Werk & Studie alle pijlers

IQ-test oefenen

29-10-2017 15:12 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort moet ik een IQ-test doen. Ik wil graag oefenen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan me uit ervaring zeggen welke site echt handig is hiervoor? Ik ben evt bereid er (iets) voor te betalen.
Alvast bedankt!
123test.nl
intermediair.nl
allesoverassessments.nl
Waarvoor moet je testen? Voor een baan of is het een psychologisch onderzoek ivm klachten? Het is niet altijd gunstig om te gaan oefenen.
.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 08-12-2017 15:38
99.22% gewijzigd
Zelf ik 123test gekocht...ideaal
Nationale iq test van npo?
Die van de NPO is niet zo representatief
Waarom zou je zo'n test willen oefenen? Als het goed is valt er namelijk niet veel te oefenen.

Overigens zijn die tests die je van internet plukt niet bepaald representatief.
De normering van zulke tests zijn vaak niet goed, dus de uitslag moet je met een flinke korrel zout nemen. Maar dat neemt niet weg dat je ze wel kunt gebruiken om een beetje bekend te raken met de vraagstellingen. Je wordt er niet slimmer van, maar het kan helpen als je weet wat je kunt verwachten.
Iq testen moet je juist NIET oefenen. Testen zijn te oefenen, en je kan er je score mee beinvloeden en dat moet je niet willen.
Als je een eerlijke en betrouwbare uitslag wil, dan ga je er onvoorbereid in.
Bovendien: wat wil je ermee?
De cijferreeksen en kubussen allemaal uit je hoofd gaan leren? En dan?
Echt: doe het niet!
Yggdrasil- schreef:
29-10-2017 20:58
Iq testen moet je juist NIET oefenen. Testen zijn te oefenen, en je kan er je score mee beinvloeden en dat moet je niet willen.
Als het deel is van sollicitatieproces snap ik dat je wilt oefenen. Overigens hoef je niets uit je hoofd te leren. Je traint de vaardigheid van bv logische reeksen.
Yggdrasil- schreef:
29-10-2017 20:58
Tuurlijk wel.
Als ik ineens iets met breuken ofzo moet gaan doen, lukt me dat veel beter als ik vooraf even heb geoefend hoe dat ook alweer moet. Beetje zonde als je dat tijdens de test zelf nog moet uitvogelen.
Die van Mensa
Een IQ-test moet je absoluut niet gaan oefenen, die is zo gemaakt dat je hem ter plekke kunt maken, als je gaat oefenen geeft de test een vertekend beeld.
Iq test bestaat uit verbaal en performaal onderdelen. Je kan hier ook op zoeken. Mensa heeft performaal onderdeeltje, die je gratis online kan doen. Al met al, ik zou overzicht maken van wisc iq test, en proberen voorbeelden ervan op internet te vinden.
Bedankt voor de reacties allemaal!

Het is voor een assessment. Ik heb het idee dat je je daarvoor, zoals bij een gewone sollicitatie, goed moet voorbereiden. En ik denk ook dat ze ervan uitgaan dat je je voorbereidt. En het is inderdaad om beter te snappen hoe ik sommige dingen moet aanpakken. Ik vind kubussen vouwen bijvoorbeeld een heel lastig onderdeel. Ik heb nu al op een van de hier genoemde sites geleerd dat er nooit twee vlakken hetzelfde beschilderd zijn. Dat helpt mij al enorm (want ik dacht altijd 'ja maar misschien zit er onderop nog zo'n zelfde vlak'). Dus ik heb wel het gevoel dat ik met oefenen wat beter beslagen ten ijs kom.
Ik zou wel oefenen hoor. Het is gewoon fijn om enigszins voorbereid te zijn toch? Ik heb weleens volledig onvoorbereid een assesment gedaan en toen heb ik toch wel een paar puntjes verspild aan denken hoe ik e.e.a. Het beste aan kan pakken.
Ik heb jaren geleden geoefend met het boek 'het psychologisch onderzoek' van Wim Bloemers. Werkte prima met veel praktische oefeningen etc. Alleen zie ik 'm nu alleen voor €75,- op bol staan en ik kan me toch niet voorstellen dat ik dat ervoor betaald heb.
IQ testen zijn nauwelijks te oefenen en als je al kan oefenen, beïnvloedt het je score. Je IQ score geeft een profiel weer en als je opeens een vaardigheid heel erg gaat oefenen van tevoren, kan er iets heel bijzonders uitkomen en vervolgens ook verwachtingen gewekt worden die je misschien wel helemaal niet waar kan maken.. ook kan er een groot verschil ontstaan tussen de schalen, wat afhankelijk van je functie wel of niet handig is.. ik zou er dus vooral niet teveel aan voorbereiden als dat al kan, om vervelende neveneffecten te voorkomen.

Daarnaast gaat het over algemene vaardigheden en zijn online IQ testen vaak multiple choice en de èchte IQ testen niet, dus dan zul je het toch echt op eigen houtje doen..

Tuurlijk bereid je een assessment voor, maar bij een IQ willen ze een beeld krijgen van je cognitieve vaardigheden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven