Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
lola712 schreef:
25-10-2017 22:32
Ik probeer nog steeds om écht een baan te vinden die bij mij past dan nu iets doen wat niet past. Die postfunctie heb ik nog concreets van vernomen... en nu dat traineeship in mijn eigen richting ineens voorbij komt zou dat wel een mogelijke kans zijn. Alleen het punt wat steeds terugkomt is dat niets concreet is en alles tijd vergt. Traineeship hoor ik binnen twee weken wat van, maar dan zijn we dus alweer minimaal 2 weken verder, denk dat startdatum begin december is dan of misschien 1 januari mocht alles goed gaan, maar eerst dus nog überhaupt de cv/motivatieronde afwachten. En dan mezelf eens goed afvragen of ik voor het traineeship kies of toch een ander soort baan. Maar mocht ik niet worden uitgenodigd voor een gesprek dan is dat wel een duidelijk signaal dat ik toch maar zo snel mogelijk een ander baantje moet aanpakken want dan komt het voorlopig niet meer goed, ik zit nu ook al meer dan een jaar thuis.

Wat een flutmentaliteit. Daar score je ook geen punten mee op je CV.

Ga gewoon aan het werk en solliciteer ondertussen door. Het is bespottelijk dat je al een jaar thuis zit. Er is werk genoeg voor een jonge meid.
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
31-10-2017 12:36
En jouw enorm goede brief en CV heeft ze dus niet overtuigd dat ze eerst een gesprek met jou aan zouden moeten gaan...
Anders had je daar wel wat van gehoord.
Zo denk ik nu ook maar uiteindelijk weet je de reden niet, kan best zijn dat ze inhoudelijk pas kijken als ze genoeg sollicitaties binnen hebben. Heb overigens zometeen een gesprek voor die postfunctie, kijken of dat wat is qua onderlinge verwachtingen.
Pientjexxxx schreef:
31-10-2017 12:50
Wat een flutmentaliteit. Daar score je ook geen punten mee op je CV.

Ga gewoon aan het werk en solliciteer ondertussen door. Het is bespottelijk dat je al een jaar thuis zit. Er is werk genoeg voor een jonge meid.
Er zijn vacatures genoeg ja, maar daadwerkelijk een kans valt nog tegen. Vaak krijg ik geen reactie of ben ik te hoogopgeleid of al te duur...
lola712 schreef:
31-10-2017 12:55
Er zijn vacatures genoeg ja, maar daadwerkelijk een kans valt nog tegen. Vaak krijg ik geen reactie of ben ik te hoogopgeleid of al te duur...
Dan ga je voor iets minder aan de slag. Je hebt wel erg veel noten op je zang.
Pientjexxxx schreef:
31-10-2017 12:59
Dan ga je voor iets minder aan de slag. Je hebt wel erg veel noten op je zang.
Bedoel je minder qua functie of salaris? Want minimumloon is gewoon verplicht en als ze voor mij 2 jonge mensen kunnen betalen.. en functie minder wil ik best maar zijn ze bang dat ik snel weg ben. Ik zal straks laten weten hoe het gesprek ging.
lola712 schreef:
31-10-2017 12:52
Zo denk ik nu ook maar uiteindelijk weet je de reden niet, kan best zijn dat ze inhoudelijk pas kijken als ze genoeg sollicitaties binnen hebben. Heb overigens zometeen een gesprek voor die postfunctie, kijken of dat wat is qua onderlinge verwachtingen.
Het zou kunnen...
Maar: aangezien dit mijn tak van sport is: selecrieprocedures van stageplekken, traineeships, intrems en vaste krachten denk ik dat ik er niet ver naast zit... Het gaat nl niet over minimaal zoveel te kiezen, je bent op zoek naar die ene die zo goed past (op papier in eerste instantie)
Zit deze er niet tussen? Dan verleng je. Bij twijfel verleng je en nodig je het twijfelgeval uit voor een gesprek.
drominique schreef:
31-10-2017 13:08
Het zou kunnen...
Maar: aangezien dit mijn tak van sport is: selecrieprocedures van stageplekken, traineeships, intrems en vaste krachten denk ik dat ik er niet ver naast zit... Het gaat nl niet over minimaal zoveel te kiezen, je bent op zoek naar die ene die zo goed past (op papier in eerste instantie)
Zit deze er niet tussen? Dan verleng je. Bij twijfel verleng je en nodig je het twijfelgeval uit voor een gesprek.
Kan best zijn dat ik met mijn 1 jaar oude diploma al niet meer interessant ben natuurlijk. Mijn brief is gewoon goed, mijn interesse ook en ik woon zeer dichtbij. Je weet niet waar ze nog meer uit kunnen kiezen, misschien een oude stagiaire? Maar zoals eerder gezegd zie ik het persoonlijk ook vooral als laatste kans: nu geen traineeship is eigenlijk nooit meer dus kom ik mijn sector eigenlijk niet meer in. Dan moet ik wel in andere baan of functie aan de slag wil ik niet compleet depressief thuiszitten.
Misschien kan je ook een extra studie volgen op je vakgebied, een master/post-hbo/gratis mooc, of vrijwilligerswerk of een iets lagere functie in je gewenste vakgebied doen om bij te blijven. Een een jaar oud diploma is denk ik niet het probleem, motivatie wel.
Ik weet nog wel wat waar ze uit kunnen kiezen. Iemand met precies hetzelfde cv, of iemand met meer ervaring.
Het lijkt me eigenlijk ook niet dat het verlengd zou worden op het moment dat ze jou zouden willen uitnodigen. Tenzij je echt de enige bent geweest die gereageerd heeft.
Maar blijkbaar ga je nu ook in gesprek bij de post. Gewoon aan de slag gaan hoor! Ook al is het niet je droombaan.
Wauw Lola, wat ben jij ontzettend negatief ingesteld. Heb niet meer dan een paar posts gelezen van je maar die spreken boekdelen. Mijn advies aan jou is; Ga aan jezelf werken en probeer positiever in het leven te staan, want niemand wilt een chagerijn op de werkvloer.
Peach0909 schreef:
31-10-2017 13:23
Ik weet nog wel wat waar ze uit kunnen kiezen. Iemand met precies hetzelfde cv, of iemand met meer ervaring.
Het lijkt me eigenlijk ook niet dat het verlengd zou worden op het moment dat ze jou zouden willen uitnodigen. Tenzij je echt de enige bent geweest die gereageerd heeft.
Ze vragen ook helemaal geen werkervaring, die bouw je daar juist op. En motivatie heb ik zeker, dat blijkt ook uit mijn brief. Maar wie weet zoeken ze toch iemand die dat heeft want dan zijn ze minder tijd kwijt aan opleiden en kan je gewoon snel en goedkoop een volwaardige functie bekleden. Eerst nog even afwachten tot ik officieel wat hoor van ze, wie weet heb ik het geluk toch eens mee.
Banaaninmijnoor schreef:
31-10-2017 13:24
Maar blijkbaar ga je nu ook in gesprek bij de post. Gewoon aan de slag gaan hoor! Ook al is het niet je droombaan.
Klopt, het voelt echt aan alles dat het niet mijn droombaan is, ze niet mijn eerste keuze zijn en voor het gesprek zelf dus ook niet echt gemotiveerd ook al is dit dus wel een serieuze optie als de rest niet doorgaat.
dat gesprek bij de post, daar hoef je niet eens heen te gaan.
Met deze instelling is dat echt zonde van ieders tijd...
Je zult je moeten motiveren en er het beste van maken, maar dat wil je niet.
En wat nu als de post je laatste optie is? Je laatste kans?
Zou je dan niet enorm balen dat je dat door een gebrek aan motivatie hebt laten lopen? Want die kans zit er wel dik in he? UWV en dergelijke blijft niet voor jou rennen en die bijstand stopt vanzelf, daar is behalve gebrek aan motivatie niets voor nodig...
Probeer te bedenken wat de voordelen zijn van een baan bij de post. Houd die voor ogen tijdens je gesprek. Oefen een paar keer je motivatie voor je het gesprek in gaat. Bedenk, als je dit nu doet dat betekent niet dat je het de rest van je leven verplicht bent te doen. Het is een start. Een een start als postbode is altijd beter dan geen start.
Mijn baan even weggehaald
anoniem_352922 wijzigde dit bericht op 31-10-2017 19:42
Reden: Iets te privé
91.56% gewijzigd
lola712 schreef:
31-10-2017 13:35
Klopt, het voelt echt aan alles dat het niet mijn droombaan is, ze niet mijn eerste keuze zijn en voor het gesprek zelf dus ook niet echt gemotiveerd ook al is dit dus wel een serieuze optie als de rest niet doorgaat.
Maar je hoeft de rest niet af te wachten natuurlijk hè. Gewoon starten, je kunt altijd weer opzeggen. Da's echt beter dan eerst weer resultaten van andere sollicitaties afwachten. Zeker dat traineeship, want dat gaat nog wel even duren. Neem aan dat dat ook met assessments etc is namelijk.

Geen baan is voor altijd, je kunt altijd opzeggen als er wat beters voorbij komt. Als werkgevers van jou af moeten, doen ze dat ook. Lekker beginnen bij de post! Komt een drukke periode aan.
LizBakker schreef:
31-10-2017 14:08
Maar je hoeft de rest niet af te wachten natuurlijk hè. Gewoon starten, je kunt altijd weer opzeggen. Da's echt beter dan eerst weer resultaten van andere sollicitaties afwachten. Zeker dat traineeship, want dat gaat nog wel even duren. Neem aan dat dat ook met assessments etc is namelijk.

Geen baan is voor altijd, je kunt altijd opzeggen als er wat beters voorbij komt. Als werkgevers van jou af moeten, doen ze dat ook. Lekker beginnen bij de post! Komt een drukke periode aan.
Net terug en zit toch wat anders in elkaar... Werktijden zijn precies dat je toch je de hele dag kwijt bent ook al werk je later of minder uren. Plus de zaterdag. En omdat het fysiek werk is ben je bekaf (maar dat kan je mentaal ook zijn met een kantoorbaan) Ook willen ze beginnen met twee maanden proeftijd (behoud van uitkering) en dan halfjaarcontract aanbieden. Wat volgens mij wettelijk niet eens mag omdat 6 maanden of minder geen proeftijd kent. Of ze moeten er op papier 8 maanden van maken dan zou het wel mogen... Afgesproken dat ik beslissing neem na reactie van traineeship.

Kan ook nog mijn oude flexibele baan oppakken (wat ik liever doe dan de post), maar dan is het dus elke week uurtjes bij elkaar schrapen en moet het UWV ook toestemming voor geven omdat je dan waarschijnlijk niet uit de uitkering bent en met zo'n baan bij de post wel.
Lola, ben je serieus? Krijg bijna het idee dat je zit te trollen....
lola712 schreef:
31-10-2017 13:33
Ze vragen ook helemaal geen werkervaring, die bouw je daar juist op. En motivatie heb ik zeker, dat blijkt ook uit mijn brief. Maar wie weet zoeken ze toch iemand die dat heeft want dan zijn ze minder tijd kwijt aan opleiden en kan je gewoon snel en goedkoop een volwaardige functie bekleden. Eerst nog even afwachten tot ik officieel wat hoor van ze, wie weet heb ik het geluk toch eens mee.
Dus jij verwacht dat ze jou liever hebben dan iemand die werkt zoekt mét werkervaring? Geloof me dat die mensen daar ook op reageren, heb ook op zat vacatures gereageerd waar bij stond dat ze niet specifiek iemand met werkervaring zochten (of waar bij stond dat het ook geschikt was voor mensen zonder werkervaring) maar dan nog kwam het excuus na het gesprek dat het een fijn gesprek was, maar dat er ook iemand anders met een fijn gesprek was met toch ietsje meer ervaring.
Peach0909 schreef:
31-10-2017 17:16
Dus jij verwacht dat ze jou liever hebben dan iemand die werkt zoekt mét werkervaring? Geloof me dat die mensen daar ook op reageren, heb ook op zat vacatures gereageerd waar bij stond dat ze niet specifiek iemand met werkervaring zochten (of waar bij stond dat het ook geschikt was voor mensen zonder werkervaring) maar dan nog kwam het excuus na het gesprek dat het een fijn gesprek was, maar dat er ook iemand anders met een fijn gesprek was met toch ietsje meer ervaring.
Daar doe je niks aan nee, luxepositie voor het bedrijf dan. En ik reken mezelf zeker niet rijk voor 't traineeship maar ik ben ook niet kansloos. Anders gaat 't toch lastig worden om een baan te vinden die bij mij past. De post is nog een mogelijkheid maar staat zeker niet bovenaan.
Ok, dus binnen een week weet je meer van traineeship en als dat niks is pak je de post aan?
Waarom bel je niet eens naar de contactpersoon van dat traineeship? Laat ook zien dat je gemotiveerd bent en dan weet je misschien ook wat meer.
lola712 schreef:
31-10-2017 15:18
Net terug en zit toch wat anders in elkaar... Werktijden zijn precies dat je toch je de hele dag kwijt bent ook al werk je later of minder uren. Plus de zaterdag. En omdat het fysiek werk is ben je bekaf (maar dat kan je mentaal ook zijn met een kantoorbaan) Ook willen ze beginnen met twee maanden proeftijd (behoud van uitkering) en dan halfjaarcontract aanbieden. Wat volgens mij wettelijk niet eens mag omdat 6 maanden of minder geen proeftijd kent. Of ze moeten er op papier 8 maanden van maken dan zou het wel mogen... Afgesproken dat ik beslissing neem na reactie van traineeship.

Kan ook nog mijn oude flexibele baan oppakken (wat ik liever doe dan de post), maar dan is het dus elke week uurtjes bij elkaar schrapen en moet het UWV ook toestemming voor geven omdat je dan waarschijnlijk niet uit de uitkering bent en met zo'n baan bij de post wel.
Ja, natuurlijk. Als je ergens werkt, moet je vrij nemen om te solliciteren (of een "tandartsafspraak" of iets dergelijks inplannen . Dat doen we allemaal. Anders zou je met een 40-urige baan nooit kunnen solliciteren. PostNL is er niet om jouw kansen bij een andere werkgever te faciliteren. Dat is toch niet zo gek? Omgekeerd kun je vaak wel aan de randen van de dag solliciteren bij een nieuwe werkgever. Die snappen ook wel dat je niet open een bloot een dagdeel weg kunt zijn.

Maar misschien is het lekker om het solliciteren even een paar maanden op een laag pitje te zetten en gewoon lekker aan het werk te zijn?

Proeftijd van twee maanden mag in jouw geval wel, omdat het via het UWV gaat, dus niet meteen weer die slachtofferrol. Dan had je anders zelf maar iets moeten vinden.

https://www.uwv.nl/particulieren/voorzi ... fplaatsing
Peach0909 schreef:
31-10-2017 18:22
Waarom bel je niet eens naar de contactpersoon van dat traineeship? Laat ook zien dat je gemotiveerd bent en dan weet je misschien ook wat meer.
Er staat geen nummer bij, alleen email en dat is hetzelfde als waar je de reactie naar moest verzenden.

@Liz nee nog niet. De werktijden zijn voor mij niet gunstig (of 16.30 - 19u pas maar dan heel weinig uren totaal) of dinsdag tot en met zaterdag van 12.00 tot 19u). Je bent dus best veel kwijt van je dag. Avond ook als je rond half 8 / 8 thuis bent en de ochtenden vrij geef ik niks om, haat uitslapen. Liefst gewoon vroeg beginnen vroeg klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven