
'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
vrijdag 27 oktober 2017 om 07:15
Jeetje wat onaardig.YouWish schreef: ↑15-09-2017 12:57Nogmaals; daar gaat het dus vaak niet om dat 'het personeel gewoon zijn werk doet'. Er zijn zat mensen die van start tot landing met het zweet op hun rug zitten van angst. Wanneer we dan eindelijk landen en ze dus 'veilig' zijn is het klappen meer een soort ontlading.
Maar goed; het EQ van de gemiddelde piloot is niet zo goed ontwikkeld, ze zouden het geen dag volhouden in de cabine, dus ik snap wel dat TO het met je eens is.
vrijdag 27 oktober 2017 om 07:26
Hij komt gewoon met zijn cockpit collegas aan de gate. Daar doet hij gewoon de handshake met het grondpersoneel . Zegt daarbij overigens niet zijn naam maar goeiedag. En vervolgens gaat ie gewoon aan boord met de rest van de cockpit.pilamie schreef: ↑17-09-2017 02:20Kom ik nog een keertje,
Cygnus, wil je nog uitleggen, als je kunt?
WA wordt dus binnen gesmokkeld? (of niet?) en loopt hij dan met de rest van de bemanning naar het vliegtuig? (of niet?)
en hoe heet WA als piloot? Heeft hij altijd dezelfde naam, of wisselt dat? (Dat laatste lijkt mij nog het meest logisch)
enne..... nu hij laatst naar Curacao en St. Maarten is gevlogen, zou hij dan ook ge-piloterd hebben?
Gewoon omdat hij dan toch in dat vliegtuig zit.....
vrijdag 27 oktober 2017 om 08:13
vrijdag 27 oktober 2017 om 08:21
Leentjes89 schreef: ↑25-10-2017 10:27@lilapie, dat wist ik niet, interessant! Ik heb tot nu toe altijd wel de mazzel gehad een arts aan boord te hebben die kon en wilde helpen.
Meestal als passagiers flauwvallen is (persoonlijk, wat ik doe!) kijken of het komt door te weinig eten ofzo. Cola is een wondermiddel bij ons aan boord en helpt ook soms tegen misselijkheid.
Cosima, ik kan je vraag alleen beantwoorden uit cabine perspectief. Bij mij heeft het vliegen mijn cyclus niet beinvloed. Ik ben inmiddels zwanger en gestopt met vliegen (bij cabinepersoneel moet dat, ivm de risico's aan boord denk hierbij aan turbulentie en vallen en zware trolleys etc). Zwangere cockpitdames mogen geloof ik alleen de middelste drie maanden van de zwangerschap vliegen (tweede trimester). Maar dat laatste weet ik niet zeker.
Zwanger worden en vliegen is wel een dingetje. Is een hoop geplan om thuis te zijn op de dag van de ovulatie. Bij ons is het zwanger worden gelukkig snel gegaan maar ik doe nu vervangend werk op de grond en werk ook samen met collega's die in de medische molen zitten om zwanger te worden en daarom op de grond werken. Zodra je de mm ingaat is het bedrijf volgens mij heel behulpzaam en zal je tijdelijk vervangend werk op de grond krijgen.
En het is aan jezelf om je vliegende rooster zo in te delen dat je niet op zika en malariagebied vliegt.
Je krijgt een jaar de tijd om zwanger te worden . Je mag dan een jaar vervangend grondwerk doen. Wipverlof wordt het ook wel ongenuanceerd genoemd geloof ik.
vrijdag 27 oktober 2017 om 10:25
Oei, wat een boefjes.cygnus schreef: ↑26-10-2017 16:13Ik ken nog wel ergere Kastella...
Heb begrepen dat het volgende ook eens echt is gebeurd. Op een druk Amerikaans vliegveld staat er een lange rij voor de vertrekbaan. Lufthansa moet achteraansluiten, maar neemt een verkeerde afslag en belandt op de baan. De snelste manier om hem daar weg te krijgen is hem te laten starten. Iedereen in de rij natuurlijk pissed-off. Tijdens de start van Lufthansa laat een van de wachtenden de test van de brandmelder van de motoren over de radiofrequentie horen en Lufthansa breekt de start af. Niet zo’n goed idee...

vrijdag 27 oktober 2017 om 10:40
Over matig te motiveren op school, gaat ook een piloten-uitspraak/motivatiezin: De juf zei vroeger dat ik niets anders deed dan door de ramen naar de wolken staren. En kijk eens wat ik nu elke dag mag doen.cygnus schreef: ↑26-10-2017 23:33Tja, ik dacht dat ik de selectie voor de vliegopleiding ook niet zou halen... Wel een tip: zorg wel dat hij een alternatief heeft, want de kans is reeël dat hij afvalt.
En als hij matig te motiveren is voor school moet hij eigenlijk vliegen proberen![]()
Hij is nog wel wat te jong om een rondleiding te krijgen. Wij vliegers mogen overigens altijd wel langskomen, om de onderlinge verstandhoudingen in positieve zin te bevorderen.
Everything you see I owe to spaghetti!
vrijdag 27 oktober 2017 om 13:30
Volgens het verhaal wel en betreffende vlieger is ook ontslagen. Was geen KLMer hoor.
Wel een leuk verhaal uit de oude KLM-doos en leuk aansluit bij het verkeersleidingverhaal. Een gezagvoerder van Indiase afkomst, en gezegend met het typisch Indiase accent, vliegt naar Bombay en hij doet de radio. Bombay Tower voelt zich in de maling genomen, en zegt bij de landing: “KLM cleared to land, and please the captain call the tower on telephone, AND HE BETTER BE INDIAN!”
Fate is just the weight of circumstances
vrijdag 27 oktober 2017 om 13:33
Annapicobella schreef: ↑27-10-2017 10:40Over matig te motiveren op school, gaat ook een piloten-uitspraak/motivatiezin: De juf zei vroeger dat ik niets anders deed dan door de ramen naar de wolken staren. En kijk eens wat ik nu elke dag mag doen.

De decaan vroeg mij op de middelbare school wat ik wilde gaan doen. Iets met veel administratie, zei ik, want ik ben gek op papierwerk, en iets met veel wachten. Moet je piloot worden, zei hij. Hij heeft me niet teleurgesteld.
(Deze is verzonnen hoor, eigenlijk zei hij dat em dat niet ging worden)
Fate is just the weight of circumstances
vrijdag 27 oktober 2017 om 14:08
Over accenten gesproken.cygnus schreef: ↑27-10-2017 13:30Volgens het verhaal wel en betreffende vlieger is ook ontslagen. Was geen KLMer hoor.
Wel een leuk verhaal uit de oude KLM-doos en leuk aansluit bij het verkeersleidingverhaal. Een gezagvoerder van Indiase afkomst, en gezegend met het typisch Indiase accent, vliegt naar Bombay en hij doet de radio. Bombay Tower voelt zich in de maling genomen, en zegt bij de landing: “KLM cleared to land, and please the captain call the tower on telephone, AND HE BETTER BE INDIAN!”
Op de 737 vloog een hele aardige captain van Zuid - Afrika. Het zal me niet verbazen als je hem kent. En hij deed keurig zijn best om de omroep in het Nederlands te doen. Maar je hoort toch een beetje een accent. Ik stond tussen de passagiers de overwing exit te briefen. De passagiers horen de omroep en zeggen vervolgens; " Het is toch geen Duitser hè, dan willen we niet mee."
Ik stond echt even perplex. Heb toen gezegd dat bij onze maatschappij de vliegers op kwaliteit worden uitgezocht, niet persé op nationaliteit.
Je moet netjes blijven, maar ik vond dat zo ontzettend stom, dom, treurig...nouja....vul maar in.

vrijdag 27 oktober 2017 om 15:43
cygnus schreef: ↑27-10-2017 13:30Volgens het verhaal wel en betreffende vlieger is ook ontslagen. Was geen KLMer hoor.
Wel een leuk verhaal uit de oude KLM-doos en leuk aansluit bij het verkeersleidingverhaal. Een gezagvoerder van Indiase afkomst, en gezegend met het typisch Indiase accent, vliegt naar Bombay en hij doet de radio. Bombay Tower voelt zich in de maling genomen, en zegt bij de landing: “KLM cleared to land, and please the captain call the tower on telephone, AND HE BETTER BE INDIAN!”

I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode

zaterdag 28 oktober 2017 om 10:57
Ik zou ja hebben gezegd en de passagiers naar de uitgang hebben gebracht.hvm schreef: ↑27-10-2017 14:08Over accenten gesproken.
Op de 737 vloog een hele aardige captain van Zuid - Afrika. Het zal me niet verbazen als je hem kent. En hij deed keurig zijn best om de omroep in het Nederlands te doen. Maar je hoort toch een beetje een accent. Ik stond tussen de passagiers de overwing exit te briefen. De passagiers horen de omroep en zeggen vervolgens; " Het is toch geen Duitser hè, dan willen we niet mee."
Ik stond echt even perplex. Heb toen gezegd dat bij onze maatschappij de vliegers op kwaliteit worden uitgezocht, niet persé op nationaliteit.
Je moet netjes blijven, maar ik vond dat zo ontzettend stom, dom, treurig...nouja....vul maar in.![]()

zaterdag 28 oktober 2017 om 15:20
Ik heb het eerlijk gezegd ook wel meegemaakt hoor. Een groep orthodoxe joodse jongens die naar de USA vloog. Één van hun weigerde naast een (Indiase) vrouw te gaan zitten. Dat is helemaal geescaleerd. Uiteindelijk de gezagvoerder erbij gehaald. De jongen is van boord gezet en de dame kreeg een upgrade van de purser
mayou wijzigde dit bericht op 29-10-2017 16:54
2.69% gewijzigd
zaterdag 28 oktober 2017 om 20:13
In het kader ‘wat piloten je niet vertellen’. De drukcabine van een vliegtuig is zo lek als een mandje. De druk wordt op peil gehouden door compressielucht uit de motoren in de cabine te blazen. Bij nieuwere types (787 & A350) trouwens niet uit de motoren, maar dat terzijde. De druk wordt op peil gehouden door kleppen, kan bij grote toestellen formaatje autodeur zijn, meer open of dicht te zetten. Maar sowieso de deuren en vrachtluiken lekken ook lucht. Niet erg, de druk wordt door de outflow valvé’s keurig op peil gehouden.
Wat gebeurt er nu als een onverlaat die toch een pistool aan boord heeft weten te smokkelen een gat in een raam schiet? Helemaal niets. Gewoon een klein lekkje erbij, maar geen decompressie, zoals in de films. Geloof me, het is gebeurd... Het vliegtuig is sowieso lek, dus zo’n klein gaatje maakt weinig verschil. Zolang de ingeblazen lucht net zoveel is als de gelekte lucht blijft de cabine gewoon op druk.
Wat gebeurt er nu als een onverlaat die toch een pistool aan boord heeft weten te smokkelen een gat in een raam schiet? Helemaal niets. Gewoon een klein lekkje erbij, maar geen decompressie, zoals in de films. Geloof me, het is gebeurd... Het vliegtuig is sowieso lek, dus zo’n klein gaatje maakt weinig verschil. Zolang de ingeblazen lucht net zoveel is als de gelekte lucht blijft de cabine gewoon op druk.
Fate is just the weight of circumstances
zondag 29 oktober 2017 om 09:23
Hartstikke interessant topic. Best wat overeenkomsten met de procesindustrie waarin ik werk mbt checklists, procedures, simulatoren (hoewel wij daar nog niet zo ver mee zijn als jullie) en natuurlijk de techniek zelf.
In de procesindustrie werken best veel mensen die een link hebben met scheepvaart, die gevaren hebben of in een haven hebben gewerkt. Hoe zit dat in de luchtvaart? Ook een link met zeevaart of juist een link met een andere industrie?
In de procesindustrie werken best veel mensen die een link hebben met scheepvaart, die gevaren hebben of in een haven hebben gewerkt. Hoe zit dat in de luchtvaart? Ook een link met zeevaart of juist een link met een andere industrie?
zondag 29 oktober 2017 om 09:28
Dat je als vrouw techniek leuk vindt is geen mogelijke reden? Die dikke boterham verdien ik zelf in de procesindustrie in een technisch beroep namelijk. Belachelijke aanname dat ik of anderen het werk van vliegers interessant vinden vanwege hun verdiensten.tampontouwtje schreef: ↑25-10-2017 12:54Je hebt mijn post duidelijk niet begrepen. TO hoeft niet af te geven op een ander beroep.
Als een piloot modaal verdiende was er minder interesse voor dit topic. Vrouwen zijn net eksters.![]()

zondag 29 oktober 2017 om 10:07
Ik weet wel dat er een paar piloten als consultant actief zijn in de gezondheidszorg om de doktoren en verpleegsters bij te brengen dat het werken in een crew-verband, met vastomlijnde procedures en checklists en Crew Resource Management, grote voordelen heeft. In de luchtvaart heeft men al snel van de fouten uit het verleden geleerd, de gezagvoerder is lang niet meer 'god almachtig' in de cockpit, de crew wordt als geheel betrokken in het nemen van beslissingen. Iedereen mag z'n zegje doen, iedereen wordt aangemoedigd om eventuele zorgen te uiten. In de operatiekamers schijnt dat nog niet altijd zo te zijn...aikidoka schreef: ↑29-10-2017 09:23Hartstikke interessant topic. Best wat overeenkomsten met de procesindustrie waarin ik werk mbt checklists, procedures, simulatoren (hoewel wij daar nog niet zo ver mee zijn als jullie) en natuurlijk de techniek zelf.
In de procesindustrie werken best veel mensen die een link hebben met scheepvaart, die gevaren hebben of in een haven hebben gewerkt. Hoe zit dat in de luchtvaart? Ook een link met zeevaart of juist een link met een andere industrie?
zondag 29 oktober 2017 om 10:35
Koko, dat heb ik precies zo! Ik heb best al veel gevlogen, maar vond het nooit prettig en in januari weer een lange vlucht maar ik zie er nu veel minder tegenop! Dus de insteek van het topic komt aardig uit.
Bedankt Cygnys ! (en Kadanz)
zondag 29 oktober 2017 om 13:58
Als aanvulling op Kadanz, soms komen nieuwe inzichten op veiligheid ook uit de procesindustrie. Een bekend voorbeeld is James Reason, hij heeft onder andere de brand onderzocht op boorplatform Piper Alpha. Daarop heeft hij een studie gedaan naar menselijke fouten in de petrochemie, het heette geloof ik 3 Delta onderzoek. Het bekende gatenkaasmodel is daarna door de luchtvaart overgenomen. Sidney Dekker, een bekende analist op vliegveiligheid uit Zweden, heeft dat verder uitgebouwd. Dit wordt dan weer bij analyses en training gebruikt.aikidoka schreef: ↑29-10-2017 09:23Hartstikke interessant topic. Best wat overeenkomsten met de procesindustrie waarin ik werk mbt checklists, procedures, simulatoren (hoewel wij daar nog niet zo ver mee zijn als jullie) en natuurlijk de techniek zelf.
In de procesindustrie werken best veel mensen die een link hebben met scheepvaart, die gevaren hebben of in een haven hebben gewerkt. Hoe zit dat in de luchtvaart? Ook een link met zeevaart of juist een link met een andere industrie?
cygnus wijzigde dit bericht op 29-10-2017 14:00
0.38% gewijzigd
Fate is just the weight of circumstances
zondag 29 oktober 2017 om 13:59
Fijn om te horen! Veel plezier in februari!
Fate is just the weight of circumstances
zondag 29 oktober 2017 om 14:02
Graag gedaan Crunchie.
Fate is just the weight of circumstances
zondag 29 oktober 2017 om 19:06
https://goo.gl/images/QJwBSs
Ah, gister de laatste lijnvlucht van de fokker voor KLM.
Vandaag zijn ze maar Norwich vertrokken.
Mooie, leuke kisten. 6 Jaar op gewerkt, Nederlands trots!
Ah, gister de laatste lijnvlucht van de fokker voor KLM.
Vandaag zijn ze maar Norwich vertrokken.
Mooie, leuke kisten. 6 Jaar op gewerkt, Nederlands trots!
maandag 30 oktober 2017 om 06:21
Goed dat er een soort van samenwerking of kennisovername is. Gatenkaasmodel gebruiken wij inderdaad ook. En we zijn dus ook bezig met modellen van de fabrieken, simulatoren van de controlpanels, waarmee we dus bijzondere situaties kunnen trainen en die we zelfs nu gebruiken om een fabriek die al wel ontworpen is, maar nog in bouwfase, al in de simulatie te laten lopen. Daarmee worden dan dus opstart- en nood-procedures getest en verbeterd. Verbeteren jullie ook procedures en checklists nav simulaties?cygnus schreef: ↑29-10-2017 13:58Als aanvulling op Kadanz, soms komen nieuwe inzichten op veiligheid ook uit de procesindustrie. Een bekend voorbeeld is James Reason, hij heeft onder andere de brand onderzocht op boorplatform Piper Alpha. Daarop heeft hij een studie gedaan naar menselijke fouten in de petrochemie, het heette geloof ik 3 Delta onderzoek. Het bekende gatenkaasmodel is daarna door de luchtvaart overgenomen. Sidney Dekker, een bekende analist op vliegveiligheid uit Zweden, heeft dat verder uitgebouwd. Dit wordt dan weer bij analyses en training gebruikt.
Ik weet dat de luchtvaart al heel lang simulatoren gebruikt. Wij nog niet zo lang. Ik weet eigenlijk niet waarom wij daarmee zo achter lopen, dat ga ik eens aan een simulatorexpert bij ons vragen. Wellicht was de rekenkracht gewoon niet beschikbaar.