Werklozen topic!
donderdag 9 februari 2017 om 12:01
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
donderdag 26 oktober 2017 om 08:14
Ik eis niks maar probeer het moment wel zo lang mogelijk te rekken om uiteindelijk zelf een baan te vinden waar mijn kwaliteiten liggen in plaats van een baan waar ik ongelukkig ga worden en dan alsnog door te blijven solliciteren.
donderdag 26 oktober 2017 om 09:26
Lola, dat klinkt wel leuk. Als je nog een paar weken op de uitslag en de rest van de procedure moet wachten dan zou ik gewoon ook door solliciteren bij andere banen. Ik heb inmiddels ruim honderd sollicitaties verstuurd en heb nog steeds af en toe alleen een k-baantje voor het geld. Dus ook nog steeds geen baan waar mijn voorkeur naar uit gaat. Maar ja, soms heb je niets te willen.
donderdag 26 oktober 2017 om 09:28
Een beetje stil, maar ik ben er af en toe nog hoor.teletubbie1234 schreef: ↑25-10-2017 20:36Hallo allemaal!
Tis wel een beetje stil hier zeg.
Ik heb een tijdje geleden geroepen dat ik weer ging solliciteren en ole ole ik heb het eerste tweede gesprek al weer gehad!
Ik ben er echt blij mee ondanks dat ik steeds meer in mijn huidige functie rol!
Lola; hoe gaat het nu bij jou? Robinson geeft wel echt kritiek maar ik kan hem of haar geen ongelijk geven... is het nu niet eens tijd om alles aan te pakken?
Wat is je ervaring uberhaupt? Je moet toch ergens mee beginnen of niet!?
Hoe is je tweede gesprek gegaan? Wanneer krijg je de uitslag en wat zou je zelf willen?
donderdag 26 oktober 2017 om 09:31
Ik heb hier trouwens flink last van mijn rug. Kon gisteren bijna niet meer lopen. Ik heb nu van die zware, flink fysieke banen en twijfel of ik het aankan. Ik werk er nu alleen voor het geld, maar ik wil ook mijn lijf niet in de vernieling helpen. Ik moet de vandaag en de komende 6 dagen werken en zie er echt tegen op. Iemand advies?
donderdag 26 oktober 2017 om 09:38
Ik weet dat alles tijd kost en de uitslag onzeker is. Maar het voelt nu wel als alles of niets. Als zelfs een vakgericht traineeship niks gaat worden (ik voldoe 100% aan de eisen en woon zeer dichtbij, maar concurrentie zal best groot zijn en er is maar 1 plek dus ik reken nergens op) moet ik inderdaad accepteren dat het zo is en dan een kbaantje uitvoeren. En zoals eerder gezegd, nu is het al lastig überhaupt ergens tussen te komen en zonder relevante werkervaring al helemaal en met een kbaantje bouw je dan wel werkervaring op maar niet relevant. Dus deze kans zou geweldig zijn maar aan de andere kant ook een bittere realiteitscheck als het op niks uitloopt. Vorige traineeships reageerden zo'n 300 man op...Banaaninmijnoor schreef: ↑26-10-2017 09:26Lola, dat klinkt wel leuk. Als je nog een paar weken op de uitslag en de rest van de procedure moet wachten dan zou ik gewoon ook door solliciteren bij andere banen. Ik heb inmiddels ruim honderd sollicitaties verstuurd en heb nog steeds af en toe alleen een k-baantje voor het geld. Dus ook nog steeds geen baan waar mijn voorkeur naar uit gaat. Maar ja, soms heb je niets te willen.
donderdag 26 oktober 2017 om 09:39
Je lijf moet even wennen als je dit soort werk niet gewend bent. Maar als het echt niet gaat gaat het niet. Beter op tijd aangeven dat je last hebt van je rug dan volgende week een gebroken rug te hebben en er nog langer uit zijn.Banaaninmijnoor schreef: ↑26-10-2017 09:31Ik heb hier trouwens flink last van mijn rug. Kon gisteren bijna niet meer lopen. Ik heb nu van die zware, flink fysieke banen en twijfel of ik het aankan. Ik werk er nu alleen voor het geld, maar ik wil ook mijn lijf niet in de vernieling helpen. Ik moet de vandaag en de komende 6 dagen werken en zie er echt tegen op. Iemand advies?
donderdag 26 oktober 2017 om 11:48
Je zult pas weten wat je kunt en wilt als je ergens start. Je hoeft daar vooraf helemaal niet zo diep over na te denken. Bij een eerste baan neem je altijd wat mee, al is het maar dat je weet wat je niet wil.
Je weet nu nog helemaal niet waar je kwaliteiten liggen, dus pak gewoon wat je pakken kan. Traineeships zijn daarvoor ideaal, maar dat wil iedereen, dus dan selecteren ze meestal inderdaad vers afgestudeerden met hoge cijfers.
donderdag 26 oktober 2017 om 17:59
Lola, je zou je kapot moeten schamen!
Ik heb laatste dagen het hele topic teruggelezen en ik moet gewoon reageren.
Wat een hooghartigheid, bah. Jouw redenering is totaal tegenovergesteld aan hoe het is. Niet gaan werken omdat je dan " voor niks" werkt. Maar zo is het niet... Jouw mindset, daar is waar het mis gaat. Moreel heb je helemaal geen recht om na zo'n lange periode gewoon halsstarrig werk te blijven weigeren omdat jij in je hoofd hebt dat je er niks op vooruit gaat omdat je inkomsten verrekend worden met je uitkering. De gemeenschap, waaronder dus ook ik, draait op voor mensen zoals jij die denken dat ze het na een jaar werkloosheid nog steeds tegenover zichzelf en de samenleving kunnen verantwoorden om gewoon werk te weigeren.
Dat je De eerste tijd dat je zonder werk zit probeert een baan te vinden die zo veel mogelijk aan je wensen cq eisen voldoet, helemaal prima. Maar Uitkeringen zijn bedoeld voor mensen die geen werk kunnen vinden, of als aanvulling als ze niet genoeg kunnen verdienen, al dan niet tijdelijk. Maar niet om te faciliteren dat iemand die dus wel als is het maar af en toe kan werken, op haar gemak redenen bedenkt waarom een optie toch niks voor haar is. Het kost je niks, als inkomsten verrekend worden met je uitkering, je houdt voor een stukje je eigen broek op ipv onnodig een beroep te doen op het sociale stelsel. Heb jij dan geen eergevoel? Zou je er niet gewoon trots op zijn dat je in ieder geval in staat bent je eigen inkomen te genereren ipv afhankelijk te zijn van een vangnet?
Daarbij zoekt het veel makkelijker vanuit een baan, is het feit dat je willekeurig welk werk bereidt bent aan te pakken wel degelijk van toegevoegde waarde op een cv. En niemand zegt dat je ondertussen niet verder kunt zoeken naar die droombaan, natuurlijk. Maar jouw houding en negativiteit, het feit dat je overal een negatieve draai aan weet te geven, stoort me zo erg dat ik niet anders kan dan reageren. Zo boos word ik hiervan.
Daarbij, het onder de mensen zijn, meer dagritme lijken me ontzettend goed voor je. Feit dat je het negatieve zelfs op vakantie meeneemt, zegt toch genoeg. Het is niet de wereld om je heen die moet veranderen, maar jijzelf. Het zal je goed doen.
Dus ik zou adviseren, geef jezelf een schop onder de ... en stel je houding bij.
Ik heb laatste dagen het hele topic teruggelezen en ik moet gewoon reageren.
Wat een hooghartigheid, bah. Jouw redenering is totaal tegenovergesteld aan hoe het is. Niet gaan werken omdat je dan " voor niks" werkt. Maar zo is het niet... Jouw mindset, daar is waar het mis gaat. Moreel heb je helemaal geen recht om na zo'n lange periode gewoon halsstarrig werk te blijven weigeren omdat jij in je hoofd hebt dat je er niks op vooruit gaat omdat je inkomsten verrekend worden met je uitkering. De gemeenschap, waaronder dus ook ik, draait op voor mensen zoals jij die denken dat ze het na een jaar werkloosheid nog steeds tegenover zichzelf en de samenleving kunnen verantwoorden om gewoon werk te weigeren.
Dat je De eerste tijd dat je zonder werk zit probeert een baan te vinden die zo veel mogelijk aan je wensen cq eisen voldoet, helemaal prima. Maar Uitkeringen zijn bedoeld voor mensen die geen werk kunnen vinden, of als aanvulling als ze niet genoeg kunnen verdienen, al dan niet tijdelijk. Maar niet om te faciliteren dat iemand die dus wel als is het maar af en toe kan werken, op haar gemak redenen bedenkt waarom een optie toch niks voor haar is. Het kost je niks, als inkomsten verrekend worden met je uitkering, je houdt voor een stukje je eigen broek op ipv onnodig een beroep te doen op het sociale stelsel. Heb jij dan geen eergevoel? Zou je er niet gewoon trots op zijn dat je in ieder geval in staat bent je eigen inkomen te genereren ipv afhankelijk te zijn van een vangnet?
Daarbij zoekt het veel makkelijker vanuit een baan, is het feit dat je willekeurig welk werk bereidt bent aan te pakken wel degelijk van toegevoegde waarde op een cv. En niemand zegt dat je ondertussen niet verder kunt zoeken naar die droombaan, natuurlijk. Maar jouw houding en negativiteit, het feit dat je overal een negatieve draai aan weet te geven, stoort me zo erg dat ik niet anders kan dan reageren. Zo boos word ik hiervan.
Daarbij, het onder de mensen zijn, meer dagritme lijken me ontzettend goed voor je. Feit dat je het negatieve zelfs op vakantie meeneemt, zegt toch genoeg. Het is niet de wereld om je heen die moet veranderen, maar jijzelf. Het zal je goed doen.
Dus ik zou adviseren, geef jezelf een schop onder de ... en stel je houding bij.
anoniem_356887 wijzigde dit bericht op 26-10-2017 18:38
Reden: Correctie woord
Reden: Correctie woord
0.30% gewijzigd
donderdag 26 oktober 2017 om 18:19
Helemaal mee eens
Ik geef je weinig kans bij dat traineeship om eerlijk te zijn.
Zijn toch vaak dat ze dan iemand zoeken die heel gemotiveerd Zijn, leergierig, van aanpakken weten, doorzetters.
Mensen zoals jij die te lui zijn om te werken en zich te goed voelen voor elk baantje vallen dan als eerste af.
De valkuil die jij maakt in je denken is dat je papiertje een garantie is voor een goede baan. Helaas, dat is niet zo.
Zijn toch vaak dat ze dan iemand zoeken die heel gemotiveerd Zijn, leergierig, van aanpakken weten, doorzetters.
Mensen zoals jij die te lui zijn om te werken en zich te goed voelen voor elk baantje vallen dan als eerste af.
De valkuil die jij maakt in je denken is dat je papiertje een garantie is voor een goede baan. Helaas, dat is niet zo.
donderdag 26 oktober 2017 om 18:59
Nou het gesprek ging heel goed, vond ik. Maar ik kreeg vandaag een mailtje met een afwijzing. Ze zijn op zoek naar iemand die meer de bedrijfseconomische rol in wilt dan een commerciele rol. Maar toch balen want dit leek mij heel leuk!Banaaninmijnoor schreef: ↑26-10-2017 09:28Een beetje stil, maar ik ben er af en toe nog hoor.![]()
Hoe is je tweede gesprek gegaan? Wanneer krijg je de uitslag en wat zou je zelf willen?
Maar goed dat dacht ik van mijn huidige baan ook! Hahaha maar ik heb in elk geval een baan! Das beter dan thuis zitten
donderdag 26 oktober 2017 om 20:41
Dit advies vind ik erg tekenend vanuit degene die hier post. Het stuurt meteen richting opgeven en stoppen in plaats van doorzetten. Dat komt overeen met het beeld dat ik hier op het forum van Lola heb gevormd.
Je had ook kunnen zeggen, "joh kop op, de eerste weken zijn het zwaarst, maar hoe meer ervaring je krijgt, hoe makkelijker het wordt". Of, "neem 's avonds een warme douche, doe wat yoga erbij", of wat dan ook.
Ik weet natuurlijk niet hoe zwaar die baan van banaaninmijnoor is, maar als iemand om advies vraagt, dan zoek je iets waardoor je beter met de fysieke belasting om kunt gaan, niet dat je je ziek moet melden.
donderdag 26 oktober 2017 om 21:13
Die kans acht ik ook klein, maar ik kan wel een goede brief schrijven zodat er interesse is gewekt. Een uitnodiging zou mooi zijn, daarna is het aan mij om mezelf tijdens het gesprek ook mentaal/sociaal te bewijzen. En mocht het niks worden dan ga ik wél aan de slag in zo'n ander baantje.Robinson schreef: ↑26-10-2017 18:19Helemaal mee eens![]()
donderdag 26 oktober 2017 om 22:36
Ja goede brief kunnen schrijven en een waardeloos CV.. Ja daar ga je jezelf echt mee verkopen ja..lola712 schreef: ↑26-10-2017 21:13Die kans acht ik ook klein, maar ik kan wel een goede brief schrijven zodat er interesse is gewekt. Een uitnodiging zou mooi zijn, daarna is het aan mij om mezelf tijdens het gesprek ook mentaal/sociaal te bewijzen. En mocht het niks worden dan ga ik wél aan de slag in zo'n ander baantje.
donderdag 26 oktober 2017 om 23:26
Als je sowieso niet reageert weet je de uitkomst al. Dus ja, ik verwacht er niks van maar ik ben niet geheel kansloos, voldoe nog steeds aan de gevraagde eisen bijvoorbeeld. En laten we niet vergeten: pas in de praktijk toetsen ze of ik daadwerkelijk geschikt ben.
donderdag 26 oktober 2017 om 23:51
Lola, ik heb met griep dit topic doorgeploegd (want met 40 graden koorts ben ik al mokkend niet gaan werken want ik ga draaien als ik opsta) en je leest niet. Je. Leest. Niet.
Je wordt lui genoemd, niet pro-actief, hooghartig, arrogant, wereldvreemd en (met iets minder woorden) een profiteur. Iedereen met een beetje verstand van sollicitatiegesprekken voeren zal je nooit die baan geven. De onwil druipt eraf. Sorry, ga jij eerst maar eens poep ruimen (mijn eerste bijbaan in een instelling voor mensen met vergevorderde dementie was vooral gericht op luiers, en dat deed ik met alle liefde ook al was het toen nog ongeschoold werk), wc’s poetsen (ja, dat was baan 2) en vervolgens misschien eens iets wat meer in je eigen richting. Oja, ik ben WO opgeleid. Nu jij weer.
Je wordt lui genoemd, niet pro-actief, hooghartig, arrogant, wereldvreemd en (met iets minder woorden) een profiteur. Iedereen met een beetje verstand van sollicitatiegesprekken voeren zal je nooit die baan geven. De onwil druipt eraf. Sorry, ga jij eerst maar eens poep ruimen (mijn eerste bijbaan in een instelling voor mensen met vergevorderde dementie was vooral gericht op luiers, en dat deed ik met alle liefde ook al was het toen nog ongeschoold werk), wc’s poetsen (ja, dat was baan 2) en vervolgens misschien eens iets wat meer in je eigen richting. Oja, ik ben WO opgeleid. Nu jij weer.
donderdag 26 oktober 2017 om 23:53
Als ik echt niet wil werken, waarom reageer ik dan nog steeds op (passende) vacatures? Hint: ik krijg geen controle, dus ik doe het niet omdat het 'moet'.konijn82 schreef: ↑26-10-2017 23:51Lola, ik heb met griep dit topic doorgeploegd (want met 40 graden koorts ben ik al mokkend niet gaan werken want ik ga draaien als ik opsta) en je leest niet. Je. Leest. Niet.
vrijdag 27 oktober 2017 om 01:19
Omdat je vindt dat je dat moet doen, voor jezelf, of voor je omgeving. Maar je doet het niet om daadwerkelijk die minder leuke banen binnen te hengelen. Waarschijnlijk hoop je bijna dat je voor sommige rot banen niet wordt uitgenodigd, maar dan heb je het tenminste geprobeerd.
Dat je zelfs een paar conments terug het nog weer hebt over niet relevante werkervaring is echt onvoorstelbaar. Werk is niet zo zwart/wit. Je leert overal wat, al is het maar dat je weet hoe een bedrijf in elkaar steekt. En bovendien hoeft zo'n baan toch niet voor eeuwig te zijn? Pak aan en bouw je zelfvertrouwen weer op.
vrijdag 27 oktober 2017 om 01:59
vrijdag 27 oktober 2017 om 09:10
Dat deed ik omdat een ander forumlid die term ook gebruikte. Maar ik zie dit traineeship als laatste kans: sluit perfect aan dus überhaupt geen gesprek zou jammer zijn en dan ontkom ik ook niet meer aan een 'niet relevant' baantje. Thuis begint toch een isolement te worden.Elsa1984 schreef: ↑27-10-2017 01:59Ik snap Lola wel dat ze een baan wil doen waarvoor ze geleerd heeft. En ook dat ze het moment wil uitstellen dat ze wat anders 'moet'. Maar door andere banen 'k baantjes' te noemen beledig je weer anderen, en daar zou je wel over kunnen nadenken Lola. Komt niet leuk over.
vrijdag 27 oktober 2017 om 12:05
Waarom je reageert op vacatures? Omdat t bij het kerstdiner ook weer zo niet-deftig staat als je niet net doet alsof je aan het netwerken bent, solliciteert “op niveau” en een beetje mee kan lullen. Daar lijkt het in ieder geval op.
En mensen die die ongeschoolden banen vervullen mogen zeggen dat het kutbaantjes zijn, ze werken tenminste.
En mensen die die ongeschoolden banen vervullen mogen zeggen dat het kutbaantjes zijn, ze werken tenminste.
zondag 29 oktober 2017 om 15:16
Ik denk dat ik dat was
Ik ben nu ook steeds meer aan het kijken naar omscholing. Een werk-leertraject of deeltijd oid. Maar wel bij voorkeur een met flinke kans op een baan.
dinsdag 31 oktober 2017 om 12:36
En jouw enorm goede brief en CV heeft ze dus niet overtuigd dat ze eerst een gesprek met jou aan zouden moeten gaan...
Anders had je daar wel wat van gehoord.