! En nogmaals, superleuk dat je mensen een kijkje achter de schermen geeft. Wellicht kan je ze zelfs van vliegangst af helpen door dingen te verduidelijken!

KLM heeft een mooi filmpje gepost hoe zo'n giga boeing 787 dreamliner de lucht in gaat, beetje theorie. Interessant! https://www.facebook.com/KLM/videos/10155100184355773/
Leentjes89 schreef:
22-10-2017 23:02
Ik heb ook wel eens iemand horen zeggen dat ik een serveerster in de lucht ben. Geen zin om tijd/energie erin te steken om het te weerleggen. Alhoewel de service natuurlijk een groot (en leuk!) deel van mijn baan is. Niet iedereen denkt er zo over! De meeste hebben groot respect voor je baan.

Maar ik hoor dat mijn punt duidelijk is, dat is mooi! Dus weer terug ontopic! En nogmaals, superleuk dat je mensen een kijkje achter de schermen geeft. Wellicht kan je ze zelfs van vliegangst af helpen door dingen te verduidelijken!

KLM heeft een mooi filmpje gepost hoe zo'n giga boeing 787 dreamliner de lucht in gaat, beetje theorie. Interessant! https://www.facebook.com/KLM/videos/10155100184355773/
Heb ik ook gezien, basis aërodynamica inderdaad. Ik heb begrepen dat die filmpjes van KLM erg populair zijn, dat doen ze goed.
Ik heb een tijd geleden in een hoogbegaafdenklasje van 10-12 jarigen wat mogen vertellen over vliegen. Dan moet het wel over iets gaan, dus gekozen ook voor basic aërodynamica, de wet van Bernoualli (sneller stromende lucht heeft een lagere druk). Vroeg aan begin of iemand wist waarom een vliegtuig in de lucht blijft en een jongetje vertelt even in 10 seconden waar ik 20min voor had gepland. Oeps, toch maar iets verder gegaan met zwaartepuntligging en het stabilo. Vond het wel erg leuk...
Leentjes89 schreef:
22-10-2017 23:02
Ik heb ook wel eens iemand horen zeggen dat ik een serveerster in de lucht ben.
1x? :rofl:
Toen ik nog op de Europavloot vloog kreeg ik bij het uitstappen te horen van een passagier dat het maar net was goed gegaan, we hadden dat vliegtuig bijna geraakt. Ik was me van geen kwaad bewust, we hadden helemaal geen bijna-botsing gehad, dat had ik toch echt wel gemerkt. Wat had deze passagier nou gezien?
De verticale separatie is 1000ft, ongeveer 300m. Als zowel wij als het andere vliegtuig in dezelfde bocht zitten en het andere toestel vliegt onder en naast ons, dan kijkt het net alsof we naast elkaar vliegen. Zeker boven Europa, een behoorlijk druk luchtruim, gebeurt dat wel eens. Waarschijnlijk heeft deze passagier dit gezien en dacht hij dat we rakelings langs elkaar scheerden. Uiteraard was dat niet het geval, we zaten verticaal nog steeds minstens 300m van elkaar vandaan.
Hebben jullie dit filmpje al gezien? zo leuk hoe de captain met dat schattige jochie omgaat, en wat weet hij er op die jonge leeftijd al veel vanaf!
https://youtu.be/wcp_N49mQUk
bording schreef:
23-10-2017 18:19
Hebben jullie dit filmpje al gezien? zo leuk hoe de captain met dat schattige jochie omgaat, en wat weet hij er op die jonge leeftijd al veel vanaf!
https://youtu.be/wcp_N49mQUk
Kan me niet aan de indruk intrekken dat het ofwel in scène is gezet, ofwel het jongetje wel erg gedegen door papa is voorbereid. Hoeveel jongens van 5 weten wat TCAS is?
Heb het zelf ook wel is overwogen om bij een bezoek aan de cockpit de standaard dingen te vragen als “hoe snel vliegen we nu” en “waar kan je zien waar we vliegen” om vervolgens te vragen “en hoeveel IRSen hebben jullie?” Niet gedaan hoor...
Wat ik wel eens heb gedaan is een briefje achterlaten voor de cabinebemanning: ik zit in die tent. Ik zag ze binnenkomen en had meteen door dat dat mijn cabinebemanning voor de dag later terug zou zijn. Ik heb 10min gewacht en ben toen op ze af gelopen en gevraagd: “Ik hoorde dat jullie van de KLM zijn, ik wilde vragen, wat moet je doen om piloot te worden?” Één CA had me meteen door, maar de purser ging er uitgebreid op in. Gewoon te leuk...

Heb voor 11sep ook wel eens een jongen van ongeveer 10 jaar in de cockpit gehad, maar die vroeg echt slimme vragen, zoals hoe de positie van het vliegtuig wordt gemeten. Die heeft bij de landing in de cockpit gezeten en had de dag van zijn leven. Dat waren toen echt leuke momenten.

Ook wel eens een pas getrouwd stel in de cockpit gehad (ook voor 11sep), zij had vliegangst. De gezagvoerder maakte een inschatting en zei: “Kijk maar eens mee bij de landing.” Ik vloog en maakte die landing op Lissabon. Het is daar vaak turbulent, maar nu stond de wind uit de verkeerde hoek en was het super-turbulent. Ik heb als een malloot moeten sturen, maar de landing was niet verkeerd. Mijn gedachte was: die zijn zich kapot geschrokken (want als je zo een auto stuurt is het ook niet fijn). Maar het tegendeel bleek waar: zij vond het fantastisch, misschien ook dankzij de landing. Was ook een goede dag voor mij...
cygnus schreef:
23-10-2017 13:12
Toen ik nog op de Europavloot vloog kreeg ik bij het uitstappen te horen van een passagier dat het maar net was goed gegaan, we hadden dat vliegtuig bijna geraakt. Ik was me van geen kwaad bewust, we hadden helemaal geen bijna-botsing gehad, dat had ik toch echt wel gemerkt. Wat had deze passagier nou gezien?
De verticale separatie is 1000ft, ongeveer 300m. Als zowel wij als het andere vliegtuig in dezelfde bocht zitten en het andere toestel vliegt onder en naast ons, dan kijkt het net alsof we naast elkaar vliegen. Zeker boven Europa, een behoorlijk druk luchtruim, gebeurt dat wel eens. Waarschijnlijk heeft deze passagier dit gezien en dacht hij dat we rakelings langs elkaar scheerden. Uiteraard was dat niet het geval, we zaten verticaal nog steeds minstens 300m van elkaar vandaan.
Zo heb ik eens alles bijeen gekrijst in een KLM cityhopper op Heathrow bij het taxiën. Kwam er zo'n gigantisch geval op ons af, wielen net zo groot als het dinkytoy vliegtuigje waar wij inzaten. Was schijnbaar de bedoeling dat die van ons onder dat grote geval ging. In my defense: toen was ik 9 jaar.
Wow dat dit topic nog loopt.

Wat een captain baan wel niet doet met vrouwen, 50 shades of grey is er niets bij :proud:
lemoos2 schreef:
24-10-2017 02:21
Zo heb ik eens alles bijeen gekrijst in een KLM cityhopper op Heathrow bij het taxiën. Kwam er zo'n gigantisch geval op ons af, wielen net zo groot als het dinkytoy vliegtuigje waar wij inzaten. Was schijnbaar de bedoeling dat die van ons onder dat grote geval ging. In my defense: toen was ik 9 jaar.
Dat lijkt me niet Lemoos, er taxiën echt geen kleine vliegtuigen onder grote door. Maar door het verschil in grootte zal het misschien wel zo geleken hebben.
tampontouwtje schreef:
24-10-2017 08:51
Wat een captain baan wel niet doet met vrouwen, 50 shades of grey is er niets bij :proud:
Was dat maar waar...
:whip:
In de categorie ‘what pilots don’t tell you’...

Regelmatig krijgen we de vraag vanuit de cabine waar we precies vliegen nu. Boven een grote stad is dat niet zo moeilijk, maar ergens boven Siberië is een ander verhaal. We kunnen precies de coördinaten oplepelen uit de navigatiecomputer, maar welk dorpje nou links ligt, dan pakken we ook gewoon de atlas erbij.
De tijd van ‘landmark’ vliegen is al lang voorbij. Het FMS, de vliegtuigversie van de TomTom, vliegt gewoon keurig de vooraf geprogrammeerde route af. We houden echt niet meer bij welk dorp we nu weer passeren.
Vroeger werden nog vaak bakens gebruikt, zenders meestal genoemd naar het dorp of stad waar ze liggen. Met de komst van traagheidsnavigatie, en daarna GPS, wordt dat steeds minder. We vliegen langs punten die namen hebben zonder een enkele geografische betekenis. Op de navigatiekaart, ook digitaal tegenwoordig, kunnen we het wel aanwijzen waar we zijn, maar daar staan alleen vliegvelden in getekend, en de bakens natuurlijk.
Wees dus niet verrast als de vliegers ook niet weten hoe dat meertje aan de linkerkant nou heet...
Je kan je baan mooi verkopen. ;-)

Hoe lang werk je er? Zoveel maak je echt niet steeds mee. Misschien verzameld over 10 jaar. Ik vlieg veel, het is behoorlijk veel van hetzelfde (saai) en je zit de hele tijd in een kleine ruimte.
tampontouwtje schreef:
24-10-2017 18:08

Hoe lang werk je er? Zoveel maak je echt niet steeds mee. Misschien verzameld over 10 jaar. Ik vlieg veel, het is behoorlijk veel van hetzelfde (saai) en je zit de hele tijd in een kleine ruimte.
Meer dan 25 jaar Tamponvrouwtje. Maar hoe bedoel je “zoveel maak je echt niet mee”? Ik heb niets verzonnen hoor, en als het van-horen-zeggen is geweest heb ik dat toch aangegeven?
Trouwens, de saaiste reizen zijn mijn favoriet (komen de passagiers in ieder geval op tijd op hun bestemming).
Ik vind ook dat je best wat meemaakt in de luchtvaart hoor: afgelopen drie maanden drie go-arounds gehad (doorstart), in mijn 6,5 jaar vliegen al meerdere keren uitgeweken (medisch, technisch, weer, stakingen) en interessante situaties op gebied van turbulentie en dagen met storm, sneeuw of mist. Maar de beste dagen zijn idd de saaie dagen, want de dagen met gezeur levert vaak dus ook echt gezeur op.
cygnus schreef:
24-10-2017 17:26
In de categorie ‘what pilots don’t tell you’...

Regelmatig krijgen we de vraag vanuit de cabine waar we precies vliegen nu. Boven een grote stad is dat niet zo moeilijk, maar ergens boven Siberië is een ander verhaal. We kunnen precies de coördinaten oplepelen uit de navigatiecomputer, maar welk dorpje nou links ligt, dan pakken we ook gewoon de atlas erbij.
De tijd van ‘landmark’ vliegen is al lang voorbij. Het FMS, de vliegtuigversie van de TomTom, vliegt gewoon keurig de vooraf geprogrammeerde route af. We houden echt niet meer bij welk dorp we nu weer passeren.
Vroeger werden nog vaak bakens gebruikt, zenders meestal genoemd naar het dorp of stad waar ze liggen. Met de komst van traagheidsnavigatie, en daarna GPS, wordt dat steeds minder. We vliegen langs punten die namen hebben zonder een enkele geografische betekenis. Op de navigatiekaart, ook digitaal tegenwoordig, kunnen we het wel aanwijzen waar we zijn, maar daar staan alleen vliegvelden in getekend, en de bakens natuurlijk.
Wees dus niet verrast als de vliegers ook niet weten hoe dat meertje aan de linkerkant nou heet...
Potjandikkie! Hoe vaak ben je nou al naar China, Japan en Korea gevlogen? En nog weet je Irkoetsk en het Baikalmeer niet te herkennen???
Schaam je diep!

:whip: :whip: :whip:

Ik heb nog wel een fotootje voor je vanuit de cockpit. Dan weet je het voor de volgende keer.

:P :proud: ;-D
hvm wijzigde dit bericht op 24-10-2017 20:28
4.06% gewijzigd
Leentjes89 schreef:
24-10-2017 19:47
Ik vind ook dat je best wat meemaakt in de luchtvaart hoor: afgelopen drie maanden drie go-arounds gehad (doorstart), in mijn 6,5 jaar vliegen al meerdere keren uitgeweken (medisch, technisch, weer, stakingen) en interessante situaties op gebied van turbulentie en dagen met storm, sneeuw of mist. Maar de beste dagen zijn idd de saaie dagen, want de dagen met gezeur levert vaak dus ook echt gezeur op.
Drie go-around in drie maanden? Is wel wat boven het gemiddelde zeg...
hvm schreef:
24-10-2017 20:22
Potjandikkie! Hoe vaak ben je nou al naar China, Japan en Korea gevlogen? En nog weet je Irkoetsk en het Baikalmeer niet te herkennen???
Schaam je diep!

:whip: :whip: :whip:
;-D ;-D ;-D
Zolang een P mij vraagt, op weg naar Rome, welke bergen dat hier beneden zijn (veel links @ rechts, en best hoog) en ze komt met de Apennijnen (mijn hint, het begint met een A), schaam ik me nog niet heel erg...
:sun:
cygnus schreef:
24-10-2017 20:30
Zolang een P mij vraagt, op weg naar Rome, welke bergen dat hier beneden zijn (veel links @ rechts, en best hoog) en ze komt met de Apennijnen (mijn hint, het begint met een A), schaam ik me nog niet heel erg...
:sun:
:bonk: :rofl: :HA:
En echt gebeurd...
tampontouwtje schreef:
24-10-2017 18:08

Tsja, ik ga ook vaak naar de tandarts. Da's ook telkens hetzelfde verhaal ;)

Als broeder in het vak kan ik slechts constateren dat Cygnus zich ongetwijfeld inhoudt.
Ik maak elke dag wat interessants mee. Niet direct zaken die het goed doen op het Vivaforum, maar ik leer elke dag, zie elke dag wel iets waarvan ik denk 'oh interessant, hoe zullen we dit aanpakken én op tijd vertrekken?/hoe redt mijn collega zich uit dat gat wat hij net voor zichzelf gegraven heeft/hoe hou ik de boel legaal en veilig terwijl iedereen en alles ons de verkeerde kant op loodst/hoe voorkom ik dat ik deze fout weer maak/hoe haal ik het beste uit de crew in deze kut-situatie/hoe hou ik 180 boze passagiers na drie uur vertraging in het gareel, etc. etc.'. Ik snap tegelijkertijd ook dat het vak rete-saai lijkt voor hen die er niets mee hebben. Ík snap op mijn beurt echt niet hoe mijn vriendin het uithoudt op haar werk. Iedere gek z'n hobby zal ik maar zeggen!

Ik ben overigens de laatste die iemand aan zou raden om te gaan vliegen. Je moet goed gek zijn (in ieder geval op het vliegen) om dit werk dag in dag uit te doen.
Kijk je ook wel eens naar Aircrash investigations?
Wat is de vliegramp waar je als professional het meest van onder de indruk bent?
Leuk topic.

Nu een domme vraag, misschien al gesteld, sorry! maar vlak voor het opstijgen gaat de stewardess altijd langs alle rijen met zo'n ding waarin ze knijpt... waar is dat voor, ik dacht om passagiers te tellen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven