Kosten wintersport in schoolvakantie?

28-10-2017 08:39 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Als kind ging ik ieder jaar skiën met mijn ouders. Ik heb het nu al superlang niet gedaan maar het lijkt mij leuk om over n jaar of 2 als onze jongste een jaar of 5 is weer eens een weekje op wintersport te gaan.

Ik heb alleen geen flauw idee waar ik qua kosten dan aan moet denken. Als ik kijk wat vakanties tegenwoordig kosten dan vind ik het echt knap dat mijn ouders zich dat meerdere keren per jaar konden veroorloven van het enige zzp salaris van mijn vader. Ze hadden natuurlijk wel maar 1 kind dat scheelt vast enorm :P.

Dus lieve forummers, wat zijn jullie nu zo’n beetje kwijt voor je totale wintersport? (Reis, verblijf, eten, skipassen, les en uitrusting huren). En voor hoeveel personen is dat?

We moeten helaas wel echt in de schoolvakantie, zijn dan met 5 personen waarvan 4 of misschien wel 5 op les. Voorkeur is Oostenrijk met de eigen auto. Frankrijk ben ik nog nooit geweest maar wie weet is dat een stuk goedkoper?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Reken maar op duizenden euros.
Skivakanties zijn één van de duurste vakanties.
Wat zijn je wensen tijdens de vakantie? Die wensen bepalen deels de prijs.
Je kan het zo gek en duur maken als je wilt. Maar ik ben meestal wel minimaal 600 euro kwijt voor verblijf en skipas. Les en huur heb ik niet nodig.

Als je het niet te duur wilt maken, ga dan naar een wat kleiner gebied. Sommige gebieden skiën de kinderen gratis.
Accomodatie aan de piste is duur, maar stukje verderop zodat je nog 10 minuutjes met de auto of bus moet scheelt een hoop.
Zoek goed naar een accommodatie. Je hebt ze voor een heel gunstige prijs half pension of all in. Er zijn er incl skipassen.
Maak een bewuste keuze naar het gebied. Hoe groter en uitgebreider hoe duurder de pas. Als iedereen op les gaat en je wil in de buurt van de klasjes blijven, kies dan voor een kleiner gebied.

Hou op tijd bepaalde winkels in de gaten. Bij Lidl vaak in oktober prima skikleding voor weinig, zeeman heeft ski pullypully's voor weinig. Wintersportbeurzen voor 2e hands kleding.

Online ski's huren (sport 2000 / intersport) bij een locale verhuur kan ook voordeliger zijn. Hoef je ze terplekke alleen nog op te halen. Zie je thuis al wat het kost
Vraag je omgeving of je skikleding kunt lenen of kunt overnemen. Veel skiënde families hebben over te nemen spullen waar men op is uitgekeken of uitgegroeid.
Jaren met mijn familie op wintersport gegaan in een luxe hotel in de voorjaarsvakantie in Ellmau (gebied Brixental = groot gebied). Kamer halfpension was met €2200 voor 8 nachten echt wel prijzig.

Nu iets gevonden in Westendorf (zelfde gebied) met de kerst; 2-pers kamer in pension met alleen ontbijt voor maar €490 (in totaal, niet pp).

Kosten 6 daagse skipas is €240 voor volwassenen.

Dus ga nu samen met mn vriend redelijk low budget in de schoolvakantie, dus het kan wel!
belangrijke factoren zijn het skigebied dat je kiest en je accomodatie.
Sneeuwzekere gebieden met grote pistes zijn duurder dan kleinere gebieden, een hotel is duurder dan een privéwoning.
Luxepaarden kunnen voor een week skieen duizenden Euro's kwijt zijn, ik ben afgelopen voorjaarsvakantie voor een fractie naar een skigebied geweest (al lag er geen sneeuw en dat is echt een risico).
Wintersport is duurder dan zomervakantie. Zeker als je naar Oostenrijk / Frankrijk gaat. Tjechie is budget vriendelijker Kleding kan je lenen / marktplaats / liddl

Wij vinden het iig duur
Wij gaan met 5 personen naar groot gebied in Oostenrijk. Kosten (all in) zijn ca. €3500,- voor 1 week.
Postbus schreef:
28-10-2017 09:46
Wij gaan met 5 personen naar groot gebied in Oostenrijk. Kosten (all in) zijn ca. €3500,- voor 1 week.
Wij gaan voor dat geld twee weken met 5 personen met de kerst in een appartement in Oostenrijk. Komt nog wel eten bij, maar ik kook i.v.m. allergieën toch het liefst zelf.
Skiles hebben mijn kinderen in Zoetermeer gehad. Daar hebben ze goed leren skiën, de basis, daarna is het kilometers maken, dat kunnen ze met mij ook. Maar ik ski dan ook al heel mijn leven.
Pas hier laatst iemand die er 7000 euro aan uit gaf..

Wij gaan niet op wintersport (paar dagen winterberg 300 euro in januari met 2 peuters telt niet)

Mijn collega gaat ivm de hoge prijs om het jaar op wintersport
Ligt eraan hoe ja gaat en waarheen. Wij rekenen voor een week wintersport 1500 per persoon buiten het seizoen. Denk straks met kinderen in de voorjaarsvakantie hetzelfde, hopelijk kan een van bazen een verklaring geven dat we negen vrij krijgen in de schoolvakantie scheelt bakken met geld.
missmadame schreef:
28-10-2017 11:01
Ligt eraan hoe ja gaat en waarheen. Wij rekenen voor een week wintersport 1500 per persoon buiten het seizoen. Denk straks met kinderen in de voorjaarsvakantie hetzelfde, hopelijk kan een van bazen een verklaring geven dat we negen vrij krijgen in de schoolvakantie scheelt bakken met geld.
Geen enkele schoolvakantie dan, want als je bijvoorbeeld in de zomer wel kan, dan krijg je volgens de regels geen andere vakantie meer.
Geen idee, bij ons doen veel collega’s dat en komen er mee weg. Deden mijn ouders vroeger ook, best lekker vond ik dat een week extra vrijn :hyper:
missmadame schreef:
28-10-2017 11:15
Geen idee, bij ons doen veel collega’s dat en komen er mee weg. Deden mijn ouders vroeger ook, best lekker vond ik dat een week extra vrijn :hyper:
De regels zijn nu wel strenger dan vroeger en het verschilt per school hoe streng de directeur ze toepast.
Maar dan nog in de accomodatie waar ik zit is heel januari en februari hoogseizoen, geen verschil in prijs, hetzelfde voor de liftpassen. Dan zou je dus pas in maart moeten gaan en is de kans op sneeuw veel kleiner wil het goedkoper zijn.
Toen wij nog in de schoolvakanties moesten huurden we doorgaans een appartement, kosten 600-800 euro. Skipassen zo’n 200pp, we gingen met eigen auto, en eten moet je thuis ook, dus alleen wat extra kosten voor lunch op de berg en een drankje zo links en rechts. Voor onszelf na jaar 1, toen bleek dat dit toch wel heel erg voor herhaling vatbaar was, ski’s en schoenen (wel nieuw, maar overjarig, dus dat scheelde nogal) gekocht, wat een hoop huurkosten scheelt.

Nu gaan de kinderen niet meer mee en gaan we zelf buiten de vakanties en dan wat vaker omdat dat toch wel heel veel goedkoper is. November, januari en februari zijn inmiddels geboekt. :-D
Dat ga je er nooit door krijgen bij je vriend :-)
Wintersport is echt heel erg duur. Toen ik nog ging (met mijn ex die het wel leuk vond) zaten we het liefst direct aan de piste, in een beetje luxe appartement in een dorp waar ook nog andere dingen te doen waren (voor de niet en niet zo veel skiërs). We waren dan wel met extended family, 6 personen, zo'n 2500 euro kwijt voor een appartement met drie slaapkamers. Daarbij dan nog skipassen en les.
Haha Minke, ik heb dan nog een paar jaar om hem voor te bereiden hè :P

Hmm € 3.500 is wel veel ja voor een weekje. Zeker gezien we (ik :biggrin: ) ook nogal riant op zomervakantie willen.

Had gehoopt dat t ergens voor € 2.500 ook mogelijk was. Nouja ik heb nog een paar jaar om de prijzen eens goed in de gaten te houden.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Het is ook best mogelijk voor minder, zelfs voor minder dan 2500, maar dan moet je naar Zuid-Duitsland of Serfaus-Fiss-Ladis of Tsjechie.
Wij betalen voor ons gezin in de voorjaarsvakantie zo’n €4000 en dat is inclusief lessen (kinderen), skipassen (x4), accommodatie, skihuur in Oostenrijk, reis, eten/drinken. Idd erg duur, maar we zitten gebonden aan schoolvakanties en ik wil naar sneeuwzeker gebied.
carrie-bradshaw schreef:
29-10-2017 07:35
Haha Minke, ik heb dan nog een paar jaar om hem voor te bereiden hè :P

Hmm € 3.500 is wel veel ja voor een weekje. Zeker gezien we (ik :biggrin: ) ook nogal riant op zomervakantie willen.

Had gehoopt dat t ergens voor € 2.500 ook mogelijk was. Nouja ik heb nog een paar jaar om de prijzen eens goed in de gaten te houden.
2500 euro gaat je bijna niet lukken, zeker niet met 5 mensen in een schoolvakantie.
Maar waarom plan je nu al dingen voor over 2 jaar? Je kunt wel alvast gaan sparen voor vakanties, maar het heeft toch geen enkele zin om nu naar prijzen te kijken, terwijl je het hebt over 2 jaar later?
sinnombre schreef:
29-10-2017 07:58
2500 euro gaat je bijna niet lukken, zeker niet met 5 mensen in een schoolvakantie.
Maar waarom plan je nu al dingen voor over 2 jaar? Je kunt wel alvast gaan sparen voor vakanties, maar het heeft toch geen enkele zin om nu naar prijzen te kijken, terwijl je het hebt over 2 jaar later?
Ik plan nog niks, ik denk er soms over na dat het me wel weer eens leuk lijkt om op wintersport te gaan. Onze zoon is 2. Dus voorlopig vind ik nog niet dat hij ook iets aan zo’n vakantie heeft.
promesso schreef:
29-10-2017 07:50
Wij betalen voor ons gezin in de voorjaarsvakantie zo’n €4000 en dat is inclusief lessen (kinderen), skipassen (x4), accommodatie, skihuur in Oostenrijk, reis, eten/drinken. Idd erg duur, maar we zitten gebonden aan schoolvakanties en ik wil naar sneeuwzeker gebied.
Hmm das wel veel geld ja.. ik ken mezelf een beetje en ik zou niet voor t eerste beste gaan dus misschien dan toch het idee maar laten varen :$
Wij zijn ook met z'n 4en zo een paar duizend euro verder voor 1 week. Ik heb mij werkelijk verbaasd over de drukte tijdens deze vakantie: crisis? wat nou crisis! Wij skiën al jaren in Fiss. Hebben daar ons vast onderkomen....heb je dit niet, dan zou ik idd nu al maar eens rondkijken en een jaar ervoor optie nemen op hotel/appartement. Dit hoeft niet als je iets uit het skigebied gaat zitten, maar persoonlijk vind ik dat echt helemaal niks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven