Geld & Recht alle pijlers

Onvruchtbaar door ex

26-10-2017 13:55 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Was dit maar Amerika...

Mijn ex is vreemdgegaan en heeft mij een SOA gegeven waardoor ik nu onvruchtbaar ben.

Ik vind dit best wel ingrijpend en dat hij het vrij bewust heeft gedaan. Hij heeft immers geen condoom gebruikt bij deze mevrouw en daarna zich niet laten testen en tussentijds ook met mij seks gehad zonder condoom. Hij heeft veel risicovolle stappen bewust genomen. Hij was zich bewust van de risico's van SOA's door meermalen voorlichting op school, en ik heb hem daar nog bewust van gemaakt door pas seks te hebben zonder condoom in onze relatie nadat we beiden een SOA test hadden gedaan.
Ik voel me op zijn zachts gezegd flink 'genaaid'. Ik ben nu op mijn 25ste voor de rest van mijn leven onvruchtbaar door zijn bewust risicovolle gedrag.

Kun je hier in Nederland iets mee?
Brejules schreef:
26-10-2017 15:44
Ze zijn door de chlamydia uiteindelijk hevig ontstoken geraakt. Dit begon kleiner met tussentijds bloedverlies en heb vaker aan de bel getrokken. Continu dezelfde test gekregen die continu weer geen uitslag gaven. Maanden later kwam ook pus. Weer aan de bel getrokken. Zelfde riedeltje. Maanden later heftige steken en dikke koorts voor wekenlang. Toen zijn andere onderzoeken van start gegaan maar was het in de tussentijd al te laat.

Ik vind het gênant dat ik dit hier allemaal in detail moet gaan uitleggen omdat menig persoon hier graag elk verhaal in twijfel trekt i.p.v. er vanuit gaan dat ik weet waar over ik praat en mijn vraag was 'kun je hier juridisch iets mee...'

Dankjewel voor de tips. Ik zie in door jullie advies dat ik hier helaas waarschijnlijk juridisch 0,0 mee kan. Mogelijk vraag ik het voor de zekerheid nog aan een letselschadeadvocaat; maar zoals jullie zeggen zal het antwoord zijn dat ik geen poot heb om op te staan. Maar dan heb ik in ieder geval gedaan wat ik kon. En kan ik weer verder.

Voor de rest die meer geïnteresseerd was in andere zaken dan mijn daadwerkelijke vraag; doe aan veilige seks.
Maar dan ligt het toch niet aan je ex maar aan een foute diagnose en foute behandeling.
Lijkt me trouwens stug dat als er pus uit je doos druipt dat ze niet eens verder kijken.
anoniem_170687 wijzigde dit bericht op 26-10-2017 16:13
3.32% gewijzigd
Brejules schreef:
26-10-2017 15:44
Ze zijn door de chlamydia uiteindelijk hevig ontstoken geraakt. Dit begon kleiner met tussentijds bloedverlies en heb vaker aan de bel getrokken. Continu dezelfde test gekregen die continu weer geen uitslag gaven. Maanden later kwam ook pus. Weer aan de bel getrokken. Zelfde riedeltje. Maanden later heftige steken en dikke koorts voor wekenlang. Toen zijn andere onderzoeken van start gegaan maar was het in de tussentijd al te laat.

Ik vind het gênant dat ik dit hier allemaal in detail moet gaan uitleggen omdat menig persoon hier graag elk verhaal in twijfel trekt i.p.v. er vanuit gaan dat ik weet waar over ik praat en mijn vraag was 'kun je hier juridisch iets mee...'

Dankjewel voor de tips. Ik zie in door jullie advies dat ik hier helaas waarschijnlijk juridisch 0,0 mee kan. Mogelijk vraag ik het voor de zekerheid nog aan een letselschadeadvocaat; maar zoals jullie zeggen zal het antwoord zijn dat ik geen poot heb om op te staan. Maar dan heb ik in ieder geval gedaan wat ik kon. En kan ik weer verder.

Voor de rest die meer geïnteresseerd was in andere zaken dan mijn daadwerkelijke vraag; doe aan veilige seks.
Mijn reactie was, zoals ik ook al aangaf, juist geruststellend bedoeld. Ik heb me destijds ook vanalles in mijn hoofd gehaald, was ervan overtuigd dat ik onvruchtbaar was. Dat er al aanvullende onderzoeken bij jou zijn gedaan, heb je niet aangegeven. Dus excuus voor de poging tot geruststelling, ik hoop dat het allemaal toch mee blijkt te vallen en veel sterkte.
IJskoffie schreef:
26-10-2017 15:56

Begrijp ik goed dat hij zich niet heeft laten testen toen jij hem vertelde chlamydia te hebben? Is hij nog bij degene waarmee hij vreemd ging?
Dat klopt. Nu ja, dat vermoed aangezien zijn antwoord was 'ik heb nergens last van dus ik heb niks'. Of hij zich wel of niet is gaan testen kan ik niet bewijzen.

Geen idee.
Ik heb hem maanden nadat het uit was en ik er achter kwam dat ik een SOA van hem had en dat waarschijnlijk de reden was dat hij het heeft uitgemaakt; een ander; overal geblokkeerd en verwijdert. Dus ik heb geen idee wat hij tegenwoordig zoal aan het uitspoken is en met wie. Als ik dat wel wist had ik diegene er over bericht met de kans op uitgekotst te worden en verstoten in deze stad. Ik wens dit geen vrouw toe.
Brejules schreef:
26-10-2017 14:13
Ik ben in zoverre onvruchtbaar verklaard dat het 100% is. Maar het is niet 100%. Maar zo goed als. Net als iemand die 3 procent ziet niet blind is maar eigenlijk wel. De kans dat ik ooit nog een kind ga krijgen is een wonder. Er zou spontaan ooit nog eens een eitje kunnen vrijkomen de komende jaren en met zeer veel geluk geen buitenbaarmoederlijke zwangerschap kunnen worden. Dat is een loterij kans.

Ik heb nog nooit gehoord van een letselschade advocaat. Dankjewel voor de tip.

En ik ben stiekem ook wel blij dat dit geen Amerika is... op zeer veel gebieden... maar op dit gebied ben ik vanwege redenen nu meer voor. Veilig seks hebben is zó makkelijk hier en iedereen weet hoe het moet... dat niet doen mag best hetzelfde bestraft worden als dronken achter het stuur zitten. Je brengt anderen in risico.
Mosterd
Brejules schreef:
26-10-2017 16:17
Geen idee.
Ik heb hem maanden nadat het uit was en ik er achter kwam dat ik een SOA van hem had en dat waarschijnlijk de reden was dat hij het heeft uitgemaakt; een ander; overal geblokkeerd en verwijdert. Dus ik heb geen idee wat hij tegenwoordig zoal aan het uitspoken is en met wie. Als ik dat wel wist had ik diegene er over bericht met de kans op uitgekotst te worden en verstoten in deze stad. Ik wens dit geen vrouw toe.
Wacht even. Je weet dus niet zeker dat hij vreemd ging?
Kelov schreef:
26-10-2017 16:12
Mijn reactie was, zoals ik ook al aangaf, juist geruststellend bedoeld. Ik heb me destijds ook vanalles in mijn hoofd gehaald, was ervan overtuigd dat ik onvruchtbaar was. Dat er al aanvullende onderzoeken bij jou zijn gedaan, heb je niet aangegeven. Dus excuus voor de poging tot geruststelling, ik hoop dat het allemaal toch mee blijkt te vallen en veel sterkte.
Het was ook niet specifiek naar jou gericht. Maar de combinatie van veel mensen die elk één zin in twijfel trekken komt in zijn geheel overweldigend en wantrouwend over.
Dankjewel voor proberen gerust te stellen. :)
Ik zou het diep triest vinden als iemand je door roekeloos gedrag onvruchtbaar laat worden niet juridisch aangepakt kan worden. En ik geloof zo dat het juridisch gezien niet haalbaar is - en dat dat dan pas blijkt als je tienduizenden euro's aan advocaten hebt uitgegeven en drie jaar van je leven kwijt bent. Heel raar soms hoe het werkt.

En dan zijn er nog mensen die vreemdgaan goedpraten.
IJskoffie schreef:
26-10-2017 16:19
Wacht even. Je weet dus niet zeker dat hij vreemd ging?
Hij zegt van niet.

Maar ik heb me op chlamydia* laten testen 5 jaar geleden vóór we seks zonder condoom gingen hebben. Ik heb me laten testen op chlamydia* ongeveer een jaar voor dat hij het uitmaakte. Toen had ik dat beide keren niet. 6 maanden later wou ik het met een nieuwe partner seks hebben en wil ik graag dat we ons beiden testen voor seks zonder condoom te hebben. We hadden daarvoor eenmaal seks gehad mét condoom. Hij heeft zich getest en ik heb de uitslag gezien en hij had niks. Aangezien ik geen seks had gehad in de tussentijd verwachtte ik een positief resultaat, maar ik had chlamydia. Dat kan dus enkel van de ex zijn.

*(en alle andere SOA's)
-jolijn- schreef:
26-10-2017 16:27
Ik zou het diep triest vinden als iemand je door roekeloos gedrag onvruchtbaar laat worden niet juridisch aangepakt kan worden. En ik geloof zo dat het juridisch gezien niet haalbaar is - en dat dat dan pas blijkt als je tienduizenden euro's aan advocaten hebt uitgegeven en drie jaar van je leven kwijt bent. Heel raar soms hoe het werkt.

Er worden hier (blijkbaar vanuit emoties) wel drie dingen met elkaar verward, dan wel geconcludeerd.
Als je wil procederen binnen het civiele recht is dat een keuze, als je van tevoren weet dat de kans klein is dat de degene om wie het gaat vervolgd wordt, dan wel schadevergoeding opgelegd krijgt weet je waar je aan begint als je "tienduizenden euro's hebt uitgegeven en drie jaar van je leven kwijt bent". Op zich werkt dat niet raar...wat niet wegneemt dat het voor TO meer dan zuur is dat zij onvruchtbaar is maar dat is een andere discussie.

Ik praat vreemdgaan ook niet goed maar het wil ook niet zeggen dat het met iederen van wie de partner vreemdgaat het afloopt zeg maar... elke verhaal is een op zich zelf staand gegeven in deze.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
too much
sprokkelientje wijzigde dit bericht op 26-10-2017 16:39
Reden: 1 keer is genoeg.
98.32% gewijzigd
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Brejules schreef:
26-10-2017 16:29
Hij zegt van niet.

Maar ik heb me op chlamydia* laten testen 5 jaar geleden vóór we seks zonder condoom gingen hebben. Ik heb me laten testen op chlamydia* ongeveer een jaar voor dat hij het uitmaakte. Toen had ik dat beide keren niet. 6 maanden later wou ik het met een nieuwe partner seks hebben en wil ik graag dat we ons beiden testen voor seks zonder condoom te hebben. We hadden daarvoor eenmaal seks gehad mét condoom. Hij heeft zich getest en ik heb de uitslag gezien en hij had niks. Aangezien ik geen seks had gehad in de tussentijd verwachtte ik een positief resultaat, maar ik had chlamydia. Dat kan dus enkel van de ex zijn.

*(en alle andere SOA's)
En je hebt je laten testen nádat hij weg was en toen was de test ook negatief schrijf je zelf. Dus die eerste test was goed en de laatste fout? Lijkt me stug.
Je kan het dus al eerder gehad hebben en hem hebben aangestoken (als het al chlam was)
-jolijn- schreef:
26-10-2017 16:27

Ik vind het vreemdgaan minder erg dan het bewust een ander in gevaar brengen.
Vreemdgaan is óók erg. Maar doe het dan potverdomme veilig!
Mijn vertrouwen was meer beschadigt door het mij in risico brengen dan het daadwerkelijke vreemdgaan. Ik ben kennelijk niet enkel
niet spannend genoeg waardoor er vreemd gegaan moet worden, maar ook nog eens totaal waardeloos afval waarbij het hem niet interesseert welke ziektes ik overhoud door zijn kortstondige avontuurtjes. Het zou maar HIV zijn geweest... bah... ultiem respectloos.

In dit licht vind ik 'een slippertje kan iedereen gebeuren' nog wel aannemelijk. Maar dit is gewoon met mensen omgaan als afval.
Als ik een slippertje maak in een dronken bui zonder condoom zou mijn eerste gedachte een SOA test zijn omdat ik de partner waarvan ik hou niet nog meer onrecht aan zou willen doen door mijn enorm domme slippertje. Hij verdiende dat slippertje al niet laat staan nog meer.
nina1966 schreef:
26-10-2017 16:39
En je hebt je laten testen nádat hij weg was en toen was de test ook negatief schrijf je zelf. Dus die eerste test was goed en de laatste fout? Lijkt me stug.
Je kan het dus al eerder gehad hebben en hem hebben aangestoken (als het al chlam was)
5 jaar geleden voor seks met ex: laten testen. Niks.
1 jaar voor hij het uitmaakte laten testen: niks.
6 maanden na dat hij het uitmaakte laten testen voor nieuwe partner en geen seks met anderen gehad: chlamydia.

Duidelijker zo? En waarom in the hell vraag je 'als het al chlam was'... nu is het al zo ver dat ik 100x zeg dat het chlamydia was wat uit tests bleek dat dat ook al twijfel wordt getrokken? Moet ik een kopie van de uitslag plaatsen?
Ik kan mij jouw boosheid helemaal voorstellen maar ik denk niet dat jouw ex dit bewust gedaan heeft. Er zit een verschil tussen onverantwoordelijk gedrag en bewust iemand besmetten met een soa hé.
Hij wist niet dat zij een soa had en op het moment dat hij met jou seks had wist hij dus ook niet dat hij besmet was.
Kan je hem alleen nog verwijten dat hij zonder condoom heeft geneukt en daarna geen soa test heeft laten afnemen. Maar dat zijn nu niet bepaald strafbare feiten waarvoor jouw ex gestraft kan worden of jij even flink kunt cashen.
Bblientje schreef:
26-10-2017 16:59
Kan je hem alleen nog verwijten dat hij zonder condoom heeft geneukt en daarna geen soa test heeft laten afnemen. Maar dat zijn nu niet bepaald strafbare feiten waarvoor jouw ex gestraft kan worden of jij even flink kunt cashen.
Precies dit dus.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Brejules schreef:
26-10-2017 15:12
Dat is uiteraard zo. Maar het is net zeggen als iemand door een aanrijding niet kan lopen 'ja maar dan neem je toch een rolstoel!'.
Welke opties er ook zijn om een leuk normaal leven te kunnen hebben wil niet zeggen dat je het mist om te kunnen lopen en liever had kunnen lopen. Meteen over IVF beginnen, hoe goed bedoelt ook, klinkt voor mij als stappen te ver. Ik ben weet niet eens of ik überhaupt IVF kan. Ik ben daar nu niet mee bezig, dat is toekomstwerk. Ik ben nu bezig met een manier vinden van gerechtigheid en/of acceptatie.
Je verdraait de boel.... Maar als je niet meer kan lopen dan heb je inderdaad het meeste aan een rolstoel. En ik zeg ook helemaal niet dat ik het niet erg voor je vindt, maar jij begint er gelijk over dat je onvruchtbaar bent terwijl dat dus nog helemaal niet is bewezen.

Om even bij de rolstoel te blijven, je kunt wel liever willen lopen maar als dat niet meer kan dan kun je er maar beter het beste van proberen te maken.

Maar dat wilde je niet horen, alleen dat je ex een lul is (is hij ook) en hoe je wraak kunt nemen
Brejules schreef:
26-10-2017 16:47
5 jaar geleden voor seks met ex: laten testen. Niks.
1 jaar voor hij het uitmaakte laten testen: niks.
6 maanden na dat hij het uitmaakte laten testen voor nieuwe partner en geen seks met anderen gehad: chlamydia.

Duidelijker zo? En waarom in the hell vraag je 'als het al chlam was'... nu is het al zo ver dat ik 100x zeg dat het chlamydia was wat uit tests bleek dat dat ook al twijfel wordt getrokken? Moet ik een kopie van de uitslag plaatsen?
Maar je schrijft dit
Brejules schreef:
26-10-2017 15:25
Yup.

Het was inderdaad chlamydia voor de nieuwsgierige aagjes. Omdat we een lange relatie hadden en ik geen klachten had heb ik er lang mee rond gelopen. Ik heb me tijdens de relatie nog laten testen op chlamydia omdat dat bij het riedeltje hoort bij vage klachten en daar kwam niks uit en bleek een schimmelinfectie. Ik kwam er pas achter toen ik me liet testen bij een nieuwe relatie zodat we het zonder condoom konden doen. Ik heb er dus maximaal 1,5 jaar mee rondgelopen.
laparoscopie heeft niet geholpen. Ook lekt er vocht uit beiden wat innesteling onmogelijk maakt.

Voor hem is, net als velen, enkel 'chlamydia'... een SOA die no big deal is en hij zelf toch geen last van heeft... Ik denk ook niet dat hij er iets aan heeft laten doen of zichzelf überhaupt heeft laten testen want zijn woorden waren 'ik heb nergens last van' (dus ik heb het niet/te veel moeite om naar huisarts te gaan). Ook toen ik benoemde dat je als man doorgaans geen klachten hebt als je chlamydia hebt. 'Ik heb dat denk ik niet want ik heb nergens last van'. ZUCHT.
je kan chlam ook door vingeren krijgen of door andere handelingen. Aangezien je bij je ex negatief testte kan het dus best zijn dat je het van je nieuwe vlam hebt opgelopen. Zeker omdat je eerdere klachten een schimmel bleken.
Je komt op mij gewoon over als een vrouw die haar ex aan de schandpaal wil nagelen, op wat voor manier dan ook.
nina1966 schreef:
26-10-2017 17:09
je kan chlam ook door vingeren krijgen of door andere handelingen. Aangezien je bij je ex negatief testte kan het dus best zijn dat je het van je nieuwe vlam hebt opgelopen. Zeker omdat je eerdere klachten een schimmel bleken.
Je komt op mij gewoon over als een vrouw die haar ex aan de schandpaal wil nagelen, op wat voor manier dan ook.
Komt op mij over als een jonge vrouw met een kinderwens die nog niet zo lang geleden te horen heeft gekregen dat ze onvruchtbaar is, nu vol emotie en wanhoop zit, op zoek is naar advies en geruststelling, zich hier moet verantwoorden en daar gefrustreerd van raakt. Wat ik overigens volledig begrijp.

TO, ik zou me op mezelf focussen en dit nieuws gaan verwerken en accepteren. Ik snap je boosheid, maar ik denk niet dat je er iets aan hebt om je nu op je ex te richten. Je hebt geen bewijs en dus ook geen poot om op te staan. Als hier op het forum al vragen gesteld worden waarop je het antwoord niet onomstotelijk kunt bewijzen, dan wordt het bij de rechter al helemaal lastig.

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus misschien oud nieuws: volgens de SOA-poli krijg je chlamydia door besmette slijmvliezen die in de mond, vagina, anus en op de penis zitten. Wellicht is je laatste sekspartner besmet en heb je zijn penis aangeraakt zonder condoom en daarna je mond aangeraakt?
Wat een rot situatie zeg. Maar ik vrees dat je er niets mee kan. Wat hij gedaan heeft is niet strafbaar, hij heeft je immers niet bewust besmet. Dan kun je wel proberen schadevergoeding te krijgen maar ik denk dat het dan jouw woord tegen dat van hem wordt. Bewijs jij maar eens dat je het alleen van hem kan hebben gekregen.. Daarnaast lees ik dat de huisarts je ook enorm lang heeft laten lopen met de klachten en dat heeft ook invloed gehad op het resultaat waarschijnlijk, dat kun je je ex niet kwalijk nemen. Je kunt eens informatie inwinnen bij een advocaat natuurlijk maar houdt er rekening mee dat dit je een hoop geld en een hoop tijd gaat kosten terwijl je volgens mij geen sterke zaak hebt (maar ik ben geen jurist). Bedenk je goed of je daar wel aan wil beginnen. Eigenlijk denk ik dat je beter je energie kunt steken in het accepteren van deze situatie, die verandert helaas toch niet al krijg je een miljard. Sterkte!
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Er is een verschil tussen het strafrecht en het civiele recht en dat loopt hier in dit topic behoorlijk door elkaar heen in de antwoorden

TO waar doel je op met of je hier iets mee kunt?
Een strafrechtelijke veroordeling voor je ex? Moet hij gestraft worden?

Of wil je via een civiele procedure een schade vergoeding krijgen?
Even puur juridisch gekeken, denk ik niet dat je een poot hebt om op te staan. Jij hebt er namelijk zelf voor gekozen om zonder condoom met hem te vrijen. Ja, je ging er vanuit dat hij SOA-loos was, dus naar jou idee was het veilig, maar de enige manier om 100% zeker geen SOA te krijgen, is condoomgebruik.
Maar ik ben geen jurist, dus als je het echt wil weten, moet je inderdaad contact opnemen met een letselschade expert.
Juridische heb je niets.

Ik heb zelf ook deze SOA gehad en geen ontstekingen gelukkig (weliswaar heb ik het ook 1,5 jr gehad).
Beide kids heb we nooit voor geoefend, ik was direct zwanger, 2x miskraam (zwangerschap niet gepland, 'per ongeluk zonder condoom' wel zeer gewenst).
Zwangerschap is een wonderlijk iets, ondanks dat je zo goed als onvruchtbaar bent, zijn er mensen die toch snel kinderen hebben gekregen.
Je weet het gewoon niet...
Toch wel raar dat het gezien wordt als wraak op je ex, als je hem aansprakelijk zou willen stellen.

Als iemand met drank in de auto stapt en je raakt daardoor gehandicapt, dan wordt het toch ook een letselschadekwestie?

Wat is dan het verschil tussen roekeloos rijgedrag en roekeloos seksueel gedrag?
Eens met Jolijn. Bewijs is hier een groot probleem, maar is snap wel dat TO zich afvraagt of ze iets tegen haar ex kan ondernemen. Als ze echt kan bewijzen dat hij het was dan denk ik ook dat ze niet kansloos zou zijn met haar civiele procedure.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven